Så less på nonchalanta hundägare

heartbeat

Trådstartare
Jag är så otroligt less på att behöva försvara min kopplade hund från lösspringande hundar utan kontroll från sina ägare. Skulle ta en skön löprunda på morgonen innan jobbet idag. Väldigt hundtätt område så min hund är alltid kopplade där då jag vet att han kan få för sig att springa till andra hundar. Ser en av dem jag tycker är mest obehaglig i området, då hon dels har nosgrimma på sin Grand danois för att hon enligt egen utsago har dragit sönder nervtrådarna runt halsen, och dels alltid har en vattenflaska redo att spruta honom i ansiktet när man möts.

Han brukar vara kopplad. Idag var han lös. Jag såg dem på långt håll och förutsatte att även hon gjorde det eftersom det såg ut som hon hade koll på honom. Han gick bakom. Så vips får han syn på oss, 70 kgs Grand danois tar sig rätt snabbt fram till oss. Han morrar och ger sig på min kopplade hund. Jag blir riktigt rejält rädd. Min hund är inte alltid snäll mot andra hanhundar, spec inte när han är kopplad. Jag skriker och får in en rejäl spark på den där jättehunden som ser lite förvånad ut men fortsätter cirkulera oss och ta sig fram till min hund som verkar chockad. Kanske över mattens raseriutbrott:angel:. Den andra ägaren GÅR mot oss och säger att jag inte ska skrika och att hennes hund inte är aggressiv. Men hallå, min hund kan vara det. Han vill inte hamna i bråk men utmanas han kan det smälla. Och jag vill inte behöva utsätta honom för dessa situationer. Och jag vill inte inleda min vecka med att sparka på andras hundar.

Jag blir bara så ledsen.

Sv: Så less på nonchalanta hundägare

Illa skött av GD-ägaren. :mad:

Förstår absolut att du blev upprörd - du skrämde säkerligen upp din egen hund en hel del, men det är alltid lätt att vara efterklok. Jag hade också ställt mig emellan min hund och den som kom framrusande.

Jag använder breda, tunga läderkoppel, utmärkta att smätta till okända hundar med. :devil:

Och jag använder ett tunt, smidigt koppel när jag är ute och springer för att ha så lite i händerna som möjligt. Ridspö kanske...?

Tja, om hon inte vill att du ska skrika eller sparka på hennes hund så får hon väl för f*n se till att hålla reda på den.

Suck, vi har en Goldenhane häromkring som ägarna låter springa vind för våg. Min valp och hennes kompis (också valp) lekte på en stor äng, när denna goldenägare släpper sin hund och låter honom springa fram till våra, själv stannar hon 100 m bort och pratar med någon människa. Jag blev lite sur och säger typ "man brukar fråga innan man släpper fram sin hund." och hon svarar väl lite surt "oj, visste inte att det var lag på det.". Tyvärr fann jag mig inte fort nog så jag hann påtala lagen om strikt hundägarskap.

En annan gång, samma hund, badade Flinga på en liten strand med en promenadväg 20 m bort. 2 goldens (andra) kommer gående från ett håll, båda med uppenbara problem med hundmöten. Den ena lägger sig ner och den andra hänger i kopplet. Nedför en backe kommer denna hund, ensam. Ägarna är 100 m bort och hunden har inte ens halsband. Den springer rätt fram till hunden som gör utfall och börjar mopsa med den. Ägaren lyckas mota bort den hyfsat, men när ägarna kommer fram står hunden och gutturalt morrar med höög svans mot den kopplade hunden. De drar iväg hunden i nackskinnet.

Samma hund igen, Flinga ca 10 v gammal. Den är lös, ingen ägare i sikte. Tar såklart sikte på mig och FLinga, inte på vår okomplicerade pappishane som går med min mamma. Jag som inte vill att hon ska bli skrämd försöker mota bort hunden som MORRAR åt mig. Så jag tog henne bakom mig tills ägaren kom.

J*vla stolpskott till ägare.

Hanhundsagressiv som det inte finns någon pli på, lös och utan halsband.

Sånt gör mig så arg!!
De är så oansvarigt!! Min hund tycker inte heller om att träffa andra hundar när han är i koppel (lös är de inga problem) och jag låter honom aldrig hälsa med koppel på. Ändå är de några ägare i vårt område som låter sina hundar springa lösa (eller på långt flexikoppel), så kommenterar de hur gullig J är och sedan släpper de fram eller om de redan är framme. De gör mig super arg.
Igår fick ja stå å sparka (mota) bort två pommerianer (stavning) ägaren ropade och ropade samt sprang åt andra hållet. Hundarna sket i de och följde med min.
Hur svårt ska de vara att hålla koll på sin hund? Har man inte full koll på den kan den väl gå kopplad?!

Oj....jag blev visst lite irriterad och gick igång :D sorry hehe!

Håller med föregående talare. Och har ett exempel till på när hundägaren inte verkar bry sig alls om att HANS hund faktiskt kan bli skadad.
Min mamma var ute och gick med båda mina vovvar, två staffetikar. När hon möter en äldre farbror med en liten hund, antagligen nån sorts chihuahua-korsning, spingandes lös.
Mamma stannar upp och håller kort koppel på båda hundarna, men gubben fortsätter att ha sin hund lös och säger "äsch, släpp dom, de får göra upp bara". :crazy::confused: HUR tänker man då? Om vi nu antar att någon av mina hundar skulle ha problem med andra hundar, VAD tror han skulle hända med hans hund då? De skulle inte göra upp, min hund skulle antagligen ha ihjäl hans hund.
Min mamma förklarade i alla fall att den äldre tiken försvarar den yngre och att hon därför inte ville släppa ihop dom. Men det hade hon inte gjort i vilket fall som helst.
Tycker bara att det var så otroligt komiskt att han tyckte dom skulle "göra upp", två staffar mot en chihuahua..

:D Jag har varit med om ngt liknande.
Tränade min staffe på en gräsplan. Min njuffe var platsad vid barnvagnen.
Runt hörnan kommer en tanta med en vavva i flexi. Min staffe är mitt under en inkallning och på väg mot mig.
Tantan ler och låter lillhunden gå på fullt flexikoppel rakt in mellan mig och staffen. "Nej, de ska INTE hälsa" säger jag. Men hon blir tydligen helt nollad och jag går fram och hämtar min staff som står och nosar hennes vavva i rumpan.
"Du bör inte släppa fram din hund till främmande hundar" säger jag, varpå hon svarar "Det gjorde jag inte". Antar att hon menade att hennes hund var kopplad.

Jaja ingen skada skedd men jag beundrar hennes mod när hon tycker att hennes lilla hund ska hälsa på två hundar som båda skulle kunna skada hennes under lek.

Liknande händer här i krokarna också - ofta, och jag vill bara slita mitt hår varje jäkla gång! Vad är det som är så svårt med att koppla upp sin hund om man inte har full koll på den samt fråga innan man släpper fram?

Vart helt chockad när min sambo berättade om en tant som släppt fram sin hund till vårt lilla monster när han stod och fick klorna klippta :eek: hur i hela h-e tänker man då?

Sen är det för härligt med folk som ursäktar sig med "min hund är inte farlig" när den rusar fram okopplad för att hälsa, vad bra då! Kul för dig att du dessutom är en så ofantligt bra hundkännare så att du ser att vår inte är farlig heller på sisådär 200 meters avstånd. :crazy:

Gaaaahh!!

Min lilla är ouppfostrad och sköter sig inte alltid vid möten (tar lite tid att få pli på det ägaren inte gjort) men han har blivit biten en gång i läppen av en annan lös JRT och en gång i örat av en westie, ingen av gångerna gjorde han ngt, de andra var dessutom lösa :eek: . Det är tur att det bara har varit små voffsar än så länge.

Usch ja det är hemskt! Att de inte kan ta lite ansvar!

Jag och några till var ute med några hundar från ett hunddagis ( Hjälper till där 1 gång i veckan ).
En av de andra jag gick med hade en rottis som inte är snäll mot andra hundar alls.
Sen kommer det en tant med 2 typ gårdshundar lösa. De springer fram och vi ropar till matten att hon skulle koppla hunden då hon svarar
- De är inte farliga!
Så vi säger helt enkelt
- Men det är våra!
Då kopplade hon snabbt hundarna :D

Kan bara hålla med. Jag som har en liten hund får ofta gå med hjärtat i halsgropen för att folk släpper fram sina stora hundar mot oss. Det är konstigt att folk inte fattar att en Golden retriever eller labbe på 35-40 kg inte är ett lämpligt leksällskap för en 10 kilos mops. Även om den andra hunden är snäll kan min hund bli skadad. Oavsett detta försöker jag lära min hund att inte hälsa på alla hundar han ser och det blir jäkligt svårt när det ständigt kommer fram hundar till oss.

Håller med! Är så otroligt less på alla som har hund men inte tar ansvar över dom. Här omkring i mitt område finns det väldigt många hundar och det är tyvärr väldigt vanligt att folk bara släpper fram hundar, kopplade som okopplade för att hälsa på min hund. Jag brukar alltid säga ifrån då min hund inte alls uppskattar att främmande hundar rusar fram till henne, särskilt inte i koppel.
En gång mötte vi en hund som uppenbarligen hade problem med hundmöten, vi var ute och gick med min syrra & hennes hund. Syrrans hund har också problem med hundmöten och klarar inte alltid av att möta en hund rakt på så dom tog en lov med sin hund för att komma längre bort från den mötande hunden. Min hund har inga problem med hundmöten (än.. :S) så jag gick kvar och hade min hund vid sidan om mig, hon gick sk vardagsfot. Det var en bred väg så man tycker ju att dom vi mötte kunde hålla sig på andra sidan vägen. Men det gör dom inte istället går dom närmre typ och har långt koppel på sin hund som gör utfall mot min! Ägaren blir jätteförvånad och jag blir förbannad. Jag vill helst inte att en labbe ska kasta sig över min 5,5 kg dsg. Vi går vidare men ägaren sätter sin hund och säger till den att sådär får man ju inte göra osv. Hjälper ju föga när det redan hänt. Varför inte bara hålla lite avstånd till den mötande hunden och korta upp kopplet?

Värst var det en gång när vi var och tittade på agility-tävling, jag har min hund i koppel och det går förbi en gubbe med säkert 6 okopplade hundar varav en av hans hundar går fram till min. Hunden såg väldigt spänd och utmanande ut, jag drog inte bort min hund eftersom att det hade kunnat lett till att det hade blivit något. Nu stod den okända hunden bara och tittade på min hund. Men sen ropar gubben till sig hunden efter att först ha stoppat in alla andra hundar i bilen. Sen säger han till mig: "Tur att det inte blev slagsmål för då hade det inte varit något kvar av din hund hehe.." :eek: Jag svarade med att jag tyckte att han borde hålla sin hund kopplad om han inte hade kontroll på den.

Senast ändrad:

sjukt hur ni håller på. Man slår väl inte djur, oavsett om det är era egna eller inte! :mad:

För att freda både sig själv och sin hund mot något som skulle kunna sluta sju resor värre? Jo. Eller står du och tittar på om din hund/häst/syster/mamma/whatever blir attackerad av en hund? Det är ju sjukt om något. :grin:

Ursäkta? 70 kilos GD som morrar och går på min 40 kilos kopplade flat? En spark som fick honom att stanna upp men inte vända och ge sig av? Med tanke på det strikta ägaransvar som gäller har jag inte lust att betala ev veterinärkostnader som min hunds tänder kan orsaka i en trängd situation, och som en spark från mig inte kan orsaka.

Man får hemskt gärna skrämma bort min hund om han skulle göra likadant.

Men gud de är väl inte så farligt att ge hunden i fråga en spark ( man behöver ju inte ta i för kung o fosterland).
Tror inte hunden som kommer fram får men av det, se hur hundar uppfostrar varandra samt hur hästar gör. För att förtydliga, jag förespråkar inte att man ska slå sin hund eller sparka hundar men kommer de fram en lös hund mot min lilla kille så kommer jag mota bort den, med de medel som krävs. För som tidigare skrivit så är jag inte intresserad av att betala vet kostnader, varken för min hund eller den andra.

KL

Man ska dock ha i åtanke att en spark i vissa fall kan trigga igång den lösa hunden, det är väl inte riktigt en sådan reaktion man är ute efter.

Precis. En spark kan verkligen fa hunden att anfalla och det ar ju inte riktigt vad man avser.

Nu sparkade jag ju undan hunden från min hunds hals. Hade han kommit fram nyfiket med lekinvit hade jag inte sparkat den. Jag var själv rädd för den så inte tar jag den i halsbandet då, inte när jag har min hund kopplad.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
394
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 735
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 667
Senast: cello
·
Övr. Hund Kloka buke, jag behöver era tips och råd. Jag har en granne som går med sin franska bulldog lös trots att den inte lyssnar på husse...
2
Svar
31
· Visningar
3 983
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Orolig katt i bil