Så i kokosfibrer?

Daff

Trådstartare
Jag köpte Potting mix på affären för att så frön till sommarens balkongblommor men jag blev lite tveksam nu när jag ser konsistensen.

Det är baserat på skalet till kokosnötter tror jag och man skulle blanda det med ca 3 liter vatten innan användning. Det står att det ska innehålla näring för 3-6 veckor.

Är det någon som har testat att så frön i sånt här? Hur har det i så fall fungerat?
86F5A9CE-4FAC-4928-87AF-B1E32DA54EA5.webp

Jag köpte Potting mix på affären för att så frön till sommarens balkongblommor men jag blev lite tveksam nu när jag ser konsistensen.

Det är baserat på skalet till kokosnötter tror jag och man skulle blanda det med ca 3 liter vatten innan användning. Det står att det ska innehålla näring för 3-6 veckor.

Är det någon som har testat att så frön i sånt här? Hur har det i så fall fungerat?Visa bifogad fil 47999

Funkar utmärkt, jag har just dragit upp basilika i kokosfibrer.

Jag använder bara kokosfiber eller pimpsten (gärna i blandning) för inomhusväxter i kruka. Jord får de först när de ska flytta ut, och det enbart av ekonomiska skäl.

Mycket lättare att hålla rätt fukthalt, det håller sig luftigt utan att bli kompakt, och jag tycker det är mycket fräschare att hantera.

Tillägg: eftersom det inte håller näring får man antingen använda långtidsverkande (pinnar eller kulor i jorden tex) eller alltid ha lite, lite näring i när man vattnar. För mig är det enklare att komma ihåg än att ge näring med lämpligt intervall, men det är ju en smaksak.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 199
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Nya reserestrikoner i norge så nu kommer vi oss äntligen till vår lilla stuga och trädgården 🥳 Har lagt oändligt mycket tid på att läsa...
2
Svar
31
· Visningar
2 072
Senast: Martenix
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 941
Senast: Mkb
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
24 028
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar