Sadel förbud 1 månad, tips på saker att göra!

Mish

Trådstartare
Hejsan
har nu sadel förbud på min häst eller min foderhäst.
Hennes ägare har haft fel sadel på henne en längre tid vilket har gjort att alla hennes ryggmuskler saknas:(
så jag har vestämmt mig för att inte ha sadel på henne utan jobba henne på andra sätt.
så fram med tips.
jag har tänkt på det vanliga som tömkörning, gå promenader osv.
men finns det mer?:)

Sv: Sadel förbud 1 månad, tips på saker att göra!

barbacka kanske? jättebra sätt att få fina ryggmuskler på hästen förutsatt att man kan rida barbacka.

barbacka kanske? jättebra sätt att få fina ryggmuskler på hästen förutsatt att man kan rida barbacka.

Man ska väl belasta ryggen så lite som möjligt...

TS: Jag hade tömkört och promenerat. Men även masserat ryggen var tredje dag. Tycker 1 månad låter som kort tid om hästen tappat så pass.

har hästen inte ont i ryggen så varför inte rida barbacka? jag fattade de som att hästen bara saknade ryggmuskler och då finns de ingen anledning till att inte rida barbacka.

klättra med den fast du går brevid, det är bra för hästens rygg. :)

Jäkligt beningt bara...

Jag lite allmänt anti mot att rida barbacka eftersom det finns anledningar till att man använder sadel. Har hästen inte ont i ryggen borde ju bomlöst vara ett superalternativ. Då får man det positiva från både barbackaridning och från bomsadlarna också.

helt sadelförbud?
kan du inte låna eller köpa en bomlös? för det jag har hört från dom flesta bukare här är att deras hästar har fått jätte bra rygg muskulatur av bomlöst, men övriga tips är..
* promenader
* tömkörning
* longering (med inspänning)
* barbacka ridning (om du bara ska skritta ut?)

tömkörning, promenader du kan ju gå ut lite mitt i skogen (off road) så får hästen lyfta lite mer på fötterna och kan inte bara gå rätt fram kan tänka mej att de tränar musklerna mer iaf, låta hästen få gå i en kuperad hage, så tränar den även på sin "fritid" ;). När jag har satt igång min häst som inte heller hade så mkt ryggmsukler och som varit väldigt stel i ryggmusklerna, Så stretchade vi han varje dag i ryggen, och maserade med en massageborste lite efter och innan ridning. Såg resultat på det efter typ 3 dagar han var inte alls lika spänd, och innan har vi haft på liniment i flera veckor med knapp märkbar skillnad :grin:

benigheten vänjer man sej med, sen ser ja enbart fördelar med att rida barbacka om man kan de..då sitter man lika bra som när man rider med sadel eller bomlös.

Jag har fått rekomendation av sadel ut provare att vara utan helt en vecka för att sen åka in och se om det finns någon sadel jag kan ha som inte kommer störa henns muskel uppbyggnad.
men kommer självklart inte rida så mkt i sadel efter denna månad heller utan kanske använda den nya sadeln 2-3 ggr/v

Nej hon har inte ont i ryggen , så jag rider lite barbacka men endast om jag typ ska skritta ut i skogen osv.
hon har ganska stor trav så vill inte studdsa runt på ryggen i onödan så barbacka håller vi oss till skritt i skogen:)

HUr stretchar och masserar du ryggen?
alltså lite mer grundligt på hur just du gör?:)

Hejsan
ja bomlös skulle kunna vara ett alternativ,
men jag har ingen erfarenhet av det och har inte pengarna till att köpa en bomlös och känner ingen ajg kan låna av.

Kan man tömköra över bommar? är det bra för ryggen?

Hej :) ! Jag har liknande problem. Tänker inte köpa någon ny sadel förren hästen har musklat upp sig tillräckligt för att det ska vara värt att köpa en. Jag har tänkt ha en bomlöspadd + en teddypadd för mig att sitta på, och så en voltigegjord att hålla fast mig med i hans skumpiga trav :D kanske vore något för dig också som har en häst med stor trav?

Ja, fast jag tycker tömkörningen är roligare en att rida barbacka det är därför det blir mkt mer sådant:D

Min häst opererades förra året - mindre ingrepp mot "knutor på ryggen" då kunde han inte ha nåt alls på ryggen. Så för att hålla honom i trim, var han & jag ute & joggade, båda fick work-out iaf:D
//Jonni

Hejsan
ja bomlös skulle kunna vara ett alternativ,
men jag har ingen erfarenhet av det och har inte pengarna till att köpa en bomlös och känner ingen ajg kan låna av.

Kan man tömköra över bommar? är det bra för ryggen?

jadå, inget fel att tömköra över bommar! snarare tvärt om skulle jag säga. då får hästen jobba ännu mer med ryggen då dom måste bära sig lite över bommarna, tänk på att ge eftergift innan och över bommarna, känner du att h*n "springer iväg" över bommarna när du ger eftergift, fånga upp, ungefär som en "halvhalt".
tänk sedan på att inte tömköra för länge, ca 30 min är lagom.
lycka till:banana:

Jag skulle INTE rida barbacka på en häst som fått sadelförbud pga för lite muskler, det säger sig självt! Ryttaren kommer alltså att belasta ryggraden på hästen eftersom den tydligen inte har tillräckligt med muskler för att jobba korrekt med ryggen.

Trava över upphöjda bommar (Longera, tömköra eller springa bredvid).
Longera, tömköra, ut i skogen (alltså inte på stigar och vägar utan RAKT ut i skogen där det inte finns stigar så hästen får lyfta på fötterna, sänka huvudet för att kunna kolla marken och jobba med ryggen.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 726
Senast: Liran
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 384
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 029
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve