"Ryttareliten"

Sv: "Ryttareliten"

Pluss en på den. Kan inte eliten hålla sig med vit arbetskraft i sina fina anläggningar så kan mann undra hur det står till med moralen där. Jobbar tjejeran med det under flera år är det dessutom ett stort avbräck när det gäller pensionspengar.

Pluss en på den. Kan inte eliten hålla sig med vit arbetskraft i sina fina anläggningar så kan mann undra hur det står till med moralen där. Jobbar tjejeran med det under flera år är det dessutom ett stort avbräck när det gäller pensionspengar.

Och problem att få ersättning om de tex blir skadade och ingen akassa om de blir arbetslösa.Jag har också funderat hur det ligger till med löner och om det är vitt eller svart.

*kl*

En sak jag tänkt på i synnerhet med tanke på "stallet"versionen är i fall hästskötarna jobbar vitt och avtalsenligt? Jag vet att ingen av dessa ryttarpar har betalat vit lön tidigare, men det kanske har blivit ändring iom denna exponering. Känns väldigt relevant i fall det är svartarbetare som det görs en tv-serie av..

Hästskötaren som körde bussen sa att hon "tjänade bra" vilket givetvis gör mig nyfiken på vad det innebär mer exakt.

*kl*

En sak jag tänkt på i synnerhet med tanke på "stallet"versionen är i fall hästskötarna jobbar vitt och avtalsenligt? Jag vet att ingen av dessa ryttarpar har betalat vit lön tidigare, men det kanske har blivit ändring iom denna exponering. Känns väldigt relevant i fall det är svartarbetare som det görs en tv-serie av..

Undrar jag oxå!

Och problem att få ersättning om de tex blir skadade och ingen akassa om de blir arbetslösa.Jag har också funderat hur det ligger till med löner och om det är vitt eller svart.

Jag undrar också och ställde denna fråga på SVT's site, återstår att se om de svarar.

Kolla upp på ratsit. Taxerar hon lite så jobbar hon antingen svart eller överdrev sin lön. Taxerar hon bra, ja då får hon ju troligtvis bra betalt.

Jag tänkte också mest att "det är ju så det är för många", hade verkligen uppskattat lite fälttävlan i tv-rutan.

Ja! min favoritsport, tror det är för mycket för folk att hålla reda på med tre olika sporter. De får jättegärna göra ett program med bara fälttävlanselit för mig :D

*kl*

Jag jobbade för snart 10 år sedan på Springfield Farm, då betalade de vitt. Grevlunda betalar vitt.

Tillägger att på Springfield avslutades ofta tävlingshelgerna med gemensam middag på restaurang, chefen bjöd.

När jag jobbade på Springfield i slutet av 90-talet var det inte vitt. Inte heller HB annonserade vitt jobb när de flyttade till Sverige. Under 90-talet betalade Lisen inte heller vit lön.

Men tiderna förändras tack och lov:)! Är fortfarande nyfiken på om hästskötarna hos dessa ryttare får samma avtalslön som de hos travtränare (ca 22.000:-, innan skatt).

Nu har jag inte jobbat som hästskötare på många år, men då har jag för mig att avtalsenligt låg på ca 18 000,- för "heltid". På jobbet jag hade efter Springfield fick jag utöver det också OB-tillägg (utom tävlingsdagar då vi hade kommit överens om 400,- per dag då det kunde bli långa dagar med mycket dötid), där var jag dock inte hästskötare utan beridare.
Som jämförelse så var ingångslönen för bankkassör ungefär vid samma tid 18 500,- om man saknade utbildning eller erfarenhet.

Oj, det kändes som ett lysande exempel av "jag är bitter och tycker inte det är riktigt rättvist att jag som jobbar så hårt får stå i skymundan, men försöker dölja det bakom humor och charm".

Tja en av världens bästa ryttare i fälttävlan och tillika en av de bästa medaljerna i ett OS är ju säkert avundsjuk..

:sneaky:

Nej det tror jag inte.. tror bara dom var ute efter att visa kontraster helt enkelt! Det är inget ovanligt att elitryttare inom fälttävlan sköter både sitt eget och hästskötarens jobb!

Därför hade jag gärna sett att den grenen var med... om man nu vill tvätta bort stämpeln att man måste vara överklass och svinrik för att lyckas.

Håller med, ser bara glimten i ögat. Sara är ju faktiskt en av våra mest framgångsrika svenska ryttare som finns idag.

Och det är sällan man ser att ft ryttarna glassar omkring, de går banan, och igen och igen och så kollar de sina hästar

När jag jobbade på Springfield i slutet av 90-talet var det inte vitt. Inte heller HB annonserade vitt jobb när de flyttade till Sverige. Under 90-talet betalade Lisen inte heller vit lön.

Men tiderna förändras tack och lov:)! Är fortfarande nyfiken på om hästskötarna hos dessa ryttare får samma avtalslön som de hos travtränare (ca 22.000:-, innan skatt).

Då kan du knappast jobbat under vare sig Daniel eller Alexander.

Ngn som vet vad introlåten till programmet heter? Jag har kollat på programmets hemsida på deras playlist men tycker inte jag hittar den därr..

"The heart asks for pleasure first" av Michael Nyman, tror jag att det är...

Senast ändrad:

om ngn jobbar på Springfield idag så jobbar dom inte för varken Daniel eller alex nu heller...

Det är juh Aisling som bestämmer..

Nej, det är det inte. Men de påminner väldigt mycket om varandra. Inte helt omöjligt att det kanske kan vara något annat av Michael Nyman dock.

Håller med, ser bara glimten i ögat. Sara är ju faktiskt en av våra mest framgångsrika svenska ryttare som finns idag.

Och det är sällan man ser att ft ryttarna glassar omkring, de går banan, och igen och igen och så kollar de sina hästar

Hahaha ja du fattar vilket tråkigt program det hade blivit :D

Jag vet att Grevlunda betalar vitt, en kompis till mig jobbade där.. faktiskt är hon även med i Tv - rutan :D Jag vet vad hon tjänade dock ingick häst och boende och viss mat så tja slår man ut det blir det nog minst 22 iallafall! Dock tror jag dom "drar av" det på lönen.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
602
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
912
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
16 015
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 361

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar