"Ryttareliten"

Sv: "Ryttareliten"

Jag kan iof ha uppfattat det fel, hon pratade i telefon och man hörde bara vad Lisen sa, men jag uppfattade det inte som att det hade med priset i sig att göra utan att hästen helt enkelt inte var tillsalu och att Lisen tyckte att det var synd att en så fin häst skulle hamna hos en amatör som aldrig skulle kunna förvalta den typ. Som sagt, hon har säkert rätt, det säger jag inget om, men jag hade blivit ledsen om jag hört någon säga så om mig och min häst, oavsett om jag sagt det själv och hur mycket det än stämde. Ffa på TV!

Jag tolkade allt det där mer som att Lisen vill hitta yngre individer innan en viss ålder, för efter en viss ålder är det försent. Inte att hästen har en kapacitet som nuvarande ägare inte kan uppfylla och därför går en hästs kapacitet till spillo.

Det stämmer att den inte var till salu men för *rätt* pris hade den varit det. Rätt många nollor skulle jag gissa :D

Haha jag är väl känslig eller något! Klart jag fattar att ett proffs skulle förvalta min häst bättre än kag, men jag hade antagligen ändå inte uppskattat att någon tyckte det var synd att min häst hamnat hos mig.

Men nu verkar det ju handla om en uppfödare, då är det ju inte denne det handlar om utan en framtida köpare..

Haha jag är väl känslig eller något! Klart jag fattar att ett proffs skulle förvalta min häst bättre än kag, men jag hade antagligen ändå inte uppskattat att någon tyckte det var synd att min häst hamnat hos mig.

Men nu verkar det ju handla om en uppfödare, då är det ju inte denne det handlar om utan en framtida köpare..

Fast det är väl inte så konstigt?
Det är ju typ en på miljonen som kan bli en riktig topphäst, förutsatt att den hamnar hos ett proffs som kan ta den hela vägen.
Eftersom det är så otroligt svårt att hitta en superhäst så tycker jag också att det är synd att den inte förvaltas på bästa sätt.

Sen kan ju hästen ha det toppenbra hos sin amatörryttare för det.
Men det känns ju lite som att kasta guld i havet....

Jag tolkade allt det där mer som att Lisen vill hitta yngre individer innan en viss ålder, för efter en viss ålder är det försent. Inte att hästen har en kapacitet som nuvarande ägare inte kan uppfylla och därför går en hästs kapacitet till spillo.

Det pratade hon ju också om, men det uppfattade jag var precis därför hon ville ha dem tidigt, för att får hon dem försent så hade de blivit "förstörda" eller helt enkelt inte så förädlade hon hade kunnat göra dem under den tiden.. Sa hon inte det rel. ordagrant? (Låg magsjuk när jag kollade på programmet så det är lite suddigt ;))

Helena Lundbäck ger inte mig så trevligt intryck tyvärr, hade jag en häst som hon bjöd på skulle jag nog heller sälja till någon annan.

Hm jag uppfattade det som att hon hade varit med om att bli vägrad att köpa en 3-4 åring några gånger (kanske till fel pris iofs) men sedan blivit erbjuden den som sexåring. Men att det var himla synd för då var det försent för henne att träna hästen till det hon behövde den till (så jag uppfattade det som att -om de ändå inte tänkte ha hästen resten av livet, varför vänta/förlora två år och sedan försöka sälja den till henne).

Om Helena Lundbäck förlorar möjligheten att köpa hästar pga att hon är för snål o otrevlig så låter det som ett problem hon skaffar sig själv.

Senast ändrad:

Jag säger inte att det är konstigt, att jag inte förstår, eller att hon slulle ha fel, jag säger bara att jag personen antagligen skulle bli ledsen av att höra det, oavsett hur "rätt" det var.

Det kan väl lika gärna vara tråkigt ur köparens synvinkel, "synd att dom inte vill sälja till mig nu när jag äntligen hittat en bra individ jag hade velat satsa på". En av hästvärldens största problem i mina ögon är det här med att inte ha någon distans, utan ta allt så himla personligt vad det än gäller.

Men det är klart det kan, det finns säkert hur många infallsvinklar när det kommer till den punkten, precis som alla andra ämnen man kan diskutera och prata om. Det tar fortfarande inte bort att min personliga reaktion inte hade varit att jag jublat direkt. Hur solklart det än må vara att Lisen skulle kunna förvalta min hästs kapacitet bättre än jag.
Jag har haft en ryttare på GP nivå, som sa "åh, den där hästen vill jag ha" när jag kom in i ridhuset och skulle träna för henne. Nu var det inget jätte seriöst eftersom hon aldrig tog upp saken mig närmare. Men hade hon gjort det och sagt att det var synd att hästen hamnade hos mig, då hade jag inte blivit glad. Sen är inte han någon Totilas, men han är min älskling och rent krasst skiter jag fulltsändigt i att han kunnat göra högre resultat än han gjort idag.. Vad spelar det mig för roll när jag ändå inte får ta del av det själv? Något att såfall fundera på hade väl kanske varit att stå som delägare.. men ja, nu var det ju inte det som diskuterades.

Det pratade hon ju också om, men det uppfattade jag var precis därför hon ville ha dem tidigt, för att får hon dem försent så hade de blivit "förstörda" eller helt enkelt inte så förädlade hon hade kunnat göra dem under den tiden.. Sa hon inte det rel. ordagrant? (Låg magsjuk när jag kollade på programmet så det är lite suddigt ;))

Jag ska nog ta och kolla på avsnittet en gång till :D Verkar ju som om jag uppfattat det helt fel än vad ni andra har gjort :o

Det var ju därför jag skrev att det var annorlunda om hon pratade med en ryttare eller uppfödare (och jag skrev min egen synvinkel som är det sistnämnda). Som ryttare kan jag förstå att man vill behålla sin häst till sig själv såklart, medans en uppfödares roll är att försöka hitta så bra nya ägare som möjligt.:)

Fast det behöver inte vara det scenariot. Hästen Lisen ville köpa går säkert redan championat och hyfsade klasser och det finns faktiskt hästägare som inte behöver sälja! Som vill äga sin häst hela vägen, tex Flippans. Är det ett sto, liksom Flippan, finns det kanske ett stort avelsintresse bakom också.

Fast om det var ett scenario som i Flippans fall, så hade ju inte Lisen behövt köpa den utan fått rida den ändå (iom att Flippan ändå reds av proffsryttare och inte stod och samlade damm någonstans). ;) Men det är klart, hade hon planer på att utb/tävla och sen sälja vidare så...
Sen kan man ju faktiskt göra upp avelsbiten ändå. Två av mina (sålda) uppfödningar ska jag få avla på när de pensioneras från tävlingsbanorna.

Fast skulle Lisen vara intresserad av det då, att rida en häst som nån annan äger? Av programmet verkar det ju som att hennes grej är att köpa in fina unghästar som är lite oslipade diamanter, utbilda dem och sälja dem dyrt, det är väl så hon jobbar? Då har man ju ingen nytta av att rida hästar som nån annan äger, då kan man ju inte sälja och tjäna pengar sen.

Jag kanske fattar fel, men jag förstod det som att hon och Peder har olika sätt att jobba med hästar: hans hästar ägs väl till stor del av Astrid Ohlin, med målet att ha kvar dem långsiktigt, och satsa på eget tävlande? Lisen vill göra affärer, hitta de bra unghästarna, förädla dem och sälja dem med ordentlig vinst, för att bygga på verksamheten, investera i nya unghästar, osv. När hon väl hamnat i sitsen att hon haft en färdig häst för de stora klasserna, så har hon väl sålt, hellre än att fortsätta rida mästerskap med den - hittills, åtminstone.

Jag är ganska säker på att hon sa "sen ser man hästen några år senare och då är den förstörd", om unga hästar som folk inte velat sälja.

Jag har en god vän som föder upp verkligt fina hästar med superstammar.
Peder och Lisen var intresserade av en av hennes unghästar men de ville i princip inte ge någonting för den. Så den såldes utomlands istället.

A

kl

Lite off topic, men måste fråga då det är så många människor här inne som har koll på så mycket :D Sparven, hur kommer det sig att det är Peder som tävlar henne och inte Malin? Vet att det är en extern hästägare, men i min hjärna borde Malin haft förtur till den :p Men den kanske inte passade henne i stilen?

KL

Det här senaste avsnittet av Ryttareliten - Stallet måste väl ändå varit det tråkigaste som visats hittills (och jag har då annars tyckt att de varit väldigt intressanta)? De spenderade ungefär 9 min på att jaga åringar i en hage och 1 minut på att diskutera hovbölden som den ena hästen hade.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
602
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
912
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
16 015
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 347

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka