"Ryttareliten"

Sv: "Ryttareliten"

"att röra sig fritt i sina naturliga gångarter" finns lite preciserat till, om jag minns rätt, c:a 300 kvadratmeter. Strömsholm byggde om sina rasthagar 2010 det år regel kom till.

Ja, jag har för mig att det är något om 300 kvadrat och minst en sida som är minst 30 meter lång, men att det står i rekommendationerna, inte i lagtexten.

30 meter erbjuder ju mer än galopp på stället, men jag tycker att även det är för litet.

Jag tycker nog att i den "naturliga gångarten" galopp, ingår att hästen kan rejsa iväg i full fart och så där, och det tycker jag inte att 30 meter räcker till för. Att röra sig fritt i hagen bör ge hästen de möjligheter som ridningen inte ger, tycker jag. Generellt sett, alltså. (Det kan ju finnas skäl till vissa undantag.)

Det jag menade var att det finns inget (som jag känner till) som är lika jobbigt som att hålla ett tävlingsstall på fötter som min unge skulle kunna behöva min hjälp med. Jag känner inte till någon insats av den omfattningen som jag dels alls skulle kunna ro i land, dels faktiskt skulle vara till fördel för ungen.

(Sen får jag väl erkänna att jag är en rätt varm anhängare av att föräldragenerationen och barnen successivt separerar sina liv från varandra när barnen växer upp, så att barnen inte förblir beroende av sina föräldrar, men det är ju en annan fråga.)

Men, tävlingsstallet är väl inte för barnens skull? Hon har väl hästarna som yrke, och skulle ha jobbat med att ta fram och sälja tävlingshästar med eller utan barn?

Om du ser det som att hon skapat hela företaget för att barnen ska få möjlighet att tävla, så håller jag med om att det verkar självuppoffrande i överkant, och rätt beklämmande. Men så har jag inte alls förstått det - hon skulle jobbat med hästar med eller utan barn, men när det nu är så att hon har barn, och de valt att bli delägare i familjeföretaget, så får de vara med och bestämma inriktningen på företaget, som de vuxna affärspartners de är idag. Och därför har det blivit tävlingssatsning.

Men, tävlingsstallet är väl inte för barnens skull? Hon har väl hästarna som yrke, och skulle ha jobbat med att ta fram och sälja tävlingshästar med eller utan barn?

Om du ser det som att hon skapat hela företaget för att barnen ska få möjlighet att tävla, så håller jag med om att det verkar självuppoffrande i överkant, och rätt beklämmande. Men så har jag inte alls förstått det - hon skulle jobbat med hästar med eller utan barn, men när det nu är så att hon har barn, och de valt att bli delägare i familjeföretaget, så får de vara med och bestämma inriktningen på företaget, som de vuxna affärspartners de är idag. Och därför har det blivit tävlingssatsning.

Håller helt med dig! Pappa Royne byggde ju tillsammans med Aishling upp ett tävlings samt försäljningstall som helt klart är ett av de mest framgångsrika i Europa (världen). Han har ju förmedlat hästar för mångmiljonbelopp under åren. Sen blir det klart jobbigt och tufft när själva gården är kvar i samma omfattning och inte Pappa Royne. För att sälja hästar måste dom tävlas och det är väl guld värd att man har 2 så extremt duktiga ryttare som råkar vara ens barn. Annars hade hon ju fått anställa andra ryttare helt enkelt.. Det gjorde ju Royne när barnen var mindre, anställde beridare/tävlingsryttare alltså.

Världens kudos till henne faktiskt som inte bara sålde skiten och la ner efter skilsmässan. En otroligt stark och driven kvinna med jävlaranamma och skinn på näsan, inte många som hade klarat det så jag tycker det är ledsamt att en sådan kvinna uppfattas på det viset Petruska uppfattar henne.

Senast ändrad:

Men, tävlingsstallet är väl inte för barnens skull? Hon har väl hästarna som yrke, och skulle ha jobbat med att ta fram och sälja tävlingshästar med eller utan barn? .

Jag tycker nog det där låter rätt dubbelt när hon pratar om det, som de har det nu. Från början, när rörelsen etablerades, handlade det ju rimligtvis inte om barnen. Men den delen av det är ju utanför serien.

Det är sämre för att det är ett urval, inte på grund av vem som gjort det.

Man kommer ju alltid se ett urval, och definitivt komma ihåg ett urval. Ingen människa kan ju nånsin se allt av en annan människa, eller en situation. Däremot, ju mer data ju mer nyanserad bild, men allt kan man inte se. Och en halvtimme på film kan ju ge mer data än 20 minuter live.

Du ser alltså ingen skillnad på att se det du råkar se utan någon som helts sållning/urval och det någon annan väljer att visa dig?

Jag tycker nog det där låter rätt dubbelt när hon pratar om det, som de har det nu. Från början, när rörelsen etablerades, handlade det ju rimligtvis inte om barnen. Men den delen av det är ju utanför serien.

Fast försörja måste hon väl nu med, särskilt som hon väl behövt köpa ut ex-maken, gissningsvis, och måste dra in pengar till det också? Jag fattade det inte som att hon utan barnens tävlande hade varit ekonomiskt oberoende. Har man jobbat med hästar hela livet, så är det väl det man kan, och där man kanske har bäst möjlighet att försörja sig. Alldeles oavsett barn. Det är ju inte självuppoffrande, för vad ska man göra, hon måste ju leva själv också, och Springfield är väl hennes livsverk också, går ju förstå om man inte vill sälja. Sönerna kunde ju säkert stå på egna ben, men jag uppfattar det som att familjen är ett team, inte att hon offrar sig för barnen.

Klausulen betyder inte "mer" eller vad man ska säga, än att tekniskt sett kan du släppa din häst i ridhuset en kvart.

med andra ord inga kontrollregleringar utan snarare som det är forumulerat lär du bara kunna åka dit på det om hästarna bokstavligen står i sina boxar 23 timmar om dagen och rids den 24e timman.....

KL
inget konstigt att Triviant som import aldrig sett en hage....

Du ser alltså ingen skillnad på att se det du råkar se utan någon som helts sållning/urval och det någon annan väljer att visa dig?

Jo, skillnaden är att i det första fallet sållar jag, i det andra någon annan. Men sållas (i det att vi människor alltid tillämpar selektiv varseblivning) och tolkas gör det ju oavsett. Annars skulle ju alla människor som är delaktiga i samma situation uppfatta den likadant, och så vet vi ju att det inte är.

Jag förstår inte riktigt varför det man själv uppfattar är verkligheten, medan det andra uppfattat är inte är det.

Håller helt med dig! Pappa Royne byggde ju tillsammans med Aishling upp ett tävlings samt försäljningstall som helt klart är ett av de mest framgångsrika i Europa (världen). Han har ju förmedlat hästar för mångmiljonbelopp under åren. Sen blir det klart jobbigt och tufft när själva gården är kvar i samma omfattning och inte Pappa Royne. För att sälja hästar måste dom tävlas och det är väl guld värd att man har 2 så extremt duktiga ryttare som råkar vara ens barn. Annars hade hon ju fått anställa andra ryttare helt enkelt.. Det gjorde ju Royne när barnen var mindre, anställde beridare/tävlingsryttare alltså.

Världens kudos till henne faktiskt som inte bara sålde skiten och la ner efter skilsmässan. En otroligt stark och driven kvinna med jävlaranamma och skinn på näsan, inte många som hade klarat det så jag tycker det är ledsamt att en sådan kvinna uppfattas på det viset Petruska uppfattar henne.

Den gården lär inte vara speciellt lättsåld eftersom det snart kommer gå en motorväg ungefär rätt igenom U-stallet och ridhuset, jag tror inte de har något annat val än att bo kvar tills det blir verklighet faktiskt.

Klausulen betyder inte "mer" eller vad man ska säga, än att tekniskt sett kan du släppa din häst i ridhuset en kvart.

Ja, jag minns att jag någon gång när jag läste det där kom fram till att man skulle kunna ha hästen i spilta 16 timmar, lös i ridhuset en kvart och sedan i en box i 7 timmar och 45 minuter, innan det är dags för spiltan igen.

Man får en del i ersättning ja men att sälja är ju i stort sett omöjligt. Vem köper en gård som inom ett par år är en motorväg?

Jo, skillnaden är att i det första fallet sållar jag, i det andra någon annan. Men sållas (i det att vi människor alltid tillämpar selektiv varseblivning) och tolkas gör det ju oavsett. Annars skulle ju alla människor som är delaktiga i samma situation uppfatta den likadant, och så vet vi ju att det inte är.

Jag förstår inte riktigt varför det man själv uppfattar är verkligheten, medan det andra uppfattat är inte är det.

jag tror du blir lite väl akademisk i dina svar, istället för att se på verkligheten. du har fått många bra reflektioner på gränsdragningen att skilja på det som presenteras i en tv ruta och det som skiljer tv rutan i övrigt från tolkningar man gör utifrån det man ser och därmed reflekterar över.

Ja, jag minns att jag någon gång när jag läste det där kom fram till att man skulle kunna ha hästen i spilta 16 timmar, lös i ridhuset en kvart och sedan i en box i 7 timmar och 45 minuter, innan det är dags för spiltan igen.

japp. det finns inga gränsdragningar öht i större mått som sagt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
591
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
912
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
16 015
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka