"Ryttareliten"

Sv: "Ryttareliten"

Det gjorde hon säkert och därmed har vi beviset på hur det går när man inte följer "dumpa-råden".

Så, alla som läser detta nu och som lever med en partner som gör livet surt mer än 1% av tiden kan ju ta och dumpa innan barnen får bestående men av varierande art och resterna av familjen får flasha sin bitterhet i en dokusåpa ;)

OT

har varit lite oengagerad på buke ett tag. FINNS det en dumpa-tråd?!

Jag missade veckans avsnitt :banghead: Någon som vet om jag på någotvis kan se det i efterhand? (På ett lagligt vis självklart)

Royne och Daniel är ganska lika. När Royne var i typ hans ålder var han lika allvarlig, butter, dämpad och seriös utåt sett. Förstår inte varför alla måste vara sprudlande glada ? Han är säkert glad bland sina vänner! Sen hade inte Royne den familjetragiken bakom sig från sina föräldrar.

Nej det är lite på modet nu verkar det som. Det är inte ok att inte vara sprudlande hela tiden, utan kanske vara allvarlig och ordentlig, tystlåten, inbunden eller dyl.

Tänker på en krönika jag inte läste för så länge sedan om jobbannonser, vi vill ha en glad, hoppig, sprudlande personlighet som älskar alla och som ska jobba ensam på vårt lager. Dvs inte ens om man ska jobba ensam utan kundkontakt får man vara allvarlig och lite tystlåten nuförtiden. Spelar ingen roll om jobbet skulle bli bra gjort. Sprudlande it is, annars får man varken jobba eller synas i TV :cautious: (sorry men det är lite irriterande att bara en typ av personlighet är ok, är inte ens helt övertygad om att det är så kul att umgås med bara sprudlande personer. Trevligt med Salukis bland alla spanielvalpar.).

(Från det lilla i TV verkar de ju riktigt trevliga hela bunten faktiskt. Speciellt inklusive DZ. Himla trevlig grillkväll de verkade ha förresten.)

Senast ändrad:

KL Linnea ska sluta som hästskötare! Undrar vad hon ska göra...
Har verkligen blivit förtjust i hästskötarna, de verkar himla trevliga allihopa.

Ja, allihop är ju såna man gärna skulle ha i stallet, särskilt Linnea verkar ju otroligt ambitiös också, tror aldrig man har sett henne ett ögonblock som hon inte har jobbat samtidigt, ingen stress, men lugnt och metodiskt, och hon slutar ju aldrig jobba ett ögonblick. Anna (heter hon väl? Lisens skötare.) tycker jag verkar otroligt kunnig, verkligen ett proffs på att ta hand om hästar.

Jag vet inte om det är en skillnad mellan dressyr och hoppning, men en markant skillnad mellan paret Haid Bondergaard och alla fyra hoppryttarna är att hoppryttarnas skötare verkar mycket mer delaktiga, med alla dem så frågar ryttarna skötarna hur hästen verkar, vad de tycker, osv. men Linnea verkar aldrig bli tillfrågad om nån input öht. Särskilt eftersom det var lite problem att lösa med Triviants temperament, så kunde man ju tänka sig att hästskötarens input kunde vara viktig. Men aldrig, vad jag har sett.

Ni som har sett mer av tävlingsstall, är det slump, eller bara en personlighetsgrej, att en del gillar att involvera sina hästskötare, och andra inte?

Det kan ju givetvis bero på klippningen också, men av det man sett så är det en markant skillnad.

Jag har inte svar på din fråga men har själv reflekterat över att Charlotte, eller kanske framförallt Rasmus, hanterar hästarna mer själva än vad ex Lisen och Peder verkar göra. Det tänker jag hänger ihop med din fråga, att Charlotte och Rasmus kanske inte behöver fråga på samma sätt eftersom de är mer med i arbetet på något sätt?

(Inte så att de gör allt själva men lite småsaker här och var som gett mig den uppfattningen)

Nej det är lite på modet nu verkar det som. Det är inte ok att inte vara sprudlande hela tiden, utan kanske vara allvarlig och ordentlig, tystlåten, inbunden eller dyl.

Tänker på en krönika jag inte läste för så länge sedan om jobbannonser, vi vill ha en glad, hoppig, sprudlande personlighet som älskar alla och som ska jobba ensam på vårt lager. Dvs inte ens om man ska jobba ensam utan kundkontakt får man vara allvarlig och lite tystlåten nuförtiden. Spelar ingen roll om jobbet skulle bli bra gjort. Sprudlande it is, annars får man varken jobba eller synas i TV :cautious: (sorry men det är lite irriterande att bara en typ av personlighet är ok, är inte ens helt övertygad om att det är så kul att umgås med bara sprudlande personer. Trevligt med Salukis bland alla spanielvalpar.).

(Från det lilla i TV verkar de ju riktigt trevliga hela bunten faktiskt. Speciellt inklusive DZ. Himla trevlig grillkväll de verkade ha förresten.)

Jag tycker också Zettermans verkar trevliga, trevligare än vad de låter när de intervjuas, då i alla fall bröderna ofta kan låta lite dryga, kan jag tycka.

Att de inte studsar runt som CHB, gör det så mycket i hästsammanhang? Hästar brukar ju generellt gilla lugna människor utan stora åthävor, så jag kan tänka mig att det är en fördel rent av att vara lite lugn och inbunden.

Jag stör mig heller inte på Aishling, utan tänkte att det kanske faktiskt är lite en klassfråga att hon inte tycker det är så lätt. Jag vet inte vad hon har för bakgrund alls, men det skulle ju kunna vara så att alla hästsveriges dörrar kanske inte står på vid gavel för en irländsk hästhandlare. Peder Fredricsson är ju liksom född innanför de dörrarna, alla tycker han är jättetrevlig, har ett sympatiskt sätt att se på hästar och tävling, hans sätt och hans tänkesätt går liksom hem, det känns rätt. Medan Zettermans är lite fel, delvis för att de har annan bakgrund. För att tala med Bourdieu, så tycker jag Peder verkar ha otroligt mycket mer kulturellt och därmed symboliskt kapital än Zettermans, och därför lyckas han ta sig fram bättre, och upplever inte de stängda dörrarna som Zettermans gör. För de är inte stängda för honom.

Det jag gillar med Aishling är dels att hon faktiskt verkar vara väldigt lojal med sina barn, och de är lojala med henne - de verkar verkligen ha bra sammanhållning i familjen, dels att hon faktiskt verkar vara en riktig slugger, som jobbar stenhårt. Det är ju inte arbetet hon klagar över, utan bristen på uppskattning för arbetet.

Jag har inte svar på din fråga men har själv reflekterat över att Charlotte, eller kanske framförallt Rasmus, hanterar hästarna mer själva än vad ex Lisen och Peder verkar göra. Det tänker jag hänger ihop med din fråga, att Charlotte och Rasmus kanske inte behöver fråga på samma sätt eftersom de är mer med i arbetet på något sätt?

(Inte så att de gör allt själva men lite småsaker här och var som gett mig den uppfattningen)

Nej, så kan de vara. Dressyrryttare har ju inte alls lika många tävlingshästar som hoppryttare, så det skulle ju kunna vara så att dressyrryttare hinner ägna den enskilda tävlingshästen mer uppmärksamhet än vad en hoppryttare hinner. Så hästskötarna får kanske en viktigare roll i hoppningen, även om de såklart är oumbärliga i dressyr också.

Jag tänker att det måste vara roligare att jobba när man blir mer sedd och får vara mer delaktig, det kändes lite sorgligt i nåt avsnitt när Linnea fick sitta och titta en liten stund när Charlotte red, och sa något i stil med att "Ja, det här är ju väldigt roligt för mig, om jag får titta en liten stund när Charlotte rider". Lite som att det mesta hon kunde få hoppas på, det var att få sitta en liten stund och titta, det kändes inte som att hon fick vara så väldigt delaktig i ekipaget, eller som att nån egentligen tänkte på hur hon hade det, eller vad hon hade att komma med.

Min tolkning har handlat om att CHB och RH framstår som så tillknäppta personer. Det här med interaktion är inte deras grej, helt enkelt (om det sedan är verkligheten eller klippningen som får fram det, lämnar jag helt därhän).

(Sen kan man så klart ösa på med föreställningar om just tillknäppta dressyrmänniskor, om man vill.)

Mmm jag har kanske lite dålig koll på ridsporten och vilka som är riktigt bra och inte. Men jag har fått en känsla av att Peder är den udda i sammanhanget Ridsportseliten. De övriga är på väg upp, de kan lyckas, eller inte, de vill vara med i landslaget, men ingen är helt självklar där (Charlotte sitter ju lite löst med Triviant tex.). Men Peder har jag fått intrycket av att han ligger på toppen, behöver inte fundera över landslagsplatser, han är lite närmre RGB och Royne Zetterman än de övriga. Varit med i OS flera gånger med placeringar osv (iofs i fälttävlan men ändå).

Så jag fick också känslan i programmet att höjdarna i ridsporten är lite mer intresserade av de som sitter i toppen än av att hålla koll på de som försöker klättra dit och ge hjälp och tips och uppmuntran där. Lite dåliga på att fundera på vem som ska sitta i toppen härnäst, stretar emot lite. Men ju närmare att lyckas desto vänligare blir de. Alltså intryck från serien.

Senast ändrad:

Min tolkning har handlat om att CHB och RH framstår som så tillknäppta personer. Det här med interaktion är inte deras grej, helt enkelt (om det sedan är verkligheten eller klippningen som får fram det, lämnar jag helt därhän).

(Sen kan man så klart ösa på med föreställningar om just tillknäppta dressyrmänniskor, om man vill.)

Tycker du CHB framstår som tillknäppt?? Verkligen? Hon är ju verkligen sprudlande, hon studsade formligen iväg när Rasmus vann med Bellagio (och höll sånär på att skrämma slag på hästen ;)), hon springer efter Lisen för att heja på och är ju allmänt rätt livlig i sitt kroppsspråk och sina känslouttryck, och tar mycket plats. Hon verkar vara en rar person, men det är ju inte som att det är särskilt svårt att veta vad hon tycker och tänker. Jag fattade att det var lite det som den mentala tränaren hade hjälpt henne med, att fokusera och vara lugn under tävling? Både hon och RHB verkar ju sociala dessutom, de hade ju värsta festen när han fyllde år, hon har sin stora familj, det är vänner och mycket folk. CHB är nog den minst tillknäppta och livligaste person jag nånsin sett, som jobbar professionellt med hästar. Hästar brukar ju som sagt ha en förkärlek för filbunkar, och ogilla häftigt kroppsspråk och känsloliv.

Rasmus håller ju jämförelsevis lite lägre profil, och verkar lugnare och stillsammare, men han visar ju mycket mer känslor än vad t ex AZ gjort i programmet. Som när Aishling kommer in i stallet och undrar hur det gick med den mörka hästen när han håller i en fux. "Jodå.", muttrar han. "Som vanligt?" frågar hon. "Ja, fantastisk", säger han lite tyst.

Mmm jag har kanske lite dålig koll på ridsporten och vilka som är riktigt bra och inte. Men jag har fått en känsla av att Peder är den udda i sammanhanget Ridsportseliten. De övriga är på väg upp, de kan lyckas, eller inte, de vill vara med i landslaget, men ingen är helt självklar där (Charlotte sitter ju lite löst med Triviant tex.). Men Peder har jag fått intrycket av att han ligger på toppen, behöver inte fundera över landslagsplatser, han är lite närmre RGB och Royne Zetterman än de övriga. Varit med i OS flera gånger med placeringar osv (iofs i fälttävlan men ändå).

Så jag fick också känslan i programmet att höjdarna i ridsporten är lite mer intresserade av de som sitter i toppen än av att hålla koll på de som försöker klättra dit och ge hjälp och tips och uppmuntran där. Lite dåliga på att fundera på vem som ska sitta i toppen härnäst, stretar emot lite. Men ju närmare att lyckas desto vänligare blir de. Alltså intryck från serien.

Jo, under programmet är ju Peder den mest etablerade, iom att Lisen säljer Matrix. Men det kan ju också bero på att han är född i ridsportens finrum, han har liksom gjort rätt hela vägen (plus då att han verkar ha genuin känsla för och kunskap om hästar, allt från avel till ridning till fysiologi. Men det har ju också en del med bakgrund att göra).

Jag har inte sett det senaste avsnittet ännu, men innan dess har jag uppfattat dem båda som tillknäppta. Inte minst i sin inbördes kommunikation.

Någon annan jag känner sa att hon såg CHB som den "yra" och "spralliga", men jag kan inte se det överhuvudtaget. Det var lite fascinerande faktiskt, hur två personer ser samma sak så olika. Eller hur två personer tolkar in så helt olika saker i samma, mycket begränsade, information.

Nej, så kan de vara. Dressyrryttare har ju inte alls lika många tävlingshästar som hoppryttare, så det skulle ju kunna vara så att dressyrryttare hinner ägna den enskilda tävlingshästen mer uppmärksamhet än vad en hoppryttare hinner. Så hästskötarna får kanske en viktigare roll i hoppningen, även om de såklart är oumbärliga i dressyr också.

Jag tänker att det måste vara roligare att jobba när man blir mer sedd och får vara mer delaktig, det kändes lite sorgligt i nåt avsnitt när Linnea fick sitta och titta en liten stund när Charlotte red, och sa något i stil med att "Ja, det här är ju väldigt roligt för mig, om jag får titta en liten stund när Charlotte rider". Lite som att det mesta hon kunde få hoppas på, det var att få sitta en liten stund och titta, det kändes inte som att hon fick vara så väldigt delaktig i ekipaget, eller som att nån egentligen tänkte på hur hon hade det, eller vad hon hade att komma med.

Jag vet inte hur ofta hopphästskötarna hinner titta på träningarna de heller? Om de inte behöver vara där för att hjälpa till att höja hinder osv.

Jag tänker att man kan vara delaktig på lite olika sätt och tycker nog inte att jag fått känslan att tex Linnea inte skulle vara så delaktig i hästarna. Men det är inget jag tänkt så mkt på när jag tittat å andra sidan heller..

Jag har inte sett det senaste avsnittet ännu, men innan dess har jag uppfattat dem båda som tillknäppta. Inte minst i sin inbördes kommunikation.

Någon annan jag känner sa att hon såg CHB som den "yra" och "spralliga", men jag kan inte se det överhuvudtaget. Det var lite fascinerande faktiskt, hur två personer ser samma sak så olika. Eller hur två personer tolkar in så helt olika saker i samma, mycket begränsade, information.

I det senaste avsnittet var CHB väldigt yr och sprallig :D

Delvis KL

Roligast var ju när hon erbjöd Lisen att komma och rida på Triviant. Lisen typ "ja det vore ju roligt, men kanske på någon av de andra hästarna?" varpå CHB bara "äsch klart du ska rida på Triviant!"
Som om det vore någon liten ponny som vem som helst kan sitta upp på och inte en svindyr GP-häst som uppenbart är ganska svårriden :D

Nåja det är ju inget fel på att vara tillknäppt tycker jag!

(Och jo jag håller med om att man kan vara sprudlande men privat.)

Inte heller som om det är ett fel hos en arbetsgivare, så länge de är vänliga, trevliga och generösa. Det är ju inte nödvändigtvis så att man vill vara med i sin arbetsgivares familjeliv och känsloliv - en vän, det kan bli jobbigt och komplicerat om när man är anställd och när vän och när inte.

Senast ändrad:

I det senaste avsnittet var CHB väldigt yr och sprallig :D

Fast diskussionen med min kompis, ägde rum före det här avsnittet.

Jag ska se det i helgen och återkomma med mitt omdöme om CHB:s sprallighet. Denna ödesfråga! :D

Blir nästan glad att höra att Lisen inte vågar/vill rida Triviant. Jag är ju inte tillfrågad, men du kan skriva upp att jag inte hade vågat. Underbart att en så tuff hoppryttare också är lite ängslig ibland.

Jag tycker man sett den sidan av CHB upprepat. Hon verkar vara lite barnslig sådär på ett härligt sätt ;)
Väldigt seriös när det kommer till hästarna, men annars har hon ju verkligen bjudit på sig själv i tv.

Jag hade nog inte heller vågat rida Triviant. Men mest för att han är värd så mkt pengar. Tänk om hästen blir crazy och typ skadar sig för att man inte riktigt reder ut den? :o

Men såg du inte när hon sprang fram till Bellagio? När hor ropade efter Lisen? När hon ropar Heej! till sin familj? Att hon har ett livligt minspel och lite yvigt kroppsspråk? Det är det som gör att man upplever henne som sprallig och livlig.

Däremot håller jag med om att de inte är så ordrika, särskilt inte i sin inbördes relation, men de så verkar ju förstå varandra väldigt bra, så det behövs kanske inte mer? Tänkte du t ex på att Rasmus la till ett "gel", när han gav Charlotte sista anvisningen innan hon red in på tävlingsbanan på SM med Triviant? Eller när Charlotte frågar Rasmus innan han ska rida in med Bellagio på Globen om han är nervös, och han säger "nej", så ser det ut som att Charlotte ser att han är lite spänd, men inte säger något. Eller när de hittar hingstbroschyren med Bellagio på Tullstorp, och Rasmus säger att han är som Marcus Schenkenberg på fyra ben, och Charlotte rättar honom och säger att Nej, han mycket snyggare, han är som George Clooney! Och sen en tid senare, när Rasmus är hos frisören, så frågar han henne "Ser jag ut som George Clooney nu?", hon gillar presenter och uppskattning, och han köper ett smycke i hennes smak i present när det är alla hjärtans dag, osv osv, så de lyssnar ju på och verkar förstå varandra väldigt bra.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
591
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
912
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
16 015
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • WE-tråden
  • Senskada pga spark

Omröstningar