"Ryttareliten"

Sv: "Ryttareliten"

kl

Blev lite fascinerad (i brist på bättre ord) ang. när Lisen vill/försöker köpa nya hästar och folk inte vill sälja. Nu vet jag ju inte om det var en uppfödare eller en annan ryttare som hon hade kontakt med (var det det sistnämnda är det lite mer förståeligt om de inte vill sälja), men kan inte riktigt förstå att folk tackar nej faktiskt...
Är själv uppfödare i liten skala och bara reklamen att få sälja till svårklass-ryttare är snudd på ovärderlig (och sen om hästen skulle säljas vidare utomlands WOW)! Sen behöver man självklart ge bort hästarna heller, men jag tror knappast Lisen o co ger skambud direkt.
Får ofta känslan att folk övervärderar sina hästar eller tänker att "om 5 år är den värd det 10-dubbla". Men för att hästen ska öka i värde måste man ju också förädla produkten, det är inget som bara sker av sig själv.
Efter tex. det där diplomet på treårstestet och den lovande hästen plötsligt är 6-7-8 år och har gått ngn lokal 90-1m alt. LC-LB så är den knappast värd en miljon...
Jag tycker att det är superkul att Lisen och Peder alltid är på jakt efter nya, unga hästar och dessutom gärna letar i Sverige! Önskar att det fanns ngn motsvarighet till dem på dressyrsidan... Där verkar man oftare vilja ha den färdiga produkten, 5-6 år och uppåt.

Vilka sponsras med skattemedel?

Har vi tittat på samma program? Jag tycker dem visar med och motgångar, hur mycket dem måste slita för att komma dit och när de väl är där måste de fortsätta slita som djur för att hålla sig kvar i toppen.
Det är ju inte så att de fått fina hästar och vackra gårdar gratis direkt, alla har ju på ett eller annat sätt fått slita rejält för att kunna köpa det.
De flesta hästarna äger de väl inte ens själva?
Ingen har ju åkt räkmacka för att ta sig dit.

Jag syftade på SVT som betalas med skattemedel och är de som köpt in serien. Nu har jag kollat på ett program till, och tycker fortfarande att det är jättetrist. En vuxen kvinna som måste be sin pappa och bror om pengar, en flådig fest med festfixning, och opersonliga några slags intervjuer där allt handlar om att vinna. Så är det säkert i den här världen, men inget som jag tycker verkar sunt så jag fattar inte varför programmet görs och vad man vill förmedla helt enkelt. Det är säkert likadant för andra rika människor men nu blir det som lite som paret Beckham till häst liksom. Och jag är fullständigt medveten om att de säkert slitit för att komma dit och jobbar säkert sju dagar i veckan också, men det tycker jag inte det är sunt. Dessa värderingar överensstämmer inte med mina helt enkelt.

Tur att vi inte har dig som smakdomare över vilka program som är lämpligt att satsa skattepengar på. Personligen gillar jag serien och jag missunnar inte andra program jag somnar till. Smaken är olika. Det är fritt fram att byta kanal eller gå en promenad.

Jag jobbade för snart 10 år sedan på Springfield Farm, då betalade de vitt. Grevlunda betalar vitt.

Tillägger att på Springfield avslutades ofta tävlingshelgerna med gemensam middag på restaurang, chefen bjöd.

Min kompis jobbade på Grevlunda för bara något år sedan och hon fick inte det, var dessutom inte mycket hon fick i svarta pengar heller

Så på Svt får bara sändas program som stämmer överens med din smak O_o

Jag kan nog rabbla upp minst 40 program som inte JAG fattar varför Svt gör och vad meningen med dom är... men jag fattar iallafall att det finns folk som faktiskt otroligt nog vill titta på det.

Senast ändrad:

Jag syftade på SVT som betalas med skattemedel och är de som köpt in serien. Nu har jag kollat på ett program till, och tycker fortfarande att det är jättetrist. En vuxen kvinna som måste be sin pappa och bror om pengar, en flådig fest med festfixning, och opersonliga några slags intervjuer där allt handlar om att vinna. Så är det säkert i den här världen, men inget som jag tycker verkar sunt så jag fattar inte varför programmet görs och vad man vill förmedla helt enkelt. Det är säkert likadant för andra rika människor men nu blir det som lite som paret Beckham till häst liksom. Och jag är fullständigt medveten om att de säkert slitit för att komma dit och jobbar säkert sju dagar i veckan också, men det tycker jag inte det är sunt. Dessa värderingar överensstämmer inte med mina helt enkelt.

Att det handlar om att vinna är ju naturligt eftersom det är elitidrott. -Fråga vilken annan elitidrottare som helst- de vill också vinna.. Har du tex sett hur Charlotte Kalla ser ut om hon inte lyckats i ett lopp..

Finns mängder med program på svt som jag tycker är dötrista och helt saknar mening för mig, därmed är det inte sagt att de saknar mening för andra.
Det är det som är så bra, det finns program för alla.

Stäng av tvn alt. hitta ett annat program att kolla på? Inte gillar jag hockey, fotboll, trav- och galoppsport men inte bryr jag mig egentligen om att kolla på det när det finns annat. Alla program kan inte behaga alla. Skattefinanserat eller ej.

Min kompis jobbade på Grevlunda för bara något år sedan och hon fick inte det, var dessutom inte mycket hon fick i svarta pengar heller

En hyggligt stor del av lönen är väl dessutom i form av bostad? Hästskötarna bor på gården, om jag fattat rätt? Det innebär ju också minskad möjlighet att bygga upp en egen ekonomi kring sitt boende.

Arbetstiderna påminner av vad serien visar inte om någo avtal jag har sett. Milt uttryckt.

Alltså, jag tycker inte synd om hästskötarna, de har ju valt sitt arbete, men nog verkar det vara ett riktigt jävla slitjobb med riktigt dåliga villkor, allt. Och av vad serien visar, så ger de också väldigt mycket engagemang i sitt arbete. Ett engagemang som de får rätt lite tillbaka för, i reda termer.

Någon som vet vad dessa hästskötare brukar ha för jobb 10 år senare? Finns det någon form av mönster på den punkten?

Jag tror du har missat vad "public service" står för. SVT jobbar för att ha mångfald och bredd i sitt utbud. Med bredd blir det även "smal-tv" som riktar sig åt minoriteter i samhället tex finska nyheter och Gudstjänst. Det handlar inte om tittarsiffrot främst som det gör i komersiell tv. Det är därför public service formatet är guld värt för mångfalden i tv-rutan. ...och således är statsfinansierat.

Berätta gärna! Hursom handlar inte public service om tittarsiffror även om svt också är beroende av att vissa program drar mycket publik.

Någon som vet vad dessa hästskötare brukar ha för jobb 10 år senare? Finns det någon form av mönster på den punkten?

Jag vet ju inte, men jag TROR att för många hästskötare är jobbet en "mellanakt". Ungefär som när man åker iväg och är au-pair (ungefär samma arbetsvillkor faktiskt) i något år. Få lite erfarenhet och intryck innan man påbörjar ett "riktigt" jobb/studier/eller vad det nu kan vara. Jag tror inte att någon far illa av att jobba som hästskötare i ett år eller två, och jag tror inte heller att det brukar bli några men i framtiden.

*halvt kl*

Enligt allabolag har Grevlunda fyra anställda (2012). Springfield har lika många 2013. Mao verkar åtminstone delar av personalen få vit lön.

Är de själva inkluderade i de fyra, någon som vet? Alltså om de själva är anställda av bolaget. Hur brukar man göra?

Fast det behöver inte vara det scenariot. Hästen Lisen ville köpa går säkert redan championat och hyfsade klasser och det finns faktiskt hästägare som inte behöver sälja! Som vill äga sin häst hela vägen, tex Flippans. Är det ett sto, liksom Flippan, finns det kanske ett stort avelsintresse bakom också.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
602
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
912
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
16 015
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 361

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka