Så här ska en dressyrsadel ligga....

Sv: Så här ska en dressyrsadel ligga....

Jag tror att man blir lite lurad av framvalvet på de där modellerna av HdR, de är rätt höga ut fram och lite annorlunda "format" eller hur ska jag förklara? För kollar man på resten av sadeln, kåpor, säte osv så tycker jag att det ser ut som att Tornblomma hade fått rida i framåtlut om man hade haft en vidare bom?

Nja jag hade nog velat ha den en halv bomvidd vidare iaf. Men visst förstår vad du menar med framvalvet.

Ska försöka ta en bild snett framifrån senare.. så får du åter uttala dig om hur vid sadeln är på hästen ;)

Såhär ser det ut sadlat och klart. Fortfarande skitig sadel *skäms* :p

24015670.jpg

23917195.jpg

OK. Fast så rak är han inte. Klokt att ha fårskinn emellan för musklerna behöver ju byggas på en del.

Ja det är därför vi har ett fårskinn nu såhär i början! :)

Förresten OT:

Kan du inte visa dina hästar? Du har mkt åsikter och jag är nyfiken vad som döljer sig bakom nicket! Jag antar att du har dressyrhästar? :)

Senast ändrad av en moderator:

*kl*
Den här är kollad av sadelutprovare som gav tummen upp, Frida upplever jag trivs betydligt bättre med denna än med tidigare sadlar. Är lite för vid, men ligger trots det stabilt. Själv älskar jag den, hamnar rätt direkt :love:
Har ingen bild just nu utan ludd och shabrak.
CIMG0818.jpg

Senast ändrad:

den måste väl ha väldigt korta kåpor?? på min sadel så går sadeln 10 cm nedanför schabraket, din är 15 cm ovanför :D

härligt att den fungerar så bra! :)

*kl*

Kom på att jag har ju en dressyrsadel som har legat väldigt bra. Tyvärr också med padd eftersom jag var lite lat med att byta koppjärn... Sedan så skulle jag ha haft en svängd gjord också.

Men iaf:

Det ser ut som att framvalvet ligger typ flera decimeter ovanför hästens manke. Hur känns det att sitta i sadeln och hur ligger sadeln när du sitter i den? Jag kan inte så mkt men det såg väldigt konstigt ut..

Din häst är ju väldigt rund :o ligger sadeln stilla när du rider?

Sadeln ligger högt men det beror på padden, det ser betydligt bättre ut när jag sitter i den. Den sadeln låg faktiskt helt stilla, helt otroligt och ja hon var väldigt rund (2 år sedan ungefär). Den sadeln kändes underbar jämfört med en toksmal och stenhård Lewa ;)

Lägger till en bild när jag rider i den:

(jag vet framtungt och dant)

Senast ändrad:

den måste väl ha väldigt korta kåpor?? på min sadel så går sadeln 10 cm nedanför schabraket, din är 15 cm ovanför :D

härligt att den fungerar så bra! :)

Ja, den har korta kåpor, men den är också måttbeställd efter Minna T*lde, och hon är inte heller lång ;). Därför den passar så :love:

Ja, 2dm kan nog stämma i skillnad :D

Donatello: Ja, precis som Novali sa så är det en Childeric =D

KL

Den ligger riktigt bra men är lite för vid så jag måste ha corr.padden under. Har provat utan inläggen men tror att jag får lägga i ett eller möjligtvis båda under en period.

Vad tycker ni?
Innan jag ridit
cortina.jpg

Efter att jag ridit
cortina1.jpg

Vad är en corr.padd för något? :bump:

Såg väldigt bra ut vad man ser av bilderna! :D Lycka till med sadeln!

Det är intressant det här med sadlar. När jag såg din aboslut första film som du la ut på nya pållen (där ni rider på banan) så var min första tanke att det på hästens rörelsemönster såg ut som att han går med en sadel som är lite för trång (möjligtvis för smal kanal).

När du la ut bilderna på din sadel så tyckte jag också, precis som Fjordtokan, att den ser något smal ut och fick då så att säga bekräftat min misstanke från filmen.

Att det är utrymme vid sidorna innebär med automatik att ger tillräckligt mkt frihet för rygg och manke (i sidled). Om inte kanalen är tillräckligt bred så blir mga hästar ändå hämmade. Likaså om ortspetsarna är vinklade lite snett neråt så kan många uppleva det som trångt fast att det är gott om utrymme på sidorna.

Men å andra sidan så är det ju framförallt upplevelsen när man sitter på som är det avgörande och jag tvivlar inte på, om det är så att det känns bra, att det inte är några problem. Men det SER ut så. Men för den sakens skull så behöver det ju inte vara så, bilder kan luras och rörelsemönstret hos P.R.E är ju också lite annorlunda och kan av den anledningen också "luras" lite.

Men när diskussionen ändå var igång så kunde jag lika bra säga det. Mest bara för att du kan ha det i bakhuvudet. Men säger du att det känns bra och hästen gillar sadeln så köper jag absolut det. Men jag har själv varit i den situationen att sadelutprovaren godkände (och det fanns utrymme på sidorna) men tack vare en duktig tränare som tog med sig lite andra sadlar för att jag skulle få jämföra så upptäckte jag den enorma skillnaden det blev med en ännu vidare sadel, med bredare kanal och med mer utrymme kring manken.

Så det är absolut ingen kritik på något sätt utan enbart av omtanke. Om du vet att sadeln IRL verkligen passar så är det ju bara att slå bort kommentaren på en gång. Men är du lite osäker så kan du ha det i åtanke.

Vad är en corr.padd för något? :bump:

Såg väldigt bra ut vad man ser av bilderna! :D Lycka till med sadeln!

En correction pad är en fårskinnspad från Mattes. Den har en väldigt bred tunnel samt fickor på sidorna som man lägger i eller tar ut:D inlägg. Jag fick lägga i båda inläggen på min med den här sadeln. När man lägger på den utan pad så ligger den direkt som en smäck men hamnar lite i framvikt när jag ridit. Därför får hon ha corr.padden så länge.

Ja...det vore ju trevligt om jag kunde ha den här längre än ett halvår...:crazy:Men hon utvecklades ju så himla mycket i Vegan så det är väl egentligen inte så märkligt. Känns som att amerigosadlarna är lite för bra för hästen och mindre bra för mattes plånbok...:angel: (Du fattar skämtet va;))

:D Dessa stackars plånböcker! :p
Var hittade du den padden? (kunde inte hitta ngt matnyttigt när jag googlade) Är den mkt dyr?

Har du köpt Cortinan? Grattis till ett bra köp i såfall, själv är jag super nöjd med min, den ligger som en smäck:laugh:

Fick du tag på en beg. eller var du "tvungen" att köpa ny?

Liknande trådar

Utrustning Herregud ! Är i sadelträsket DELUXE (igen) 😐 Hur svårt kan de va att finna en bra dressyrsadel till mig och hästen 😣 Tycker jag...
Svar
5
· Visningar
1 287
Senast: poetin
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 543
Senast: Pyrran
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 281
Senast: Aifos
·
Utrustning Har verkligen ingen koll på det här med sadlar så jag provar här. Har precis köpt en d-ponny och fick med en Prestige Golden Star som...
Svar
7
· Visningar
1 310

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka