Så vad är den här nya stilen som alla talar om?

monster1

Trådstartare
Det diskuteras i de andra trådarna om hur fler och fler går vidare till en annan ny(?) stil. Är det någon som orkar förklara vad den innebär vad som är likt och vad som skiljer sig från exempelvis AR?

Sv: Så vad är den här nya stilen som alla talar om?

Okej så det "nya" är helt baserat på CDs nya koncept?

Jag är lite förvånad, hon har väll alltid haft med sig TTEAM (Linda Tellington-Jones metod), balanserad ridning (Sally Swift) mm i sin undervisning, vad har tillkommit och vad har hon gått ifrån?

Jag tror folk går vidare till flera olika nya stilar. Jag kan skriva mer ikväll om det. Nu hinner jag tyvärr inte mer.

Det är flera av Bents gamla elever (och även riddare) som tagit med sig en hel del AR, kombinerat detta med annan kunskap (som t ex centrerad ridning) och sedan "skapat" en egen ridstil.
Exempelvis finns nu integrerad ridning och kraftskapande ridning.
Vad Tuaphuas tränare (f d riddare) kallar sin ridstil vet jag inte.

Senast ändrad:

Ja jag vet inte, men det är tydligen vad flera har gått över till i alla fall.

Annars tror jag som Tuaphua att det nog är många som gått över till andra ridstilar också, det låter troligt. Kanske mest klassisk dressyr förstås, det är ju naturligt.

Mina tränare kallar det kort och gott för dressyr. De känner inget behov av att ha något namn på det eller placeras i fack.

KL

Anledningen till att mina tränare ens började träna AR är ju att mannen i hushållet för en herrans massa år sedan såg Spanska ridskolan utföra skolsprång och drömmen att själv kunna utföra det föddes. Då, för 10 år sedan eller så, fanns bara Bent att träna sånt för. Han köpte en spansk häst och började skola den mot sin dröm. Då tränade han för Bent.
Hans nuvarande fru hakade av andra skäl på. De red för Bent ett tag. De tränade även för Borba ett par gånger då han började komma. Framför allt för att mannen skulle få träna skolsprång och det då var Bent eller Borba som gällde.
Häste utförde då den fick tas bort pga cystor invärtes svårklass dressyr, spansk skritt, spansk trav, levad och stående och flygande capriole.
Det tog väl sin lilla tid att lära in det iom att tränaren då också var nybörjare på skolsprång.

De här tränarna har alltid kört sin grej. Givetvis utvecklas den med åren iom att man lär sig mer och mer. Men de har inte direkt lagt om sin ridning efter de slutade för Bent. Visst kanske de just på en lektion för Bent red lite slappare. Men hemma har ridningen sett densamma ut. De har alltså inte suttit och ridit slafsigthemma under Bent-tiden. Utan det kunde vara övergångar piaff-ökad trav-piaff och svarade hästen inte fram kunde det vara galopprejs på banan.
Den ena har ju utbildats till ridlärare på STrömsholm och var beridarstipendiat där. Den andra har ridit fälttävlan på rätt hög nivå utöver dressyren och Bent. Det innebär lite att de fått med sig vikten av energi i sin utbildning.

MEN om det inte går att rida sakta på en häst så övar vi på det.
Tex min Islandskorsning, två araber jag red och två PREs jag ridit har samtliga mentalt behövt gå och slafsa i långsam trav tex i en kort period. För att inte spänna till sig, bli för hastiga och korta i steget etc. Då kanske folk tror att vi tror att det på något sätt är uppbyggande ridning eller en grundsten i utbildningstrappan att slafsa runt. Men för just de här individerna har det varit en mental grej som gjort att man sedan kunnat lägga in energi utan att de mentalt går i taket och stressar upp sig.

Min tränare sa igår att för 20-30 år sen, då han var världsbäst på att rida(trodde han fortfarande innan han blev lite ödmjuk), kunde han komma in i ett ridhus och se någon som satt och slafsade i lååångsam och slapp trav. Då tyckte han att "fan, kicka igång den där jäkeln och väck upp den". Idag förstår han att ekipaget kanske faktiskt en period måste ligga där. Man vet ju inte varför de rider så. De kanske behöver träna på det. Eller så tränar ryttaren på något i sig själv och fixar inte mer tempo och eller enrgi.

Många ser AR-ryttarna och dömmer ut slappheten på en gång. Så länge som man har som mål att få in energi ser jag inget problem med att en period slafsa. Men då ska det vara en övergångsperiod. Och man ska inse att det bygger inte. För att bygga måste man tänja på gränserna.

Men allt är ju också kopplat till vad man har för mål. Har man som mål att lufsa runt och ha trevligt med sin häst och inte ta sig till msv eller en piaff som skulle funka på banan så kan man syssla med AR renlärigt a la Bent. För man får inte lära sig rida med energi av Bent. Man kan säga vad man vill. Men han lär inte ut det. Avslappningen och lösgjordheten han lär ut kan man dock hämta mycket i. Kombinerar man det med energi och hålla sig på linjen och rama in paketet och kontakt i tygeln kan man få ett helsikes bra resultat.
Vi tror väl att de flesta hästar, med undantag för skadade eller kanske vb-travare eller någon islandskorsning, ska kunna gå msv. Och jobbar dem därför sör att kunna ta sig minst dit.
Det har jag som långsiktigt mål för alla mina elever(förutsatt att de själva vill förstås).

För att vara idrottsman måste man ju vara vig och rörlig och stark. Man kan påstå det hur mycket man vill. Men en häst blir inte vig och rörlig av att ridas rak eller med lite ställning på sin höjd(ens om man rider lite skänkelvikning etc). Vill man få sin häst att bli en idrottsman så får man bäst resultat om man böjer en del. Så länge som man gör det rätt och på linjen. Nu pratar jag inte överböjning. Det säger nog sig självt iom att hästen då inte kan vara kvar på linjen med hela kroppen.

Senast ändrad:

Halvt KL och allmänt blabb

Jag tror inte mina tränare "gick över" till någonting så mycket som tömde den källan på kunskap och vill veta mer. Så då gick de vidare. Borba sa att han inte kunde lära dem mer då jag var och kollade på en clinic de red för honom. Jag kan tänka mig att Bent anser detsamma. Jag har hört det pratas om det. Men inte hört honom säga det själv. Så jag vet ju inte säkert.

De är alltid på jakt efter mer kunskap. Och de plockar lite här och var.

Jag tror många som ridit för Bent gått till Borba tex. Och jag tror många som ridit för Bent går vidare till Philippe Karl, Christian Carde, Paulo Bastos, Craig Stevens etc. Man söker sig till olika lite Klassiska tränare och samtliga har ju sin egen väg att tolka det de lärt sig. Vissa av dem har eget signalsystem, tex PK.
Vad jag tycker är intressant är tränarnas egna meriter. Kan de öht rida själva? Någon av de tränarna har man ju aldrig fått se på en häst. Och den har inga resultat eller elever med resultat heller. En del andra har både egna meriter och elever med meriter.

Jag har aldrig varit intresserad av Bents lära. Utan mer av det den kommer av, de gamla mästarna. Jag trodde jag red AR förut. Men jag har aldrig ridit så som det visas i filmer och trådar här. Jag har heller aldrig ridit som det visats på andra riddares träningar eller filmer.
Jag har ridit så som mina tränare tränat och fortfarande tränar mig. Vi har inte bytt ridsätt. Men vi har nog samtliga insett att det inte är AR. Även om de förut kallade det de höll på med för AR.

En del tror jag dock har lagt om lite mer än bara namnet.
Man inser att energi behövs när man kommer upp i rörelserna.
Sitter man på PRE så kan man fixa en hel del av den gratis energi man får i rasen. Men rider man halvblod så inser man att energin måste till genom ryttarens inverkan/skolning.
Jag har trampat min gamling lite slafsigt och slappt förut. Men för att det skulle bli riktig piaff av det, riktig terre a terre etc så behövdes energi. Och för att han skulle orka galoppriouetter öht gravdes energi. Men hade jag lagt in den energi tidigare än vad vi gjorde i hans skolning hade han bara spänt till mentalt och ballat ur. Samt spänt till i mothållsmuskulaturen iom sin taskiga exteriör och Islandspåbrå.

Jag har ju ridit TR 14 år. Och idag rider jag ju en hel del hästar som är skolade enligt strömsholmsmetoden. Så jag kan ju rida så med. Men jag upplever ett snabbare och mer gynnsamt resultat i hästarna av den här metoden. De slipper gå i slitage.
Jag vet många hästar som ansetts "inte hålla för ridning" som jag sett bli friska av att ridas så här. Bla min ena tränares GP-häst. Han är utdömd pga hälta runt om. Idag är han en fräsch kille på över 20 som fortf går GP. Men så rids han inte i mellantrav i slafsig form.

Men allt är ju också kopplat till vad man har för mål. Har man som mål att lufsa runt och ha trevligt med sin häst och inte ta sig till msv eller en piaff som skulle funka på banan så kan man syssla med AR renlärigt a la Bent. För man får inte lära sig rida med energi av Bent. Man kan säga vad man vill. Men han lär inte ut det.

När var du senast på en kurs för Bent?
Jag har ridit för honom i fem år nu, och på varenda kurs har han då lärt ut att man rider med energi.

Jag tror du och jag har väldigt olika bild av vad energi är. Det går inte att ha sådan energi jag ser som energi för en hobbyryttare på hängande tygel/blank stång.

Jag är ju såld på min grej och du på din. Vi får nog enas om att vi är oense. :)
Jag vill inte gå på någon personligen och dra in dens ridning i det om det inte visar film och ber om det. Men lägger du in en film där du rider i energi för Bent så ska jag erkänna att jag har fel i hur Bent lär ut.

Kollar man på filmen med Maarike tex så tycker jag det ser otroligt slappt ut. Men så kanske det var meningen. Vad vet jag. Jag tror dock inte det.

Jag tror dock att slängde man på ett tränsbett eller en bridong så man kunde rida med kontakt så skulle man kunna förvalta mer energi i hästen. Inte genom handridning, absolut inte! Men genom snabb och känslig hand och timeing. Hästen vågar komma fram och möta handen och energin går åt rätt håll, in i handen. Då kan man lägga in mer energi än om man rider på blankt.

Och jag har testat rida blankt. Mycket! På olika hästar av olika ras, psyke och utbildningsnivå. Gemensamt för samtliga har varit att bridong/träns är bättre för formen och man kan arbeta hästen mer när man har full kontakt hela tiden.
Mina tränare har ju även de testat mycket, låtit elever testa och dragit samma slutsats.
För att rida blankt ska hästen vara utbildad högt. Och ryttaren ska sitta något jävulskt bra och ha helt oberoende hand. Man ska alltså ha sådan kroppskontroll att man alltid vet vad handen gör och kunna separera den från allt annat i kroppen. Jag kan säga att trots att jag rider på riddarnivå så har jag inte hand nog för en blank stång. Jag hade säkert blivit godkänd av Bent om jag red upp. Och det vet jag många av mina träningskompisar som skulle fixa. Men de anser även de att de är för dåliga för att rida blankt.

Att man rider blankt och är hobbyryttare med allt vad det innebär i sits som en vanlig dödlig och häst som kanske skulle gå LA på tävlan tex sitter och säger sig rida med energi säger mig en hel del om hur man uppfattar energi.

Jag kan säga att jo jag är inte helt uppdaterad på Bent live. Det erkänner jag absolut. Men hade han gjort en sådan 180-graders vänding sedan jag var uppdaterad så borde jag hört om det. Och man borde se det i hans elever. Och de som blivit duktiga av hans elever borde stanna kvar i träning hos honom, inte söka sig vidare.

Jag anser att Bent är en jättekunnig man. Och man kan lära sig otroligt mycket av honom. Men inte att rida i energi.

Så tror och tycker jag iaf.:)

Men jag, som är uppdaterad på Bent, vet att energin ska finnas där enligt honom.
Jag vet också att han ställer betydligt högre krav på dem som gör riddarprovet än han gjorde för 10-12 år sedan.

är det så att hans syn har ändrats så drastiskt skulle jag ändå ställa mig frågan varför faktiskt, för det hör nog inte till var och gemene man inom var och gemene skola. jag tror inte en klassisk dressyr tränare skulle anse att det skiljer sig så mycket på en tioårs period faktiskt, att denne skulle lägga om hela sin världsbild. vad är din teori om varför så skett ang. denne? nyfiken.

Ja, han har alltid ansett att energin ska finnas där. Men han och jag har olika syn på när den verkligen finns där och inte.:)

Tycker du att Maarike red med energi på filmen? Tycker du Bent rider med energi på sina filmer?

Jättebra att kraven ökat sen riddarproven kom till!

Du vet säkert mer om Bent än mig. Men av det mataerialet vi kan se på nätet av både honom och elever kan man faktiskt också bilda sig lite av en uppfattning om ifall något ändrats eller ej.

Bent rider mer i energi på PREn, absolut. Men det är nog inte bara Bent som snäppt upp den, utan hästen.

Jag förstår också att man inte KAN lägga energi max i alla hästar. Jag sitter just nu och slafsar runt med min gamla islandskorsning. Men jag vet ju om att jag slafsar och gör det medvetet med flit. För att det inte går att lägga in mer energi i honom nu under uppbyggnadsstadie. Då spänns allt bara fel.
Det är helt ok. Men då ska man veta att det är slafs.

Nu vet jag inte riktigt vad din fråga gäller?

Är det om energin, så har jag "bara" ridit för honom i fem års tid, och under den tiden har han inte gjort några som helst helomvändningar vad gäller energi i ridningen. Hur det var tidigare kan jag inte uttala mig om.

Gäller det riddarproven så är en enkel gissning att han själv sett vilket håll det barkar åt när riddarna inte är tillräckligt välutbildade. Detta är väl också en anledning till att han trademarkat Akademisk Ridkonst och licensierar tränarna numera.

Jag förstår också att man inte KAN lägga energi max i alla hästar. Jag sitter just nu och slafsar runt med min gamla islandskorsning. Men jag vet ju om att jag slafsar och gör det medvetet med flit. För att det inte går att lägga in mer energi i honom nu under uppbyggnadsstadie. Då spänns allt bara fel.
Det är helt ok. Men då ska man veta att det är slafs.

Det tror jag de flesta vet. Själv skämdes jag en del när jag slafsade runt med Besten för sådär en sex år sedan. Hon stod uppstallad på en tävlingsanläggning, dessutom. Men så plötsligt så orkade hon, energin kom. Och jag glömmer aldrig det ridpasset när jag verkligen kände för första gången att energin var med, att hon liksom "kom upp" ett snäpp med hela framdelen och hur lätt hela hon blev.

Så det är mest en fråga om att lägga till mer energi/tempo?

Men man följer samma utbildningstrappa och har samma tänk i övrigt?

Det här är bara vad jag gissar, men... att man följer den svenska/ tyska utbildningsskalan som är mer än välbeprövad, men lägger till mer böjning men då för att komma åt den för smidigheten i bålen o då liksidighet osv.

Att man inte kan dundra på i dessa lägen är självklart, men så fort övningen är över så rider man med energi o raktiktning för att se om man lyckats lösgöra hästen till att bli liksidig.

det är svårt!
Vi människor är oftast inte bara höger/ vä.hänta utan även svagare i ena sidan o överför gärna stelheten eller tränar inte lika bra i ena varvet o när man inte känner sådant som toppryttare gör- de som rider många hästar om dagen o även kan lösa det.

Unga hästar är ofta liksidiga tills man ridit dit ojämnheter. Ena sidan svagare/ ngt mindre lösgjord- ej liksidig. Det är nästan alltid en ständig omvandling o man kan se på hästar med ryckt man att de byter mansida.

Nästan alla tränare skapar ngt av en egen metod som passar deras ridning bättre- egen filosofi, men del/slutmålet är detsamma.

Skillnaden blir när man kastar skit på andras metoder o folk köper det.

De duktiga som jag känner har aldrig gjort så- de bara tänker...
De är så trygga i sin ridning o kan om det behövs bolla o ta hjälp av folk som även är deras "konkurrenter" eller mer partners.

Jag vill inte ha tränare som vill att jag ska vara PÅ hästen hela tiden, utan vill helst vara så tyst som möjligt, men vid korrigeringar så funkar det inte- måste vara mkt tydligare eller " ta igenom" vissa saker- som kompensation för sämre ridning.

Nä det var väl ingen fråga egentligen utan en reflektion på detta:

Men jag, som är uppdaterad på Bent, vet att energin ska finnas där enligt honom.
Jag vet också att han ställer betydligt högre krav på dem som gör riddarprovet än han gjorde för 10-12 år sedan.

sen ser jag dock att jag tagit i överkant i mitt svar igårkväll kanske, det är väl inte riktigt hela världsbilden han ändrat, vilket jag använde i ordalagen. Men det där med att kraven höjts undrar jag över - är det för att folk rider bättre än förr eller vad beror det på, vad används för måttstock liksom om det skiljer sig så mycket numera i fråga om krav?

Senast ändrad:

svårt att lära ut att man ska rida med energi när han inte ens behärskar det själv.......:grin:

Jag har blandat allt och hittat en för mig optimal stil. Just nu rider jag för en cowboy med dressyrutbildning och senare DomaVaquero utbildning.
Men innan dess har jag avverkat allt från islandsridning, Ar ridning, ren sitsutbildning etc.

Jag använder Bents utbildningstrappa i princip, upplever att gå kräftgång är postitivt, speciellt för hästar med lat rumpa och de utan framåtbjudning. Och så har jag lagt till lodrätt sits med aktiv ben och rumpa och kontakt med bettet i det fall det är möjligt (målet är så iallfall, vägen dit kan variera)

Men jag har lagt till energi som med svenska ögon ser lite stressigt ut, men jag upplever att om man vill ha rörelser som går uppåt (som i AR) så MÅSTE man ha en del "stress" i det hela om man ska få med ryggen.

Hästar med egen naturlig motor rider jag som "vanligt", dvs fram till handen och inte så mkt kräftgång. dumt att ta bort deras framåtbjudning.

Men personligen så föredrar jag det förstnämnda, jag upplever att jag får mer ihopkoppling av kroppen med kräftgången.

Jag upplever det positivt att tidigt lära in spansk skritt och piaff. Inte för samlingens skull utan för att hästen ska lära sig använda sin kropp. Men man får inte sitta i månader och nöta varken kräftgången eller bensprattlet. Man måste få det till FRAMÅT så fort hästen accepterar det.

Galoppombyte vill jag oxå ha in tidigt, oxå ett sätt att lära sig behärska sin kropp.
Sitter inte mkt i skritt, jobbar helst i galopp som grundgångart.
Böjning tar jag in efter att hästen behärskar galoppombyte. först då är den redo at bära upp det. Då omvandlar jag kräftgången till regelräta skolor.

rida på en rund volt gör jag lite och sällan, ett varv då och då. Förljer sällan fyrkantspåret heller, annat än i skiftande kräftgång. Max 20 meter av en sak, sen skiftar jag.
Ryggning är oxå viktigt, länge mkt och tidigt i utbildningen. Och att kasta sig in i galopp från ryggningen är positivt och effektift.

Huvudets hållning och böjjning struntar jag totalt i, den får ha det var den vill. Är det för mkt kamelfasoner så rider jag bara en massa kräfftgång tilsl jag slipper se den i bägge näsborrarna samtidigt:D

Tror jag är rätt ensam om min skolning :p men den är effektiv och frå lättridna, välskolade hästar som en idiot kan rida på och lära sig av, läromästare helt enkelt.

Liknande trådar

Samhälle Tittar ni på nyheter på TV eller streaming? Själv har jag slutat att titta på nyheter. Jag behöver inte nyheter för att veta att idag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 853
Senast: aiquen
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 624
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 017
Senast: tessan.g
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 357
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar