Så fruktansvärt pinsamt

Sv: Så fruktansvärt pinsamt

Japp, mina är både rasrena och med genbanksintyg så de kostar 250 kr som vuxna värphöns. Därav resan och väntetiden med, jag har både fått stå på kö att köpa dem och åka långt så jag hade inte varit glad om det varit mina höns som gått åt.

Vilken gatukorsning som helst kan man få gratis, skulle det på något sätt ändra värdet på en hund med stamtavla och månaders väntetid för att få köpa en rasren? Är värdet på hunden mindre för ägaren för att den var billig i inköp?

Jag tycker det var starkt gjort av dig att be om ursäkt och att du tänker ersätta hönsen, bry dig inte om vad han säger om elhalsband.

Hej!

Rekommenderat pris för vuxna genbankshöns inkl intyg är 150:- oberoende av ras och ålder. Som vanligt kan det finnas anledning till både högre och lägre pris. Detta gäller alltså inte s k rashöns!

Vore det jag som var i din sits, skulle jag fråga om jag kunde få ta med mina hundar till grannen och immunicera dom mot hönsen. :idea:
Annars är jag rädd att du kommer att få uppleva fler katastrofer av samma sort.

LIA

Skulle precis föreslå det! :)

Eller köpa en egen höna och träna med, som sen grannen kan få! :idea::D

Berätta gärna mer om immunicering! Jag antar att det betyder att hundarna måste vänja sig vid att hönan är där - precis som med katterna som vi har - utan att de får lov att jaga den?

Jag vet inte riktigt varför jag skrev så där att det är särskilt förståeligt att de jagade hönorna för att de är valpar. Jag satte kanske mänskliga värderingar på hundarna och jämförde dem med barn. Det stämmer ju inte riktigt. De lär inte bli mer förståndiga när de växer upp.

Njae, jo det kan de ju bli. Därför att då har du haft mer tid på dig att lära dom vad de får och inte får. En valp som inte vet skillnad på rätt och fel kan ju inte förväntas tänka efter innan den sätter efter hönorna. Dom såg säkert jätteroliga ut.

Japp, dom ska "lära sig" att höns är en självklar del i omgivningen. Alltså något som är ointressant och som man på sin höjd jagar bort från kökstrappan.
Citatet för att det är något som går djupare än att bara lära sig.

LIA

De hade förmodligen hur kul som helst. De är så roliga. Det är världens gulligaste hundar. Man kan se vad de tänker. Bus, bus och mera bus hela dagarna.

Det där tycker jag låter väldigt intressant och helt i linje med hur jag vill ha djurhållningen. Kan man läsa mer någonstans på nätet? Jag antar att det är lite risky att bara köpa några hönor och slöppa lösa på gården, då stryker de väl med fortare än kvickt.

Jag vet inte var/om det finns att läsa på nätet.

Grundtanken är att (i det här fallet) hundarna vänjs vid hönsens närvaro så att oavsett vad hönsen gör, så struntar hundarna i dom.
Hemma jagar hundarna bort hönsen från trappen, för det är vad vi boende gör. ;) Annars vaktar dom hönsen mot hot från räv, skator m fl. Vi har schäfrar, så det finns en del vallhund inbyggt.

Att bara släppa ihop höns och hundar är nog ingen vidare smart idé. :eek: Man börjar alltid med liiite, blev det ändå för mycket tar man ännu mindre osv. Alltså som exempel, en hund i taget, och om den första visar minsta intresse på håll för höns i bur (antagligen bäst första gångerna) så avbryter man det intresset direkt. Ersätt med att föra över intresset på något annat, t ex en boll. Alternativt kan man låta hunden vara med (lite bredvid) när man själv går förbi hönsen utan att ta notis om dom. Det hänger så mycket på hundindividen. Huvudsaken är att man småningom har hund och höns i kontakt så naturligt som möjligt.

Svårt att beskriva så här, kanske någon är bättre på det, men om du har konkreta frågor ska jag försöka svara.

LIA

Jag tänker att jag ska ta kontakt med någon som kan hundar bättre än jag här i närheten som kan ge mig lite praktiska råd. Jag ska prata med uppfödaren först, vi bor grannar.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 349
Senast: Snurrfian
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 383
Senast: alazzi
·
Övr. Hund En liten bit härifrån ligger det en gård alldeles bredvid vägen. Inte sådär superintill man kan se ibland, men nära. Där bor det 2...
Svar
9
· Visningar
2 705
Övr. Hund Kan man göra ngt åt sånt? Det värsta är att dom är hemma också!:eek: Kan dra lite bakgrundsfakta först;Det handlar om våra grannar på...
2
Svar
23
· Visningar
1 829
Senast: Nikkis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025