"Ryttareliten"

Sv: "Ryttareliten"

Och ung personal är nog tyvärr ett problem på fler ställen. Jag kommer ihåg när jag växte upp för 20 år sedan att jag var på ett ridläger där det var två 14-åriga tjejer som höll ridlektioner samt red ut med eleverna. Ägarna till lägret var medvetna om att det inte var rätt då de flera ggr sa att detta är vår hemlighet och inget ni ska säga till era föräldrar.
För några år sedan träffade jag på en ridskola som hade en 14 årig tjej utan ngn utbildning som ordinarie instruktör.
Detta är väl dock inte så vanligt tror jag idag.

c-kort får du väl inte ta innan du är 21, så att en nittonåring kör alla hästarna ensam genom europa är väl inte alltför vanligt. Däremot händer det väl mer än en gång på en hästskötares livstid att hon får åka med någon lastbil men "okänd" förare med hästarna och då har fullt ansvar för "hennes ryttares" hästar.

Man kan väl ta lastbilskörkort på fordonsprogrammet på gymnasiet? Eller?
Då är man ju under 21.

Min bror tog BECEDE innan studenten... men det har kanske ändrats?

*KL*
Jag tycker nog nästan bättre om "Stallet", synd att det är så korta avsnitt bara. :)

Att nittonåringar knoppar manen, skrittar ut med hästarna och putsar träns, har jag inga direkta problem med, men jag blev lite förvånad över den där scenen där en ung tjej ensam kör flera hästar i lastbil genom hela Europa.

Det här skär lite i mina ögon - varför skulle inte en ung TJEJ med erforderliga körkort klara av att köra en lastbil med hästar genom Europa?

Och hon har inte ens en riktig anställning och vidhängande gällande försäkringar, i värsta fall. Hon var väl dock något över nitton, tror jag.

DET är däremot en annan femma. Men det är precis lika illa om det hade varit en 50årig gubbe..

Nyckelordet är nog knappast tjej, utan ung. För egen del skulle jag ha trott att det är lite svårare att bli en bra hästskötare än att man kan vara världsklass redan som nittonåring. Det handlar väl mycket om erfarenhet, och erfarenhet tar som bekant tid att skaffa sig.

Jag tänker mig att det är rätt svårt att vara en riktigt bra hästskötare, att göra rätt bedömningar i alla lägen, att ha rutinen och erfarenheten som gör att man kan förutse och lösa eventuella problem som uppstår. Att det är därför såna som Rolf-Göran Bengtsson och Marcus Ehning inte alls har nittonåringar som tävlingshästskötare, utan rutinerat folk över 30, som jobbat länge som hästskötare och verkligen kan sina saker. För att yrket helt enkelt är så pass svårt, om man ska göra det i världsklass, att man inte hunnit bli tillräckligt bra och hunnit lärt sig tillräckligt mycket som nittonåring. Hur ansvarsfull man än är.

jo men nu handlade det ju om nystudentade hästlinjeelever främst, vad jag förstod :) Tvekar inte en sekund på att elever på fordonsprogrammet får utbildning för c-kort innan studenten, frågan är om det ingår i naturbruk - häst eller vad programmen heter nowadays

Det här skär lite i mina ögon - varför skulle inte en ung TJEJ med erforderliga körkort klara av att köra en lastbil med hästar genom Europa?

DET är däremot en annan femma. Men det är precis lika illa om det hade varit en 50årig gubbe..

För att det var en ung tjej. En ung kille i samma ålder, hade inte gjort mig lugnare, mot bakgrund av statistiken (om inte annat). Jag kan för övrigt inte dra mig till minnes att jag någonsin har sett en ung kille som hästskötare i den här typen av sammanhang.

Det är nog ingen slump att så få av de här hästskötarna är gubbar i femtiårsåldern.

För att det var en ung tjej. En ung kille i samma ålder, hade inte gjort mig lugnare, mot bakgrund av statistiken (om inte annat). Jag kan för övrigt inte dra mig till minnes att jag någonsin har sett en ung kille som hästskötare i den här typen av sammanhang.

Det är nog ingen slump att så få av de här hästskötarna är gubbar i femtiårsåldern.

I Sverige är ju hästskötsel väldigt kvinnligt könsmärkt, så här har jag inte heller sett unga killar som hästskötare. Däremot känner jag killar som jobbat som hästskötare utomlands, och om du kommer ihåg när Hickstead dog knall och fall på tävlingsbanan, så kom ju hästskötaren springande när han segnade ner och dog, och det var en kille. Så visst finns de.

Däremot ser man väl aldrig någon i femtioårsåldern, men det har väl mer att göra med lönen och framförallt arbetsvillkoren: du kan inte ha familj, knappt ens en relation, du får flytta dit jobbet är, du jobbar jämt, och du kan inte styra särskilt mycket själv, utan ditt liv dikteras av arbetsgivarens tävlingsschema. Plus att jobbet säkert är rätt fysiskt tungt och inte alltid så ergonomiskt, så det är förmodligen få som håller att jobba så hela yrkeslivet.

jo men nu handlade det ju om nystudentade hästlinjeelever främst, vad jag förstod :) Tvekar inte en sekund på att elever på fordonsprogrammet får utbildning för c-kort innan studenten, frågan är om det ingår i naturbruk - häst eller vad programmen heter nowadays

Klart det inte ingår där... men var står det att det enbart handlar om nyblivna studenter på hästlinjen? Jag läste bara Mabuses förvåning om 19 åring.. min kompis har ju varit med folk som hästskötare under hela sin skolgång, både grundskolan och gymnasiet, åt andra och åt sig själv.. tävlat hurmångaponnier som helst (försäljningsponnier) och hästar upp till 130 som tonåring. Alla har ju inte hästgymnasiebakgrund som blir hästskötare utan har ju skaffat erfarenhet på eget håll sas. Och ja hon körde från Sunshine tour i spanien hem till sverige med hurmångamiljoner som helst på lastbilen och klarade det galant.

*kl*

Man kanske inte ska jämföra med sig själv och förfasa sig, alla är inte lika tafatta som 19 åringar utan verkligen ansvarsfulla och jäkligt duktiga!

Det finns väldigt många unga män som jobbar som hästskötare utomlands, det är väldigt vanligt. Eller det är vanligt med män överhuvudtaget utomlands som jobbar som hästskötare, både yngre och lite äldre.

Senast ändrad:

Jag jämför inte med mig själv, utan tänkte helt enkelt på det enkla faktum att det är väldigt få yrken där man är på världselitnivå redan som nittonåring. I så fall är yrket så pass enkelt att det inte finns mycket att lära. Jag skulle inte räkna tävlingshästskötsel på elitnivå dit.

Din kompis är säkert jätteduktig, men vilken hästmänniska är färdiglärd som nittonåring? Ingen jag nånsin har träffat på eller hört talas om.

Sen kanske jag ska förtydliga: med "elitnivå" menade jag världselitnivå, alltså topp 20 i världen eller så. Att man skulle vara förste tävlingshästskötare i ett sånt stall som svartanställd nittonåring, det trodde jag hörde till ovanligheterna.

Om det verkligen är regel att även de hästskötarna är ungdomar som jobbar svart, så låter ju hela branschen helt oseriös. Även på en enkel ridskola, väldigt långt från världseliten, så har hästskötarna vit lön enligt kollektivavtal, och reglerad arbetstid, om ridskolan är seriös. Jag förstår att reglerad arbetstid inte funkar i ett sånt jobb, men om man vill bedriva en seriös affärsverksamhet, så har man förhoppningsvis erfaren, professionell personal. Och sådana brukar ju ogärna vilja jobba svart i längden.

Det finns väldigt många unga män som jobbar som hästskötare utomlands, det är väldigt vanligt. Eller det är vanligt med män överhuvudtaget utomlands som jobbar som hästskötare, både yngre och lite äldre.

Ja, jag vet. Jag tänkte på Sverige, borde kanske ha tydliggjort det.

Öht var ju hela det inlägget bara något slags svar på en kommentar om att jag beskrev en ung tjej just som en ung tjej.

Men vem har sagt att man svartjobbar åt topp 20 som 19 åring? Det tror inte jag heller.. dom brukar jobba vitt på den nivån. Dessutom tror jag med några undantag att dom flesta börjar jobba i Sverige i ett eller två år först efter skolan.

Det är nog ytterst få killar i Sverige, men det har nog mer att göra med att vi inte har den kulturen här. Utomlands räknas inte hästar som rosa gulle gull utan faktiskt som ett riktigt arbete och en riktig sport där killar inte blir mobbade för att dom rider.

Någon skrev att man som nittonåring kan vara diplomerad hästskötare genom gymnasiet, förutsätter då att de gått en hästutbildning. Tror det är ovanligt att man går fordon när man har planen att jobba inom hästnäringen, även om exempel självklart finns.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
591
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
912
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
16 015
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka