Så jobbigt!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare midnight Rags
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 230
  • Visningar Visningar 15 814
M

midnight Rags

Har börjat så smått fundera på att avliva en av mina hästar. Jag har fem hästar varav en är ett varmblod, köpte honom när han precis kom från banan och har haft honom ett år. Skolat om honom till ridhäst och han är duktig i både hoppning och dressyr, verkligen jobbat stenhårt med honom.
Men han är så sönderstressad och nervig. Vid de få uteritter jag gör så reser han sig och vill bara springa. Det spelar ingen roll om jag rider själv eller med andra, han är så extremt jobbig. Rider honom på Pelhambett för att orka hålla honom på uteritter. I mitt ridhus och i paddocken så är han inte alls likadan. Då fungerar han till en viss grad,reser sig iaf inte men är fortfarande extremt jobbig att rida.

Jag börjar tycka att är lite för farlig då det inte finns ngt stopp på honom. Han är så extremt het och lyssnar inte ett skit. Sen så har jag inte tiden att ge honom så han får läka. Han har fömodligen blivit väldigt dåligt behandlad innan han kom till mig, då han var var väldigt strykrädd och konstig. Detta är en stor häst på 176 cm och när jag tappade en hink i stallet så försvann han bara, han sjönk så jag inte ens knappt såg honom i boxen. Extremt rädd för egentligen ingenting.

Och eftersom han är så jobbig/farlig och såpass stor så vill jag inte sälja honom. Skulle kännas riktigt hemskt om ngn skulle bli skadad pga av att han inte kan sköta sig.

Haft hit Veterinär som raspat tänder och kollat hans ben, haft en massör som gått igenom ryggen på honom. Har verkligen försökt med allt men inget tycks hjälpa.

Utöver ridningen så är han annars en jätte trevlig och harmonisk häst som är riktigt trevlig i ALL hantering, kan bli ledd till/från hagen av barn. Väldigt trevlig och snäll alltså. Det är ju så synd då han endast är 8 år gammal och skulle haft så många år till på sig egentligen, men jag har inte tid eller plats för en häst att bara stå.

Vad ska jag göra?
Är det ngn som har vart med om liknande?

Mvh

Sv: Så jobbigt!

Om du är så rädd att han kommer i orätta händer är avlivningen det enda alternativet.
Då slipper han iallafall flackas från hem till hem om det inte finns någon som skulle kunna klara av honom o sen så är han jättestor också.
Jag tycker att du gör helt rätt i att inte sälja honom till "vem som helst". Det finns en massa travare, som är jättetrevliga o dom blev hanterade redan som unghäst o är väldigt positiva till allt.
Det är bara det att dom råkat på rötägg, som behandlat dem som "skit".
Inte alla som är det, men det finns.
Du får väl fundera hur du vill ha det för din kompis.

Lycka till!

hej!
vill lägga några ord här för jag vet hur jobbig denna situation är.
Tog hand om en före detta travhäst som uppförde sig ungefär som din.
Jag mådde väldigt dåligt och vaklade fram och tillbaka med mitt beslut i flera månader.
Det ända jag visste var att jag inte kunde ha kvar denna häst och att jag inte vill att den skulle hamna i orätta händer.
Detta var en av dom jobbigaste och svåraste beslut i mitt liv.
Men jag valde till sist att ta bort hästen.
Jag kan än idag ibland tänka tanken, gjorde jag rätt?
Men då tänker jag genast att nu kan ingen vara elak mot henne. För skulle jag lämnat bort denna häst skulle jag gått å tänkt undra hur hon har det och om dom är snälla mot henne. Det finns många som anser att man inte skall avliva en "frisk" häst. Jag råder dig till att göra det som känns bäst för dig, och när du väl bestämt dig så är det bara så. Hoppas det löser sig på bästa sätt!
Du får gärna maila mig eftersom jag vet exakt vad du går igen!

Vet inte var du bor men jag kanske har en lösning på ditt problem. Du kan PM mig om du är intresserad.

hej!
vill lägga några ord här för jag vet hur jobbig denna situation är.
Tog hand om en före detta travhäst som uppförde sig ungefär som din.
Jag mådde väldigt dåligt och vaklade fram och tillbaka med mitt beslut i flera månader.
Det ända jag visste var att jag inte kunde ha kvar denna häst och att jag inte vill att den skulle hamna i orätta händer.
Detta var en av dom jobbigaste och svåraste beslut i mitt liv.
Men jag valde till sist att ta bort hästen.
Jag kan än idag ibland tänka tanken, gjorde jag rätt?
Men då tänker jag genast att nu kan ingen vara elak mot henne. För skulle jag lämnat bort denna häst skulle jag gått å tänkt undra hur hon har det och om dom är snälla mot henne. Det finns många som anser att man inte skall avliva en "frisk" häst. Jag råder dig till att göra det som känns bäst för dig, och när du väl bestämt dig så är det bara så. Hoppas det löser sig på bästa sätt!
Du får gärna maila mig eftersom jag vet exakt vad du går igen!

Ja usch, detta är så vidrigt. Försökte rida ut på honom idag, tyvärr gick det skepprätt åt skogen. Älskar verkligen denna hästen och vill inte göra mig av med honom, men att sälja/lämna bort är inget alternativ så avlivning är ju det enda. Vet bara inte hur jag ska fatta det beslutet. Nee fan, vad detta är svårt. Hade du hem en veterinär som gjorde detta? I så fall hur gick det till?

Klicka på mitt namn till vänster "Masse" så får du upp en meny som bl a innehåller skicka privat meddealnde till Masse. Klicka på den så kan du skriva där sedan.

Kanske ska tillägga att när du själv får ett PM så ska du titta uppe till höger där det står att du är inloggad. I texten där så står PM: och hur många olästa du har samt hur många du har totalt.

ja jag hade hemma en veterinär. I mitt fall fick vi använda oss av spruta, då hon var rädd om sitt huvud så det gick inte att "bulta henne".
Hade läst mycket om lite olika metoder, bla att det ibland kunde ta lång tid om man tar dom med spruta.
Men i mitt fall gick det bra. Jag valde att inte vara med själv, men det är ju olika.
Tror att hon först fick en lugnande spruta och sedan själva insomningssprutan. Det gick bra och fort, och han som var med sa att hon somnade in lugnt.
Sedan valde jag att bara bränna kroppen, alltså att inte använda henne som livsmedel, det fanns inte som altenativ i min värld.
Så allt som allt tror jag det gick på ca 5000kr. Då fick det hälldre svida lite i plånboken.
Ja jag vet det är så svårt man har ingen aning hur man skall göra. Man måste gå på sitt eget beslut och kanske inte lyssna så mycket på vad andra säger. Tänk bara en extra gång på att om du tar bort hästen så kan du aldrig få tillbaka den om du ångrar dig.
Har du någon att prata med detta om?

Det är svårt, att sälja "sånna" hästar så är det ganska troligt att dom "vandrar från hem till hem".
Du ska göra det som känns bäst för dig.

Jag avliva min första häst för några år sedan, då hade vi ut en veterinär som gjorde det, hon fick lugnande först & sen sprutan.
Vi hade oxå ansökt om att få begrava henne hemma. det gick hur bra som helst & hon somna lugn & fint in .

Ta reda på hur han var när han var i travträning? Hör med föregående ägare hur han varit vid uteritter eller körning längs med vägar.

Ofta är det som de saknar tryggheten av inramning när man rider mot när man kör. Så han behöver lära sig att det inte är ngt speciellt att bli riden. Att få gå i stora hagar med flera kompisar med fri tillgång på hö brukar också vara lugnande- men det får han kanske redan?

Jag fattar inte hur du kan säga att han är duktig i dressyr och hoppning men sedan skriva att han är extremt jobbig att rida i paddock och ridhus?

Du kanske har försökt för mycket? Tala om för honom att du tycker att han är duktig att han duger som han är! Det ska inte vara jobbigt att rida - det är ju faktiskt hästen som springer- du som vägleder!

Ta reda på hur han var när han var i travträning? Hör med föregående ägare hur han varit vid uteritter eller körning längs med vägar.

Ofta är det som de saknar tryggheten av inramning när man rider mot när man kör. Så han behöver lära sig att det inte är ngt speciellt att bli riden. Att få gå i stora hagar med flera kompisar med fri tillgång på hö brukar också vara lugnande- men det får han kanske redan?

Jag fattar inte hur du kan säga att han är duktig i dressyr och hoppning men sedan skriva att han är extremt jobbig att rida i paddock och ridhus?

Du kanske har försökt för mycket? Tala om för honom att du tycker att han är duktig att han duger som han är! Det ska inte vara jobbigt att rida - det är ju faktiskt hästen som springer- du som vägleder!

I början när jag köpte honom så red jag nästan enbart honom i ridhus och paddock och passade då självklart på att träna honom, han lärde sig fort och blev riktigt duktig. Så när jag krävde ngt av honom, då lyssnade han och skötte sig. Det är på uteritterna som han är extremt jobbig att rida. Han sköter sig inte perfekt nu heller i ridhuset men han reser sig åtminstonde inte.

Han går tillsammans med en av mina andra hästar, ett sto och dom är bästa vänner. Han har nästan fri tillgång till mat, då han tappar hull så fort. Så just för tillfället så står han bara och äter.

Jag har försökt att få tag på den tidigare ägaren men hon svarar ej, har försökt att ringa henne ett antal gånger under tiden jag ägt honom men det är aldrig ngt svar.

Jag står och stampar på samma ställe och det är riktigt jobbigt.

Det är svårt, att sälja "sånna" hästar så är det ganska troligt att dom "vandrar från hem till hem".
Du ska göra det som känns bäst för dig.

Jag avliva min första häst för några år sedan, då hade vi ut en veterinär som gjorde det, hon fick lugnande först & sen sprutan.
Vi hade oxå ansökt om att få begrava henne hemma. det gick hur bra som helst & hon somna lugn & fint in .

Precis jag vill inte átt han ska bli ngn vandrings pokal men det är högst troligt att han blir det då människor ej kan rida honom.

Om du inte kan/vill/orkar behålla en sådan häst, som verkar vara psykiskt knäckt sedan innan han kom till dig, och som inte blivit bättre under det år du har haft honom, är nog det bästa att avliva. Det tycker jag är snällast mot hästen.
Risken med travhästar är att eftersom de är billiga så hamnar de lätt hos någon som inte är speciellt kunnig, och där har din häst inte en chans..

Mitt val hade varit avlivning..

Om du inte kan/vill/orkar behålla en sådan häst, som verkar vara psykiskt knäckt sedan innan han kom till dig, och som inte blivit bättre under det år du har haft honom, är nog det bästa att avliva. Det tycker jag är snällast mot hästen.
Risken med travhästar är att eftersom de är billiga så hamnar de lätt hos någon som inte är speciellt kunnig, och där har din häst inte en chans..

Mitt val hade varit avlivning..

Nu är ju jag väldigt kunnig och ändå fungerar det inte.
Vågar inte ens tänka på hur det hade gått hos ngn som inte kunde mkt.

Han kostade 10.000 kr och jag tyckte det lät helt ok då hästen var hel och frisk. Tyvärr så är han ju psykiskt sjuk och det är ju så mkt svårare att läka än om man hade ex haft en skada fysiskt.

Så jag har pratat med lite bekanta och kommit fram till att avlivning nog är det allra bästa för honom.
Han kan ju ej må särkilt bra då han är så stressad.

Vill bara tacka alla för era tips och egna erfarenheter!!

Låt honom få några månader på bete utan krav om du verkligen gillar honom. Börja sen m från början. ... mitt tips iallafall.

Låt honom få några månader på bete utan krav om du verkligen gillar honom. Börja sen m från början. ... mitt tips iallafall.

Det var det jag gjorde förra året. Han fick gå hela förra sommaren och bara ha det gott, med fyra andra hästkompisar. Började efter sommaren att rida honom, gick bra ett tag men ibland flippar han så illa. Vet inte hur jag ska hantera honom då. Han är väldigt käsnlig för skänkel och i munnen, trots det måste jag rida på Pelham bett vid uteritter för att en ha en chans. Är en liten tjej på 167 och väger ca 50 kilo och han är en väldigt stoor kille.

Detta är bara så sjukt jobbigt.
Fan vad man fäster sig vid dom!1

Antar att det är en vbl travare du har. Det tråkiga är också att det finns ju "så många av dem", om du förstår? Jag har en fin vbl travare som jag satte ut på annons, fick ett svar... han är trevlig och i bra ålder och inte alls några problem med, men gick inte att få såld...

Jag förstår precis hur du tänker, och jag kan inte tycka du är elak om du tänker avlivning. För du tänker ju PÅ hästen!

Lycka till, hur det än går.

om man älskar hästen så fortsätter man att jobba med den! jag har sett å hört många som klagar på att travarna är så slut psykist kanjag inte hålla med om.Har själv 7 travare som inte är stressade å jag vet hur det är att ta bort en kär vän inte något att rekomendera. Tycker det är fel att ta bort en frisk häst. Prova få tag på någon i stallet där den stod i träning skötaer,tränaren dom kan ge en bättre bild av hästen än ägaren( om det nu är samma pers som äger å tränar. Det är inte så att det är du å hästen som inte funkar ihop? ge hästen en chans låt någon annan prova hästen utan att du säger allt negativt om honom/henne medans du står som ägare håller med om att hästen inte ska bli en vandringspokal. Det jag skrivit är inte menat som kritik utan att få dig tänka på ett annat sett det känns som om du kört fast. hästen känner av om du är nervig el osäker hoppas det löser sig på bästa sett.
tog bort mina pga akuta sjukdomar
mvh Tail

KL
blir lite osäker när du först skriver att han är jättefin i både hopp och dressyr, och sen att han är ett sånt problem ridmässigt - hur fungerar det ihop? :confused:

bortsett från detta: har inte varit med om liknande men om hästen funkar ang. pyssel och hantering från marken, så kanske det finns ngn som vill ha en sällskaps häst till sin andra häst? vet en hel del folk som har travare just på det sättet, dvs de har en ridhäst och vill ha sällskap till den. sen om det går att promenadrida nån gång kravlöst så är det ju trevligt.

om hästen dock är för oberäknelig och inte trivs att bara gå, så tycker jag du tänker rätt, MYCKET humanare då att avliva än att den bara säljs vidare och vidare - alltför många ridhästtravares lott i livet :( tycker det är KLOKT av dig att tänka som du gör och noga överväga vad hästens chanser är att hamna nånstans vettigt. :bow:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
997
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 524
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 088
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 795
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka