Såååå besviken... :(

Maira

Trådstartare
Har haft en hund på prov några dagar. En riktig gatukorsning av tax, amstaff och dogo argentino. Ger ju vissa varningssignaler men jag åkte och kollade på den, individen kan ju vara ok för det.

Har haft den i två dagar och allt gick jättebra till igår kväll. Han är bortskämd märkte jag, men han verkade inte särskilt dominant och accepterade mig som ledare. Han har slutat dra i koppel, går inte ut förrän han får lov. Man kan ta ifrån honom mat, leksaker osv. bra kontakt när man är ute med honom utan koppel och visar ett sunt beteende mot hundar.

Allt var alltså frid och fröjd tills min mamma kom igår kväll. Hunden har då ett tuggben i munnen och går fram mot henne. Ingen bryr sig om honom överhuvudtaget, vi sitter och pratar. Hon rör sig inte mot honom, tittar inte på honom osv. På en sekund släpper han tuggbenet och anfaller henne. Biter henne i båda händerna hårt så det går hål.

Vi blir helt chockade. Jag ringde direkt till ägaren och förklarade att hunden kommer tillbaka. När jag pratade med ägaren så förstår jag att han varit opålitlig förut och bitit men att de mörkat om det.

Funderar på hur det blir så här. Att hunden har ett så osunt beteende. Är det ägarens svaga ledarskap? Är det korsingen? Kan ju förstås vara en kombination. Väldigt tråkigt är det i alla fall. :(

Sv: Såååå besviken... :(

Och den skulle de omplacera... Herre Jesus. Folk är inte kloka någonstans...

Vad är det för typ av hund du letar efter?

Och den skulle de omplacera... Herre Jesus. Folk är inte kloka någonstans...

Vad är det för typ av hund du letar efter?

Svarar er båda: Tycker det är för jävligt och samtidigt sorgligt. Vi hade ju börjat få en fin kontakt med varandra. Lämnade honom för en stund sen, han stretade emot när jag lämnat över kopplet och ville följa med mig tillbaka till bilen.

:cry:

Jag letar efter en liten till medelstor korthårig och aktiv hund. Inte skällig spetstyp eller jakthund.

Måtte de ta sitt förnuft till fånga & ta bort honom istället för att låta honom vandra omkring hos en massa olika försöksägare :cry: Att man gör ett eller två försök kan jag, beroende på problemet & anledningen, köpa men fungerar det inte då så kommer det knappast att fungera tredje gången heller.

Tråkigt, men tänkte ändå ge lite tips om att hitta hund.

Man kan givetvis hitta bra omplaceringar på blocket och dyligt. Men jag tror att lika ofta som det är bra, lika ofta är det som du fick det.

Jag hade hellre kollat in rasklubbar och deras omplaceringar. Jag tror iallafall att det mer sällan är problemhundar som placeras om där.
Att ta en omplacering är inte det lättaste. Och det du tex inte tycker är något kanske nån annan tycker är ett jätteproblem. Därför är det viktigt att ägaren är väldigt ärlig och talar om precis hur hunden är.

Lycka till.

Vi blir helt chockade. Jag ringde direkt till ägaren och förklarade att hunden kommer tillbaka. När jag pratade med ägaren så förstår jag att han varit opålitlig förut och bitit men att de mörkat om det.

Funderar på hur det blir så här. Att hunden har ett så osunt beteende. Är det ägarens svaga ledarskap? Är det korsingen? Kan ju förstås vara en kombination. Väldigt tråkigt är det i alla fall. :(

Det är svårt att veta speciellt då den tidigare ägaren inte berättat om hundens tidigare problembeteenden. Det kan vara aveln eller ägaren eller en kombination av båda, det är omöjligt att svara på utan att veta mer.

Svarar er båda: Tycker det är för jävligt och samtidigt sorgligt. Vi hade ju börjat få en fin kontakt med varandra. Lämnade honom för en stund sen, han stretade emot när jag lämnat över kopplet och ville följa med mig tillbaka till bilen.

:cry:

Jag letar efter en liten till medelstor korthårig och aktiv hund. Inte skällig spetstyp eller jakthund.

För mig är det obegripligt att man ens provar en sådan korsning när man inte vill ha jakthund. Både tax OCH Dogo Argentino är jakthundar !

Håller med Grana, vänd dig till rasklubbarna, de uppfödare som är seriösa hjälper sina valpköpare om de måste placera om sin hund, det kan vara skilsmässa, sjukdom eller andra saker som inte har med hundens beteende att göra, det är nog lättare att få en "bra" omplacering om Du letar hos rasklubbar och en uppfödare som tagit tillbaks en hund eller hjälper ägaren att placera om bryr sig, vilket gör att Du får stöd och hjälp om du har frågor m.m.

Eller vända sig till en omplaceringsverksamhet ex. Hundstallet? Det vimlar ju av "kamphundsrasblandningar" med tanke på att du tidigare varit inne på en Amstaffblandning. Även hundar utan hem har ju svenska hundar. Har dock ingen personlig erfarenhet av just de två föreningarna, annars brukar jag rekommendera Hittehund men de har dels inte så många hundar inne, dels jobbar de främst med mjuka metoder.

Misstänker att denna kommer från samma kull som en bekants hane gjorde.

Denna hanen högg deras barn helt oprovocerat (trängde in barnet i ett hörn och bara högg), denna hund hade fått en bra uppväxt. Den avlivades kort därefter....

Varför besviken när du medvetet skaffar en helt tokig korsning?
PL

Hur orkar du alltid vara så sur och otrevlig?

Är man relativt ny på det här med hund måste man få kunna göra misstag. Det finns helt galna korsningar som trots det är jättetrevliga hundar (nej, jag försvarar inte blandrasavel), och hunden verkade ju trevlig från början.

För att hon tyckte att individen förtjänade en chans trots att nån idiot hade hittat på en så korkad korsning?

Problemet med den inställningen är att hundar av problematiska korsningar kräver att den som tar sig an hunden har stor kunskap och erfarenhet av hundar. Tillhör man inte den kategorin så tar man sig oftast vatten över huvudet.

Problemet med den inställningen är att hundar av problematiska korsningar kräver att den som tar sig an hunden har stor kunskap och erfarenhet av hundar. Tillhör man inte den kategorin så tar man sig oftast vatten över huvudet.

Och har man inte "stor kunskap och erfarenhet" vet man inte om att det ar sa.

Måtte de ta sitt förnuft till fånga & ta bort honom istället för att låta honom vandra omkring hos en massa olika försöksägare :cry: Att man gör ett eller två försök kan jag, beroende på problemet & anledningen, köpa men fungerar det inte då så kommer det knappast att fungera tredje gången heller.

Tänkte också så...

Dessutom är det det vanliga moment 22 - en erfaren och kunnig hundmänniska plockar inte hem en sådan korsning. Den blir oerhört svårplacerad - även om den nu varit "snäll".

Jag hade tittat under "omplaceringar" på dvärgschnauzerringens hemsida. Ett annat tips är att ringa runt till kennlar och fråga om de har ngn omplaceringshund eller om de känner någon annan som söker?

Personliga kontakter på det viset kan göra att oddsen för att det skall bli bra ökar. Ibland vill kennlarna också hitta fodervärdar tiill redan vuxna hundar.

Undra om denna hund kan ha varit syskon med min syrras hund....
så vanlig är ju inte den blandingen och hennes hund had ejust de raserna:

Långhårig Dvärgtax, amstaff och Dogo Argentino.
Han såg ut som en labrador med alldeles för korta ben.

Ja, han avlivades i alla fall tidigt i sommras då han helt utan förvarning eller anledning attackerade hennes 1½ åriga dotter och bet henne hårt i armen.
Som tur va gick det bra för lilltjejen och verkar inte ha fått några men av det.

Men ja, han anföll helt provisoriskt och de var såpass kloka att de tog bort honom.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 121
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 717
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 666
Senast: cello
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 152
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Vaginal vs kejsarsnitt