"Ryttareliten"

Sv: "Ryttareliten"

KL

Väldigt nöjd med dagens avsnitt, tycker det blir bättre och bättre! Jag är kompis med allihopa nu och blev så himla glad för Charlottes skull när hon fick sitt SM-brons och även för Lisen som fick sin vinst i 1.45-hoppningen:love:

Sista avsnittet nästa vecka..?

kl

Åh vad jag gillar detta programmet! Tycker Charlotte var jättehärlig och mänsklig i dagens avsnitt, och Peder och Sparven var ju bara för söta tillsammans :love:

Fast skulle Lisen vara intresserad av det då, att rida en häst som nån annan äger? Av programmet verkar det ju som att hennes grej är att köpa in fina unghästar som är lite oslipade diamanter, utbilda dem och sälja dem dyrt, det är väl så hon jobbar? Då har man ju ingen nytta av att rida hästar som nån annan äger, då kan man ju inte sälja och tjäna pengar sen.

Jag kanske fattar fel, men jag förstod det som att hon och Peder har olika sätt att jobba med hästar: hans hästar ägs väl till stor del av Astrid Ohlin, med målet att ha kvar dem långsiktigt, och satsa på eget tävlande? Lisen vill göra affärer, hitta de bra unghästarna, förädla dem och sälja dem med ordentlig vinst, för att bygga på verksamheten, investera i nya unghästar, osv. När hon väl hamnat i sitsen att hon haft en färdig häst för de stora klasserna, så har hon väl sålt, hellre än att fortsätta rida mästerskap med den - hittills, åtminstone.

Jag funderade lite på det där. Om tanken är baserad på hur det betett sig de senaste 5 åren eller så eller under TV serien, så skulle skillnaderna lika enkelt kunna bero på familjebildning. Den ena vill kanske inte rida som gravid o anar hur många barn hon tänkt sig.(dvs ett till inom två år) Det är nog svårt att bestämma sig för att avvisa en säljare om man Vet att hästen måste stå ett år utan att tävla snart, eller lånas ut, på den absoluta toppen av sin karriär. Lättare då att sälja, trygga framtiden och börja på några unghästar som är klara om man vill börja tävla igen sedan.

Den andre verkar däremot inte sluta tävla/rida under graviditeterna, naturligt kanske.

Det är ju inte heller helt säkert att hon blivit erbjuden hästar hon vill rida av ägare.

Eller så har de olika attityd såklart.

Senast ändrad:

*kl*

Skimmelunghingsten med fin stam som Peder säger att de tänker använda i avel, nån som har koll på vem det var? Canvas Plus?

Det lär inte ha varit Canvas Plus eftersom han gick på semin förra året. Och jag tror inte att han gick i flock med andra hingstar ...

*kl*

Skimmelunghingsten med fin stam som Peder säger att de tänker använda i avel, nån som har koll på vem det var? Canvas Plus?

Nej, Canvas Plus var för gammal, Capital passar in bättre ålders- och färgmässigt.
Kollade igen på SVT Play och det ser absolut ut som Capital.

Senast ändrad:

Ägde Lisen ens honom då? Han gick ju Falsterbo med Olof Smith så skulle gissa på att Lisen köpt honom efter det

KL

Vilken snygg häst CHB har köpt :d
Triviant är ju jättesnygg han också, men den nya hade så fint huvud tycker jag.
Kul och se Andy igen också, han var ju super i ponnyakuten. Jag vill träna för honom :D

Jag tror de köpte Canvas innan Falsterbo, men tog inte hem honom förrän efter. Men i vilket fall så var det inte honom de pratade om ang fribetäckningar (som för övrigt inte blev av enl Ridsport, de tyckte inte unghingsten var tillräckligt bra ändå).

Och nu kommer jag ju faktiskt ihåg att de var och filmade på Grevlundatävlingarna när vi var där och att jag undrade vad det var till :idea:

Nej, Canvas Plus var för gammal, Capital passar in bättre ålders- och färgmässigt.
Kollade igen på SVT Play och det ser absolut ut som Capital.

Tack, hade inte riktigt koll på hur gammal canvas var och vilken sommar det var.

Äntligen har jag fått se Charlotte glad. Men den där ena Zetterman, nejtack.. blir det en till säsong så vill jag inte ha någon som är grinigare än vad jag är - är den människan aldrig glad? Verkar bara alltid vara hemskt sammanbiten.

Äntligen har jag fått se Charlotte glad. Men den där ena Zetterman, nejtack.. blir det en till säsong så vill jag inte ha någon som är grinigare än vad jag är - är den människan aldrig glad? Verkar bara alltid vara hemskt sammanbiten.

Att växa upp med en frekvent supande och vänsterprasslande pappa kan nog prägla viss bitterhet ;)

Att växa upp med en frekvent supande och vänsterprasslande pappa kan nog prägla viss bitterhet ;)

Och därtill en självuppoffrande God Mor. Jag vet inte vilket som är värst, men kombinationen kan ju inte vara för rolig.

Herregud, vad jag blir provocerad av Aisling. :p

Det känns mycket som det är klippningen, med de andra paren visar de en blandning av händelser, lite barn scenerna mellan Malin och Charlotte, farväl till häst i ridhus, lite hundar och så. Med Daniel så visar de nästan uteslutande intervjuer om där han talar ut om sina chanser. De andar hade blivit lika tråkiga om man bara fokuserade på det. Nu kanske de inte har så mycket andra bilder men...

Ja, jag har så klart också tänkt att det har att göra med hur de "klipper ihop" personligheterna. Jag har helt klart för mig att det är seriens "Aisling" jag blir galen på, verklighetens vet jag ju inte mycket om.

Det är ju det där att det är en tv-serie, verkligheten blir fiktion och fiktionen blir verklighet. Själv är jag, när jag pratar om personligheter i en tv-serie, egentligen helt ointresserad av hurdana de är i verkligheten.

Om jag ville lära känna Aisling på riktigt, skulle jag ju inte gå via tv:n.

Den Aisling som visas, ger mig nästan ångest. Synd att hon inte startade en tråd på buke för decennier sedan, så hade vi kunnat skandera DUMPA i kör och hon och sönerna hade nu varit glada, sprudlande och helt förtrollat sprirituella! :D

Det är en ung människa som antagligen har mycket press på sig, antagligen mest från sig själv. Jag tycker också att han är väldigt ansvarsfull mot dem som sponsrar honom, både mamma och hästägare.

Han är den äldre brodern som troligen fått axla en del under uppväxten. Jag blir inte förvånad om han känner att han minsann ska visa pappan att han kan utan honom. Sedan är programmet mycket vinklat kring deras tävlingar där fokus och konsentration gäller.

Många barn i världen hade gett vad som helst för att få ha Aisling till mor. Uppoffrande eller ej så är det ett val hon har gjort. Nu känner jag inte alls till deras familjeförhållanden utan grundar mig på skriverier i tidningar och skvaller. Men om det är så att pappa Zetterman varit den som druckit och varit otrogen, så förstår jag om Aisling blivit överbeskyddande och satsat allt på sönerna. Det har trots allt varit en offentlig familj under många år där det gäller att hålla fasaden.

Hur vet du att hon inte gjorde det...?

Klart jag inte vet! Som sagt, så skriver jag utifrån det av henne man ser i serien. Som jag tolkar det, för övrigt, när det är jag som tittar.

Det är ju det som är grejen med tv-serier, och det luriga med att använda sig av verkliga personer i dem.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
591
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
912
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
16 015
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar