"Ryttareliten"

Sv: "Ryttareliten"

Jo, skillnaden är att i det första fallet sållar jag, i det andra någon annan. Men sållas (i det att vi människor alltid tillämpar selektiv varseblivning) och tolkas gör det ju oavsett. Annars skulle ju alla människor som är delaktiga i samma situation uppfatta den likadant, och så vet vi ju att det inte är.

Jag förstår inte riktigt varför det man själv uppfattar är verkligheten, medan det andra uppfattat är inte är det.

Grattis, du kan stanna hemma i din bostad och uppleva världen genom andra, på film då det tydligen är likvärdigt. Du behöver inte gå ut, se, höra, lukta, uppleva när det tydligen för dig är likvärdigt med andrahands berättelser.

Jag tror ändå det är extremt svårt att sälja, de planerar att börja bygga inom ett år och det är nog få som tycker att det är värt det då. Faktiskt.

Ah, den är från 140214, vi har en något äldre version där vägen bokstavligt talat går rakt igenom (äger intilliggande skog). Så visst, det är ju betydligt bättre! Men fortfarande jäkligt trist, det blir ju dessutom en 110-väg istället för 50 som det är nu. Och fortfarande svårsålt!

Alltså jag tänkte mer när Zettermans köpte.. att dom har tagit med det i beräkningarna.

När de köpte fanns det troligtvis ingen ritning på nya motorvägen, de har bott där rätt länge ;) Jag svarade ju på varför de inte flyttat därifrån.

nytt avsnitt ja, och linnea pratar om att sluta.
Men hon skulle vara kvar några veckor så något mer avsnitt är hon nog i alla fall.
jag kommer sakna henne!

Jo ja vet.. men så många vet hur de verkligen ligger till å ändå ska de vinklas åt nått annat.. de blir lite pinsamt överxde hela då..

Klausulen betyder inte "mer" eller vad man ska säga, än att tekniskt sett kan du släppa din häst i ridhuset en kvart.

med andra ord inga kontrollregleringar utan snarare som det är forumulerat lär du bara kunna åka dit på det om hästarna bokstavligen står i sina boxar 23 timmar om dagen och rids den 24e timman.....

KL
inget konstigt att Triviant som import aldrig sett en hage....

Det intressanta är att LST har satt och bedömer efter egna riktlinjer, både vad gäller hagstorlek (10*30/300 kvm minst för stor häst) och tid i hage/lös i ridhus (2 h som generell minstatid).

Men precis som du skriver saknas uttryckligt stöd för det i formuleringarna. Så "öppet" vad som skulle hända vid en tvist..

Det finns riktlinjer gällande minimiytan från Jordbruksverket, och minsta tid finns från åtminstone en rättstvist.

När det gäller minimiyta för en häst av halvblodsstorlek att röra sig fritt i naturliga gångarter så har Jordbruksverket skrivit ett yttrande där minimiytan är 10 m bredd x 30 m längd, men 5 m tillägg för varje ytterligare häst på bredden. Det är oftast det yttrandet som länsstyrelserna går efter då det inte finns andra riktlinjer i föreskrifterna.

När det gäller tid per dag för denna rastning så finns det inga sådana riktlinjer från Jordbruksverket, så i det fallet har länsstyrelserna själva satt minsta tid per dag. I Skåne går länsstyrelsen efter en dom i förvaltningsrätten som gav länsstyrelsen rätt att kräva minst 4 timmar per dygn för hästar som inte motioneras på något annat sätt alls, och minst en timme per dygn för hästar som annars är mycket aktiverade på annat vis.

Ang party.. Hade en bekant i skolan som jobbade som hästskötare, då för en svensk (hopp)ryttare men jag vet att hon fortsatte ut i världen. Anyway, detta var ju några år sedan hon sa ska ju sägas men utan att nämna några namn sa hon att ryttarfesterna efter tävlingarna alltid var helt hysteriska och att "alla låg med alla" ^^

Hallå det är ju sånt här man vill läsa om! Här på buke måste det ju finnas hur mycket folk som helst som "känner nån som" osv, kan ingen starta en skvallertråd om elitryttarna eller måste jag ta tag i det själv?? :idea:

Det finns riktlinjer gällande minimiytan från Jordbruksverket, och minsta tid finns från åtminstone en rättstvist.

När det gäller minimiyta för en häst av halvblodsstorlek att röra sig fritt i naturliga gångarter så har Jordbruksverket skrivit ett yttrande där minimiytan är 10 m bredd x 30 m längd, men 5 m tillägg för varje ytterligare häst på bredden. Det är oftast det yttrandet som länsstyrelserna går efter då det inte finns andra riktlinjer i föreskrifterna.

När det gäller tid per dag för denna rastning så finns det inga sådana riktlinjer från Jordbruksverket, så i det fallet har länsstyrelserna själva satt minsta tid per dag. I Skåne går länsstyrelsen efter en dom i förvaltningsrätten som gav länsstyrelsen rätt att kräva minst 4 timmar per dygn för hästar som inte motioneras på något annat sätt alls, och minst en timme per dygn för hästar som annars är mycket aktiverade på annat vis.

delvis kl
Men hur funkar detta på ett tredagars meeting då? Finns det hagar så att alla deltagare kan släppa sina hästar lösa en timme per dag, är det ens möjligt rent praktiskt med tanke på hur många hästar som samlas på en stor tävling där en stor del dessutom är hingstar?

Ursprungligen postat av jordbruksverket
Observera att en ny regel gäller från och med den 1 augusti 2010 då du ska se till att din häst dagligen har möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter.

På ett tredagarsmeeting med uppstallning bryter väl då de flesta mot detta? Samma sak inom travet skulle jag tro? Eller finns det någon undantagsklausul någonstans som jag inte hittar? Eller är det helt ok att bara strunta i denna regel men inte andra?

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
591
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
912
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
16 015
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka