Sadel eller sadel?

S

Sayonarah

Nu är jag igång igen :-)

Eftersom jag precis köpt ny häst och därför också kommer att få köpa mig en ny sadel, funderar jag på om det ÄR bättre med en barocksadel om man vill rida barock, eller om det går precis lika bra i t ex en Caprilli Bates CAIR som jag provat ut som är urskön och passar oss båda?

Ser på många av bilderna att det är barocksadlar som används, men varför? Är de så mycket bättre, och isåfall varför är de bättre? De gånger jag suttit i sådana har jag inte känt att de är särskilt sköna (många år sedan) och en ny dyr variant har jag absolut inte råd med...

Sv: Sadel eller sadel?

Det går alldeles utmärkt att rida i en vanlig dressyrsadel, om man vill sitta i en prydlig och funktionell lodrät sits.

Du får gärna komma och provsitta min "barocksadel", en Gueriniére från Amazonas. Den är gudomligt skön att rida i :love:

Immer (som red i Jensensadeln i förmiddags)

Jag funderar också i dom här banorna.

Å ena sidan är den enda "barocksadel" jag hittills gillat att rida i BB´s Epona.
Å andra sidan håller jag med om att den funktionsmässigt verkar bättre för ändamålet, sätter ryttaren "rak", ger rörelsefrihet och att man lättare sitter på främre sittbenen utan att bli framstupa upplever jag. Och min tränare gillar inte den dressyrsadel jag har nu, även om det snarare är pga hästen än sadeln egentligen (jag hamnar toklätt i framvikt, men det gjorde jag inte lika lätt på förra kusen som inte var överbyggd bak med samma sadel... ).
Så nu har jag börjat spara till ny sadel med siktet inställt på l'art pour l'art, men hittar jag någon billigare som jag gillar lika mycket lär det garanterat bli det istället! :p Känns surt att behöva spara minst ett par år för en sadel liksom.
Just nu får alltså bomlösa dressyrsadeln duga. Jag gillar den förutom vid vissa tillfällen då man hade önskat att sadeln snarare hjälpt till att sitta lodrätt än hjälpt till att tippa framåt! ;) Men det har ju inte med dressyr- vs barocksadel att göra.

Det jag inte gillar med vissa barocksadlar är att jag upplever att man kommer ganska högt upp ifrån hästen. Och att fram- och bakvalv är ganska högt, jag vill komma av snabbt vid behov. Dressyrsadlar kan man å andra sidan blir "fast" i ett och samma läge i. Om det läget inte är optimalt eller om man vill ändra läge så kan sadeln kännas i vägen. Men det finns ju olika varianter.

Ja, min ena tränare rider ju även skolsprång i dressyrsadel av vanlig modell. Så visst går det utmärkt.
Så länge som man rider vanlig ridning på marken utan skolsprång ser jag inte varför det inte skulle fungera med en vanlig dressyrsadel som sätter dig i en bra sits? En balanserad och bra sits är ju alltid det oavsett vilken disciplin man anser sig tillhöra, om någon.
När man sen börjar med skolsprång kanske man får svårt att sitta kvar. Det har jag ingen personlig erfarenhet av. Men tills dess fungerar dressyrsadel minst lika bra. Bara sadeln sätter dig bra och passar hästen.

Jag rider väl inte barock. Men heller inte vanlig TR direkt och jag ser inte piaff som slumålet, utan ser nog skolsprång som slutet på skalan(även om jag själv kanske aldrig når dit). Jag rider i en vanlig dressyrsadel. Fungerar väldigt bra!

Varför de används tror jag är en modefluga lite. Många gillar hur de ser ut. Många gillar att en del av dem har annan bom. Många ser BB och hans riddare och deras tränare rida i sånna. Och många har väl lite fördomar mot vanlig dressyr och dess utrustning etc.
JAG ser inga speciella fördelar som skulle få mig att byta från min sadel. Men så har jag inte behövt sätta mig in i det där mer då jag hittat en bra sadel redan.
Jag vet inte om sitsproblemen jag sett beror på bristfällig träning, för "ny" ryttare eller sadel. Jag har inte haft ork att undersöka det hela nämligen. Och mest bara sett stillbilder. Dock upplever jag en hel del sitsproblem inom den gruppen ryttare. Kan dock vara för att disciplinen är relativt ny och många inte hunnit bli bra nog, jag vet inte. Finns ju många gröna ryttare eller oskolade ryttare som sitter illa inom alla discipliner. Dock ser jag fler som sitter BRA inom tävlingsridning på hög nivå. Men få AR-ekipage i sverige kanske kommit så långt å andra sidan.

Senast ändrad:

Jag rider i en hederlig Thorowgood Griffin syntet dressyrsadel, av den enkla anledningen att den är lätt nog för mig att hantera och att jag inte tror att jag skulle få benet över bakvalvet på en "äkta barocksadel". Men vi får se... Rätt vad det är, provar jag väl och då får någon vänlig själ sen dra mig ner från sadeln sidvärts... Precis som min AR-tränare fick göra första gången jag provade att rida efter min hästolycka (då jag red CillaW's Mazal och skrek som en stucken gris att jag inte kunde sitta av... :o :angel: och då var det vanlig hederlig sadel...)

Nu så rider jag inte barockt ännu men har börjat smyga in lite mer och mer. Jag gick och köpte mig en ST Espaniola för att den är bomlös och att jag har velat ha en sådan ända sedan jag såg den för första gången för många år sedan. Under dessa år efter att ha provat ett antal olika dressyrsadlar så kände jag att ingen av dem var helt rätt så med tanke på det jag lärt mig så kändes en skolsadel ganska rätt. Djup sits och inga benstöd.

Jag ångrar mig inte en sekund, äntligen känns det som jag kommer nära hästen och ffa att hjälperna blir så mycket tydligare. Iof beror nog mycket på att det är en bomlös men iaf. Det känns som vi hittat hem.

Jag tror att man ska ha den sadel som passar en själv bäst, det kvittar liksom om man har en svindyr skolsadel om man ändå inte kan rida i den. Själv så har jag en Wintec allround som är bland det bästa jag ridit i + då min Espaniola. Nej lyssna på kroppen och hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 590
Senast: Fibusen
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 371
Senast: alazzi
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·
IT & mobiler Har funderat ett tag på att köpa en riktig kamera men det har inte blivit av pga många anledningar, bl.a. då vissa anger att...
Svar
8
· Visningar
1 127
Senast: Lii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V