"Ryttareliten"

Sv: "Ryttareliten"

Okej, oavsett vilket så ser jag inte det som du så raljant kallar God Mor. Och inte heller nån märklig min från Charlottes man.

Såg inte riktigt hela avsnittet men hörde Charlotte säga att Triviant blivit lugnare sen han släpptes på hage några timmar om dan, att hon inte gjort det redan förra året....är det så? får inte topphästar gå i hage??

Rasmus pratade om att han inte gått i hage förr, så de var ju lite nervösa för att släppa honom i hage. Ev är det ju så att de först haft honom i en sådan liten pyttehage först, och inte förrens nu släppt honom i den stora.
Sen är det inte helt ovanligt att sådana dyra hästar knappt går i hage tyvärr (även om jag till viss del kan förstå tankegången). I min erfarenhet verkar det ha blivit bättre här i Sverige de sista åren i alla fall.

Nej, jag skulle i verkligheten inte ha dumpat för den minen, för jag hade aldrig blivit ihop med någon som hanterade den sortens kommentarer på det viset. Tror inte att det var nu, i programmet, efter två barn och hundra hästar, som det skedde för första gången. Jag vet inte om det var henne han "gav" minen, eller om han bara hade den.

Pratar vi om samma scen? Den där de pratar om hur snygg Bellagio ser ut?

Den scenen är i så fall 22:30 i avsnitt 4. Så här går replikerna:

CHB: Här ligger ju bra reklam för Bellagio, fina Bellagio *håller upp tullstorpbroschyr*
RHB: Ja, från förra året, ja. Marcus Schenkenberg på fyra ben! *skrattar*
CHB: Nej, han är mycket snyggare än Marcus Schenkenberg.
RHB: *slutar skratta, men fortfarande glad* Ja, just det. Ja...
CHB: Jaa. Han är som... George Clooney i unga dar! *tittar på RHB*
RHB (utanför bild) Jaha... *skrattar*
CHB: *skrattar*
Kameran zoomar ut så att man ser bägge, de skrattar och deras blickar möts.
RHB: Ja...

Så vilken min är det du pratar om, RHB är inte ens i bild så att man ser hans reaktion när hon säger det där om George Clooney? Och när man ser honom i den replikväxlingen ser han hela tiden glad ut. Jag ser faktiskt ingen svartsjuka alls där, hon berömmer ju hans häst, och sen delar de ett litet skämt om vilken snygging till häst det är?

Jag ser en hel del film, så på den punkten kan du vara lugn. :) Brukar ha olika teman och se ett par filmer i veckan eller så, i alla fall den mörka delen av året. Mer hinner jag inte, om jag ska sova också.

Dokumentärfilmer tenderar att göra mig rastlös. Är det inte ofta väldigt lågt informationstempo?

Det tycker jag iofs att det är även i Ryttareliten. Jag blir rastlös medan jag tittar.

Så du menade att du inte ser på TV-serier? För att se film är ju att se på TV, såvida du inte ser filmen på en biograf.

Många dokumentärer har lite långsamt tempo, eftersom man försöker fånga en stämning och skildra snarare än att driva en story. Man får ha lite tålamod när man ser dem, för de vill inte skriva på näsan vad man ska tycka, utan det blir en bild som framträder efter en stund. Men så är det ju med en många filmer också, Tarkovskij t ex. Men amerikansk dokumentärfilm brukar ha rätt högt tempo, Bowling for Columbine t ex har inte många longörer. Och Werner Herzogs dokumentärfilmer, de är jättestarka. Och all svensk dokumentärfilm är inte heller sån, Johan Palmgren och Åsa Blanck har t ex gjort många bra filmer tillsammans, och de brukar ha ett rätt bra driv i sina berättelser.

Jag blir så olycklig av henne! :(

Vad det är exakt med hennes person, kan jag nog inte göra tydligt. Strävsam och sammanbiten, ledsen och kämpar på. Och över alltihopa en tragisk stämning av svikna Family Values. Ungefär.

Alltså, hon är ju en god mor. Inget tvivel. Jag gör inte en tiondel för min unge av vad hon gör för sina (jag vet inte ens vad jag skulle göra för min unge för att ge lika mycket). Men det känns så sorgligt. Och självuppoffrande.

Jag får inte intrycket att hon är en God Mor. Däremot faktiskt en bra förälder, som har en fin relation till sina barn. God Mor låter lite självuppoffrande martyr, och det tycker jag inte hon ger intryck av, inte heller att hon skapar sin identitet genom barnen. Snarare att hon och barnen är ett team, jobbmässigt. Och att de är väldigt lojala mot varandra, det verkar vara lite contra mundum över det hela.

Hästarna är ju hennes jobb också, jag uppfattar det inte alls som att det är en uppoffring från hennes sida att jobba med hästar. Sveket är lika mycket mot livsverket - gården, verksamheten, som mot äktenskapet.

Jag tycker hon verkar tuff, inte i betydelsen häftig, utan mer tough as nails, liksom. Inget tjafs, kavla upp ärmarna och jobba hårt, helt enkelt. Jag kan ha respekt för den attityden.

För att förtydliga den konstiga förkortningen av länken (...:o...) så har Lydianus gått bort. :(

Jag får inte intrycket att hon är en God Mor. Däremot faktiskt en bra förälder, som har en fin relation till sina barn. God Mor låter lite självuppoffrande martyr, och det tycker jag inte hon ger intryck av, inte heller att hon skapar sin identitet genom barnen. Snarare att hon och barnen är ett team, jobbmässigt. Och att de är väldigt lojala mot varandra, det verkar vara lite contra mundum över det hela.

Jag har ju träffat dem båda på tävling och tycker att de är ovanligt sköna för att vara elitryttare.

Däremot har jag kollegor som tycker att hon verkar jättekonstig. Jag vet inte riktigt vad de hänger upp sig på - jag tycker snarare att hela hästbranschen är märklig och att hon är en av de profiler som ändå verkar "mer normal" och jordnära. Men det är ju helt klart så att hon kommer från en riktig överklassfamilj. Jag konverserade med hennes pappa vid ett tillfälle och jag kommenterade hennes ritt och han svarade bara att han inte hade en aning om i fall den var bra eller inte, det där kunde han ingenting om. Så frågade jag om han skulle åka hem till Sverige efter meetinget, men "hem" för honom var Schweiz. Och någon annan ort vid Rivieran. Jag sa då att min man spenderar många dagar i Schweiz genom jobbet, bara av ren artighet, och då minsann blev han intresserad! Jag fick intrycket att han var väldigt imponerad av akademiker, han pratade sig varm om sin bror som var hjärnkirurg, och att han var rätt icke imponerad av mer praktiska yrken, som just hästar. Så jag kan tänka mig att Charlottes yrkesval kanske inte var det som föll honom bäst i smaken.

Jag tror att de har fått klara sig på sin egen drivkraft till stor del och även om jag inte kan förstå den, så kan jag respektera den. Jag tycker också att de verkar ha en rätt sund inställning till barnens önskningar och mitt intryck är att de försöker att ägna mycket tid åt barnen, att allt inte bara rör sig om hästar. Till skillnad från många andra föräldrar i branschen.

Sedan tycker jag mig nog observera med just elitryttare i dressyr att de sällan har tid och ork och intresse över för "vanliga" människor utanför deras egen läst. Är man inte sponsor, hästägare eller en jäkligt duktig ryttare/hästmänniska lär man inte så lätt komma dem inpå livet. Det finns liksom inget utrymme. Medan jag själv är precis tvärtom - personer inom min egen bransch undviker jag privat och jag är mer nyfiken på andra yrkesgrupper.

Ang party.. Hade en bekant i skolan som jobbade som hästskötare, då för en svensk (hopp)ryttare men jag vet att hon fortsatte ut i världen. Anyway, detta var ju några år sedan hon sa ska ju sägas men utan att nämna några namn sa hon att ryttarfesterna efter tävlingarna alltid var helt hysteriska och att "alla låg med alla" ^^

Det där låter ju som vilken firmafest som helst :D

Jag får inte intrycket att hon är en God Mor. Däremot faktiskt en bra förälder, som har en fin relation till sina barn. God Mor låter lite självuppoffrande martyr, och det tycker jag inte hon ger intryck av, inte heller att hon skapar sin identitet genom barnen.

Ja, det är något sorgligt jag tycker mig se. Blir givetvis enbart glad att andra ser annat!

skönt att du verkar ha modifierat din bild av att allt man ser i TV inte för den skull är verkligheten utifrån hur man tittar och tolkar det , samtidigt som det inte är vare sig dokumentär i sig eller dokusåpa.

Så du menade att du inte ser på TV-serier? För att se film är ju att se på TV, såvida du inte ser filmen på en biograf.

Bio och så på den däringa mackapären som kallas dator. Inte tv. En del av filmerna har säkert gått på någon tv-kanal någon gång, men det har jag ingen koll på och det är inte den vägen jag kommer på vad jag vill se.

Jag sätter nästan aldrig på tv:n, det är det jag menar med att jag inte ser på tv. TV-serier ser jag inte någon annanstans heller, det är något tröttsamt med formatet, ofta. (Om inte annat att det tar sån tid.)

Bio och så på den däringa mackapären som kallas dator. Inte tv. En del av filmerna har säkert gått på någon tv-kanal någon gång, men det har jag ingen koll på och det är inte den vägen jag kommer på vad jag vill se.

Jag sätter nästan aldrig på tv:n, det är det jag menar med att jag inte ser på tv. TV-serier ser jag inte någon annanstans heller, det är något tröttsamt med formatet, ofta. (Om inte annat att det tar sån tid.)

Du menar att du inte tittar på TV-apparaten? Nä, det gör inte jag heller, all rörlig bild man ser i hemmet kallar jag TV. Även om apparaten TV sällan är involverad. Apparaten är ju mer mediet, en film blir ju inte så annorlunda om jag ser den på bio, tv eller dator. Skillnaden mellan att titta på en läsplatta och web-tv streamad till en TV-apparat är ju mer en fråga om skärmstorlek.

skönt att du verkar ha modifierat din bild av att allt man ser i TV inte för den skull är verkligheten utifrån hur man tittar och tolkar det , samtidigt som det inte är vare sig dokumentär i sig eller dokusåpa.

Fast verkligheten är ju likadan, inte mer eller mindre sann eller tolkningsbar. Som vi diskuterat förut är ju det där med Den Sanna Verkligheten mer en ontologisk fråga. Om filmaren inte medvetet ljuger eller snedvrider är filmarens bild inte mer eller mindre sann eller verklig än det jag ser med egna ögon.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
591
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
912
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
16 015
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka