Ryttarkänsla/ självkänsla

Lizzi

Trådstartare
Red lektion idag för en ny tränare å hon poängterade att vi håller på med världns mest destruktiva å nedvärderande sport, Dressyr. Jag är beredd att hålla med. Vad tycker ni andra Bukefalster. Är ridning negativt för självkänslan?

Sv: Ryttarkänsla/ självkänsla

Måste nog säga att enligt min erfarenhet finns det få sporter som är så prestige-grundade som just ridning, vilket jag tror bidrar till att det är himla lätt att känna sig dålig när man jämför sig med andra ryttare.

Tycker inte det stämmer alls, har man en bra tränare så är det otroligt bra för självkänslan. Och nej, jag menar inte en tränare som enbart säger bra till allt.

Jag hade aldrig fått någon självkänska alls om jag inte höll på med dressyren eller ridningen överhuvudtaget. Den hjälper otroligt.

Och klart man blir bedömd, det blir man vad man än sysslar med, det handlar nog mera om hur man hanterar det och hur man ser på sig själv och sin häst.

Yess, å det undergräver just självkänslan, kan jag mäta mig med andra....?

Yess, å det undergräver just självkänslan, kan jag mäta mig med andra....?

Men så är det ju ju precis all sorts sport. Då får man ju helt enkelt inte hålla på med någonting där någon kan vara bättre. Det funkar liksom inte. En bra tränare bygger upp självkänslan och hjälper till att hantera motgångar. Annars har man fel tränare tycker jag. Det är ju faktiskt mycket därför man har en tränare.

Jag ser inte det som ngt negativt, sålänge det finns grund i kritiken och att den är befogad. Sen får vi inte glömma glädjen och stunderna då allt flyter på! Att kräva perfektion kan få vem som helst att tappa ansiktet, men att vara nöjd med den nivån man befinner sig på och bara sträva uppåt i den takten man känner är bra, det är sunt.

livet går upp å ned, finns alltid någon som är bättre än en själv på någonting. Jag ser upp till de som kan och är riktigt duktiga. Jag stöttar de som kan mindre. och jag dömmer inte, sälänge man gör sitt bästa så är det gott nog.

Den dagen man anser att man redan kan allt, då har man stängt alla dörrar och utveckling upphör.

Tvärtom. för mig har det bara varit positivt för självkänslan med ridning och allt arbete med hästarna. Vad skulle vara negativt? Kritik måste man lära sig att ta om man vill utvecklas. Det hör till.

Jag håller inte med! Min självkänsla har snarare blivit bättre av ridningen. Visst har jag fått/får mycket kritik under en träning men samtidigt mycket tips och cred när det går bra.

Sen finns det ingen bättre känsla än när bitarna faller på plats och man bara sitter där och ler:)

Min självkänsla är enormt mycket bättre sedan jag började rida för min nuvarande tränare, innan så grät jag varje träningspass.
Men för min tränare som jag har nu så är man glad oavsett om man sitter av en häst som gått riktigt jäkla skitdåligt
lika som om den gått hur bra som helst!

Min tränare säger både vad som är bra och dåligt. Hur ska man annars veta vad man ska behålla och vad man ska förbättra. :banana:

Red lektion idag för en ny tränare å hon poängterade att vi håller på med världns mest destruktiva å nedvärderande sport, Dressyr. Jag är beredd att hålla med. Vad tycker ni andra Bukefalster. Är ridning negativt för självkänslan?

Nej jag tycker inte att ridning är negativt för självkänslan.

Oavsett vilken sport man sysslar med så måsta man ju få kritik för att kunna förbättra sig.

Jag tycker att man måste lära sig att kunna ta emot kritik.
Samtidigt måste den som lämnar kritiken tänka på hur denne person gör det, för man behöver inte kritisera någon på ett sätt som gör personen ledsen.

Jag har varit på ett par träningar för några olika värdelösa tränare.
En tränare gjorde mig riktigt ledsen och denna person red jag förståeligt nog bara en gång för.
Hon började med ett "Hej" och trots att det var första gången hon träffade mig och hästen berättade hon att jag minsann var både för lång och för tjock (jag är 165 och normalviktig) och hästen hade nog alla fel en häst kan ha...
Fick inte höra ett enda positivt ord under hela lektionen och all kritik var vass och elak precis som att hon ville såra mig :(

Nu har jag hittat jordens bästa tränare som självklart kritiserar mig och pikar när jag fuskar :angel: och gör fel men hon gör det med glimten i ögat och på ett snällt sätt så efter lektionen åker jag alltid hem med ett leende på läpparna :)

Hade min tränare sagt så hade jag bytt tränare, faktiskt.

Så nej, jag håller verkligen inte med!

Det beror nog mycket på vilken typ av person man är. För såklart finns det alltid folk som har lättare för sig, mer talang, bättre ekonomiska förutsättningar mm mm och så klart att om man alltid letar upp dom duktigaste och jämför sig med dom på dessa olika vilkor då kommer inte självkännslan vara på topp.

Men om man ser till sig själv och bedömmer sig själv rättvist så finns ingen anledning att säga att dressyr skulle vara destruktivt för självkännslan. Jag växer ju mer jag håller på. Växer av att lära mig nya saker, göra saker bättre, komma över det där svåra, att ha en bra tränare som pushar en till nya framsteg inte släpper igenom fel i ridningen och som berömmer när det går bra. Att kunna konsten att ger konstruktiv kritik som man verkligen kan ta åt sig och jobba på, det gäller kort och gott att ha en bra tränare!
Helt ärligt så låter det inte som en tränare i min smak, om hon tycker att det hon gör är destruktivt och nedvärderande....

Jag har tidigare ägnat mig åt multisport, främst triathlon men jag har även gjort en svensk klassiker. Jag fick ständig feedback med simteknik, löpteknik och så vidare. Vi två tillfällen har jag kommit sist i mål och blivit inapplåderad och gratulerad av sveriges elit. Jag har alltid känt att motivation alltid är prio ett och förbättring av tekniken är prio två inom triathlonkulturen. Oavsett vilken nivå man befinner sig på.

Nu har jag lämnat triathlonsporten och börjat med hästsport i stället. Jag har tidigare ridit 12 år på ridskola och även sysslat med travsport innan, så jag är ingen novis.

Jag har varit beredd på att få sämre stöd inom ridsporten och mina misstankar har blivit bekräftade flera gånger om. Trots att jag bara haft hästen i fyra veckor. Hästkvinnor från alla möjliga håll tycker, petar, ger oombedda råd och kritiserar som om det vore deras rättigheter. Jag blir ofta arg och irriterad länge efteråt att någon kritiserat och lagt sig i.

Jag har inga problem med min unghäst och tycker att vi har det fantastiskt ihop. Han är frisk, glad och lydig. Jag har en enorm tur som funnit en så fantastiskt snäll och fin häst för ridkulturen är jag hittills INTE imponerad av. Självklart finns det guldkorn inom ridsporten men de dyker inte upp av sig själva...

.

Tycker din tränare att andra bedömningsssporter, såsom konståkning, simhopp mm är också "destruktiva o nedvärderande"?

Alltså ärligt talat skulle min tränare säga något så urbota dumt skulle jag nog byta tränare. Jag vill ha en tränare som peppar, inte någon som säger "du ska ha klart för dig att det här är svååååååååårt" :cool:

Ok, nu var det nog så att det var hästägarens tränare som dök upp å skulle ge mig en duvning. Kanske var det så att det var uttänkt att " sätta dit mig" detta slår mig nu. Inte min häst som jag tränar med allt som det innebär!

Både och skulle jag vilja säga.
Min flicka är egentligen hoppryttare men eftersom hennes ena hopphäst går så bra i markarbete tävlade vi K.M. i dressyr en gång (vi vann faktiskt :D)

Jag tycker man borde omdana protokollet som man får efter ritten,det är väldigt tråkigt formulerat där allt bara går ut på att kritisera ritten och ta upp det negativa.
Varför inte också; förutom de negativa kritiken som givetvis måste vara med ge ett litet tillägg som ex "trevlig sits" eller "bra inverkan på hästen vid hörnpassering" eller något liknande?Något positivt måste väl finnas att ta fram som ryttaren kan få lov att bli lite stolt över?

Det får mej ,som arbetar med undervisning,att dra paralleller till utvecklingsamtalen man gör i skolan -att man alltid ska försöka ge positiv kritik ihop med det negativa.

Fast det där beror nog på vem dommaren är, jag har alltid fått positiva kommentarer på hästen och inverkan jag haft.

Det kommer ju alltid finnas dom här lite tråkiga dommarna som glömmer bort att kommentera nåt positiva.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
856
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 547
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 671
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar