Ryttarens storlek

Sv: Ryttarens storlek

Jag och andra sidan undrar hur man kan tycka att det är ok att väga så mycket på en så pass liten häst. Det finns andra hästraser att välja på om man väger mycket. Jag ser två alternativ antingen byter man hästras eller så ser man till att väga mindre.

Att säga att det är bättre att vara balanserad än obalanserad stämmer ju men hur många vana ryttare tycker inte att de är balanserade?

När jag varit med min dotter på tävlingar kan man enligt mig se skräckexempel. Ryttare så kraftiga och tunga att de inte ens klarar av att lyfta rumpan ur sadeln i trav. Jag vet också att det är många som tycker som jag men inte vågar säga det för det är känsligt.
Vill man rida och vill sin häst det bästa ska man ta sitt ansvar.

Jag håller med dig!

Men då är det ofta en och annan som påpekar: Men de som väger mycket utan att vara överviktiga då? Ex långa män.

Men då är det helt enkelt så att ridning inte är för alla. Hästarna måste gå i första hand.

Jag håller med dig!

Men då är det ofta en och annan som påpekar: Men de som väger mycket utan att vara överviktiga då? Ex långa män.

Men då är det helt enkelt så att ridning inte är för alla. Hästarna måste gå i första hand.

Jag kan faktiskt inte annat än att småle, det är bäst att man tar upp den här frågan på Island också. Där har man en omvänd situation mot Sverige som har flest andelar ryttare i kvinnor, medan på Island så är det en i allra högsta grad mans dominerad sport eller sysselsättning. Likafullt klarar sig hästarna oerhört bra jämfört med våra svenska hästar, undrar hur det kommer sig.;)

Det roliga är att det är inte små islandshästar som "rids sönder" mest i detta landet utan de "lagom" stora halvbloden. ;-) Förklara det om nu alla ryttare är för stora för lilla stackars islandshästen.

Det är därför det är billigare att försäkra en islandshäst. Den är frisk i stort sett.

Det är långt ifrån alla ryttare som är för stora för att rida islandshäst. Att islandshästen är förhållandevis frisk skulle jag tro beror på många olika omständigheter. T ex. att vi låter våra hästar leva ett mer naturligt hästliv, vårt ridsätt som lägger mer vikt vid bärighet än en hopkrullad form på volt.

Ja det är bäst vi låter bli och rida på halvbloden och andra hästar med dyra försäkringar, de tål det uppenbarligen inte så bra. Eller så kan man börja se till helheten, hur hästarna rids, hanteras och hästhållningen. Ryttarens vikt och längd är bara en liten del av ekvationen.

Senast ändrad:

Det roliga är att det är inte små islandshästar som "rids sönder" mest i detta landet utan de "lagom" stora halvbloden. ;-) Förklara det om nu alla ryttare är för stora för lilla stackars islandshästen.

Det är därför det är billigare att försäkra en islandshäst. Den är frisk i stort sett.

Men å andra sidan så har väl halvbloden avlats på helt andra grunder, och därmed har man fått en häst som lätt går sönder. Man har ju inte direkt avlat halvbloden för att vara hållbara hästar man kan rida långt på. :cool: Och med tanke på vilka påfrestningar många halvblod dessutom utsätts för så är det väl knappast konstigt att de går sönder.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 924
Ridning (förlåt mig om jag lagt denna tråd på fel plats, jag är ny här på buke!) Att rida är bland det bästa som finns, men ibland känns det...
2
Svar
27
· Visningar
5 056
Senast: AW
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar