"Ryttareliten"

Sv: "Ryttareliten"

Det finns väldigt många unga män som jobbar som hästskötare utomlands, det är väldigt vanligt. Eller det är vanligt med män överhuvudtaget utomlands som jobbar som hästskötare, både yngre och lite äldre.

Ja det är många killar som jobbar som hästskötare. Så även finns de i Sverige. När roffe var hemma så hade han ett par stycken.

Jag jämför inte med mig själv, utan tänkte helt enkelt på det enkla faktum att det är väldigt få yrken där man är på världselitnivå redan som nittonåring. I så fall är yrket så pass enkelt att det inte finns mycket att lära. Jag skulle inte räkna tävlingshästskötsel på elitnivå dit.

Din kompis är säkert jätteduktig, men vilken hästmänniska är färdiglärd som nittonåring? Ingen jag nånsin har träffat på eller hört talas om.

Sen kanske jag ska förtydliga: med "elitnivå" menade jag världselitnivå, alltså topp 20 i världen eller så. Att man skulle vara förste tävlingshästskötare i ett sånt stall som svartanställd nittonåring, det trodde jag hörde till ovanligheterna.

Om det verkligen är regel att även de hästskötarna är ungdomar som jobbar svart, så låter ju hela branschen helt oseriös. Även på en enkel ridskola, väldigt långt från världseliten, så har hästskötarna vit lön enligt kollektivavtal, och reglerad arbetstid, om ridskolan är seriös. Jag förstår att reglerad arbetstid inte funkar i ett sånt jobb, men om man vill bedriva en seriös affärsverksamhet, så har man förhoppningsvis erfaren, professionell personal. Och sådana brukar ju ogärna vilja jobba svart i längden.

Fast en hästskötare får ju arbetsuppgifter av sin arbetsgivare, och följa instruktioner kan i princip vem som helst det behöver man inte vara expert för

Nej, men kombinationen miljonhästar, internationell tävling varje helg, och tävlingar över hela världen - då lär man rida i topp 20.

Nej långt ifrån endast topp 20 gör just detta. Grannen till mig reser var helt i hela Europa ända ner till Portugal och Spanien och tävlar. Mycket resor även om de inte är topp 20

Ser man på topplistan så finns det endast en enda amerikan med bland topp 20, en svensk och vi har betydligt fler än roffe som åker runt i världen och tävlar även om de inte är topp 20 eller ens topp 100

Senast ändrad:

Det här var ditt ursprungsinlägg vilket i stort sett alla svarade ja på.. sen har du lagt till både ditten och datten genom tråden.

Och det roliga är att 40 mille för en topp häst inte är något att höja ögonbrynen för idag. Det kan man se på London som gick för 77 mille i förrgår :D

Absolut, jag skulle ha varit tydligare. Med "kors och tvärs i världen" menade jag inte att det en gång hände att man körde hem hästarna från Spanien, utan att man regelmässigt, dvs nästan varje helg, ansvarar för skötsel och transport av hästar för miljonbelopp till alla världsdelar. Enkel resa från Spanien en gång är inte "kors och tvärs i världen", som jag ser det.

Kan det hända att en svartjobbande nittonåring någon gång transporterar hästar vars sammanlagda värde är en miljon utanför Sverige? Ja, det tror jag säkert.

Brukar topp 20, vilket väl ungefär är det enda tävlingssammanhang där sådana transporter är vardag, ha svartjobbande nittonåringar som ansvariga tävlingshästskötare? Min gissning skulle vara troligen inte.

Du har verkligen ingen aning om vad hästarna kostar idag?

Har du en hyfsad bra häst så ligger den på runt 400'kr och har du lastbilen fylld så har du en bra bit över 1mille i den

de är sånt man inte ska tänka på när man kör land å rike runt.. då skulle man inte våga köra en meter.. :nailbiting:

Du har verkligen ingen aning om vad hästarna kostar idag?

Har du en hyfsad bra häst så ligger den på runt 400'kr och har du lastbilen fylld så har du en bra bit över 1mille i den

Ja, det var det jag sa, att det säkert inte är ovanligt? God dag yxskaft?:cautious:

Och det roliga är att 40 mille för en topp häst inte är något att höja ögonbrynen för idag. Det kan man se på London som gick för 77 mille i förrgår :D

Och det är den dyraste hopphästen som nånsin sålts i Holland, knappast ett normalpris....

Fast en hästskötare får ju arbetsuppgifter av sin arbetsgivare, och följa instruktioner kan i princip vem som helst det behöver man inte vara expert för

Ja, du får föreslå till RGB och andra som har erfarna hästskötare att det finns pengar att spara, eftersom detta att vara hästskötare på toppnivå bara handlar om att följa instruktioner, så vem som helst kan göra det. :meh:

Har samma erfarenhet! Jag började rida som 12åring på ridskola, 1 år senare hästskötare i tävlingsstall... som 13-14 åring ansvar för hästarna när ägarna åkte bort alt följde jag med på tävlingarna, då helgtid. De hade inridning/tillridning samt tävlingshästar upp till landslagsnivå. Idag känns det befängt, men jag lärde mig verkligen jättemycket! Och det förtroende jag fick av de var guld värt för min egen utveckling.

Ja, du får föreslå till RGB och andra som har erfarna hästskötare att det finns pengar att spara, eftersom detta att vara hästskötare på toppnivå bara handlar om att följa instruktioner, så vem som helst kan göra det. :meh:

Jadu jag har inte sagt att alla behöver vara okunniga och det brukar vara så att de har en hästskötare som är lite äldre men sedan så har man ett gäng som är yngre.

Jag vet hur roffe haft det och har det, och jo hör och häpna han har haft väldigt unga hästskötare och det har fungerat utmärkt.

Du glömmer bort att som 18 åring kan man redan ha ridit em och tävlat en hel del själv, så att säga att man är grön och okunnig för att man är 19 känns väl sådär.

Och det är den dyraste hopphästen som nånsin sålts i Holland, knappast ett normalpris....

Fast det vet vi ju inte.. Många topphästar kommer aldrig priset ut på. Totilas gick för runt 89 mille och Palloubet gick för 98 mille för att nämna några..

Senast ändrad:

Eller kanske är det ett sätt att få duktiga hästmänniskor innan dessa går vidare i sin yrkeskarriär?

Fast det vet vi ju inte.. Många topphästar kommer aldrig priset ut på. Totilas gick för runt 89 mille och Palloubet gick för 98 mille för att nämna några..

Vad har du för källa på att Totilas såldes för 89 miljoner? De siffror jag sett har varit som lägst 10 miljoner euro och då stod euron i drygt en tia.

Hursom är detta inte normalpriser. De svenska hästarna är värda ungefär hälften och de groomar som är med på tävling är sällan färska 19-åringar. RGBs groom Celia är inte purung och Lena Brandt jobbade många år som hans förstaskötare var inte heller tonåring. De manliga groomarna han hade på Sularp var mer beridare än hästskötare.

Vad har du för källa på att Totilas såldes för 89 miljoner? De siffror jag sett har varit som lägst 10 miljoner euro och då stod euron i drygt en tia.

Det blir väl samma summa!?

Hursom är detta inte normalpriser. De svenska hästarna är värda ungefär hälften och de groomar som är med på tävling är sällan färska 19-åringar. RGBs groom Celia är inte purung och Lena Brandt jobbade många år som hans förstaskötare var inte heller tonåring. De manliga groomarna han hade på Sularp var mer beridare än hästskötare.

Har aldrig sagt att det är normalsummor, var har jag skrivit det?

Jag om någon vet precis vilka som jobbade på Sularp ;)

KL
Hahaha, underhållning på hög nivå! "Han heter Robban, han kan franska. Le baguette!" :rofl::rofl:

Om euron står i en tia blir väl ändå 10 miljoner euro 100 miljoner svenska?

Jag har inte haft koll på vem du är, men jag antar att du är ft-ryttaren på G som också var på Sularp?

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
591
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
912
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
16 015
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Gift vid första ögonkastet 2024
  • Black Friday

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar