Så här ska en dressyrsadel ligga....

Sv: Så här ska en dressyrsadel ligga....

*knapplån*

jag tycker att min sadel ligger bra dock lite långt fram på bilderna men den lilla sommarmagen hjälper till lite med det :D
har försökt hitta ny gjord som inte är allt för dyr och i brunt och i 45-50 men det är inte helt lätt..

23953999.jpg

23946501.jpg

Har du köpt Cortinan? Grattis till ett bra köp i såfall, själv är jag super nöjd med min, den ligger som en smäck:laugh:

Fick du tag på en beg. eller var du "tvungen" att köpa ny?

Snart har jag köpt den.:) Tog hem den på prov från s*delm*gasinet. Har ringt och sagt att jag ska ha den. Åker in på lördag och gör upp affären.
Den är uttagen våren -07 så den blev ju iallafall 7500:- billigare än en helt ny...:crazy: Ser i princip ny ut, väldigt välskött! Plus att jag slapp den långa väntetiden...:D

Ville inte sätt i gång pållen efter skada och vila heller med för trång sadel.

Hon behandlades även av ET idag som berömde hennes superfräscha rygg och väldigt jämna muskelatur.:banana: Hon är tydligen helt rak och har inga snedheter alls. Skönt! Behandlade bara de stela bogarna med akupunktur,laser och lite knäckande...matte får fortsätta med lite massage och streching hemma. Behövde inte behandlas mer.:)

Hur går det med din? Är ni på g igen?

Ridin och Sharpman säljer dem vet jag. Kostar ca 1200-1300:- nya.:crazy: Självklart dyra...:devil:

Tack för ditt svar! :)

Att hästen var spänd kan mkt väl bero på mig och min skada som gör att jag inte har/hade balansen. Plus att han var på ett nytt ställe, ny omgivning, nya hästkompisar och en ny ryttare osv.

För visst är det denna film du syftar på? http://media.putfile.com/kalle-trav

Sadeln är utprovad av leg. sadelutprovare för 3 veckor sedan i samband med att vi köpte hästen. Pratade dock nu ikväll om att vi kanske skulle ta kontakt igen och be om ett till besök. Vi har hursom tänkt byta sadel iom att hästen breddar sig. Detta är en övergångssadel.
Sadeln känns dock bra och hästen har börjat slappna av mer och mer i ridningen allt eftersom han aclimatiserat sig hos oss och allt eftersom min kropp är lite fräshare och i bättre balans.

Tack för dina åsikter! :)

Sweep, du får försöka ta bilder från sidan helst utan vojlock för att kunna få några matnyttiga kommentarer om din sadel. Hästen måste dessutom stå med huvudet rakt fram och inte käka gräs!:D

Fast du får säkert bra betalt för Vegan så förlusten inte blir så stor. Det är ju fördelen med märkessadlar, de ligger högt i andrahandsvärde.:banana:

Vad tror ni om denna? Ignorera super-skitig häst och lika super-skitig sadel Hästen står lite högt bak på en spån-kant ..

24005456.jpg

Vadå "Skitig?" :eek: förklara dej renare än sådär kan väl ingen häst bli , den blänker så jag får ont i ögonen :D

Här kommer min sadel =)

Har haft ute 2 sadel utprovare å provat ut sadler till henne men efter 10 min i alla sadlar blev hon spänd i ryggen å nästan oren i steget. Så fort man tog av dom så blev hon som vanligt. jag provade nog sammanlaggt 15-20 dressyr sadlar så jag blev trött på det så jag hämtade en som såg bekväm ut att rida i som van lite för vid å satte på henne. Den satt så kasst till en början så jag vet inte vad (har musklat i sej den nu). MEN de e den enda sadel hon ej fått ont i ryggen av så så dåligt kan den ej ligga..

sist sadelutprovren va hos mej å provade ut till min 3 åring så frågade jag henne vad hon tyckte hon ba:
- nej nej nej den kan du inte ha på henne om hon har lätt att få ont i ryggen..
Ja ba.. JOOO de e den enda hon inte får ont av =)

Men för säkerhets skull så brukar jag ha en fårskinns padd under men hon har haft sadeln i snart 4 år å aldrig haft ont i ryggen =) *lycklig*

(kolla inte på den omusklade pållen) hade stått i 2 månader innan kortet å min lille kompis sitter på =)
24064522.jpg

Nej han är fruktansvärt dammig och skitig.. Han är en skitgris av stora mått :p Kolla dammet på ryggen :p

jo jag vet men det var dom nyaste bilderna på dressyrsadeln jag hade..

Lånar en knapp!

Jag tycker att min sadel ligger bra. Jag är dock inte lysande på sadlar, men tycker mig kunna se om en sadel ligger helt åt skogen. Eller? Vad tycker ni? Denna sadel har jaghaft ca ett år, men skall nu bytas ut mot läder sadel. Har hem en Harry Dabbs på prov över helgen, kanske den dock blir för svängd?!. Nåväl, hur tycker ni att denna Knights Lady Hawk ligger på hästen?

pic_show_id24070804.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id24070804.html

pic_show_id24070793.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id24070793.html

24070788.jpg

Som det ser ut på bildernar så har du lagt den ngt för långt fram för det första men dessutom tycker jag den ligger i bakvikt. Och den verkar för rak för hästen? Får en känsla av att du har "tomrum" precis under mitten på sadeln när hästen jobbar?

Om det är så så borde ju en Harry Dabbs passa då den är mer svängd. Frågan är bara om din häst kan ha rundbossor?

Hästen kommer upp något i arbete. Här är några bilder på sadeln jag har på prov, bommen går att värma om. Jag upplever den något för svängd och något för smal. Sant?

länkar lite snabbt då jag måste iväg, hoppas ni kan och vill säga er åsikt!

http://www.pixbox.se/alb_show_id928019_page0.html

Fick du den "rabatten" på det gamla eller det nya priset? De höjde priserna en vecka efter att jag beställt min, där kan man snacka tur:D

Vad skönt att hon är så fräsch! Det är ett gott betyg till både dig och sadeln!

Vi är på G, iallafall såpass att vi håller på att sätta igång mer på allvar och ska på återbesök nästa vecka (igen!) 7 månader är vi uppe i nu och vet. säger att man får räkna med ett år... Så vi vet vad vi har framför oss:crazy: Vi har iallafall fått tabort sjukbeslagen:banana: Vad gulligt att du frågar!

Fick betala 21000:- för den. :) Tycker att det är ett helt ok pris för en såpass ny sadel.:D Gör ändå en trevlig förlust på ca 6000:-...:crazy: Men what the h...viktigast att ha en sadel som är bra för hästen!

Red lite bommar idag och vilken underbar svikt och mjukhet hon har fått i steget. Den där ET-behandlingen gjorde verkligen susen!:banana:
Annars verkar hon ha fått lite attityd av vilan...:cool: Har utnämnt sig själv till den stora beskyddaren av fyra 1-årsston...väldigt tröttsamt när man ska hämta henne i hagen...(De måste vallas bort i säkerhet när Hedwigs hemska matte kommer)
Samt i skogen ska man ruska på huvudet, springa lite på snedden, gärna slå efter skänkeln och ladda för tokgalopp. (Fast det inte står på något träningsschema ännu...
d020.gif

Men vad härligt att ni är på gång nu!! Måste ju kännas sk*tbra
a013.gif

Senast ändrad av en moderator:

:cry: inte sant? läskigt bekväm sadel! vad tror du kunde passa på honom?

Liknande trådar

Utrustning Herregud ! Är i sadelträsket DELUXE (igen) 😐 Hur svårt kan de va att finna en bra dressyrsadel till mig och hästen 😣 Tycker jag...
Svar
5
· Visningar
1 287
Senast: poetin
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 543
Senast: Pyrran
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 281
Senast: Aifos
·
Utrustning Har verkligen ingen koll på det här med sadlar så jag provar här. Har precis köpt en d-ponny och fick med en Prestige Golden Star som...
Svar
7
· Visningar
1 310

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka