"Ryttareliten"

Sv: "Ryttareliten"

Någon mer än jag som tyckte att delar av detta avsnitt var en upprepning?
Jag kände igen ganska mycket, bland annat när Lisen berättade om att hon inte gick ut skolan.

Jag har inte tjuvkikat på nätet, och jag håller med.

Jag tänker att det ligger i programformatet. Ett rätt lågt informationstempo, upplagt så att vi ska lära känna de medverkande som väldigt tydliga personer, knepet med att fånga publiken handlar mycket om att skapa identifikation. Och personerna är från början rätt mycket övertydliga och nästan karikerade, för att sedan bit för bit visas upp med lite fler egenskaper. Lite upprepningar nu och då, bidrar ju till att skapa den där identifikationen.

Alltså, jag tycker att det är rätt roligt att de gör ett program med elitryttare, men det är ju verkligen en typisk tv-serie. Själva formatet erbjuder ju inte en enda överraskning.

Det är nog för att du tjuvkikat på klipp på nätet skulle jag tro?

Ang det där med att hästen var för bra för en amatör.. Det tyckte jag jag lite fräckt sagt.. Alltså, hon har säkert rätt, men att säga de på tv känns lite kaxigt.. Ffa eftersom att amatören i fråga lär ha rätt lätt att lista ut att det är hen. Hur kul är det att höra att man är för dålig för sin häst? Jag kan ju erkänna det själv, att jag säkert inte kan plocka fram alla kvaliteer min häst har.... Fast jag skulle nog bli rätt ledsen om någon annan sa de, hur sant det än var.

Nepp, jag har inte tittat på några klipp alls. Förutom det som visas om hästskötarna i stalletdelen.

Ja jag tyckte också det var lite konstigt sagt i tv.

Det var en uppfödare, som fortfarande har kvar hästen och en annan som Lisen velat köpa (och inte bjöd nog). Och de har nog utvecklats rätt bra ändå. Det är inte alltid så att säljarna övervärderar sina kusar :p

Ok ja jag har ingen aning. Jag skrev bara vad jag hörde i programmet ;)

Nu råkade jag få inside-info om just DEN hästen och då blir ju bilden helt annorlunda, förstås. Men generellt skulle jag tro att Lisen har rätt, det är många hästar som skulle kunna nå toppen om de bara förvaltades rätt.

En vän till mig hade en häst Helena Lundbäck ville köpa. Den var väldigt nära besläktad med Madick (samma möderne), hade hoppdiplom på treårs samt gick fyraårschampionatet på Flyinge när det begav sig. Helena bjöd 75.000:- med motivation "att hon behöver inte betala mer än så eftersom hon rider i landslaget". Nu tror jag inte att Lisen skambudar på det viset, men vissa elitryttare tycker uppenbarligen inte att de ska behöva betala för hästarna bara för att dom är dom liksom.

De köpte ju en sex-åring (tror jag att det var) för flera miljoner. Ägaren tänkte att det skulle vara deras framtidshopp, men hade inte råd att tacka nej. Så jag tror faktiskt att Lisen och Peder betalar bättre än HL.

Eller så betalar folk bara olika för olika hästar beroende på hur intresserade de är och om de redan har ngt i stallet o om de tror hästen kommer passa just dem?

Ang det där med att hästen var för bra för en amatör.. Det tyckte jag jag lite fräckt sagt.. Alltså, hon har säkert rätt, men att säga de på tv känns lite kaxigt.. Ffa eftersom att amatören i fråga lär ha rätt lätt att lista ut att det är hen. Hur kul är det att höra att man är för dålig för sin häst? Jag kan ju erkänna det själv, att jag säkert inte kan plocka fram alla kvaliteer min häst har.... Fast jag skulle nog bli rätt ledsen om någon annan sa de, hur sant det än var.

Jag har inte sett avsnittet men hon kanske bara menade att för att en riktigt bra häst skall kunna säljas för sitt fulla värde behöver den tävlas av proffs som rider internationellt och på stora tävlingar?

En vän till mig hade en häst Helena Lundbäck ville köpa. Den var väldigt nära besläktad med Madick (samma möderne), hade hoppdiplom på treårs samt gick fyraårschampionatet på Flyinge när det begav sig. Helena bjöd 75.000:- med motivation "att hon behöver inte betala mer än så eftersom hon rider i landslaget". Nu tror jag inte att Lisen skambudar på det viset, men vissa elitryttare tycker uppenbarligen inte att de ska behöva betala för hästarna bara för att dom är dom liksom.

En bekant till mig (inte samma person eller samma häst) hade exakt samma upplevelse med Helena Lundbäck. Han hade en fin unghäst till salu, och Lundbäcks bjöd ett underpris med motiveringen att det vore ju en ära att få sälja till Helena. Bekanten valde att sälja till en annan, också en skicklig ryttare om än inte på landslagsnivå, som var villig att betala marknadspris för hästen.

Kanske för en uppfödare att det kan vara värt att sälja en fin unghäst till en landslagsryttare som kan ta den hela vägen, om det gör att ens andra uppfödningar blir lättare att sälja, men för en privatperson som har en häst att sälja, och kanske ska köpa en ny häst för pengarna, har man nog hellre pengarna än äran när man säljer en häst. Så jag håller med, om fler elitryttare resonerar så går det ju att förstå att de inte får köpa alltid.

Sen blir det ju lite galet också, om man köper av en amatör som har hästarna som hobby så vill de kanske inte sälja sina bästa hästar, hästarna går ändå med förlust, och om man nu en gång i livet får en riktigt fin häst kan jag förstå att man vill sitta på den själv. Man har ju ingen skyldighet att sälja, bara för att proffsen gärna skulle vilja ha den för att utbilda, sälja och tjäna pengar på. Den kanske skulle gjort Lisen rik, men det kanske inte är det som är ens främsta mål med ridningen som amatör, att göra Lisen rik.

Jag har inte sett avsnittet men hon kanske bara menade att för att en riktigt bra häst skall kunna säljas för sitt fulla värde behöver den tävlas av proffs som rider internationellt och på stora tävlingar?

Säkert, men om det nu var en amatör, alltså en hobbyryttare, som hade hästen, så var väl kanske inte målet med den att sälja så dyrt som möjligt, utan att ta sig så långt som möjligt själv med den på tävlingsbanan?

Säkert kan den bli mer värdefull med någon annan, men om målet inte är att göra hästen värdefull, utan att själv ta sig upp i klasserna, så är ju det relativt ointressant. Det är ju fördelen med att inte leva på att sälja hästar, man behöver inte sälja hästarna för att klara sig ekonomiskt.

Fast det kanske inte sitter i just arbetsuppgifterna i sig utan snarare de egenskaper man har som person som gör att man är bra på vissa saker.
Jag tänker att man är stresstålig, är duktig på att ha en överblick över en verksamheten och kan där efter göra rätt prioriteringar osv.
Nu säger inte jag att en bra hästskötsre måste vara en bra ridskolechef utan att det intressanta är de egenskaper man har som gör att man är duktig på vissa saker - således även andra saker än det man arbetar med vid den specifika tidpunkten. Bara för att man är duktig på att köra lastbil och sköta hästar så betyder ju inte det att det är det enda man är bra på.

Man kan säkert vara bra på annat, men ridskolechef kräver helt andra egenskaper och kunskaper. Sånt man behöver för att bli en bra ridskolechef (bra affärstänk, bra på långsiktiga, strategiska beslut, bra på att undervisa ridskoleelever, bra på att köpa in hästar, bra på att leda andra, bra på att hantera kunder, bra på att ta konflikter bland personal och hästägare, etc) är till stor del saker som en stallskötare inte behöver. Säkert finns det de som blir bra ridskolechefer, precis som det säkert finns de som blir bra sjuksköterskor, eller helt annat. Jag tror däremot att en bra tävlingsskötare kan bli en utmärkt stallskötare, och jobba med hästskötsel i andra sammanhang än just tävling. Eller en bra transportör. Jag skulle mycket gärna anställa en duktig tävlingsskötare som stallskötare på en ridskola, men aldrig som ridskolechef.

Man kan säkert vara bra på annat, men ridskolechef kräver helt andra egenskaper och kunskaper. Sånt man behöver för att bli en bra ridskolechef (bra affärstänk, bra på långsiktiga, strategiska beslut, bra på att undervisa ridskoleelever, bra på att köpa in hästar, bra på att leda andra, bra på att hantera kunder, bra på att ta konflikter bland personal och hästägare, etc) är till stor del saker som en stallskötare inte behöver. Säkert finns det de som blir bra ridskolechefer, precis som det säkert finns de som blir bra sjuksköterskor, eller helt annat. Jag tror däremot att en bra tävlingsskötare kan bli en utmärkt stallskötare, och jobba med hästskötsel i andra sammanhang än just tävling. Eller en bra transportör. Jag skulle mycket gärna anställa en duktig tävlingsskötare som stallskötare på en ridskola, men aldrig som ridskolechef.

jag håller med och att man är en bra hästskötare är ju som sagt öht inget kriterie för att man sen för den skull passar som chef. Notera att jag skrev just chef, inte chef i hästsammanhang ;) Chef oavsett bransch kräver visa kriterier som du är inne på, och det räcker långtifrån att man har erf. av bransch osv för att passa som sådan. Ett av de större misstagen folk begår oavsett bransch, är i min erf. att man promotar personer som har kompetens i drift/verksamhet sen länge och är otroligt duktiga på det de gjort osv, till chef, med de argumenten som du kommenterat. Och sen blir förvånad eller det blir strul över att det sen inte fungerar öht. Då har man haft lite fel tänk utifrån att det är skillnad att vara just chef.

Senast ändrad:

Men Lisen är väl proffsryttare och det var hon som sa det?

Ja, men amatörens mål är kanske inte att göra Lisen rik, eller se hur dyrbar hästen kan bli i någon annans händer, utan att se hur långt man själv kan nå på tävlingsbanan med en bra häst. Så även om det vore bra för Lisens affärer om amatören sålde, så går det ju att förstå om amatören har andra prioriteringar än Lisens affärer och inte vill sälja.

Som sagt, jag försökte inte påtala att en bra hästskötsre direkt skulle bli en bra ridskolechef, jag tyckte bara att du i ditt första inlägg tröck på fel saker, på de specifika arbetsuppgifterna och inte egenskaperna i sig som gör en bra på dem. Men ditt senare inlägg och sedan mackans input håller jag med om alla gånger.... Och tyvärr fått erfara själv på en arbetsplats när fel människa befordrades till helt fel plats.. Vilket kaos det blev :(

Jag kan iof ha uppfattat det fel, hon pratade i telefon och man hörde bara vad Lisen sa, men jag uppfattade det inte som att det hade med priset i sig att göra utan att hästen helt enkelt inte var tillsalu och att Lisen tyckte att det var synd att en så fin häst skulle hamna hos en amatör som aldrig skulle kunna förvalta den typ. Som sagt, hon har säkert rätt, det säger jag inget om, men jag hade blivit ledsen om jag hört någon säga så om mig och min häst, oavsett om jag sagt det själv och hur mycket det än stämde. Ffa på TV!

Men varför då? Vet du inte om att du är amatör eller hur menar du? Blir ju svårt för en amatör att förvalta en sådan häst just för att det kostar multum att ta upp den till den nivån och få har kapacitet att göra det.

Sen om man inte vill sälja ändå är ju en helt annan sak än att man vet om att man är amatör med allt vad det (inte)innebär ifråga att ta en häst till toppnivå.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
602
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
912
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
16 015
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 361

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Passar inte med min hund :(
  • Skällande hundar
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar