Så här ska en dressyrsadel ligga....

Sv: Så här ska en dressyrsadel ligga....

Nu när jag ser dig, ÖB har väldigt långa schabrak, inte riktigt din stil kanske men :p 60 cm långa var de iaf.

Den ser en aningens ljusare ut på bilderna, men annars så har den blivit mycket ljusare än tidigare, snyggt tycker jag :d

Har inga bilder utan schabrak tyvärr, men här kommer de jag har..
Bates innova, precis ny, passar enligt mig perfekt.
23426903.jpg

Något som är viktigt när man spänner gjorden är att se till att huden sätts till rätta efteråt. Använder bilden som ett ex. på hur det inte ska vara.
I övrigt måste man se häst o sadel framifrån på nära håll för att se om bomvidden är rätt.

Tycker båda sadlarna ser ut att passa. Tycker att det är väldigt svårt att se om den skulle ligga på bogarna eftersom schabraket sticker fram såpass mycket. Eftersom det är lätt att tycka att andra gör fel så måste man ta hänsyn till bilderna osv. Men den enda anklagelsen jag kan komma med är att den där gelé padden på skimmeln varkar liten, syns knappt i framkant och kanske kan vara lite i klämzoonen. Men jessican ser himla skön ut..

Såhär sadlar jag (ignorera det fula allroundschabraket :p )

23917195.jpg

Vad tror ni om det? Svår vinkel osv jag vet

Huden vid armbågen dras med uppåt. Se på bilden.
Jag brukar dra ut gjorden o rätta till huden.

mm den var snygg. :d konstigt att den färgväxlar. :p

fjordtokan, tack för tipset! tyvärr finns inte öb någonstans här i närheten...

Sadelprovaren tycker 1, Att den är för vid. 2. Att den inte ligger an helt rätt..
Och jag kan inte säg att han har fel...

Men hästen säger: Den är super! För han går bättre än med andra sadlar som ska passa honom. Och är mkt fin i rygg osv.

Så ja hästen får bestämma helt enkelt..

Passa på, för din sadel är lite väl lång för en ponny tycker jag. Vet att det har varit problem med de sadlarna på ponnyer innan med. Annars tycker jag det ser ut som om den ligger mkt bra :d

Hittade bild utan ryttare.

Nu ligger den faktiskt lite mer jämt än vad den gör på bilden
IMG_7702.jpg

Passa på, för din sadel är lite väl lång för en ponny tycker jag. Vet att det har varit problem med de sadlarna på ponnyer innan med. Annars tycker jag det ser ut som om den ligger mkt bra :d

Tycker du den ser stor ut här med?

LucChilderic.jpg

StellaSRK2.jpg

CarinaTrningRunstennr1057.jpg

Såhär ligger den när hon rör sig.

Tycker inte det ser så stort ut?

Senast ändrad:

Ser mycket bättre ut på de bilderna! Då är det kanske bara vinklen på förra?

mm, kan vara det att hon kommer upp med ryggen mer då så hon får rakare rygg då!

:)

kl

Min dressyrsadel köpte jag för inte alls längesen, provades ut av en duktig tjej och jag tycker den passar jättebra för både mig och Gwen :) padden har hon för att den är lite för vid för henne just nu, vi strävar efter att inte behöva den ;)

Det är en Pfiff Amaretto, 17,5"

22867903.jpg

22867963.jpg

22867911.jpg

Tycker ni jag har sadlat för långt fram här? Hon har ju så himla kort rygg så det blir lätt att jag sadlar lite för långt fram, men har bättrat mig :p

puttar mitt inlägg lite :)

Ja jag tycker den ligger lite långt fram som det ser ut. Du kan prova att lyfta hästens framben och se var bogbladet hamnar , det ska ju går fritt från sadelbommen "ben" som går ner ganska långt fram vid "kanten" på en dressyrsadel.

(vissa är vinklade lite bakåt tex på hoppsadlar)

Hur långt bakom bogbladet sadeln ska ligga är svårt att säga det beror på hur hästen rör sig. Så det bästa är att lyfta frambenet och se vad som händer.

Sen ska sadeln ligga så att man sitter på rätt ställe på hästens rygg, vid hästens tyngdpunkt, så att man nte sitter framme på manken.:cool:

Det kan vara svårt på din häst att ha den sadeln längre bak, pga kort rygg, jag undrar vad du har för sadel, om den är av längre eller kortare modell (känner inte till pfiff)? Kilbossor kan vara svårt på kort rygg.

Jag tycker att den ser ut att ligga bra. 2 fingrar bakom bogbladet, men man måste oxå se till hur kort rygg den har.
Bästa kvittot är om den ligger still eller inte vid ridning.

Tyckte att Lancets bild visade på en alldeles för hårt dragen gjord- bröstbenet- aj aj.

måste kolla på mina hur de ser ut under:angel:

Liknande trådar

Utrustning Herregud ! Är i sadelträsket DELUXE (igen) 😐 Hur svårt kan de va att finna en bra dressyrsadel till mig och hästen 😣 Tycker jag...
Svar
5
· Visningar
1 287
Senast: poetin
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 543
Senast: Pyrran
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 281
Senast: Aifos
·
Utrustning Har verkligen ingen koll på det här med sadlar så jag provar här. Har precis köpt en d-ponny och fick med en Prestige Golden Star som...
Svar
7
· Visningar
1 310

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka