"Ryttareliten"

Sv: "Ryttareliten"

Det där har jag också fått höra men det har aldrig stört mig, snarare tvärtom.
Det är väl jättekul att få höra att man lyckats hitta en sådan fin häst att andra suktar efter den ;)

Jag letar alltid efter en häst som har mer talang än mig själv för det skulle vara väldigt trist om jag blir begränsad för att hästen inte räcker till.
Huvudsaken är att jag kan hantera den och att vi trivs tillsammans.

Delvis kl

Det finns statistik på det och man säger att det finns 200hästar i var kull som har kapacitet att gå de allra högsta klasserna men att bara 1-3st hamnar där och det finns många orsaker men en av de största är dåliga ryttare dvs de utbildar dem för dåligt. Sedan är ju de andra orsakerna skador, olyckor etc

Men det är ju helt klart en tråkig procent.

Men lämnar man alltså 19-åringar att ansvara för skötseln av miljonhästar och att transportera dem kors och tvärs i världen på eget bevåg?

Japp.
Jag har var 15 när jag började jobba helg i tävlingsstallet, hade ansvar för ALLT och var ofta ensam på plats eftersom de ordinarie hästskötarna så klart också behöver lediga dagar. Ungefär 20 hästar, varav två hingstar, ett gäng GP-hästar, andra tävlingshästar, några avelsston och unghästar lösdrift.

Vansinne, så här i backspegeln. Helt naturligt då. :cautious:

*knapplån*

för hästarnas del så spelar det väl ingen roll om de är hos en amatör eller hos en elitryttare? de har ju ingen aning.. får de bara mat så är de glada ;) iaf de flesta! Sen finns det ju hästar som älskar att tävla, men om de gör det på en lokal tävling eller en elit tävling kvittar ju egentligen!

jag tycker det är kul att följa Ryttareliten och titta in i deras världar, även fast man såklart inte ser allt!

Det beror väl snarare på hur 19-åringen är än den faktiska åldern. Jag har träffat 50-åringar som jag inte ens skulle ge ansvar för stallkatten en helg.

Och hur många 19-åringar kör omkring "kors och tvärs över världen" med GP-hästar?

För vem då? Blir hästarna lyckligare av att utnyttja sin fulla kapacitet? Blir ryttarna olyckliga av att hästen har mer att ge?

Det är väl tråkig procent om de svenska hästarna inte kan förvaltas bättre. Ffa för uppfödarna här i landet.

Dessutom så tenderar de att bli hästar som far omkring på lokala tävlingar och ser allt annat än lyckliga ut med 23 fel i 90 cm

Jag avsåg inte de som tävlar med bra resultat i lägre klasser.

Detta kommer dock inte från mig utan Jens F

Vansinne, så här i backspegeln. Helt naturligt då. :cautious:

Jag har liknande erfarenheter från ungefär samma ålder, och jag ser det som du. Helt naturligt då, helt galet när jag tänker tillbaka (eller tittar på andra tonåringar nu, med vuxna ögon).

Men det är ju praktiskt med alldeles för ung, alldeles för lågavlönad, stallpersonal som älskar hästarna, vill visa sig duktiga och sliter hur mycket som helst. Kostnadseffektivt för stallägaren.

Dessutom är min erfarenhet att hästar med hög kapacitet lätt blir uttråkade och hittar på ofog om de inte blir stimulerade nog. Jag har visserligen bara jobbat professionellt med travhästar men kan tänka mig att det är tydligare på ridsidan och då kanske framförallt inom dressyren.

Sen tror jag inte att hästen tycker att det är trist att inte tävla på högnivå (eller överhuvudtaget) om den får mental stimulans på annat sätt.

Verkligen.
Särskilt när det dessutom är inom familjen.
Jag fick 100 kronor om dagen. Men ändå, ynnesten att ha möjlighet att rida så extremt fina och välutbildade hästar gjorde under för min ridning och utveckling som ryttare. Säkerhetstänket däremot = inte så himla imponerande.

När jag jobbade extra i travstall så fick jag typ 200 kr svart (så klart) +lunch och (ofta) skjuts hemifrån jobbet. Ca 10-15 år sedan.

Jag har liknande erfarenheter från ungefär samma ålder, och jag ser det som du. Helt naturligt då, helt galet när jag tänker tillbaka (eller tittar på andra tonåringar nu, med vuxna ögon).

Men det är ju praktiskt med alldeles för ung, alldeles för lågavlönad, stallpersonal som älskar hästarna, vill visa sig duktiga och sliter hur mycket som helst. Kostnadseffektivt för stallägaren.

Fast jag hade kanske trott att för en ryttare som ligger typ top tjugo i världen, att där försöker man ha allt på topp: ryttaren har ridit i trettio år för att komma dit, hästarna är noga utvalda och de bästa som finns att få tag på, bra foder, bra träning, bra underlag, osv. Men ansvaret för skötsel och transport av dyrgriparna, det lämnar man till en nittonåring? Även den duktigaste nittonåring är ju bara nitton, hur kan man ha hunnit lärt sig tillräckligt för att bli en hästskötare av världsklass? Krävs det inte lite mer erfarenhet för att bli det? Trodde jag då.

Det är väl tråkig procent om de svenska hästarna inte kan förvaltas bättre. Ffa för uppfödarna här i landet.

Dessutom så tenderar de att bli hästar som far omkring på lokala tävlingar och ser allt annat än lyckliga ut med 23 fel i 90 cm

Jag avsåg inte de som tävlar med bra resultat i lägre klasser.

Detta kommer dock inte från mig utan Jens F

Men hur vanligt kan det vara med hästar som far runt med 23 fel i 90, men hade kunnat gå världscupen med rätt matchning? Jag har tävlat lokalt länge, men jag har aldrig sett en vuxen häst med så många fel på en runda där man tänkt att den där har ju egentligen kapacitet för 1,60, att ingen har sett det?

Det beror väl snarare på hur 19-åringen är än den faktiska åldern. Jag har träffat 50-åringar som jag inte ens skulle ge ansvar för stallkatten en helg.

Och hur många 19-åringar kör omkring "kors och tvärs över världen" med GP-hästar?

Det var ju min fråga, hur vanligt är det? Är man tävlingsskötare för en elitryttare lär man ju göra det, det brukar ju vara hästskötaren som ansvarar för transporten, särskilt när det är långt. Och världseliten tävlar ju över hela världen, även om de oftast håller sig inom Europa.

Många hästskötare kommer direkt från gymnasiet, då är de diplomerade.
Och 19 år.

Och så får de jobb som tävlingshästskötare hos Ludger Beerbaum eller liknande som förstajobb? Verkligen?

Jag trodde att man jobbade sig upp lite, så när man hamnar hos Kevin Staut eller liknande har man jobbat sig upp, och är inte nitton längre.

Fast jag hade kanske trott att för en ryttare som ligger typ top tjugo i världen, att där försöker man ha allt på topp: ryttaren har ridit i trettio år för att komma dit, hästarna är noga utvalda och de bästa som finns att få tag på, bra foder, bra träning, bra underlag, osv. Men ansvaret för skötsel och transport av dyrgriparna, det lämnar man till en nittonåring? Även den duktigaste nittonåring är ju bara nitton, hur kan man ha hunnit lärt sig tillräckligt för att bli en hästskötare av världsklass? Krävs det inte lite mer erfarenhet för att bli det? Trodde jag då.

Ja, jag förstår hur du menar. Jag har väl lite samma känsla även inför det tydligen utbredda skicket att svartanställa de här hästskötarna. Allt är tiptop, allt kostas på, men hästskötarna jobbar svart. Resurserna tar slut precis när det är dags att betala skatt och sociala avgifter för hästskötarna.

Att nittonåringar knoppar manen, skrittar ut med hästarna och putsar träns, har jag inga direkta problem med, men jag blev lite förvånad över den där scenen där en ung tjej ensam kör flera hästar i lastbil genom hela Europa. Och hon har inte ens en riktig anställning och vidhängande gällande försäkringar, i värsta fall. Hon var väl dock något över nitton, tror jag.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
591
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
912
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
16 015
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka