Såååå besviken... :(

Sv: Såååå besviken... :(

Jag blir så sugen på att träna för dig när jag läser det du skriver här. Du har intressanta infallsvinklar.

Hoppade in en snabbis och hittade en spännande diskussion om omplaceringar såhär på tisdagskvällen... :p

Tänker främst på hur olika det är med hur stabila omplaceringshundar kan vara - prio ett för min del är att ingen ska bli biten. Prio två att hunden ska varva ned, och vara fullt kontaktbar i alla situationer. Oroar mig inte jättemycket över om den blir lite rädd, spänd, ibland - så länge den inte stänger av. Då är utåtagerande mycket bättre - då får den utlopp, kanske inte på ett hälsosamt vis, men tillfälligt pyser lite av stressen bort.

Generellt rekommenderar man (väl fortfarande?) nya hundförare att ta det väldigt lugnt med nya hundar i minst två veckor. Alltså låga krav på hunden, inte träna, inte ha folk hemma, inte åka iväg på aktiviteter. Så sade man på Hundskolan "på min tid" i alla fall, och vad jag vet har det inte ändrats.

Att omedelbart börja "testa" en ny hund, genom att stjäla saker från den exempelvis, är väldigt sällan en god idé. Är det en snäll säker hund så accepterar den läget. Men den kan också överreagera, och då kan du stå med riktiga problem på halsen. Man ska inte chansa "för hunden ska minsann..." - då är det mycket bättre att inte provocera fram någonting från början.

Sedan finns det ju situationer då man måste gå in: Nej - du får inte äta upp soffan. Men generellt främjar det ett mycket bättre samarbete senare att ge hunden tid att landa i sina nya omgivning. Det tar ju ändå ett par månader minimum innan den börjar "släppa", sedan går det ganska fort och man kan börja ta riktig kontakt.

Har haft en labbe som bet folk, omplacering - mkt stress och fjäsk. Henne gav jag relativt tidigt ramar för uppförande som jag höll på, hon var vek och osäker och behövde tydliga direktiv. En annan var nästan tvärtom, en schäfer, mycket stabilare, om än med tråkigt bagage - där hade jag nästan inga fasta regler, då funkade han bäst. Det är väldigt olika med olika individer.

Bra att du inte har haft några problem med dina BC korsningar

:love: Jag har en nu ( dock inte ompl) som är 12,5 år och alldeles alldeles underbar..men jag har inte "fått" mina omplaceringar från Blocket heller , utan från organisationer eller bekanta.

Att omedelbart börja "testa" en ny hund, genom att stjäla saker från den exempelvis, är väldigt sällan en god idé
Från den lille skiten jag hade stal jag egentligen ingenting ifrån. Mat och tuggisar rörde jag inte.

Däremot tyckte han att det var väldigt roligt att busa och kampa med en uppstoppad strumpa och han inbjöd mig i leken. Ibland "vann" han och ibland vann jag. Men det kanske är dumt att göra sånt i början?

Senast ändrad:

Från den lille skiten jag hade stal jag egentligen ingenting ifrån. Mat och tuggisar rörde jag inte.

Däremot tyckte han att det var väldigt roligt att busa och kampa med en uppstoppad strumpa och han inbjöd mig i leken. Ibland "vann" han och ibland vann jag. Men det kanske är dumt att göra sånt i början?

Rent generellt är lek alltid bra - lek är kommunikation, men utan press.

Sedan får man ju se hur hunden agerar, stimmar den upp sig för mycket så får man leka lugnare. Har den stort resursförsvar, blir väldigt fixerad vid leksaken, så kan man också vara lite försiktig med ex dragkamper. Det ska finnas "på" respektive "av"-knapp på hunden.

Kunde ni leka med en uppstoppad strumpa utan att den gick i bitar så kan det inte varit alltför hysteriskt dock. :D Min nuvarande strimlar allt hon får lov till - sist var det en pipanka för 159 spänn som rök.

Fast om det är lika med att bita är det ju inte så bra. :(

Fast biter hunden kan man verkligen inte bara gå in och säga att "så beter vi oss inte hemma hos mig!"

Då får man ta sig en lång funderare på vad det är hos hunden som gör att den tar ett sånt beslut.

Sen går det ju knappast att korrigera i förskott, och i efterskott är det redan försent.

Sen går det ju knappast att korrigera i förskott, och i efterskott är det redan försent.

Det gör ju inte det. :( I det fall med hunden jag hade verkar det ju vara resursförsvar. Även om ingen gjorde en ansats att ta något från den. Den kan ju varit stressad i sin nya miljö. Var kanske dumt att min mamma kom och hälsade på när den bara varit hos mig några dagar.

Det verkar som om vi alla är ganska överens. Jag är absolut inte för att läxa upp den nya hunden, men jag vill ändå presentera nya regler och normer så snabbt som möjligt. Naturligtvis sker detta på ett juste sätt.

Sen tycker jag att dialogen mellan köpare och säljare också är viktig. Jag kan beskriva hur det gick till när jag tog denna hunden. Först träffades vi på brukshundklubben. Ägaren fick berätta lite kort om hunden. Jag tog kopplet, gick ut i skogen och kikade på hur följsam han var när jag vände, satte mig ner, kallade på honom, klappade/kände på honom osv (kopplad hela tiden såklart). Det kändes hur bra som helst, men jag var ändå hård mot mig själv och sa att jag behövde fundera.

Några dagar senare ringde jag ägaren och berättade att jag ville ha hunden på prov några dagar. Med tanke på mitt jobb så fick det bli över en helg bara. Jag och hussen träffades och gick en promenad. Då kunde jag se hur hunden betedde sig med husse (och vice versa), vad husse lät honom göra osv. Vi pratade hela tiden om honom. Drifter, hur hussen hade tränat, hur han var med andra hundar, vilka regler han hade hemma osv. Jag tog över hunden och gick en promenad för att sedan gå hem och ha honom hemma. Genom dialog och "förstudie" så visste jag precis var jag hade hunden när jag tog kopplet, vilket var otroligt värdefullt! :)

Redan då presenterade jag reglerna som skulle komma att gälla, på ett "naturligt" sätt. Jag berömde/belönade lugnt det jag ville ha, men när han gjorde något som han inte skulle få göra om han nu skulle stanna, tex hoppade upp i soffan, så bad jag honom att gå ner. "Hoppa ner, killen"... "såja, duktig". Försökte han rusa ut genom dörren så stängde jag den "i ansiktet" på honom. En mycket mer logisk konsekvens än om jag hade rappat honom med kopplet, skrikit eller slitit tag i nacken på honom (som jag förövrigt såklart inte pysslar med, bara ett förtydligande!). När han stod kvar utan att försöka spränga dörren när jag tog i handtaget så berömde jag lugnt "duktig kille, rätt så". sen gick vi ut, jag först.

Angående problembeteenden = rädsla-/smärtrelaterat så anser jag för egen del att jag har ett så pass förnuftigt hundöga att jag kan märka det utan att låta hunden stöka runt och "göra fel" under en längre period. Du nämner en sele som får hunden att sluta dra, men vad blir skillnaden kontra lära hunden att inte dra och hindra hunden från att dra?

(F.ö. håller jag med Gabbi! Jag hade gärna träffat och tränat med/diskuterat hund med dig IRL. Jag har ju vägarna förbi Småland ibland ;))

:love: Jag har en nu ( dock inte ompl) som är 12,5 år och alldeles alldeles underbar..men jag har inte "fått" mina omplaceringar från Blocket heller , utan från organisationer eller bekanta.

Ok, förklarar ju en del , dem flesta jag har tagit hand om har varit utannonserade på blocket:) men funderar på "adoptivsidor" , där är dem ju något ärligare än på annonssidorna!!
Men det är ju bra att du gått den vägen:)
Finns ju även kennlar som behöver hälp med äldre tikar som ska tas ur avel , halv/helfodervärdtill både tikar och hanar.
Ja det finns mycket att välja på!!:)

Det verkar som om vi alla är ganska överens.

Angående problembeteenden = rädsla-/smärtrelaterat så anser jag för egen del att jag har ett så pass förnuftigt hundöga att jag kan märka det utan att låta hunden stöka runt och "göra fel" under en längre period. Du nämner en sele som får hunden att sluta dra, men vad blir skillnaden kontra lära hunden att inte dra och hindra hunden från att dra?

(F.ö. håller jag med Gabbi! Jag hade gärna träffat och tränat med/diskuterat hund med dig IRL. Jag har ju vägarna förbi Småland ibland ;))

Som sagt, vi är nog i grund och botten tämligen överens.
Jag har fått se filmer från ett svenskt större sjukhus där man "på nåt vänster" placerat in svulster i hundar för att se hur de svulsterna växer. Man vet att detta gör helvetiskt ont, konstant. Jag satt med hakan i bordet när jag såg dessa hundar, som viftade på svansen, hoppade upp på saker och betedde sig som vilken hund som helst. Inte minsta antydan i blick eller kroppspråk som skvallrade om smärtan. Det blev en liten aha, för mig, det är skitsvårt att se smärta på hundar. Därför (bla) så tycker jag att allt som är utagerande är så viktigt att först observera innan vi börjar med att ändra beteendet.
Selen sen då, hindrar inte själva dragandet i sig, men effekten blir inte att jag blir bogserad runt stan utan kan fysiskt få med mig hunden dit jag vill. Eller att ett utfall egentligen inte hindras, men jag flyger inte med sju meter.

Ni är varmt välkomna till Småland!

knapp

Säga vad man vill om knepiga säljare och dito knepiga hundar men man har alltid ett eget ansvar som köpare. Vill man inte ha jakt i hunden- ring då inte på en annons där det 1) STÅR jakt, och 2) är jakthundraser i. Jag förstår det inte alls. Är som om jag är ute efter en hund som går bra med andra hundar och tar hem en där det står i annonsen att den inte gör det. Varför? :confused:

Är man inte erfaren ska man akta sig för korsningar (och faktiskt renraser också kan jag tycka) som är erkänt knepiga/svåra/etc. Det behövs ju inte mycket googling för att få reda på en del om olika raser idag.

Sen om man nu ska ha blandis, varför inte bestämma sig för vilka raser man gillar och försöka hitta en korsning där dessa finns med? Att bara ta hem en viss korsning på vinst och förlust känns inte genomtänkt tycker jag. Det är ändå förhoppningsvis en individ man ska leva med i många år.

Kan väl tillägga att den korsningen hade jag inte tagit i med tång, vem gör en sån korsning liksom? Nån som är ute efter en cool tuff hund? :crazy: Tycker den borde avlivas direkt, den kan inte vara särskilt stabil som det låter. Och att hitta ett nytt bra hem till den känns ju inte som de lär göra i en handvändning.

Vi kunde ju komma på träningsläger! :D

Fast först får jag ju hitta en hund...

Har jag fel o jag tolkar dina svar som att om man bara utbildar hunden på ditt sätt så spelar det ingen roll om den har en idiotmix genetiskt sätt?
PL

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 121
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 717
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 666
Senast: cello
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 152
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Vaginal vs kejsarsnitt