"Ryttareliten"

Sv: "Ryttareliten"

kl
Tänkte lite på det när Chalotte sa att Lisen skulle komma och prova Triviant.
Var det honom Lisen fick rida i duellen i Ponnyakuten eller hade Charlotte med sig någon annan häst?

Jag vet inte hur ofta hopphästskötarna hinner titta på träningarna de heller? Om de inte behöver vara där för att hjälpa till att höja hinder osv.

Jag tänker att man kan vara delaktig på lite olika sätt och tycker nog inte att jag fått känslan att tex Linnea inte skulle vara så delaktig i hästarna. Men det är inget jag tänkt så mkt på när jag tittat å andra sidan heller..

Nej, jag tror inte hoppskötarna verkar hinna titta mer heller, men de verkar inte se det som höjdpunkten att kanske få titta lite när ryttaren rider. Självklart är Linnea delaktig i meningen att hennes arbetsinsats är ovärderlig, men jag har inte sett att de frågar efter hennes åsikt om något. Men jag har sett alla de andra göra det.

*kl*

Varför i hela fridens namn skulle hästskötarna sitta och titta på när hästarna arbetar för tränaren? Om man inte själv är den som ska rida dagens pass på sin häst, så har man antagligen fullt upp med andra sysslor än att stå och titta på varenda träningspass som ens hästar gör. Som arbetsgivare skulle jag inte heller gilla att mina hästskötare stod och bara tittade omkring 4 timmar av sin arbetsdag medans passhästarna tränar. Ibland kan man säkert kolla, men det är ju mer bonus. Tävlingar är en annan sak, då reser man ju enbart med någon/några hästar och har antagligen mer tid att titta på, även om det inte heller är någon garanti. Som hästskötare är man antagligen den som bäst känner hästens signaler, om den är frisk eller inte t.ex, där är t.ex ett område där hästskötarens input är ovärderlig och garanterat lyssnas på. Hästskötarna lär nog garanterat även ha beridna träningspass på sina passhästar.

Men såg du inte när hon sprang fram till Bellagio? När hor ropade efter Lisen? När hon ropar Heej! till sin familj? Att hon har ett livligt minspel och lite yvigt kroppsspråk? Det är det som gör att man upplever henne som sprallig och livlig.

Inte vad jag minns. Jag har alltså inte sett senaste avsnittet.

Rasmus säger att han är som Marcus Schenkenberg på fyra ben, och Charlotte rättar honom och säger att Nej, han mycket snyggare, han är som George Clooney!

Jag såg hans min när hon sa det där om Clooney. Jag hade dumpat på en sån reaktion från min partner - fast det hade jag ju inte, för då hade det inte varit min partner från början.

Jag håller med om att de verkar förstå varandra ypperligt. Jag tror även att det där som jag såg som typ svartsjuka, bekräftade henne.

Jag tar så sett också för givet att även två personer som jag uppfattar som tillknäppta inbördes, för den skull inte behöver uppfatta varandra som tillknäppta (i någon negativ mening). Snarare är det väl det som gör det lite intressant att titta på andras förhållanden och hur de relaterar - lite som att CHB och RB pratar ett annat "språk" med varandra än det tex min partner och jag pratar med varandra. Jag tycker att det är en av de roliga sakerna med dokusåpor av den här typen, att de så skarpt tydliggör sådant.

Håller verkligen med om att CHB verkar vara en väldigt yvig, glad och rätt flamsig kvinna som hörs och syns mycket. Jag gillar henne :D
Sen kan jag tänkte mig att hon uppfattas som rätt "stel" när hon hamnar i viktiga situationer, när de ex diskuterar olika saker som pengar osv, då blir hon ju väldigt saklig och konkret.

och kn:
Oj, jag är jätteointresserad av andras förhållanden och hur de pratar med varandra, speciellt inför en kamera. Jag tror heller aldrig jag dumpat någon pga en min (inte för att jag såg någon min).

Dessutom bryr jag mig inte om någon ler och är perfekt hela tiden eller inte. Det intressanta är ju vad de gör och att de är mänskliga.

Men så tycker jag dokusåpor är sjukt tråkiga och pinsamma (Är det därför folk tycker alla på TV ska vara sprudlande och flamsiga och surar på dem som verkar vettiga och lugna eller är människor (leker bortskämd) istället för är statister/skådisar.:cautious:). Jag ser det här mer som att det är en dokumentär om vad folk gör, inte vad de har för personlighet (en personlighet att älska eller tycka mindre om fritt.).

Dokusåpor hittar ju såvitt jag vet folk bland anmälda statister eller bland folk som skriker desperat efter att få vara i TV. Dessa riktiga människor i det här programmet har väl tillfrågats om de vill vara med, i sin vardag. Inte konstigt att det är en annan hm typ och inte lika agerande.

Senast ändrad:

Inte vad jag minns. Jag har alltså inte sett senaste avsnittet.

Fast det är ju olika avsnitt som de där episoderna kommer ifrån. Deras kroppsspråk och minspel har ju synts i varje avsnitt, eftersom de varit med i alla avsnitt.

Kan det vara den relativa bristen på pratsamhet, och att du kanske inte fäster någon större vikt vid det kroppsliga, som gör att du inte uppfattar den yvighet som andra ser?

Jag tänkte mig alltså den här tv-serien som en dokusåpa, med de här lite utmjeslade personligheterna och sådant. (Jag ser mycket lite på tv.)

Jag såg hans min när hon sa det där om Clooney. Jag hade dumpat på en sån reaktion från min partner - fast det hade jag ju inte, för då hade det inte varit min partner från början.

Jag håller med om att de verkar förstå varandra ypperligt. Jag tror även att det där som jag såg som typ svartsjuka, bekräftade henne.

Jag tar så sett också för givet att även två personer som jag uppfattar som tillknäppta inbördes, för den skull inte behöver uppfatta varandra som tillknäppta (i någon negativ mening). Snarare är det väl det som gör det lite intressant att titta på andras förhållanden och hur de relaterar - lite som att CHB och RB pratar ett annat "språk" med varandra än det tex min partner och jag pratar med varandra. Jag tycker att det är en av de roliga sakerna med dokusåpor av den här typen, att de så skarpt tydliggör sådant.

Jag tolkade det inte som svartsjuka, det skulle man kanske kunna göra. Men man skulle lika gärna kunna se det som en vilja hos honom att vara fysiskt attraktiv för sin partner, på ett inte särskilt könsstereotypt sätt: Hon säger att hon tycker Clooney är snygg, han noterar det, när han snyggar till sig hos frisören frågar han henne om han nu kanske är lite mer lik Clooney - i e är till sin fördel ur hennes synvinkel. Det handlar ju lika mycket om att han vill att hon ska bekräfta honom som tvärtom.

Jag menade att de kanske inte är särskilt tillknäppta inbördes, i den meningen att de inte skulle delge varandra särskilt mycket av vad de tänker och tycker, utan att det bara kan framstå så för omgivningen, eftersom de är så pass effektiva i sin inbördes kommunikation att de inte behöver orda så mycket för att den andre ska förstå. Det kanske beror på hur man definierar "tillknäppt"? För mig betyder det någon som inte gärna låter omvärlden veta vad de tycker och känner om saker. Av de som är med i serien så är det AZ som jag tycker är mest tillknäppt inför kamerorna.

Senast ändrad:

Jag tänkte mig alltså den här tv-serien som en dokusåpa, med de här lite utmjeslade personligheterna och sådant. (Jag ser mycket lite på tv.)

Jag tycker nog att det mer är en publikfriande dokumentär. Det blir inte nödvändigtvis dokusåpa för att man får följa och lära känna karaktärer. Svt gjorde ju t ex en dokumentärserie om en vårdcentral, "Kvartersdoktorn", där man kommer rätt nära de som är med, framförallt de två huvudpersonerna, men jag skulle inte alls kalla den dokusåpa, som jag kopplar mer till vilja att ha karaktärer och drama snarare än att skildra en verklighet. Jag är väldigt förtjust i dokumentärfilm, och ser rätt mycket, så det kan ju vara att jag är färgad av det i mitt seende.

Ah, men det är väl lite hemskt mot dem att se dem som dokusåpakarikatyrer? Jag trodde det fanns massor av TV program som handlade om kända människor som personporträtt. De där Hollywoodfruar osv är väl ett senare koncept som i så fall snarare förstört personporträttstTV. (Precis som vissa tror Jane Austen skrev Harlekin romaner bara för att dessa tagit lite vinklar av henne)

Tycker inte heller de är så utmejslade? Hurdå? Jag har ingen aning hur de är i verkligheten och kan därför inte ens gissa om de är utmejslade eller sanningsliknande. De verkar väl ungefär normala?

Ryttareliten och Ponnyakuten är det enda jag ser på TV, utom sneglande på barnprogram över kanten av en bok. När jag kommer ihåg har jag sett Vetenskapens värld ibland, senast en gång i höstas.

(Men jag har följt Game of Thrones o True Detective o dyl på HBO kanalen på nätet.)

Senast ändrad:

Jo, under programmet är ju Peder den mest etablerade, iom att Lisen säljer Matrix. Men det kan ju också bero på att han är född i ridsportens finrum, han har liksom gjort rätt hela vägen (plus då att han verkar ha genuin känsla för och kunskap om hästar, allt från avel till ridning till fysiologi. Men det har ju också en del med bakgrund att göra).

+1 på det. Tror oxå Peder är mer lugn med sin landslagsplats än övriga dvs kommer han inte med denna gången, är han med nästa gång. Känns inte som det är det viktigaste i livet för honom på ett annat sätt än för övriga.

Sen angående att hoppryttarnas hästskötare är mer involverade är nog för att hoppryttarna släpper mer till hästskötarna, tex ridning osv.. Vet nog ingen hästskötare till en dressyrryttare på den nivån som direkt får sitta upp och rida deras hästar.

Du är nog den enda i världen som skulle tillskriva Charlotte den egenskapen att vara tillknäppt. Hon är allt annat än just det.

kl

Om man lever i fem veckor i bodelen på en hästlastbil tillsammans med äkta hälft, barn OCH hästskötare (och mops! :D) så tror jag att det är svårt att lämna någon utanför.

+1 på det. Tror oxå Peder är mer lugn med sin landslagsplats än övriga dvs kommer han inte med denna gången, är han med nästa gång. Känns inte som det är det viktigaste i livet för honom på ett annat sätt än för övriga.

Nej, han känns ju rätt nöjd med hur han har det. Alla de andra vill någon annanstans än de är just nu: Lisen vill ha finare gård, nya projekt. CHB vill sitta stadigt i landslaget och rida mästerskap, RHB vill rida Grand Prix igen, AZ och DZ vill nå världseliten. Men Peder verkar rätt nöjd där han är, han vill utveckla sina hästar, hitta nya förmågor och se hur långt de kan komma, men i princip får man ju intrycket att om hans liv och tävlande skulle fortsätta på den nivån han är nu, inte världseliten men Sverigeeliten, med i landslaget, ibland men inte alltid med på mästerskap, då skulle han vara rätt nöjd med livet.

Roligast var ju när hon erbjöd Lisen att komma och rida på Triviant. Lisen typ "ja det vore ju roligt, men kanske på någon av de andra hästarna?" varpå CHB bara "äsch klart du ska rida på Triviant!"
Som om det vore någon liten ponny som vem som helst kan sitta upp på och inte en svindyr GP-häst som uppenbart är ganska svårriden :D

Har för mig att det var så på Ponnyakuten också när de skulle rida varandras hästar. Lisen hade med typ en femåring som var ovanligt snäll, alltså långt ifrån stallets bästa häst, och blev nästan lite generad när CHB hade tagit med Lydianos. Typ ojdå, tog med du med din finaste häst? Jag tog nåt lite enkelt, och sparde på finhästarna. :o

Peder verkar helcharmig. Så lugn och go med hästarna, glad över sina höns, go med barnen, trevlig och uppskattande mot hästskötarna, tillfreds med livet. Han kan flytta in hos mig any day. :p

Jag är böjd att hålla med här, hon har visat hela känsloregister i program på bästa sändningstid och visar att hon är en känslomänniska av rang som har förmågan att skärpa till sig och fokusera när det gäller.

KL

Dum fråga; vilken ska man titta på först - Ryttareliten eller Ryttareliten (Stallet)? Eller ska jag se dem parallellt?

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
591
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
912
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
16 015
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark

Omröstningar