"Ryttareliten"

Sv: "Ryttareliten"

Och jag tyckte Alex framstod som en dryg unge i kvällens avsnitt så som han gick fram till Sylve mfl! Alla dessa "fucking" och hela attityden kändes bara barnslig!

Jag förstår att han ville ha ett grattis och lite uppskattning men det där kändes bara som om han sänkte sig själv!

Var det bara jag som såg en lill-Royne de sekunderna..?? Äh, jag tror inte de blev så skakade, de pratade ju i senare klipp. Han är ju 23 år, det tar tid att veta hur man ska hantera jobbiga situationer.

Och jag tyckte Alex framstod som en dryg unge i kvällens avsnitt så som han gick fram till Sylve mfl! Alla dessa "fucking" och hela attityden kändes bara barnslig!

"Bitterhet är som att dricka gift och hoppas att det ska ta kål på dina fiender"
Nelson Mandela

Omoget, barnsligt och fruktansvärt arrogant. Istället för att själv glädjas åt sin placering kräver han att andra ska bekräfta honom, och blir riktigt otrevlig när han inte får den reaktion han förväntar sig.

Me, myself and I?

Det där med socker till hästarna verkar vara en dressyrgrej har jag insett efter att ha varit på Bo Jenå träningar.

Fast han är ung, det verkar också som ledningen har hoppat över både daniel och alex ganska mycket? Sen tycker jag att Daniel tog och provocera fram det...

Jag tycker snarare lagen har lite för många undantag men det stämmer ju att det står "normalt sett" när jag letade vidare sorry :o. Och tävlingshästarna kommer nog ut flera gånger om dagen men många hästar tillbringar nog fortfarande alldeles för många timmar på stall helt enkelt för människans bekvämlighets skull.

I Häst och ryttare nr 2/2014 hittade jag följande siffror på vad en häst kostar räknat på ut-och insläpp, mockning och fodring och en "normal" personallön
I vanligt boxstall 50-60 000 per häst/år
Lösdrift 14 000 per häst /år
Active stable 4000 per häst/år

Ändå så är fortfarande majoriteten av Sveriges hästar instängda på box större delen av dygnet :crazy: Vad ridskolor skulle kunna spara pengar.

Och jag vill påstå att dessa siffror tolkas helt felaktigt! Du kan inte sluta med personalen. De måste lägga betydligt mer tid på hästarna, både för att visitera, hantera, sårvård etc. Mockning/rengöring tar lång tid även i lösdrift/Active Stable även om den inte sker på samma sätt.

Har en dotter som jobbar på en skola med AS och vi har lösdrift hemma. Glöm de ekonomiska besparingarna om du har hästar som används och som byts ut ibland. (Säljer och/eller köper in nya)

Däremot finns det andra fördelar = Att de får röra sej fritt osv. :)

Var det bara jag som såg en lill-Royne de sekunderna..?? Äh, jag tror inte de blev så skakade, de pratade ju i senare klipp. Han är ju 23 år, det tar tid att veta hur man ska hantera jobbiga situationer.

Tänkte precis detsamma!
För mej är det en 23-åring som utsätts för ngt som inte är ok från en förbundskapten eller gänget kring honom.
Han sak inte behöva utstå detta pga vad hans pappa gjort..

Fast han är ung, det verkar också som ledningen har hoppat över både daniel och alex ganska mycket? Sen tycker jag att Daniel tog och provocera fram det...

Ledningen kan inte ta ut alla och måste gå på de data de har, menar du att de borda tagit ut både Alex och Daniel? På vilka meriter skulle det skett och vem skulle de sparkat? Man kan inte ta ut folk på blivande resutlat.

Om Daniel provocerade fram beteendet eller inte är ointressant, det var helt enkelt inte okej.

Ja, fast familjen har även innan i programmet gjort uttalanden som pekar på att de känner sig bortvalda. Daniel verkade inte ha några direkta problem med att inte vara med (förstod själv att hästen inte var färdig osv.) utan Alex verkade känna sig bortprioriterad. Kan inte vara kul när man är ung.
Jag tror inte att det var bara falsterbo som ledde till utspelet, utan det hade nog varit på g ett bra tag.

Omoget, barnsligt och fruktansvärt arrogant. Istället för att själv glädjas åt sin placering kräver han att andra ska bekräfta honom, och blir riktigt otrevlig när han inte får den reaktion han förväntar sig.

Och jag tycker det var strongt av honom att visa att han inte slickar röv. Modigt att säga till fast det finns risker med det. Faktiskt.

Tog sig dit på egen hand- han skulle ju varit uttagen-såklart.

Nu måsta man skilja på fakta och känsla. Det är många som känner sig sig förbigångna är det inte. Alex har uppenbarligen gått sin egen väg och landslasledningen verkade osäker på hans avsikter + att resultaten saknades. Jag säger inte att de gjort rätt men eftersom du verkar så säker på att de gjort fel så undrar jag vad du har för underlag till kritiken.

Utspelet är inte okej oavsett vad som föranlett det och ökar knappast hans chanser, tvärt om. Det känns tvärt om att Alex är så fokuserad på sig själv att han inte kan greppa att folk inte alltid har som första prioritet att gratulera honom. Familjen verkar söka mentalitetne i USA som är annorlunda än i Svergie och beter sig inte folk som amerikanare utan svenskar så verkar de bli besvikna. Det har varit en del kommentarer i den stilen. Jag säger inte att svenskar har rätt attityd, men vi befinner oss här och inte i USA.

"Fast han är ung, det verkar också som ledningen har hoppat över både daniel och alex ganska mycket? "

Uppfattar jag då som kritik och även med frågetecknet.

Jag förstår mycket väl att han känner sig frustrerad och känner sig förbigången, men utan något underlag så kan jag inte uttala mig om om et finns något fog för känslan, varken med eller utan frågetecken.

kl

Jag ställer mig till skaran som inte tycker det var ok det AZ gjorde. Jag förstår inte heller att man försvarar det med att han är ung, jag hade aldrig gjort så där när jag var 23. Jag hade kanske tänkt det och sagt det till mina nära i stundens hetta, men jag hade inte gjort så inför varken en kamera eller Markne i det här fallet.

Sen visst, Zettermans kanske upplever att de inte får någon respons och det är ju såklart inte så det ska vara. Det är klart uppkommande förmågor ska uppmuntras och få veta att de syns och jag tycker helt klart att man kan framföra kritik om man upplever brister, men vill man då bli tagen på allvar så framför man den inte så där. Vad tänkte han, att det skulle hjälpa honom att bli uttagen nästa gång!?
Nu vet inte jag riktigt hur de där uttagningarna går till, men jag antar att Sylve och co inte får låta hur många som helst vara med utan att de helt enkelt får ett antal platser? Om det nu är så, så skulle det ju betyda att någon annan inte skulle få vara med om Alex fått en plats. Rent krasst så hade väl den personen helt enkelt bättre resultat. Sedan visade ju Alex att han platsade endå, men platserna kanske var slut resan? Dessutom säger ju Sylve tydligt i inslaget att han är osäker på Alex deltagande och vad han egentligen vill. Han undrar om Alex ens vill vara med i laget? (Jag uppfattar det som att det är uttagningen till laget det handlar om, om det blir en start på falsterbo eller ej?). Han förklarar att man måste finnas där och att man måste vara tillgänglig och kunna GE något till laget och inte bara ta... Visade inte Alex rätt tydligt vad han ville genom att dra till USA strax där efter?

Och jag tycker det var strongt av honom att visa att han inte slickar röv. Modigt att säga till fast det finns risker med det. Faktiskt.

Tog sig dit på egen hand- han skulle ju varit uttagen-såklart.

Fast man behöver inte slicka röv bara för att man kan uppföra sig och framföra kritik på ett vettigt sätt. Faktiskt.

Nej, bara för att han kvalade in på egen hand så betyder inte det att han skulle fått ett "frikort" direkt.

Fast jag tycker inte att han verkar söka bekräftelse från "alla andra" utan att han ville ha bekräftelse från sin förbundskapten. Det är ju en stor skillnad

Alex sätt att bemöta det hela var kanske inte helt rätt, finns ju andra bättre sätt att framföra kritik på, men jag förstår att han ville säga något och ibland tar känslorna över.
Tycker att det är riktigt dåligt av Sylve att inte komma fram efter ritten och säga grattis. Han satt ju på läktaren och såg klassen hur svårt kan det då vara att säga grattis?! Det är hans jobb.

Jag säger inte att Sylve gjorde rätt, inte fel heller för den delen, men för honom var det uppenbarligen inte samma stora ögonblick med Alex vinst som för Alex själv så han kände sig manad att släppa allt (han kanske var mitt i ett viktigt samtal) så han behövde agera omedelbart. Det är tveksamt om det är förbundskaptenens jobb att alltid varje gång någon vinner en viktig tävling att släppa allt han har för händerna oavsett vad, och skynda sig att gratulera. Rimligen ska han gratulera, men jkansek han gjort det 3 minuter senare om insidenten inte inträffat.

Jag håller med om att han borde ha sagt något, men ingen vet vad han gjorde och man får inte glömma att han är där för att jobba och han kanske inte hade möjlighet att studsa upp som han hade en raket i arslet för att hoppa upp och gratta honom. Sen kanske kritiken var helt befogad, och Sylve kanske inte hade för avsikt att gratta honom, who knows, men Alex sätt att hantera det var rent av löjligt.

Sen vet vi inte hur lång tid efter vinsten detta händer, 1 min? 1 timme? Men som jag sa innan, skulle inte förvåna mig om det var daniels kommentar som gjorde det hela.

Det känns tvärt om att Alex är så fokuserad på sig själv att han inte kan greppa att folk inte alltid har som första prioritet att gratulera honom..

Fast... Landslagsledningen har ju som jobb att hålla koll på ryttare aktuella för landslaget, nog visste de (åtminstone Sylve) mycket väl att Alex hade velat komma med till Falsterbo, men föll på mållinjen, så att säga? Det var ju inte som att de satt i ett viktigt möte eller så, de satt ju på läktaren och tittade på klassen, då märker man väl vem som vinner, när de rider ärevarv inte minst? Och de borde också veta att det var en viktig seger för just den som vann, eftersom det innebar att han nådde målet att få rida resten av meetinget. Då behöver man ju inte ha oceaner av fantasi och inlevelseförmåga för att förstå att ett grattis skulle vara uppskattat, särskilt för en ung ryttare.

Jag tycker det är bra gjort mentalt av en 23-åring att gå in i en klass och veta att "jag måste vinna detta, annars är det kört", och sen också göra det. Det finns ju betydligt äldre och erfarnare ryttare vars nerver skulle svika i en sån situation. Så den prestationen är ju minst lika mycket värd som själva segern i sig.

Det var ju en sak om Sylve hade varit där som privatperson, på sin fritid kan man ju göra vad man vill (nästan), men om hela landslagsledningen med tränare och allt sätter sig att titta på en sån klass, då måste de ju förstå att folk naturligtvis ser dem, och ser vad de gör och inte gör. Att i det läget inte gratulera vinnaren är ju närmast demonstrativt, både mot ryttaren och omgivningen. Med all rätt antar både omgivningen och ryttarna att de mycket väl vet vad som står på spel, och känner till ryttarna i toppen och huruvida de blivit uttagna eller inte till vad.

Däremot uppfattade jag hela situationen som ett missförstånd: Zettermans verkade ok med at Alex inte blev uttagen, men när han nu vann kvalklassen och fick vara med, då hade ett grattis varit på sin plats, när de nu ändå var där och tittade allihop. När det inte hände, så blev Alex förbannad. Sylve däremot verkade tro att Alex blivit arg för att han inte blev uttagen, och att det var därför han blev arg, och det är ju inte ok. De kan ju inte ta ut alla, och man kan inte ställa till en scen varje gång man inte kommer med. Det verkade inte som att Sylve fattade hur demonstrativt det såg ut när han satt och tittade på segern, och sen inte verkade bry sig ett dugg. Folk i högt uppsatta positioner tänker ofta inte på hur bra de syns, och hur mycket folk ändå noterar vad de gör och inte gör.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
589
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
909
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
16 015
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka