Sv: Så vad är den här nya stilen som alla talar om?
Jag har blandat allt och hittat en för mig optimal stil. Just nu rider jag för en cowboy med dressyrutbildning och senare DomaVaquero utbildning.
Men innan dess har jag avverkat allt från islandsridning, Ar ridning, ren sitsutbildning etc.
Jag använder Bents utbildningstrappa i princip, upplever att gå kräftgång är postitivt, speciellt för hästar med lat rumpa och de utan framåtbjudning. Och så har jag lagt till lodrätt sits med aktiv ben och rumpa och kontakt med bettet i det fall det är möjligt (målet är så iallfall, vägen dit kan variera)
Men jag har lagt till energi som med svenska ögon ser lite stressigt ut, men jag upplever att om man vill ha rörelser som går uppåt (som i AR) så MÅSTE man ha en del "stress" i det hela om man ska få med ryggen.
Hästar med egen naturlig motor rider jag som "vanligt", dvs fram till handen och inte så mkt kräftgång. dumt att ta bort deras framåtbjudning.
Men personligen så föredrar jag det förstnämnda, jag upplever att jag får mer ihopkoppling av kroppen med kräftgången.
Jag upplever det positivt att tidigt lära in spansk skritt och piaff. Inte för samlingens skull utan för att hästen ska lära sig använda sin kropp. Men man får inte sitta i månader och nöta varken kräftgången eller bensprattlet. Man måste få det till FRAMÅT så fort hästen accepterar det.
Galoppombyte vill jag oxå ha in tidigt, oxå ett sätt att lära sig behärska sin kropp.
Sitter inte mkt i skritt, jobbar helst i galopp som grundgångart.
Böjning tar jag in efter att hästen behärskar galoppombyte. först då är den redo at bära upp det. Då omvandlar jag kräftgången till regelräta skolor.
rida på en rund volt gör jag lite och sällan, ett varv då och då. Förljer sällan fyrkantspåret heller, annat än i skiftande kräftgång. Max 20 meter av en sak, sen skiftar jag.
Ryggning är oxå viktigt, länge mkt och tidigt i utbildningen. Och att kasta sig in i galopp från ryggningen är positivt och effektift.
Huvudets hållning och böjjning struntar jag totalt i, den får ha det var den vill. Är det för mkt kamelfasoner så rider jag bara en massa kräfftgång tilsl jag slipper se den i bägge näsborrarna samtidigt
Tror jag är rätt ensam om min skolning
men den är effektiv och frå lättridna, välskolade hästar som en idiot kan rida på och lära sig av, läromästare helt enkelt.