"Ryttareliten"

Sv: "Ryttareliten"

Jag med! Ridskola ser jag en gång i veckan! Live.

Hästflicka i stallet serier går ju två på dussinet. Fattig flicka hittar lerig häst och vinner tävling läste jag som liten, många gånger.

Håller med! Och funderar samtidigt på hur många som spelar exempelvis fotboll eller hockey som skulle vilja se en dokumentärserie om korplagspelare och materialarna, hellre än om elitspelare... :p

*KL*

Ridsportvärlden bygger på att det finns sponsorer. Dvs företag och rika privatpersoner, som gärna lägger några miljoner på en ridhäst, som nån annan tävlar.
Hur duktig en ryttare än är, så lär inte de ställa häst hos en ryttare som bor på ett torp i skogen, med en lerig lösdrift, och där hästen får åka skramlig värmlandsvagn dragen av en rostig gammal Volvo.

Allt hänger liksom ihop.

Skulle jag mot förmodan skaffa en häst i 10 miljon-klassen, för att kunna sitta vid VIP-bord och skåla i champange när den tävlar, så vill jag ha den hos en ryttare med en anläggning typ Lisens.

+ 1 på detta!

Programmet handlar ju om ryttarELITEN - de spelar liksom i en helt annan division än vad vi övriga dödliga amatörer sysslar med...

/Lizzie

Håller med! Och funderar samtidigt på hur många som spelar exempelvis fotboll eller hockey som skulle vilja se en dokumentärserie om korplagspelare och materialarna, hellre än om elitspelare... :p

Hihi nej det hade ju inte gått! :D

( däremot kanske jag skulle se hästakuten, men är rädd att det inte skulle fungera utan att bli för pinsamt. Barn är liksom alltid ok. O jag gillar stallet serien!)

Kn: gillade avsnittet. (Mamma som är helt hästointresserad är fast också. Helt av sig själv.)

Senast ändrad:

Enligt det jag länkade till delar Riksidrottsförbundet ut ungefär 1,5 miljarder och kommunerna ungefär 1 miljard. Så kommunerna delar ut en del de med, och den biten är som sagt säkert betydligt mer ojämn, det har jag ingen koll på.

Jag tror grejen är delvis den att kommuner gillar att bygga arenor och att vissa sporter åker skjuts på det. Jag kanske tycker att det går lite mycket pengar till sport i kommunerna egentligen.

Jag tror grejen är delvis den att kommuner gillar att bygga arenor och att vissa sporter åker skjuts på det. Jag kanske tycker att det går lite mycket pengar till sport i kommunerna egentligen.

Så är det ju säkert, många sporter använder ju "arenor" som används till annat (simhallar, skolgymnastiksalar osv) och då blir det ju givetvis billigare, dit ska det ju ändå pengar. Och när det kommer till större arenor så kan de ju dra in pengar i längden, folk betalar för att gå på hockey- och fotbollsmatcher, plus att arenorna kan användas till konserter och liknande, det gynnar ju staden. Ett ridhus ger ju tyvärr inte samma effekt...

Det beror väl på vad man anser vara rättvist. Våra åsikter går uppenbarligen isär där.

Jag menar det är rättvist när man satsar lika många kronor oavsett sport alternativt lika stor procent och då totalt sett inklusive allt utom personlig utrustning. Vad menar du är rättvist?

(Mamma som är helt hästointresserad är fast också. Helt av sig själv.)

Min pappa också. Det är han som påminner mig när det börjar.

Idag kom jag hem en halvtimma in i programmet och då vill jag helst inte börja kolla utan ser det hellre på nätet sedan.
Pappa bytte då kanal men blev så himla sur att jag var tvungen att byta tillbaka. :D

KL

Är det bara jag som får upp "Den här videon är inte tillgänglig" när man ska se avsnitt 4? Jag blir galen :banghead: Stallet-delen funkar ju.

Kl

Vill också bara säga att jag älskar serien, och även "stallet"!! Hoppas verkligen att det blir ännu en säsong nästa år!!
Det är så himla kul att äntligen ha ett "riktigt" hästprogram på TV (jaa..förutom PA då, som jag också följer slaviskt :D ) att titta på, och inte bara en massa hopp- och dressyrtävlingar, som för en skogsmulle som mig inte är fullt så intressant.

Håller med.

Ryttareliten är en klart beroendeframkallande serie. Så fort ett avsnitt är slut vill jag bara ha mer!!

Mycket bra skildrat, och strongt att de medverkande har velat ställa upp och visa både med- och motgångar.

kl

Följer strömmen och säger att detta avsnittet verkligen var bland de bästa :) Grät med Lisen i början när hon sa hejdå till Matrix. Gillade verkligen när on släppte honom i ridhuset och busade lite :p
Håller med om att Charlotte verkligen visade sin charmiga och mänskliga sida idag. Gillar hennes pappa med! De har liksom sin egna "pengahumor"... Sen vet jag inte hur passande det är att be sin pappa om en häst på sin mans 40års-fest... Men Rasmus var ju med på det så..
Härligt att få se lite mer med Alexander, och kul att han hittade suget igen. Även om han verkade lite bitter över att inte få rida större klasser i Globen.
Gillade med det med Lisen på slutet när hon åkte iväg själv. Kändes genuint och verklighetstroget på nått sätt! Trist att det blev lite samma med Thriller som Matrix dock (OS vs Thrillers första större tävling...) :(

Gällande ifall det blir en ny säsong så borde den ju ha filmats redan isf, känns kanske som en för stor satsning att göra innan de vet om denna säsongen är lyckad? Man får väl hoppas att det blir den succe som det känns som här inne, och att de väljer att börja filma nästa säsong så snart som möjligt :) (Eller än hellre att jag har fel och att de filmar redan ;))

kl

"... Sen vet jag inte hur passande det är att be sin pappa om en häst på sin mans 40års-fest... (:(

Det är ju precis rätt tillfälle :D, som svårast att säga nej för pappan;)

Bra avsnitt igår för övrigt. Många tårar rann..

haha, iofs. Kanske hade blivit dålig stämning annars ;) Sen kanske flödande alkohol hjälper med ;)
Fast i ärlighetens namn tycker jag det verkade som ett seriöst snack gällande hästen, så menar inte att förminska dem :)

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
602
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
912
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
16 015
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 361

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• 🎄Jul 2024🎄
  • Sånger som du hatar
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar