Så här ska en dressyrsadel ligga....

Sv: Så här ska en dressyrsadel ligga....

Tyckte att Lancets bild visade på en alldeles för hårt dragen gjord- bröstbenet- aj aj.

hmm, ursäkta? Eftersom jag ser vilka hål som sadelhgjorden sitter så så kan jag säga att sadeln i de hållen i princip kan snurra runt hästen om du hoppar upp i den...

IMG_7702.jpg

Hmm.
Ser den ut så utan sadel:confused:

Det är kanske en konstig vinkel på bilden:angel:

Jag använder pall o behöver inte dra så hårt:cool:

hmm, ursäkta? Eftersom jag ser vilka hål som sadelhgjorden sitter så så kan jag säga att sadeln i de hållen i princip kan snurra runt hästen om du hoppar upp i den...

Tycker faktiskt också det ser ut som om gjorden är dragen för hårt. Annars har hästen någon form av ödem framför den

Eller ganska mkt hud?

Men sen håller jag med om att många spänner alldeles för hårt.

Ja det kan det vara med. Hästen står även med huvudet nere och då kan det se konstigt ut

Jag hade en sadelmakare hemma för några år sen som menade att man måste se till vilken form på bröstbenet som hästen har vid gjordens placering.

Har för mig att båda mina hade korta bröstben o därför ej skulle ha gjorden så långt bak. Jag kommer inte riktigt ihåg hur det var om de kunde vara svängda:confused:

Svängd gjord var mindre bra.

Lancet!
Ingen kritik att du inte kan sadla;), bara att det såg konstigt ut. Mkt möjligt att det beror på att han har tagit ner huvudet.

Hur tycker du isf att min gjord ligger? Den ligger i stort sett på mitten av magen

KL

Eftersom Hedwig tyckte att det var en fin idé att växa ur den nya Vegan (:eek::crazy:)så har jag tagit hem en amerigo cortina på prov.

Den ligger riktigt bra men är lite för vid så jag måste ha corr.padden under. Har provat utan inläggen men tror att jag får lägga i ett eller möjligtvis båda under en period. Tyckte att den låg lite i framvikt när jag hade ridit. Det är en +2 och jag är glad att den är vid så att hon har lite att växa i...vore tacksam om jag slapp byta sadel en gång i halvåret...:angel: Detta är den fjärde sadeln på 3 år...
Sadeln i sig är helt underbar! I love it!:love:

Vad tycker ni?
Innan jag ridit
cortina.jpg

Efter att jag ridit
cortina1.jpg

Tycker det SER ut som din sadel ligger lite för långt fram ja... Kunde nog lägga bak den en aning så blir de nog bra :)

DSC00377.jpg

DSC00378.jpg

Min sadel är perfekt :d enligt mig och hästen, sadelutprovaren var här i onsdags och kände igenom allt, det var så bra som det kunde bli...
förutom att min sadelgjord är för lång :angel: därav så har min sadel börjat glida och jag tyckt att den ligger dåligt, på med kortare sadelgjord
och så låg den mycket mer still! Man kan inte bedömma en sadel av den här typen på kort bara, den är så mjuk att gjorden slackar när man väl
sitter upp... ber om ursäkt för skitig sadel :o jag som är putspedant! men hade inga andra bilder på den :p

Där håller jag med:) Ser ut som din sadel passar perfekt på din häst och den ligger enligt min mening inte för långt fram! Kul o se att de finns folk med sadlar som passar sina hästar :)
Fast det är fruktansvärt SVÅRT! att hitta sadlar!

Jo, jag håller med dig, tänker på att sadla längre bak nu :)

jo, man vill ju inte sadla för långt bak heller så det blir lite svårt..

Då jag tyvärr inte kan sadlar så bra så kan jag inte svara på din fråga :o *känner mig dum*

Vad tror ni om denna? Ignorera super-skitig häst och lika super-skitig sadel :p Hästen står lite högt bak på en spån-kant ..

24005456.jpg

Svårt att se. Inbillar mig att hästen har en ganska svängd rygg o att sadeln inte är detsamma:confused:
Hur ser hästen ut naken?:bump:

Hästen har en relativt rak rygg

23934908.jpg

23393929.jpg

Hittade tyvärr ingen bild rakt från sidan

Tycker den inte riktigt ser ut att följa ryggen nu men det gör den säkert när du rider, dock så skulle inte något vidare skada.

Vidare? Oj.. den ligger inte ens an på honom i "sidan"! Enligt sadelutprovare var den för vid för honom. Intressant! :D

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Herregud ! Är i sadelträsket DELUXE (igen) 😐 Hur svårt kan de va att finna en bra dressyrsadel till mig och hästen 😣 Tycker jag...
Svar
5
· Visningar
1 287
Senast: poetin
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 543
Senast: Pyrran
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 281
Senast: Aifos
·
Utrustning Har verkligen ingen koll på det här med sadlar så jag provar här. Har precis köpt en d-ponny och fick med en Prestige Golden Star som...
Svar
7
· Visningar
1 310

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar