Så här ska en dressyrsadel ligga....

Sv: Så här ska en dressyrsadel ligga....

hästen är nyinriden så den behöver en sadel att vidga sid i (därav padden)och den är utprovad av sadelutprovare så jag hoppas på att den ligger bra

nej de har du verkligen rätt i men de lurar ögat en del tycker jag iallfall;) jag är ingen sadelutprovare själv så jag är inte hundra men hästen har trivts än så länge och han är väldigt petig så jag hoppas vi kan ha den ett tag till.

Den här sadeln ligger bra på min häst. Den är godkänd av sadelutprovare, av mig (som kan lite om sadlar iaf) och av flera andra sadelkunniga härstmänniskor.

13062919.jpg

Det är en Globus Clic bomvidd 38. Sadeln är sprillans ny på fotot och hade därmed inte "satt sig" något i stoppningen, därav att den ser ut att ligga lite högt.

sadeln på bilderna här ligger enligt hästen perfekt för honom- sadelutprovaren var inte lika övertygad dock:angel:

DSC_0171.jpg

DSC_0618.jpg

DSC_0173.jpg

tilläggas kan är att min sadelutprovare är mkt duktig. Men ibland måste man låt hästen bestämma..

Tycker inte det är så konstigt att din häst låste sina bogar i den första sadeln då jag tycker den ligger på tok för långt fram...
Den andra ser något bättre ut och ser ut att ligga längre bak iallafall.

Vad var det sadelprovaren tyckte var fel som inte hästen höll med om?;)

Oj det missade jag på den bilden, sadlar självklart längre bak. Men hon blev låst iaf.

*kl*
Nu öppnar jag tråden igen och förslagsvis så håller ni er till trådämnet.

/B_A_L, moderator

Här är min.

Hästen gillar den extremt mycket och så även jag

optimax.jpg

Kan tillägga att han är väldigt svår att lägga sadel på och denna skulle eg vara en bomvidd bredare. Men den är den som legat allra bäst hittills. :D

Hästen har sagt till mycket tydligt vid provningarna. Dålig mobilbild och obs sadeln ligger en aning långt fram, .......men i alla fall

P13-04-08_1558.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Om jag inte ser fel så tror jag att OlgaKlaras sadel är en Prestige Doge Optimax!

Hej! SÅ HÄR tycker jag en dressyrsadel ska ligga! Någurlunda bra bild....den är ju ständigt i förändring men dock inget hårt tryck bara lite glapp i vänster rygghalva!

20080915338.jpg

Och inte så här:)

20080915335.jpg

Kan lägga in bild på sadeln i sig också om ngn är intresserad...

Senast ändrad:

kl

Min dressyrsadel köpte jag för inte alls längesen, provades ut av en duktig tjej och jag tycker den passar jättebra för både mig och Gwen :) padden har hon för att den är lite för vid för henne just nu, vi strävar efter att inte behöva den ;)

Det är en Pfiff Amaretto, 17,5"

22867903.jpg

22867963.jpg

22867911.jpg

Tycker ni jag har sadlat för långt fram här? Hon har ju så himla kort rygg så det blir lätt att jag sadlar lite för långt fram, men har bättrat mig :p

DSC00377.jpg

DSC00378.jpg

Min sadel är perfekt :d enligt mig och hästen, sadelutprovaren var här i onsdags och kände igenom allt, det var så bra som det kunde bli...
förutom att min sadelgjord är för lång :angel: därav så har min sadel börjat glida och jag tyckt att den ligger dåligt, på med kortare sadelgjord
och så låg den mycket mer still! Man kan inte bedömma en sadel av den här typen på kort bara, den är så mjuk att gjorden slackar när man väl
sitter upp... ber om ursäkt för skitig sadel :o jag som är putspedant! men hade inga andra bilder på den :p

Liknande trådar

Utrustning Herregud ! Är i sadelträsket DELUXE (igen) 😐 Hur svårt kan de va att finna en bra dressyrsadel till mig och hästen 😣 Tycker jag...
Svar
5
· Visningar
1 287
Senast: poetin
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 543
Senast: Pyrran
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 281
Senast: Aifos
·
Utrustning Har verkligen ingen koll på det här med sadlar så jag provar här. Har precis köpt en d-ponny och fick med en Prestige Golden Star som...
Svar
7
· Visningar
1 310

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka