"Ryttareliten"

Sv: "Ryttareliten"

Ja jag håller med! De sa inte mycket det avsnittet.
Lite lustigt också om hur de pratar säkerhet, typ inte gå bakom och ändå gör dom det konstant. Sen ryser jag lite när man ser någon hantera sådana där hästar utan handskar, men det är för att jag själv slitit sönder händerna riktigt illa... Men de va ju knte direkt mycket struktur och säkerhetstänk i deras arbete i detta avsnitt iaf ^^ men så är det väl för de flesta om man ska va ärlig..

De hade gärna fått prata mer om hovbölden och visa när den skars upp/rent, men inte ens det!? Nä, det avsnittet kunde de klippt bättre!

Tror det var så enkelt att Malin inte hade nån sponsor som ville köpa den. Eller så bjöd Astrid Ohlin över kanske.

Sparven var ju jättedyr, i alla fall när hon låg ute på annons. Hon var ju så uppmärksammad då. Men nu har väl Flippan massor av avkommor, så kanske någon av dem hamnar hos Malin?

Skulle heller inte tro att den passar Malin så bra, hon och Peder är ju rätt olika som ryttare, ffa har de väldigt olika fysiska förutsättningar.

Malin red väl henne på nåt jippo i Globen(??) förra året? Tror att du har en poäng i att hon inte riktigt är Malins typ av häst. Tror inte nån Cardentokuse är det oavsett mamman.

Skulle heller inte tro att den passar Malin så bra, hon och Peder är ju rätt olika som ryttare, ffa har de väldigt olika fysiska förutsättningar.

Har inte Malin ridit den lite på tävling också och jag tror att det är så du säger att den inte riktigt passade Malin lika bra som Peder

Har inte Malin ridit den lite på tävling också och jag tror att det är så du säger att den inte riktigt passade Malin lika bra som Peder

Nej, Malin har inte tävlat "Sparven".
Hon ville väl inte betala vad den kostade helt enkelt. Jag tror att hon hade kunnat köpa ut den som föl t ex.
Malin har sponsor. Nu minns jag inte vad han heter, han som köpte "Räven" åt henne.

Senast ändrad:

Haha jag är väl känslig eller något! Klart jag fattar att ett proffs skulle förvalta min häst bättre än kag, men jag hade antagligen ändå inte uppskattat att någon tyckte det var synd att min häst hamnat hos mig.

Men nu verkar det ju handla om en uppfödare, då är det ju inte denne det handlar om utan en framtida köpare..

Det där har jag också fått höra men det har aldrig stört mig, snarare tvärtom.
Det är väl jättekul att få höra att man lyckats hitta en sådan fin häst att andra suktar efter den ;)

Jag letar alltid efter en häst som har mer talang än mig själv för det skulle vara väldigt trist om jag blir begränsad för att hästen inte räcker till.
Huvudsaken är att jag kan hantera den och att vi trivs tillsammans.

+resten: Ahaa, fick för mig att Malin och Peder hade samma hästägare, blev nog lurad av att de båda är sponsrade av hm!

Nej, Malin har inte tävlat "Sparven".
Hon ville väl inte betala vad den kostade helt enkelt. Jag tror att hon hade kunnat köpa ut den som föl t ex.
Malin har sponsor. Nu minns jag inte vad han heter, han som köpte "Räven" åt henne.

Räven ägde hon väl själv, det var väl därför han såldes, för att det var hennes egen häst och hon därför kunde välja mellan pengarna och hästen? Philip Hubert heter väl hennes sponsor, men jag vet inte om hon fortfarande rider hans hästar? Är det nån av de som hon rider idag som han äger? Actrice var väl hans, men hon ägs av Malin själv nu.

Vi såg honom i Leipzig nu i helgen — Reveur de Hurtebise — och nu går snacket mellan alla som sett honom — är det här Malins nästa häst för de stora mästerskapen?

Han kallas för Räven, är en belgisk 8-årig valack, och Malin provred honom nere i Bryssel en natt vid 1-tiden, jag vet inte varför så sent, men i alla fall. Hon ringde hem till pappa Pelle som alltid är delaktig i hästköpen och har en fantastisk blick för hästar och deras kapacitet. Han berättar att Malin var helt entusiastisk när hon ringde om Räven, så Pelle sa bara:

-Köp den, så får vi ordna finanserna sen.

Och det gjorde dom — pappa Pelle äger nu halva hästen och Philip Huber, familjens kompis från Schweiz, äger den andra. Huber handlar annars med helt andra saker, nämligen fotbollsrättigheter för TV….

Källa http://vchoppning.wordpress.com/2010/01/27/baryards-nya-os-hast-hittad/

Om Malin sedan köpte ut hela "Räven" och Actrice vet jag inget om. Poängen var att om hon velat köpa någon av "Flippans" släktingar så har hon haft ekonomisk möjlighet till det.

Fast det vet du väl inte baserat på den artikeln? Att man rider några hästar åt en hästägare betyder ju inte att man har carte blanche att köpa vad man vill nödvändigtvis. Hubert har väl aldrig ägt mer än en eller två av Malins hästar, så jag tvivlar på att hon kan fylla stallet på hans bekostnad efter eget behag. Det kan ju finnas många anledningar till varför Sparven inte står hos Malin.

Jag vet ju inte, men jag TROR att för många hästskötare är jobbet en "mellanakt". Ungefär som när man åker iväg och är au-pair (ungefär samma arbetsvillkor faktiskt) i något år. Få lite erfarenhet och intryck innan man påbörjar ett "riktigt" jobb/studier/eller vad det nu kan vara. Jag tror inte att någon far illa av att jobba som hästskötare i ett år eller två, och jag tror inte heller att det brukar bli några men i framtiden.

Det var precis vad jag gjorde, jobbade i tävlingsstall i lite mer än två år efter att ha tagit uppehåll från gymnasiet. Lärde mig det som idag är grunden i min ridning och hästhållning, vilket är stora mängder kunskap och träning som jag inte hade velat vara utan. Dessutom bidrog de åren till stor utveckling på det privata planet också (vilket väl i stort sett vad som helst gör när man är i 17 till 20-årsåldern). Idag läser jag till en master i psykologi och håller ridningen på en aktiv hobbynivå.

Men lämnar man alltså 19-åringar att ansvara för skötseln av miljonhästar och att transportera dem kors och tvärs i världen på eget bevåg?

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
602
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
912
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
16 015
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 348

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka