Ryttarens storlek

Sv: Ryttarens storlek

Jag bara undrar hur man kan tycka det är okej att rida när man väger såpass? Vore det inte mer rättvist mot hästen om man gjorde något åt vikten först? Eller helt enkelt undvek ridning om man nu är byggd i sådan vikt som vissa stora män kan vara.

Hur rättfärdigar man det, helt enkelt?

Det är bara att skaffa en större och starkare häst.
Bergsardennern är bra för ryttare uppåt 200kg.

Ja, jag hade inte förväntat mig att någon på 110 kg skulle anse sig själv för tung, tyvärr. Det är ingen rättighet att rida. Tycker som föregående att man bör minska sin egen vikt först.

Hur har du genomfört din studie som säger att den lilla 128 cm häst inte påverkades. Har du mätt hjärtats ansträngning, lungorna, mjölksyran? Nä, tänkte väl det, du tittar på öronen.

Jag skulle inte ens släppa upp dig på min stora, 170cm-häst.

/Gg

Varför pratar du om mankhöjd och inte byggnad?

Mankhöjden är inte direkt intressant för hur viktbärande en häst är om det inte skiljer sig mycket en dm hit eller dit är ointressant. En viktbärande häst bör var kraftigt byggd, vara kompakt med kort rygg, bar balans och vara välmusklad om den sedan är 1.30 eller 1.50 har myckt mindre betydlese.

*KL*

Och jag kör mitt vanliga svar som jag alltid gör i dessa trådar. Jag anser att det beror på individen. Det finns islandshästar jag aldrig skulle sätta mig på och så finns det islandshästar som jag faktiskt rider. Jag har haft min häst i över 6 år nu och ridit under hela tiden, han har aldrig varit halt eller haft ont i ryggen. Det måste väl säga nått? Han har dessutom förbättrat sina gångarter och hela sig själv så det har inte varit något som brytits ner.

När jag rider använder jag huvudet. Rider korta men intensiva rundor, skrittar alltid av från marken, rider vi lägre rundor så går jag alltid vid skrittpauserna.

Nej det är ingen rättighet alls att rida. Skulle min häst på något sätt visa att han är missnöjd med mig, både i längd och vikt skulle jag såklart inte rida. Han är värd mer än så för mig. Nu tror jag dock att han tycker det är roligt att komma ut och rejsa i skogen :-) Han är glad och trevlig. Men jag sitter inte och rider 7 dagar i veckan. Just nu ska han tränas upp en del, så rider kanske dagar och markarbetar en -rider två- markarbetar en osv. Och vila mellan varven med såklart. Men i normala fall så rids han kanske 2- max 3 dagar i veckan. Annars är det super mycket markarbete, löshoppning och promander som gäller.

Egentligen vet jag inte ens varför jag svarar i sådana här trådar. Dom brukar ju ändå inte leda någon vart. Men jag kan inte låta bli att fundera varför det prompt alltid är islandshästryttarna som har fel? Vi kanske visst vet vad vi gör med våra hästar och hur dom mår och vad dom klara?

Såhär ser jag och min islandshäst ut i full vintermundering.

30207924.jpg

Islandshästar är med stor säkerhet betydligt mer vikttålig än vad man kan tycka och tro, ett exempel har vi i en av våra inackorderingar som vid ett flertal tillfällen gått distans med sin ryttare som absolut inte är någon lättviktare. Till råga på allt så har de vunnit 4 gånger av 6 starter, de två andra gångerna placerades de på andra respektive tredje plats. Domarna var fascinerade över hur snabbt pulsen gick ner, och att de kom i mål på en inte allt för hög puls.

Den här hästen och dess ryttare har campat i 13 år nu, hästen är 19 år gammal och har under den tiden inte haft några ben eller rygg problem trots att ryttaren som sagt inte är så lätt. Men ryttaren själv tar oerhört mycket hänsyn till sin häst, och det tror jag lönar sig om man är lite tyngre.

Den här typen av tråd dyker upp lite då och nu, själv anser jag att dessa oftast startas i rent provokativt syfte och inte alls bara för att fråga. Jag vet att det finns en studie gjord om bentäthet och tjocklek vill jag minnas, har en gång i tiden fått läsa den men vet dessvärre inte var den finns kanske någon annan känner till den.

Jag vet att det finns en studie gjord om bentäthet och tjocklek vill jag minnas, har en gång i tiden fått läsa den men vet dessvärre inte var den finns kanske någon annan känner till den.

Jo jag har också sett den.
Men kan inte heller hitta den på nätet.
Allt finns kanske inte där.

En viktbärande häst bör var kraftigt byggd, vara kompakt med kort rygg, bar balans och vara välmusklad om den sedan är 1.30 eller 1.50 har myckt mindre betydlese.

Vill börja med att säga att jag håller med helt och fullt, men vill ändå göra ett litet tillägg.

Jag tycker inte att en islandshäst med kort rygg är lämplig för en större ryttare! En islandshäst med kort rygg har ofta svårt att hitta en passande sadel i 17", hur blir det då om ryttaren är storleken större med en rejäl bakkärra. Då får man knappast plats i en 17" sadel! :cool:
Och om sadeln inte får plats i sadelläget så spelar det ingen roll hur viktbärande den korta ryggen är, för sadeln som krävs för att få plats med den stora ryttaren kommer att ligga på länden! Vad jag har hört så är det, eller var iaf förr, ganska vanligt med ländproblem hos islandshästar, kanske beror det till viss del på att stora ryttare belastar ryggen fel.

I senaste hästfokus är det undersökning ang hur ryttarens vikt påverkar hästen. I den undersökningen visar det på negativa effekter på hästen när ryttaren väger mellan 25-30% av hästens vikt. De poängterar också att fler undersökningar behövs för att säkerställa detta.

Vad menar man här med negativa effekter, hur definieras de? Att ha en vikt på ryggen påverkar alltid så vad har man tagit fasta på när det gäller påverkar negativ?

Självklart så orkar en häst som släpar på 50 kg längre innan han blir trött än den som bär på 100 kg, men det är inte per automatik det samma som negativ påverkan.

Citerat ur tidningen:
Hjärtfrekvensen var högre när hästarna burit 25 och 30% av sin egen vikt. Man fann inga skillnader i hjärtfrekvensen när hästarna burit 15 och 20%.

Mjölksyra koncentrationen skiljde sig inte åt mellan konditionstesterna men direkt efter konditionstesterna samt 10 min efter var mjölksyrakoncentrationen högre när hästarna hade burit 30% av sin vikt.

Halterna av kreatinkinas var också högre. (Halterna av kreatinkinas brukar användas för att mäta muskelskador och träningsvärk hos människor). Både direkt efter konditionstesterna samt 24 och 48 timmar efter testtillfällena. Man fann däremot ingen förändring i halterna av kreatinkinas eller mjölksyra när hästarna burit 15 och 20% av sin vikt.

När hästarna hade burit 25 och 30% av sin vikt var de också mer ömma och stela i musklerna.

Sambandet mellan ländryggens bredd och förändringar av ömmhet i musklerna visade ett negativt samband när hästarna burit 25 och 30% av sin vikt. Detta tyder på att hästar med bredare ländrygg har bättre förutsättningar att klara tyngre belastning än hästar som är smalare över ländryggen.

Som med all fysisk styrka så måste den tränas upp. Jag anser att en Islandshäst inte föds med styrkan att bära upp en tung/lång ryttare. Detta måste i så fall tränas upp under tid precis som om man går på gym och blir starkare. Man får börja med att rida hästen i god form och balans med en lätt ryttare och sedan öka på med svårare och mer muskelkrävande övningar (klättare osv) tills den har byggt upp sin bärighet.. :)

Har bara n fundering, de här med evoutionen eller vad det kallas. Är det inte så att man förbättras efter att klara sin milö bättre?
För om jag inte har helt fel har man ridit på islandshästarna ett bra tag på island, kring 1000 år?
Hästarna borde då förändras för att klara av det bättre, avlar kanske inte så mycket på hästarna som ingen kan rida, saknar frammåtbjudning osv. För om hästen tycker att det blir för tungt, borde den tappa en del av dens egenskaper.
Bara en fundering.

Har bara n fundering, de här med evoutionen eller vad det kallas. Är det inte så att man förbättras efter att klara sin milö bättre?
För om jag inte har helt fel har man ridit på islandshästarna ett bra tag på island, kring 1000 år?
Hästarna borde då förändras för att klara av det bättre, avlar kanske inte så mycket på hästarna som ingen kan rida, saknar frammåtbjudning osv. För om hästen tycker att det blir för tungt, borde den tappa en del av dens egenskaper.
Bara en fundering.

Visst så fungerade det säkert i 1000 år på island men sedan har islandshästar exporteras till alla länder i hela värden och blivit en modefluga och i mina ögon så är nog inte sportmodellen lång ifrån lika viktbärande som den mer bastanta "urhästen" som kom från island så jag tycker inte man ska kräva att de ska bära lika mycket heller. Jag skulle då inte sätta upp en bastant karl på min lillkille(133 med sprattelben:angel:) någon längre stund.
Tänker samma sak om människan som sitter och rider dressyr på schettisen i videon ovan som jag publicerade här. Jag vet också att shettis när den endast fans på shettlandsöarna användes av vuxna människor som ridhästar men jag rider ändå inte runt på mina shettisar här hemma. Uppenbarligen går det ju men frågan är hur bra hästens kropp mår efter en livstid med den, i mina ögon, stora övervikten.

Citerat ur tidningen:
Hjärtfrekvensen var högre när hästarna burit 25 och 30% av sin egen vikt. Man fann inga skillnader i hjärtfrekvensen när hästarna burit 15 och 20%.

Mjölksyra koncentrationen skiljde sig inte åt mellan konditionstesterna men direkt efter konditionstesterna samt 10 min efter var mjölksyrakoncentrationen högre när hästarna hade burit 30% av sin vikt.

Halterna av kreatinkinas var också högre. (Halterna av kreatinkinas brukar användas för att mäta muskelskador och träningsvärk hos människor). Både direkt efter konditionstesterna samt 24 och 48 timmar efter testtillfällena. Man fann däremot ingen förändring i halterna av kreatinkinas eller mjölksyra när hästarna burit 15 och 20% av sin vikt.

När hästarna hade burit 25 och 30% av sin vikt var de också mer ömma och stela i musklerna.

Sambandet mellan ländryggens bredd och förändringar av ömmhet i musklerna visade ett negativt samband när hästarna burit 25 och 30% av sin vikt. Detta tyder på att hästar med bredare ländrygg har bättre förutsättningar att klara tyngre belastning än hästar som är smalare över ländryggen.

Tycker det låter lite konstigt. Då skulle ju en fet häst lättare bära större ryttare! För mig är det en konstig ekvation :confused:

Jag tror att Hita syftade på att man räknar på % av hästens kroppsvikt.

Min häst tex väger drygt 300 kg, tidigare hade han 100 kg övervikt. Inte sjutton kunde han bära mer för det, snarare mindre eftersom han redan släpade på 100 kg extra.

Jag tror att man måste räkna på normalvikten, och inte på övervikten, precis som man gör när man beräknar foder.

Efter att ha läst hela denna diskussion tycker jag att det är konstigat att ingen reflekterar hur ryttarens balans påverkar hästen.
Att hela tiden gå omkring och balansera upp en 60 kg tung ryttare sliter hårt på hästen, jag tror att det är mycket värre än att bära på en välbalanserad ryttare som väger 100 kg... Men det är bara en tanke!

Håller med fullständigt. Hävstångseffekten blir ju väldigt stor på en lång ryttare.
Det kan nog stämma att den aspekten inte kommit med i denna tråden, men det brukar ju diskuteras om längd om balans i trådar med detta ämnet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 924
Ridning (förlåt mig om jag lagt denna tråd på fel plats, jag är ny här på buke!) Att rida är bland det bästa som finns, men ibland känns det...
2
Svar
27
· Visningar
5 056
Senast: AW
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar