Så trevligt utan krav!/Hur undviker man krav på sig själv?

Totola

Trådstartare
Sånt där borde man göra oftare. Eller kanske "alltid" egentligen :o
Ikväll var jag för omotiverad för att rida, gick rätt dåligt förra gången (mitt fel, krävde uppenbarligen för mycket med kvittot i hand) och jag ville inte sitta upp med det i bakhuvet :p Istället blev det lite följa-john på ridbanan.
Det var så SKÖNT att släppa kraven både på sig själv och kuse! Kanske har det blivit för mycket när man vet att folk ser på, att man vet att man ligger så långt under "alla andra" utbildningsmässigt när man sitter och jobbar med basics-saker och vet att det bör få ta den tid det tar men känner ögonen i nacken och får lätt att glömma bort sig.. Ensamma i ridhuset utan någon plan var kanon! :)
Hade hästen lös och testade lite gå fot-stilen, att stanna när jag stannade, få hästen att rygga samtidigt som jag ryggar, börja trava när jag springer, vända när jag vänder, gå över bommar för att jag går över osv. Men utan krav, dvs utan att bry sig om hästen inte gick över bommarna, om hästen inte ville börja trava osv. Det enda var väl att om den drog iväg totalt och tappade kontakten så drev jag på den för att den numera har det som kommando att "gå fot" :angel: och så beröm när det blev rätt.

När jag tänker efter så är det rätt mycket Hempfling över det? Var väl också han som skrev i sin första bok att "vägen är målet!" Vad himla trevligt det vore om man kunde tänka så inom ALLT man gör med hästen, skitsamma vad vi lär oss, bara vi har trevligt under tiden. Upplever det som ganska svårt från hästryggen, för där blir man ju mer påverkad själv av vad hästen gör, och det är svårt att vara tydlig utan att lägga press..

Ville egentligen mest skriva av mig, hur är det med er andra? Har ni haft några sådana toktrevliga upplevelser inom ridningen/hanteringen på sistone? Har ni några knep för att få till det på samma sätt inom ridningen? :)
Hur kan man påminna sig själv om att släppa kraven när man inbillar sig press från än det ena och än det andra hållet?

Sv: Så trevligt utan krav!/Hur undviker man krav på sig själv?

Ja, jag var med om något liknande nyligen. Min häst och jag har haft en extremt intensiv sommar. Han har lärt sig massor och utvecklats som phanken. Men plötsligt tog det slut. Det tog ett tag innan jag insåg att jag var på väg att gå för långt. Kräva för mycket. Han kunde inte smälta mer. Det visade han genom att protestera i ridningen. Nåväl efter en uppgörelse, ett sådant där ridpass som man liksom känner att man snarast backat i utvecklingen, fast vi slutade i något bra så kände jag att nu måste jag göra en avrundning och sedan låta honom vila mentalt och fysiskt. Vi avslutade med en helt fantastisk seans. Där vi i ömsesidig harmoni red ut en sväng. Från bråket dagen innan fanns inget. Han var artig, harmonisk och mycket trevlig. Jag var respektfull harmonisk och mycket trevlig. Sen pysslade jag om honom i någonslags glad mjuk lyckokänsla och sen dess har han fått vila på grönbete. Detta var förstås inte lika Hemfling förstås. Men upplevelsen var väldigt stark. Jag lever fortfarande lite på känslan. Idag ska jag dock rida igen. Det känns skönt också med en häst som kommer galopperande i full kareta när man ropar på honom. Eller det gör alla hästarna här.

Jag svarade ju inte alls på frågan. Men jag tror att själva kravlösheten inte är så kravlös. Utan det behövs lite självdiciplin för att ställa om sig själv. Vi är ju så jädrans taggade hela tiden. Hela samhället är ju så. Att lyssna på hästarna, är ju egentligen att lyssna vad ens känsla säger att man hör. Att tagga ner är en konst i sig. Och något som man kan bli bättre på. Själv hoppas jag att uppgå i nirvana framemot åttioårsåldern. Ha ha ha. Det sista var ett skämt. Det underlättar förstås att befinna sig i en bejakande miljö. Alltså att man får vara sig själv och duger som den man är. Tror du inte?

Hur kan man påminna sig själv om att släppa kraven när man inbillar sig press från än det ena och än det andra hållet?

Jag märkte nog också innerst inne att hästen behövde "vila" eller snarare röra sig och få tänka lite annorlunda för att inte bli uttråkad? För jag rider knappast hårt i vanliga fall, nästan uteslutande skritt på sistone och inte särskilt långa pass.
Skönt att du kom på dig själv så ni förhoppningsvis får det lite trevligare framöver! :)

Ang. det där med bejakande miljö så hoppas jag på bättring på den fronten framöver, men nu är jag fast i en miljö som snarare bejakar till att pressa. Kan knappt undvika att känna mig pressad själv, oavsett om det går ut över hästen eller inte, så snart någon rider samtidigt som mig på banan eller sitter och tittar på (även om det inte är mig de tittar på).
Tycker också det är svårt att släppa kraven på hästen helt, på "min" tror jag den skulle bli stressad av att få göra vad den vill, den vill gärna ha tydliga instruktioner upplever jag det som. Om jag bara släpper allt, eller inte bryr mig så mycket om jag får igenom ett kommando eller inte, då blir den lätt uttråkad, ingen utmaning eller vad man ska säga :p och hittar på eget istället.
Men man märker att den blir uttråkad av att lyda också. Lite mer harmoniskt uttråkad, men det känns som ett slag i ansiktet när man SJÄLV först känner att -ah! nu är hästen mer med mentalt! och sen inser att den nästan ser deppig ut... =/

Ska rida idag igen, men ska försöka ta det så presslöst som möjligt. Tror det mest är biten att känna sig misslyckad jag vill få bort, både från mig själv och hästen, snarare än att ta bort alla "krav" för då tror jag som sagt inte att det skulle fungera att rida :p

Vet inte hur man kan undvika krav på sig själv. Men min ponny blev mycket gladare när hon skadade sig för 2veckor sen. Kan tyckas konstigt men då stannade jag plötsligt upp och slutade ställa kraven på mej själv att jag var tvungen att ta ut henne. Det var tråkigt, omotiverat och jobbigt. Inte jobbigt fysiskt utan psykiskt.

Numera kommer hon i hagen igen med spetsade öron och om en vecka byter vi dessutom stall så förhoppningvis får vi mer sällskap. Det blir även lättare att avgöra på vilket humör ponnyn och anpassa träningen till det. (som det är nu har jag inte alla grejorna vid lösdriften vilket innebär att det oftast blir ridning på schemat)

Jodå, hade en motsvarande upplevelse igår. Efter att mest haft tid att "promenadrida" i flera år så flyttade vi (jag och sambon) våra hästar till nytt stall och började rida "på allvar" för ca ett halvår sedan. Det har gått mycket framåt, vi har varit på kurser och utvecklats jättemycket. Men sedan på sista tiden har det blivit allt segare, hästarna har inte alltid varit sammarbetsvilliga, det har blivit irriterad stämning när vi tränat och saker har inte riktigt funkat. Men så i fredags så bestämde vi att bara ta en "flängtur" i skogen, lät hästarna gå i fri form, rejsade på galoppsträckorna osv. Både vi och hästarna blev på hur bra humör som helst! Och när vi red idag så var hästarna mycket mer positiva och sammarbetsvilliga än vanligt! I alla träningsframgångar hade vi glömt bort att man ibland måste släppa kraven och bara roa sig tillsammans med hästarna. Mer busridning är nu inlagt i schemat:D:rofl:

Ja, det kanske är lätt hänt att det blir tråkigt om man känner att man "måste rida"? Såna perioder brukar jag försöka göra nåt annorlunda precis som du skriver, men kan man inte det blir det säkert drygt :p

Känner igen fenomenet! :) Lätt att glömma bort när man är ambitiös och lite bortskämd med att det går bra :angel:

Idag ville jag försöka göra något liknande i ridningen, alltså med så lite krav som möjligt och låta hästen vara lite friare (inte bry mig så mycket om han hittar på något "eget" och försöka att inte inverka hela tiden utan sitta och åka lite också så han får rejäla krav-pauser) tror just den hästen mår väldigt bra av det eftersom den brukar vara väldigt stressad och lätt spänner sig, behöver lära sig att ta det lite coolt och slappna av :)
Blev väl inget dressyrande att tala om, eller motion heller för den delen. Ville inte förstöra det genom att börja trava eftersom det gick så bra, han brukar bli extra stressad så snart man börjat trava.

Nu funderar jag på om jag antingen borde fortsätta i den här stilen för att verkligen befästa kravlösheten och få honom mer till ro, eller om man ska gå tillbaka till den "vanliga" ridningen och lägga in ett sånt här pass emellanåt. Nackdelen med att ta det med så lite krav är att så snart man ber om något så märker man att han börjar spänna sig igen, det verkar liksom inte gå bort utan möjligen att man kan höja ribban lite för när han börjar känna press på sig.
Så frågan är om man tjänar på att gå en såpass lång väg, eller om det är bättre att härda en del i passen också så han tycker övningarna blir lättare utefter att han musklar sig och lär sig?

En kul grej jag kom att tänka på är att när han går lång och låg (avslappnad) så ser han ut att ha mycket längre ben än när han t ex bara står i hagen :rofl:

Senast ändrad:

Nu funderar jag på om jag antingen borde fortsätta i den här stilen för att verkligen befästa kravlösheten och få honom mer till ro, eller om man ska gå tillbaka till den "vanliga" ridningen och lägga in ett sånt här pass emellanåt.

Jag har också funderat lite på det, men har kommit fram till att en blandning nog är bäst för just mig och min häst! Som jag skrev så red vi på en riktigt kravlös bustur i fredags. Igår red vi ett kortare pass på banan med först lite lösgörande och sedan lite lätta hinder (pållen älskar att hoppa så han var hur glad som helst!). Det märktes på båda hästarna igår att de var avslappnade och glada efter fredagens bustur. Idag red vi ut i skogen igen och varierade mellan att rida kanske 10 min kravlöst, arbeta lite mer seriöst i några minuter, för att sedan släppa på kraven igen. Hästarna blev ej förvirrade avv detta utan de märkte tydligt vad det var som gällde för stunden. Men eftersom det bara var korta stunder "jobb" så var de sammarbetsvilliga och lyhörda. Min sambo var helt lycklig efter att ridit ett helt pass utan att hans sto (ledarsto och allmän bitch) satt sig emot och blivit sur en enda gång!
Vi har bestämt oss för att under en tid bara jobba med och finslipa det som vi och hästarna redan är bra på och känner oss nöjda med, så att vi alla får en chans att känna oss duktiga:D

Låter som en trevlig strategi! :)
Jag försöker nog som sagt att fortfarande "be" hästen om saker emellanåt, annars kommer han nog ändå bara bli uttråkad, men att man tar det kravlöst på så vis att man försöker be om så lite i taget att hästen inte ser det som krav. Exempel: om jag ska börja testa lite öppna eller sluta så går jag först ett par varv bara rakt upp och ner på fyrkantsspåret, sen smyger jag in ställning (efter det är grovjobbet gjort, för då förstår han att han fortfarande kan följa fyrkantsspåret trots att jag inverkar) och sen om det känns bra smyger man in framdelen lite och belönar att hästen lyssnar även om själva rörelsen inte blir så bra :angel: sen går tillbaka en liten stund till det kravlösa innan man ber om något nytt.
Fungerade väldigt bra idag faktiskt, känns som att hästen börjar slå sig till ro. Kanske kan man sen lägga till lite mer "krav" utan att hästen ser det som det bara man tar det lite lirkande och ingen längre stund? :p

Men som sagt, tror att det är i mitt huvud det är värst. Kraven på sig själv som då påverkar ridningen... Fasen vad lyxigt det har varit att ha fått slippa åskådare 3 dagar på raken! ;)

Jag har också funderat lite på det, men har kommit fram till att en blandning nog är bäst för just mig och min häst! Som jag skrev så red vi på en riktigt kravlös bustur i fredags. Igår red vi ett kortare pass på banan med först lite lösgörande och sedan lite lätta hinder (pållen älskar att hoppa så han var hur glad som helst!). Det märktes på båda hästarna igår att de var avslappnade och glada efter fredagens bustur. Idag red vi ut i skogen igen och varierade mellan att rida kanske 10 min kravlöst, arbeta lite mer seriöst i några minuter, för att sedan släppa på kraven igen. Hästarna blev ej förvirrade avv detta utan de märkte tydligt vad det var som gällde för stunden. Men eftersom det bara var korta stunder "jobb" så var de sammarbetsvilliga och lyhörda. Min sambo var helt lycklig efter att ridit ett helt pass utan att hans sto (ledarsto och allmän bitch) satt sig emot och blivit sur en enda gång!
Vi har bestämt oss för att under en tid bara jobba med och finslipa det som vi och hästarna redan är bra på och känner oss nöjda med, så att vi alla får en chans att känna oss duktiga:D

:rofl: det sättet funkade väldigt bra på min gubbe också.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 401
Senast: Habina
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 959
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 144
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar