"Ryttareliten"

Sv: "Ryttareliten"

Kan du inte visa beräkningar från några kommuner som stöder det du säger? Det stämmer nämligen väldigt dåligt med de siffror jag har tillgång till. Har faktiskt sällan hört någon säga att det är som du säger.

Hittade detta nu, men det gäller enbart Riksidrottsförbundets utbetalningar och det är den biten jag har koll på, kommunernas fördelning av övriga pengar (som var mer än jag trodde) kan mycket väl se annorlunda ut.

Ja. Det ser annorlunda ut. Ridskoleridning är totalt sett inte den dyraste ungdomsidrotten, men kostnaden för föräldrarna är hög. Familjerna står helt enkelt för högre del av totalkostnaden när det gäller ridning än när det gäller andra resurskrävande idrotter, såsom de som utövas i idrottshallar och simhallar av olika slag.

Jag ser inte vad du vinner på att sprida motsatt bild.

Kl

Suveränt avsnitt! Jag skiter i alla fel som hittas, jag sitter tårögd och tycker serien är fantastiskt fin. Lisen som öppnar flaskan med tänderna, det där nervösa samtalet med föräldern, hur Alex hittat lusten för ridning. Jag fattar inte hur jag ska kunna fylla ut tisdagskvällarna sen!

Kan bara hålla med, gillade kvällens avsnitt jättemycket!

Nån som har koll på Charlottes nya häst, har hon den kvar? Har det gått bra på tävlingarna?

Jag tycker det är intressant att det klagas på att Ridsporten inte får samma ekonomiska stöd som övriga sporter. Det är Riksidrottsförbundet som betalar ut pengarna, och det går väl främst efter sporternas storlek. Fotbollen får överlägset mest, men det är väl inte så konstigt heller. Sen kommer innebandyn och ridsporten, före hockeyn, trots att hockeyn är dyrast.

Ett av problemen är väl att det jobbar folk heltid på ridskolorna som ska ha lön, och de pengarna måste ju komma någonstans ifrån. Övriga sporter har (i låga åldrar) "hobbytränare" som gör det på fritiden och som oftast handlar om föräldrar till några av barnen i lagen, när det handlar om de vanliga lagsporterna. Utan den typen av ideellt arbete i ridsporten blir det ju givetvis dyrare.

Nu blev jag nyfiken- är det inte kommuner som betalar pengar. För jag har sett ngn statistik som visar att kommunerna betalar ut ojämt med pengar där ridningen fick för lite i förhållande till andra.

Vadå vad jag vinner på det? Jag kommenterade främst bidragsbiten, och ishockeyn är fortfarande dyrare för familjerna. Sen la jag in min egen åsikt kring bidragsbiten, hur är det att sprida motsatt bild? Jag har aldrig påstått att det är billigt att rida, vilket du på något vis verkar vrida det till.

Nu blev jag nyfiken- är det inte kommuner som betalar pengar. För jag har sett ngn statistik som visar att kommunerna betalar ut ojämt med pengar där ridningen fick för lite i förhållande till andra.

Enligt det jag länkade till delar Riksidrottsförbundet ut ungefär 1,5 miljarder och kommunerna ungefär 1 miljard. Så kommunerna delar ut en del de med, och den biten är som sagt säkert betydligt mer ojämn, det har jag ingen koll på.

Har inte sett avsnittet, men är det inte Roberto de Ferrettes (el vad den nu heter) som köps? Den är med i Stalletversionen och är mig veterligen hennes nya stjärna. Gick sådär, med ok i Spanien. B-finaler med plac.

Ja, eftersom pengarna inte räcker. Men det betyder inte att de får mindre stöd än andra som det konstant påstås. Det blir ju lite skevt om man ska betala ut bidrag utifrån vad sporten kostar istället för popularitet, kan jag tycka.

När det gäller rent aktivitets stöd så lär bidragen vara ganska lika, skillnaden kommer när det gäller bidrag till lokaler, banor, ridhus, planer etc. Många gånger så är det 0-taxa när det gäller ungdomsidrott medan ridsporten eventuellt får bidrag till sina lokaler. För att göra en rättvis jämföresle så bör man jämföra vad en timmes träning kostar per person vid exempelvis hockey, gymnastik och ridskola och sedan dra bort vad den enskilde betalar (+ eventuella medel som klubben samlar in via lottförsäljning mm). Då ska man räkna in personalkostnader, inköpskostnader för hästtar, driftskostnder för lokaler, vad lokalen kostade att bygg, markkostnader alla bidrag till klubben etc.

KL
Det här avsnittet var för mig det mänskligaste, jag tror alla kan känna igen sig i den där bedövande smärtan när man för sista gången blir snusad i håret av en häst man lagt ner en massa tid och arbete på och som måste lämna, den där känslan när ridningen under en tid känts tung och motig och oinspirerande men så hittar man plötsligt glädjen igen och hur underbart är det inte när Lisen åker iväg helt själv utan hästskötare precis som många andra gör hela tiden och är så prestigelös och mänsklig och sympatisk att jag inte kan annat än känna en sån respekt för henne!

Om människor inte får större respekt för ridsporten efter den här serien så vet jag inte vad som ska till för mer utlämnande och genuint än det här blir det inte om man inte är mitt i hästlivet själv!

Det beror väl på vad man anser vara rättvist. Våra åsikter går uppenbarligen isär där.

Hm?
När brorsan spelade hockey i samma kommun som jag red så kostade inte det många kronor om man bortser från resor till bortamatcher.

"I undersökningen är ishockey den dyraste sporten, tätt följt av ridsport. Ishockey kostar i genomsnitt föräldrarna 10 740 kronor per år, ridsport 10 405 kronor."

Länk

Smaken är som baken.... själv ser jag långt hellre på "ryttareliten" än på ett program om medelsvensson ridning.

Jag med! Ridskola ser jag en gång i veckan! Live.

Hästflicka i stallet serier går ju två på dussinet. Fattig flicka hittar lerig häst och vinner tävling läste jag som liten, många gånger.

Och det känns ändå som att fotbollspelare får mer pengar för mindre jobb och kunskap. Känd vid 21 slut vid 35 senast. Sedan får de sälja kalsonger eller deka ihop. Ridning tar så lång tid att bli bra på att deras karriärer verkar få fart vid 30 och sedan blir de bättre. Varpå de de fortfarande kan rida in hästar och undervisa efter de slutat tävla.

Senast ändrad:

KL
Det här avsnittet var för mig det mänskligaste, jag tror alla kan känna igen sig i den där bedövande smärtan när man för sista gången blir snusad i håret av en häst man lagt ner en massa tid och arbete på och som måste lämna, den där känslan när ridningen under en tid känts tung och motig och oinspirerande men så hittar man plötsligt glädjen igen och hur underbart är det inte när Lisen åker iväg helt själv utan hästskötare precis som många andra gör hela tiden och är så prestigelös och mänsklig och sympatisk att jag inte kan annat än känna en sån respekt för henne!

Om människor inte får större respekt för ridsporten efter den här serien så vet jag inte vad som ska till för mer utlämnande och genuint än det här blir det inte om man inte är mitt i hästlivet själv!

Jag håller med! Superbra serie, underbart avsnitt och jag bara älskar alla människorna som är med!
Jag som inte alls gillade Charlotte i första avsnittet tycker att hon numera är himla charmig, även om hon uppenbarligen har mindre charmiga sidor också :D

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
602
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
912
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
16 015
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 361

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Passar inte med min hund :(
  • Freestyle och htm

Hästrelaterat

Omröstningar