"Ryttareliten"

Sv: "Ryttareliten"

Men vem har sagt att man svartjobbar åt topp 20 som 19 åring? Det tror inte jag heller.. dom brukar jobba vitt på den nivån. Dessutom tror jag med några undantag att dom flesta börjar jobba i Sverige i ett eller två år först efter skolan.

Det var ju det som var min fråga, är det verkligen så att man lämnar åt nittonåringar att ansvara för skötsel och transport av miljonhästar kors och tvärs i världen? Ditt svar på det var väl "öh, ja".

Så svaret på frågan "Vem har sagt att det är så?" är bland annat du själv.

För om hästarna kostar miljoner och transporteras kors och tvärs i världen, så lär det ju vara topp tjugo vi pratar om, vilka andra tävlar över hela världen och internationellt 40 helger om året?

Sen är det förstås ännu värre om de jobbar svart, men även vitt så verkar det tidigt att ha nåt världseliten som hästskötare redan vid 19.

Det var ju det som var min fråga, är det verkligen så att man lämnar åt nittonåringar att ansvara för skötsel och transport av miljonhästar kors och tvärs i världen? Ditt svar på det var väl "öh, ja".

Så svaret på frågan "Vem har sagt att det är så?" är bland annat du själv.

För om hästarna kostar miljoner och transporteras kors och tvärs i världen, så lär det ju vara topp tjugo vi pratar om, vilka andra tävlar över hela världen och internationellt 40 helger om året?

Sen är det förstås ännu värre om de jobbar svart, men även vitt så verkar det tidigt att ha nåt världseliten som hästskötare redan vid 19.

Men topp-20 hästar kostar ju typ 40 miljoner styck. Det är ju ett stort spann som ryms inom begreppet miljonhästar. Inte sjutton behöver det vara topp 20 i världseliten som har de hästarna.

Men topp-20 hästar kostar ju typ 40 miljoner styck. Det är ju ett stort spann som ryms inom begreppet miljonhästar. Inte sjutton behöver det vara topp 20 i världseliten som har de hästarna.

Nej, men kombinationen miljonhästar, internationell tävling varje helg, och tävlingar över hela världen - då lär man rida i topp 20.

Senast ändrad:

Men jösses. Varför är du så fantastiskt stingslig i den här tråden?

Jag tror helt ärligt att jag har koll på det här med genuskodning av hästsporterna. :D

Därför jag tycker du har jäkligt många förutfattade meningar om saker och ting i denna tråden.

Nej, men kombinationen miljonhästar, internationell tävling varje helg, och tävlingar över hela världen - då lär man rida i topp 20.

Alla hästar på den nivån kostar väl heller inga 40 miljoner, var inte det vad Paloubet kostade? Och då var väl han sensationellt dyr, en av de absolut bästa hästarna i sin bästa ålder, såna hästar som det kanske finns 10-15 av i hela världen. Inte ens topp 20 har bara såna hästar i sitt stall, kanske en, men det är inte säkert. Quintero t ex är knappast värd de pengarna. Och då är det ju verkligen ingen dålig häst, utan har tävlat länge i yppersta eliten.

Det här var ditt ursprungsinlägg vilket i stort sett alla svarade ja på.. sen har du lagt till både ditten och datten genom tråden.

Men lämnar man alltså 19-åringar att ansvara för skötseln av miljonhästar och att transportera dem kors och tvärs i världen på eget bevåg?

Absolut, jag skulle ha varit tydligare. Med "kors och tvärs i världen" menade jag inte att det en gång hände att man körde hem hästarna från Spanien, utan att man regelmässigt, dvs nästan varje helg, ansvarar för skötsel och transport av hästar för miljonbelopp till alla världsdelar. Enkel resa från Spanien en gång är inte "kors och tvärs i världen", som jag ser det.

Kan det hända att en svartjobbande nittonåring någon gång transporterar hästar vars sammanlagda värde är en miljon utanför Sverige? Ja, det tror jag säkert.

Brukar topp 20, vilket väl ungefär är det enda tävlingssammanhang där sådana transporter är vardag, ha svartjobbande nittonåringar som ansvariga tävlingshästskötare? Min gissning skulle vara troligen inte.

Om du enbart syftade på min kompis så har hon kört hästar kors och tvärs runt hela Europa och inte bara en gång ifrån spanien.. jag tog upp spanien för att det är en extremt mycket längre resa än vad man normalt kör.

Om enbart till alla världsdelar räknas så flygs hästarna utanför Europa och då är hästskötarna med på planet naturligtvis.

Många är ju i Wellington som vi sett och inte är dom med i topp 20!

Ok, även med världens duktigaste nittonåring tycker jag det låter oprofessionellt, allrahelst om det dessutom är svartjobb. Både tävlingsmässigt och arbetsgivarmässigt. Om man nu verkligen vill göra sitt bästa, och maximera möjligheten till framgång, så känns det märkligt att spara in så kraftigt på den som ska ansvara för hästskötseln. Köpa hästar för 40 miljoner, och sen lämna vardagsansvaret för dem till nittonåringar, som man inte ens ger lön? Det verkar bakvänt, minst sagt.

Sen var det kombinationen "alla världsdelar" och "frekventa resor" jag syftade på med "kors och tvärs i världen". Både ofta och långt, så att säga.

Senast ändrad:

Ok, även med världens duktigaste nittonåring tycker jag det låter oprofessionellt, allrahelst om det dessutom är svartjobb. Både tävlingsmässigt och arbetsgivarmässigt. Om man nu verkligen vill göra sitt bästa, och maximera möjligheten till framgång, så känns det märkligt att spara in så kraftigt på den som ska ansvara för hästskötseln.

Jag ville bara påvisa att det inte enbart är topp 20 ryttarnas´s hästskötare som kör runt som dårar i europa/världen. Jag tror precis som du att dom är lite äldre runt 25 kanske?

Jaha du hade redigerat..

Alltså för att nå topp 20 måste man ju flänga omkring kors och tvärs, ofta och långt, topp 200 gör ju det lika mkt som topp 20 om inte mer!

Det är D man inte får ta innan 21...

Innan de började med C1 och D1 förstås.

Det var väl förra året.

Senast ändrad:

kl

Jag fick svar från SVT på min fråga angående hästskötarnas löner och så här svarade programmets projektledare:

De medverkande hästskötarna som vi skildrar i Ryttareliten Stallet har enligt egen utsago korrekta löner och de betalar skatt.

Vänligen,
Patrick Bratt
Projektledare

kl

Det här med 19-åringar som kör lastbilar kors och tvärs får mig att dra paralleller till jord- och skogsbruksungdomar. Det är ju väldigt olika scenarion men kraven och ansvaret kan nog vara nog så stora på sådana 19-åriga nybakade naturbruksstudenter. Framförallt tänker jag på mina praktikantvänner som körde lastbil och tröska över hela USA i den åldern och jobbade till långt in på småtimmarna i perioder. Nu är ju inte USA direkt känt för sina goda arbetsförhållanden men det jag vill få fram är att krav och ansvar inte är unikt för 19-åriga hästskötare och även unga människor kan klara av en hel del.

Jag tänkte på exakt samma sak. När jag tog studenten från NB-linjen (18,5 år gammal) en fredag fick jag på måndagen efter mer eller mindre fullt ansvar för 40 mjölkkor, med allt vad det innebär (foder, mjölkning, köra traktor, skotta skit, kolla brunster etc etc). Det var egentligen rätt tufft men formade mig definitivt till den jag är idag på ett positivt sätt :).

Att nittonåringar knoppar manen, skrittar ut med hästarna och putsar träns, har jag inga direkta problem med, men jag blev lite förvånad över den där scenen där en ung tjej ensam kör flera hästar i lastbil genom hela Europa. Och hon har inte ens en riktig anställning och vidhängande gällande försäkringar, i värsta fall. Hon var väl dock något över nitton, tror jag.

Om det är Lisens och Peders hästskötare som körde från Spanien som diskussionen handlar om så fyller hon 27 år i maj, så hon borde vid det här laget ha åtta till nio års erfarenhet som hästskötare i tävlingsstall. Vad jag minns så var hon förövrigt ganska ordentlig även vid 18 år ålder;) när jag sist hade någon kontakt med henne, tiden går fort.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
591
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
912
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
16 015
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka