"Ryttareliten"

Sv: "Ryttareliten"

Jag tror du har missat vad "public service" står för. SVT jobbar för att ha mångfald och bredd i sitt utbud. Med bredd blir det även "smal-tv" som riktar sig åt minoriteter i samhället tex finska nyheter och Gudstjänst. Det handlar inte om tittarsiffrot främst som det gör i komersiell tv. Det är därför public service formatet är guld värt för mångfalden i tv-rutan. ...och således är statsfinansierat.

:bow::bow::bow::bow:

ca 63 tusen

Ryttareliten har iallafall ca en halv miljon :p

Typ 60' fler tittare på Gudstjänst än jag trott:p. Min poäng bekräftas dock, det handlar om att handha tv-program som int är för alla men för en liten del som verkligen vill se den.

Tur att vi inte har dig som smakdomare över vilka program som är lämpligt att satsa skattepengar på. Personligen gillar jag serien och jag missunnar inte andra program jag somnar till. Smaken är olika. Det är fritt fram att byta kanal eller gå en promenad.

Håller med dig :D

En hyggligt stor del av lönen är väl dessutom i form av bostad? Hästskötarna bor på gården, om jag fattat rätt? Det innebär ju också minskad möjlighet att bygga upp en egen ekonomi kring sitt boende.

Arbetstiderna påminner av vad serien visar inte om någo avtal jag har sett. Milt uttryckt.

Alltså, jag tycker inte synd om hästskötarna, de har ju valt sitt arbete, men nog verkar det vara ett riktigt jävla slitjobb med riktigt dåliga villkor, allt. Och av vad serien visar, så ger de också väldigt mycket engagemang i sitt arbete. Ett engagemang som de får rätt lite tillbaka för, i reda termer.

Någon som vet vad dessa hästskötare brukar ha för jobb 10 år senare? Finns det någon form av mönster på den punkten?

Har jobbat som hästskötare, red samtidigt i landslaget för juniorer och jobbet gav mig en enorm fördel till träning av både min egen häst och på stallets tävlingshästar. Visst långa dagar och mycket mockande. Jobbigt som satan men väldigt nyttigt för mig i vart fall.

Tävlade sedan i eliten i många år och var egen då, fast utan hästskötare (om inte min mor räknas dit;))

Idag jobbar jag med något helt annat :D

Jag vet ju inte, men jag TROR att för många hästskötare är jobbet en "mellanakt". Ungefär som när man åker iväg och är au-pair (ungefär samma arbetsvillkor faktiskt) i något år. Få lite erfarenhet och intryck innan man påbörjar ett "riktigt" jobb/studier/eller vad det nu kan vara. Jag tror inte att någon far illa av att jobba som hästskötare i ett år eller två, och jag tror inte heller att det brukar bli några men i framtiden.

Inga andra men än uteblivna sociala förmåner och sämre pension, om det handlar om svartjobb, då.

Nu var det inte direkt men jag undrade över, utan mer vem och varför som väljer ett sådant jobb.

Jag tycker att din jämförelse med att vara au pair låter väldigt rimlig. Ett par lite äventyrliga år i ungdomen, typ.

Det känns dock inte rimligt att människor som lever med så mycket resurser omkring sig som dessa ryttare, har svartanställda hästskötare.

delvis KL

vet en som jobbat åt en av våra främsta hoppryttare, hon tjänade väl ca 9000+boende+mat. Tror att det var vitt, inte helt hundra på om det var det eller inte. som hästskötare på "gräsrotnivå" tjänar man i bästa fall 5000+boende+mat, oftast svart vad jag förstått.

Jag har varit nära ryttareliten på flera sätt, och har bland annat jobbat som tävlingshästskötare och haft den tjusiga titeln stallchef en period av mitt liv. Nu jobbar jag som kommunikatör och grafisk formgivare inom offentlig sektor.

En av "våra" gamla hästskötare jobbar som lastbilschaufför åt ett livsmedelsföretag, en jobbar administrativt inom helt annan bransch, en är hockeyfru och flera andra är tävlingsryttare eller jobbar inom hästnäringen på annat sätt (ridskolechef, ridlärare, hovstallet, tränare, veterinär osv). Så jag vette tusan om det går att se några mönster, förutom att vissa stannar i hästvärlden och andra inte.

Ja, ridskolechef är en lämplig vidareutveckling som jag kommer att tänka på när jag ser hur handlingskraftiga och rappa till beslut som hästskötarna i programmet är. :)

Nej, vad sorgligt :(

(Vilken otur flera av huvudpersonerna i serien har haft sedan kamerorna började rulla...)

Usch!
Försöker komma in på ridsports hemsida men det funkar inte för mig! Vill läsa mer!
Undra hur en sån där häst är försäkrad? Försäkrar man dem ens?

Ja, ridskolechef är en lämplig vidareutveckling som jag kommer att tänka på när jag ser hur handlingskraftiga och rappa till beslut som hästskötarna i programmet är. :)

Fast att vara ridskolechef handlar inte särskilt mycket om rappa beslut, och desto mera om människohantering (kunder och medarbetare). Jag tror det är väldigt olika sorters yrken, som nog inte har mycket mer än hästinslaget gemensamt. Som tävlingshästskötare verkar du ju behöva vara skicklig på att transportera hästar, göra det mesta själv, och framförallt tillbringa en stor del av arbetsdagen med hästskötsel. En ridskolechef använder normalt mycket lite av sin tid till hästskötsel, transporterar nästan aldrig hästar, och ska arbetsleda och delegera, inte göra allt själv. Möjligen på en liten ridskola där ridskolechefen också är den enda anställda och gör allting själv? Men då behöver man vara en fena på kundrelationer eftersom det också ska skötas själv.

Undra hur en sån där häst är försäkrad? Försäkrar man dem ens?

Nej, man livvärdesförsäkrar dem inte. Det går i princip inte ens.

(Livvärdesförsäkringar är väl ofta rena förlustaffärer för ägaren även när det gäller vanliga hobbyhästar.)

Fast det kanske inte sitter i just arbetsuppgifterna i sig utan snarare de egenskaper man har som person som gör att man är bra på vissa saker.
Jag tänker att man är stresstålig, är duktig på att ha en överblick över en verksamheten och kan där efter göra rätt prioriteringar osv.
Nu säger inte jag att en bra hästskötsre måste vara en bra ridskolechef utan att det intressanta är de egenskaper man har som gör att man är duktig på vissa saker - således även andra saker än det man arbetar med vid den specifika tidpunkten. Bara för att man är duktig på att köra lastbil och sköta hästar så betyder ju inte det att det är det enda man är bra på.

Jag gissade det, det är ju som ridskolor som inte vetförsäkrar hästarna, premierna överstiger ändå ev vet. Kostnader och blir det för dyrt är det kanske bättre att ta bort hästen.

kl

Blev lite fascinerad (i brist på bättre ord) ang. när Lisen vill/försöker köpa nya hästar och folk inte vill sälja. Nu vet jag ju inte om det var en uppfödare eller en annan ryttare som hon hade kontakt med (var det det sistnämnda är det lite mer förståeligt om de inte vill sälja), men kan inte riktigt förstå att folk tackar nej faktiskt...
Är själv uppfödare i liten skala och bara reklamen att få sälja till svårklass-ryttare är snudd på ovärderlig (och sen om hästen skulle säljas vidare utomlands WOW)! Sen behöver man självklart ge bort hästarna heller, men jag tror knappast Lisen o co ger skambud direkt.
Får ofta känslan att folk övervärderar sina hästar eller tänker att "om 5 år är den värd det 10-dubbla". Men för att hästen ska öka i värde måste man ju också förädla produkten, det är inget som bara sker av sig själv.
Efter tex. det där diplomet på treårstestet och den lovande hästen plötsligt är 6-7-8 år och har gått ngn lokal 90-1m alt. LC-LB så är den knappast värd en miljon...
Jag tycker att det är superkul att Lisen och Peder alltid är på jakt efter nya, unga hästar och dessutom gärna letar i Sverige! Önskar att det fanns ngn motsvarighet till dem på dressyrsidan... Där verkar man oftare vilja ha den färdiga produkten, 5-6 år och uppåt.

Lisen sa ju ngt om att hästen var alldeles för bra för en amatör så det lät som det var en ryttare hon pratade med men som inte ville sälja.

KL

Någon mer än jag som tyckte att delar av detta avsnitt var en upprepning?
Jag kände igen ganska mycket, bland annat när Lisen berättade om att hon inte gick ut skolan.

Det är nog för att du tjuvkikat på klipp på nätet skulle jag tro?

Ang det där med att hästen var för bra för en amatör.. Det tyckte jag jag lite fräckt sagt.. Alltså, hon har säkert rätt, men att säga de på tv känns lite kaxigt.. Ffa eftersom att amatören i fråga lär ha rätt lätt att lista ut att det är hen. Hur kul är det att höra att man är för dålig för sin häst? Jag kan ju erkänna det själv, att jag säkert inte kan plocka fram alla kvaliteer min häst har.... Fast jag skulle nog bli rätt ledsen om någon annan sa de, hur sant det än var.

Det var en uppfödare, som fortfarande har kvar hästen och en annan som Lisen velat köpa (och inte bjöd nog). Och de har nog utvecklats rätt bra ändå. Det är inte alltid så att säljarna övervärderar sina kusar :p

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
602
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
912
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
16 015
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 361

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sundsvall?
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar