Saarloos Wolfhound

Status
Stängd för vidare inlägg.
G

Greenpeace

Nu ska ni få se på världens finaste hundras föruom Siberian huskyn förstås. Saarloos wolfhound, en Holländsk ras som framkommit ur korsning mellan varg och schäfer. tyvärr inte tillåten i sverige så man får nöja sig med bilder på dem.

Så himla fina:love:
saarlooswolfhond_startseite.jpg

DSCF0111.jpg

swh_wesen02.jpg

nanouk__17.jpg

swh_wesen06.jpg

Merry_per.jpg
DSCF0111.jpg

Sv: Saarloos Wolfhound

Visst dom är verkligen vackra. Det är vargar i sin natur oxå.

Känner bara instinktivt.. NEJ .... varför.. det skulle va som o korsa zebror o hästar för o få en randig häst...

Detta kommer nog bli en lååååång tråd med mkt pajkastning..:angel:

Nej tack!

Är helt emot dessa "raser".

Jo egentligen har ni rätt. Vargen ska få va fri men jag tycker faktiskt det är mer fel att avla fram "missbildade" vargar, alltså hundraser som bulldog, Shar pei, pekineser, taxar och en mängd andra konstiga raser som får svårt med andningen, ryggproblem eller andra problem. och egentligen är det ju fel att avla fram hundar som spaniel och liknande med hängande öron som får dem att alltid se underlägsna ut vilket försvårar kommunikationen emd andra hundar.
nej bevara hundens naturliga look:idea:

Ursäkta att bilden kom med två gånger, det var för sent att ändra när jag kom på det

Alla hundar härstammar ju från vargen och jag anser att alla hundar bär ett varghjärta, så varför ska vi konstla med deras utseende och storlek, när deras vilda pappa är den finaste. att avla fram konstiga utseenden som faller vissa människor i smaken är så egoistiskt, låt hunden få vara och se ut som det den är innerst inne-varg.

Att avla så hundar får hängöron, upptryckt nos eller kupera svansen är som att ta bort vår tunga (talförmåga) eftersom hunden kommunicerar ju med öron, ansikte och svans m.m

Greenpeace skrev:
Alla hundar härstammar ju från vargen och jag anser att alla hundar bär ett varghjärta, så varför ska vi konstla med deras utseende och storlek, när deras vilda pappa är den finaste. att avla fram konstiga utseenden som faller vissa människor i smaken är så egoistiskt, låt hunden få vara och se ut som det den är innerst inne-varg.

Att avla så hundar får hängöron, upptryckt nos eller kupera svansen är som att ta bort vår tunga (talförmåga) eftersom hunden kommunicerar ju med öron, ansikte och svans m.m

hunden´s härstamning rolig läsning http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=20859

Sen finns det ju en stolle i Värmland, ja värmland tyvärr i mina hemskogar som föder upp varghyrbrider men han får han dom kvar.
Sist jag hörde nåt om han var härom veckan då skulle han få betala 10.000:- för han inte skickat in tillstånd på hur många hundar han har för han ahde för många så det krävdes tillstånd. men han motstrider det för han har bara 1 hund men resten hybrider.

sen är det väl rent nonsens att inte hundar me hängöron inte kan komunicera det har väl ändå inget me öronen o göra finns ju 100 sätt till hundar kan komunicera på än öronen.

Jisses kom in matchen för guds skull, Rottweiler´n räknas till en av de äldsta hundraser till och med längre än schäfer´n så den har ju överlevt hittils så.
Varför hundar får hängöron tror man stämmer överens me denna forskning.
Det forskas friskt på varför det blivit så, men en ryss som avlade på blårävar, aggressiva blårävar ville dom inte ha för de var svårhanterliga för människan som skulle utfodra o.s.v. då börja man avla på lugnare exemplar men inte allt för många generationer senare började blårävarna få fläckar i pälsen o öronen stod inte på samma sätt. Sen detta fortsatte bara mer o mer. sen började han avlade på linjer ,Lugna o agrressiva de aggressiva behöll sin blåa päls o örnonen stod upp. sen korsa han en lugn med en aggressiv tror det var tiken som var aggressiv o de redan vid första kullen vart dom mörkare.
Och så tror dom att det har funkat me hunden också, genom man har tagt vargar ur gryt sen har dom varit aggressiva då har de åkt bort men Vargar som funkat me människan har fått varit kvar o deras samhällen och avlats vidare på.

nån mer som sett detta program också som kan tala om va det heter? vill se det igen.

Ras. Visserligen med vargblod. Men efter så många generationer som de har hunnit med att göra så räknas det inte som hybrid eller ngt. Funderade på att skaffa en förra året. Men det blev inte så. Finns en kennel i norge, en i danmark och två i finland. En svensk på zoonen har en saarloos voffe...

Det är stor skillnad på varg och hund. Det är för tusan som att korsa en människa och en apa...

Visst, hunden kommer från vargen, men hunden är domesticerad, det är inte vargar och kommer aldrig (hoppas jag) bli. Sen kan man ju försöka dra massa saker om ståöron, hängöron osv, det finns en anledning till att dessa hundar har hängöron, de är avlade så.

En hund är en varg som aldrig blir riktigt vuxen. Jämfört med vargen har hunden ett lekspråk, vargen är så mycket känsligare för språk. Jag kan bara tänka mig hur det blir när Svensson ska ha en sån att leka med för att den är fin... Stirrar du en varg i ögonen så kan du dö, och en saarloos är en blandras där du aldrig vet hur mycket varg som kommer fram. Kul att ha en sån....

//E

Men var det inte nått med ordet hybrid? Är inte avkommor/hybrider sterila? Så som mulåsnan? Eller hur var det nu?

Ska det kallas korsning eller nått annat eller är hybrid rätt ord? Inom fåglar så säger man nog hybrid när de olika gässen parar sig med varandra. Skulle vara intressant att veta om de får ungar...

Är de godkända eller ej?

För länge sen när jag ringde jordbruksverket fick man inte ta in dem till Sverige.

Men ändå finns det en tjej på vovvenet som importerat sin första för ett tag sedan.Har de ändrat reglerna?

Vad jag förstod så är de inte accepterade av SKK än...men att det är fritt fram at ta in dem till landet ändå.Den ena säger ett och den andre nåt annat...????

Jag tror knappast att de är FCI godkända... Enligt SKKs hemsida är det inte det iaf, som sagt, det är ingen hundras, det är en korsning.

Tror inte att Jordbruksverket kan göra mycket, trots att det inte får avlas fram hybrider här. De borde väl få ta in dem. Annars gör de nog de ändå, kolla bara på vavva-smugglingen, det ska nog gå att ta in en halvvarg också...

//e

lady_vip skrev:
Det är ingen ras, det är en hybrid och det är totalt fel, fel, fel...
//E

Penny_Lane skrev:
Känner bara instinktivt.. NEJ .... varför.. det skulle va som o korsa zebror o hästar för o få en randig häst...

GaurdianAngel skrev:
Nej tack!

Är helt emot dessa "raser".

lady_vip skrev:
Jag tror knappast att de är FCI godkända... Enligt SKKs hemsida är det inte det iaf, som sagt, det är ingen hundras, det är en korsning.

Saarloos Wolfhond är en av FCI godkänd ras. Den tillhör grupp 1, sekt. 1. och blev godkänd av holländska kennelklubben 1975.
Den blev framavlad av en holländsk genetiker vid namn Leendert Saarloos.......

Tillägg från Skk protokoll AK3/2005

§ 72 Saarloos wolfhond och ceskoslovensky vlcak
Förelåg protokollsutdrag från SKKs Centralstyrelse med uppdrag att utreda frågan om raserna saarloos wolfhond och ceskoslovensky vlcak kan godkännas för registrering i SKK. Raserna står nämnda som varghybrider i respektive standard.
Beslöt AK att uppdra åt Britt-Marie Dornell och Helena Rosenberg att ta fram underlag för beslut. Resursperson/er kan vid behov anslutas till arbetsgruppen. Hundägaren tillskrivs med begäran om dokumentation i enlighet med hantering av nya raser. Ansökan om sådan prövning skall innehålla:
· Dokumentation om rasen och dess rasspecifika användningsområde
· Dokumenterad populationskunskap
· Planering av den framtida aveln i Sverige

Så visst Ännu får man inte regga dessa hundar i SKK, men förmodligen kommer det att bli så i framtiden..

Samma gäller för bla:
*Russian toy terrier
*Griffon Nivernais
*Dogo canario

Senast ändrad:

Trött jag blir på vissa människor, varför skulle en sån hundras vara så fel ?

Skulle hellre ha en sån än en pittbull eller en sönderavlad schäfer;)

Trådskaparen, det är säkert kanonfina hundar:d

Jag har en Saarloos Wolfhond.

Helt laglig här i Sverige, inte godkänd av SKK men erkändes som ras av FCI 1991 och jag jobbar stehårt på att få både Saarloos Wolfhond och Ceskoslovensky Vlcak erkända här i Sverige.

Å här är han... min "lilla" prins.
Canis2.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag firar lite, måste jag säga. http://www.vf.se/nyheter/hagfors/nu-ger-oddvar-upp-sin-drom Å andra sidan: Experimentverkstan...
2
Svar
23
· Visningar
3 454
Hundavel & Ras Jag deltar i en rätt intressant diskussion i en fb-grupp nu där man bett om synpunkter på utseendet på en schäfer. Det har lett till en...
9 10 11
Svar
202
· Visningar
22 813
Senast: purity_666
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 858
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka