Såååå besviken... :(

Sv: Såååå besviken... :(

Har haft den i två dagar och allt gick jättebra till igår kväll. Han är bortskämd märkte jag, men han verkade inte särskilt dominant och accepterade mig som ledare. Han har slutat dra i koppel, går inte ut förrän han får lov. Man kan ta ifrån honom mat, leksaker osv. bra kontakt när man är ute med honom utan koppel och visar ett sunt beteende mot hundar.

Funderar på hur det blir så här. Att hunden har ett så osunt beteende. Är det ägarens svaga ledarskap? Är det korsingen? Kan ju förstås vara en kombination. Väldigt tråkigt är det i alla fall. :(

Du har alltså varit inne i hundens kroppszon, dresserat den att den inte får gå ut genom dörren innan dig, lärt den att inte dra i koppel, jobbat med kontaktövningar PÅ TVÅ DAGAR?!

Och du funderar på om det är pissigt ledarskap att hunden biter.

Om du funderar på att ta en omplacering igen, låt då hunden bara vara i minst en, helst två veckor. Hundar försvarar sin kropszon väldigt individuellt, en amstaffkorsning som jag inte känner och den inte känner mig, skulle jag aldrig ta ifrån något förrens vi är helt säkra på varandra. Strikt byteshandel gäller. Att försvara sin kroppszon är många gånger medfött, inget vi kan klandra hunden för.

Hoppas att du lyckas bättre nästa gång, men låt hunden vara första perioden, speciellt om du lutar åt en amstaffkorsning.

Fast jag har ju inte gjort nån jätteaffär av något av detta. Tycker bara att det är självklart att hunden inta ska bröta ut genom dörrar, bilen osv innan den får lov och det ska man visa från dag ett. Det är ju en ren säkerhetsaspekt. Likadant att den inte får streta i kopplet. Har absolut inte gått in och varit fysisk eller skarp mot hunden i dessa lägen.Tycker inte alls att det är nåt konstigt???

Likadant när vi har lekt och kampat så har det varit ge och ta, jag har inte pressat honom eller kränkt hans integritetszon.

Om du funderar på att ta en omplacering igen, låt då hunden bara vara i minst en, helst två veckor

Kan du förtydliga hur du menar med detta?

Senast ändrad:

Ber så hemskt mkt om ursäkt att min felstavning orsaka förvirring för dig........

oprovocerat skulle det så klart stå!!!

Vad jag menar är att du är inne i hundens kroppzon när du tar saker ifrån honom. Det skulle jag aldrig göra.
"Brötar" hunden eller är bökig i kopplet så använder jag en sele där kopplet är fäst framtill på selen, då är det slutbrötat. Då har hunden ingen kraft att dra.

Vad jag menar med bara vara, så menar jag att hunden ska få vara ifred. Inga träningspass, bara koppelpromenader, inte åka och hälsa på någon annan eller ta med hunden på nåt "galej", utan bara låta den smälta in de nya omgivningarna och de människor som den ska ha omkring sig.
På sin höjd att jag belönar spontan kontakt.

Att den helt kravlöst får landa i sin nya miljö helt enkelt. Plus att jag själv i lugn och ro får studera min nya hund, vad den hittar för egna vanor och vad den har för beteenden som jag tex vill ändra på i kommande träning.

Okej! Tack för tips!

Blev lite irriterad över ditt svar och tyckte du överdramatiserade lite. Jag har inte alls hållit på och tränat, krånglat eller försökt "fostra" hunden. Tyckt att vi tagit det lugnt och att han fått söka kontakt med mig. Jag har inte trängt mig på. Men det var en väldigt fysisk och kelig hund som ville vara nära mig.

När han attackerade min mamma så tänkte hon just så som du beskriver.. Han hade ett tuggben i munnen. Pga av detta tittade hon inte på hunden eller rörde sig mot den överhuvudtaget.

Men jag förstår precis hur du menar i det du skriver.

Senast ändrad:

Tyckt att vi tagit det lugnt och att han fått söka kontakt med mig. Jag har inte trängt mig på mycket. Men det var en väldigt fysisk och kelig hund som ville vara nära mig.

Nu vet inte jag hur mycket "väldigt fysisk och kelig" är i din värld, men om jag möter en kund (jobbar som problemhundsutredare) och den hunden är megafjollig, slänger sig i backen, är mycket fysisk mot mig och kanske försöker klättra och klänga på mig, då blir jag genast misstänksam. Såvida det inte är en ras som jobbar stenhårt med tillfälliga relationer, som labbe eller spaniel.
Men den mix som du beskrev ska inte vara särskilt fysisk mot främlingar. Ett "tjena" och sen gått åt andra hållet är bättre.

Nej, han var inte klängig och överdrivet hälsande. Hade han varit det hade jag sett det som ett problem. Han var i stället väldigt ointresserad av människor vi hann möta. Grannar, folk på promenad osv.

Kelig var han på det sättet att han ville ligga nära mig. Sov gärna på rygg med tassarna i luften vid min sida. Han var inte speciellt intresserad av mig när jag var där och tittade på honom första gången heller. Därför höll jag inte på med honom mycket rent fysiskt. Ser ju hur en del ska hålla på och "gulla" med hundar. Klappa, busa, vända vrida och dra i dem osv.

Tyckte inte jag utsatte honom för så mycket påfrestning de här första dagarna. Men kanske att det blev det ändå med tanke på hans inte så stabila mentalitet.
Har forskat och förstått att flera kullsyskon har avlivats pga av oprovocerad aggressivitet.

Att den helt kravlöst får landa i sin nya miljö helt enkelt. Plus att jag själv i lugn och ro får studera min nya hund, vad den hittar för egna vanor och vad den har för beteenden som jag tex vill ändra på i kommande träning.

Jag förstår vart du vill komma... men jag kan inte hålla med till 100%. Vissa hundar kanske behöver det, kanske dom med lite svagare mentalitet. Jag valde att ställa alla krav och presentera alla regler för min nuvarande omplacering direkt. Hade han fått stöka runt "som han velat" för att ett par veckor senare lära sig 100 regler så hade väl det om något skapat förvirring hos hunden. Speciellt om den får skaffa sig "vanor" som jag sedan vill plocka bort. Det känns inte särskilt juste. Dessutom så är det ju lättast för hunden att acceptera och komma in i nya vanor vid ett miljöombyte (detta har tom dina utbildare förklarat för mig ;))

Han väger strax över 30kg, jag är en tvärhand hög ungefär... Han kommer från ett hus på landet där han fått rusa ut och in som han velat, SLITA i kopplet dom få stunder han varit kopplad (husse är 2 m lång och fd dörrvakt, så han behövde ju inte direkt bry sig...) osv. Jag kunde inte ha det så. Han sprängde dörren bara jag tog i handtaget, släpade mig ner för trappen och stormade rakt in i porten. Jag fick släpa upp hunden igen för att kunna stänga och låsa dörren efter mig... och sen ner igen :crazy:. Promenaderna ska vi bara inte tala om....

Jag satte upp mina "villkor" för honom direkt och det fungerade för oss. Men som sagt så kanske vissa hundar behöver acklimatiseras så som du pratar om.

Självklart kan jag inte ha en hund som tex bogserar mig runt stan, därav selen med "specialfäste". Fast om jag har en hund som är extremt utåtagerande så är det inte alltid det smartaste att kväva själva beteendet innan jag har fått knas på varför hunden gör så.

Låt mig ta ett exempel, en tjej på min klubb tog en pincher i omplacering, den fick fullständigt fnatt när hon tog fram damsugaren. Den skällde, morrade och snappade efter allt och alla vid försök till korrigering. Hon fick tipset att spruta vatten på hunden, för det var ju ett helt oacceptablet beteende.

När jag träffade hunden så fick jag misstanke om vissa rädslor. När damsugaren kom fram blev det tämligen solklart. Hunden var rädd, rädsla är en känsla och inget beteende, inget man rår för med andra ord.

Låt säga nu att tjejen gjort som tipset, sprutat vatten på hunden, hunden hade hållt klaffen. Men hade det fått rädslan att försvinna? Knappast. Hade rädslan kanske rentutav mynnat ut någon annanstans? Troligen.

Så om jag säger så här då: Jag vill inte begränsa beteende då de kan vara uttryck för en känsla som jag sen vill jobba med. Om jag då kväver själva beteendet så finns ju känslan kvar, men syns inte.

Sen är det ok med villkor; det är inte ok att tugga på mig, eller bogsera mig runt stan.
(Sen blir jag lite nyfiken på vem av mina lärare du träffat :) )

Jag valde att ställa alla krav och presentera alla regler för min nuvarande omplacering direkt. Hade han fått stöka runt "som han velat" för att ett par veckor senare lära sig 100 regler så hade väl det om något skapat förvirring hos hunden. Speciellt om den får skaffa sig "vanor" som jag sedan vill plocka bort. Det känns inte särskilt juste. Dessutom så är det ju lättast för hunden att acceptera och komma in i nya vanor vid ett miljöombyte

Tack, du satte ord på mitt tänk. Det var just det som var min intention. Att redan från början visa vilken "typ" jag var. Men på ett mjukt sätt.

Vad är det för specialsele du pratar om?
"Brötar" hunden eller är bökig i kopplet så använder jag en sele där kopplet är fäst framtill på selen, då är det slutbrötat. Då har hunden ingen kraft att dra.

Sista dagen jag hade hunden hade han i princip slutat dra i kopplet och då hade jag inte använt vare sig stryp eller något annat redskap. Bara vanligt koppel och halsband.

Blir lite förvirrad av det du skriver. Först säger du att man inte ska ställa några krav på hunden de första veckorna. Men sedan skriver du att det är ok med vissa villkor. Vad är skillnaden?

För mig är det ett krav från första dagen att hunden ska beta sig hyfsat. Kunna vänta, inte tränga sig före osv.

Vad är det för specialsele du pratar om?

Blir lite förvirrad av det du skriver. Först säger du att man inte ska ställa några krav på hunden de första veckorna. Men sedan skriver du att det är ok med vissa villkor. Vad är skillnaden?

Låt mig ge några exempel Helge :D

Hund morrar mot barn, hund placeras i annat rum än barnen, dvs jag ändrar villkoret för hunden. (Den får helt enkelt inte vara med) Men jag skulle inte säga, "Nu jycken ska du kunna vara i samma rum som barnet men ligga på din plats och hålla klaffen, BASTA"

Hund bogerar mig runt stan, jag tar en vanlig sele av spårtyp men fäster kopplet mitt fram på selen. På så sätt kan inte hunden dra, för då flyttas hela kroppen. Men jag skulle inte sätta igång och köra lite "gå fint i koppel-övningar"

Hund kastar sig ut genom dörren och släpar mig ner för trappen. Samma sele hindrar hunden från att kasta sig ut, och det hindrar även att släpa mig ner för trappen. Men jag skulle inte börja med några "sitt-stanna-kvar-övningar".

Selen i original heter "VGW-bälte", i korthet är det en vanlig sele med god passform där koppelfästet sitter mitt fram på selen. Ett billigare sätt att komma undan är att ta sin spårsele och sy fast ett extra fäste mitt fram.
På min kurser där hundar bogserar runt sina förarare och de har sele, vilket börjar bli vanligare och vanligare. Så tar jag helt enkelt kopplets ögla, slår en löpknut och fäster fram till på selen. (Föraren får alltså hålla i fel ände) Många har upplevt värsta aha-upplevelsen av en sån enkel grej.

Bild på orginalet: http://vgwbalte.com/index.html

..och jag har tagit hand om omplaceringar och Aldrig haft problem med dom...de flesta har varit BC korsningar, men även renrasiga.

Enbart tagit emot renrasiga omplaceringshundar, och jag säger inte alla men de flesta har haft någon sorts av olat!! ( men tycker det är rätt intressant)
Oftast har man rätt ut det men inte alla gånger så lätt !!
Har lärt mig att läsa mellan raderna nu för tiden i annonserna, rätt intressant hur människor uttrycker sig och tror allt går hem.

Bra att du inte har haft några problem med dina BC korsningar:):D

(Sen blir jag lite nyfiken på vem av mina lärare du träffat :) )

(Jag klipper, men jag svarar på allt du skrev)

Jo, visst är det så att vissa dåliga beteenden kan bottna i rädslor. Hade så varit fallet med grabben jag har hemma nu så hade jag emellertid fått tänka om. Men han var/är just en sån trygg och stabil hund som de flesta bara kan drömma om, dock med en del hyss i bagaget. Han är ju trots allt malle från landet ;).

Det är David och Maria. Jag var där för två eller tre år sedan, kollade på valpar och pratade hund :laugh:

Hund bogerar mig runt stan, jag tar en vanlig sele av spårtyp men fäster kopplet mitt fram på selen. På så sätt kan inte hunden dra, för då flyttas hela kroppen. Men jag skulle inte sätta igång och köra lite "gå fint i koppel-övningar"

Hund kastar sig ut genom dörren och släpar mig ner för trappen. Samma sele hindrar hunden från att kasta sig ut, och det hindrar även att släpa mig ner för trappen. Men jag skulle inte börja med några "sitt-stanna-kvar-övningar".

Varför inte? Varför inte lära hunden direkt hur du vill ha det? Jag behövde bara tala om för Xo vid ETT tillfälle att sådär gör man inte grabben. Sen sa han: :idea:. Hade jag låtit honom hållas så hade det garanterat tagit flera dagar att få honom att sluta. Istället visade jag honom direkt att "i denna miljön, med mig, gör vi såhär".

Hade jag hängt på honom en sele så hade han blivit sju resor värre... han är tränad i spår sedan länge och sele = jobb :love:

Varför inte? Varför inte lära hunden direkt hur du vill ha det? Jag behövde bara tala om för Xo vid ETT tillfälle att sådär gör man inte grabben. Sen sa han: . Hade jag låtit honom hållas så hade det garanterat tagit flera dagar att få honom att sluta. Istället visade jag honom direkt att "i denna miljön, med mig, gör vi såhär".

Tror nog de flesta hundar klarar det, om det inte är något allvarligt fel på deras mentalitet.

Som när jag ställde mig ivägen framför dörren så hunden fick lära sig att jag går ut först och han får vänta. Det tycker inte jag är något som man behöver göra någon större affär av?

Nej, jag håller med, men vi tänker "alla" olika. Ska bli intressant att se vad Blandis skriver :)

Hur tidigt man kan gå in och uppfostra en omplacering beror ju så mkt på hundens mentalitet och ens egna uppfostringsmetoder, tycker jag. Kör man lite mer fysiska och handgripliga metoder så är det ju väldigt klokt att vänta tills man fått en relation till hunden, annars kan det ju t ex hända att den inte tolererar den behandlingen av en ny person. Eller att den blir nedtryckt och tappar förtroendet för en.

Överhuvudtaget så tycker jag att man ska vara försiktig med att korrigera en hund man knappt känner, däremot att låta hunden själv lista ut vad som lönar sig (t ex att sitta ner innan dörren öppnas eller maten serveras) kan man ju börja med direkt.

(Att säga nej i samtalston ingår inte i "korrigera" i det här sammanhanget, men det är ju låååångt ifrån alla omplaceringar som är så lydiga ;))

Håller helt med dig Sanna! :)

Jag gjorde så som du är inne på. Jag "utsatte" honom för olika situationer som vi liksom alltid kommer att hamna i och lärde honom direkt hur jag vill ha det genom att visa honom vad som lönar sig. Det kändes viktigt för mig att vara både juste mot hunden och mig själv. Jag kunde ändå säga till honom lugnt och sansat att "så vill jag inte ha det". Han slutade - belöning. Efter 2 dagar fungerade han klockrent på allt utom koppeldragandet som har tagit lite längre tid.

Jag tyckte att denna diskussionen var väldigt intressant.

Nej, jag håller med, men vi tänker "alla" olika. Ska bli intressant att se vad Blandis skriver :)

Som sagt, alla tänker vi olika, annars vore de ju gööörtråkigt:D

Jag kan bara tillägga varför jag personligen väljer att "låta hunden vara som den är" är mycket för att vill kolla in individen så att jag inte sågar av några toppar på några isberg.
Vi ponerar att hunden drar som besatt, jag berättar för hunden att detta är ett icke accepterat beteende, BASTA!

Säg nu att det är så illa att hunden drar för att den har problem med öronen, då kan jag ju missa det för att jag har begränsat hundens utagerande.
Så jag är väldigt försiktig med att ge mig på, vad som kan vara, enbart en symptom på något som hunden visar, som egentligen något värre. Då blir som det där isberget, jag sågar av toppen sen flyter skiten upp igen.

Tex, hunden som morrar kan ha dålig hörsel, hunden som skramlar ner för trappen ser dåligt, hunden som drar kan ha ont i ryggen, hunden som käkar grus har ont i halsen osv osv.

I övrigt hundträning har jag också policyn att visa hunden att det alltid är lönsamt att göra som jag säger.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 121
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 717
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 666
Senast: cello
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 152
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka