"Ryttareliten"

Sv: "Ryttareliten"

Just den anläggningen har fått både nya stallar och nytt ridhus av kommunen och är nog en av de som har det "bra". Men det blir ju dyrt ändå!

Nej men precis. Det beror mycket på vad föräldrarna prioriterar.
Och jag ser absolut inget fel i att man som förälder inte prioriterar häst till barnen...Bara menar att det är inte enbart ekonomin i familjen som hindrar från elitsatsning i ridsporten. All elitidrott är ju otroligt tidskrävande och kräver uppoffringar som inte alla är beredda att ta. Inte alla föräldrar som vill spendera all ledig tid som obetalda hästskötare till sina/sitt barn. Inte alla föräldrar vill lägga sin tid och sina pengar på det. Men det betyder ju inte ALLTID att man är fattig som förälder.

Jag förstår inte hur du tänker. Hela resonemanget här började med att folk ansåg att ridsport felaktigt kallas för rikemanssport och att vissa menade på att vem som helst kan lyckas, i samma utstäckning som med andra sporter. Jag hävdar att ridsport kräver mer för att ens få chansen att rida över huvudtaget, liksom andra materialsporter med lite dyrare material och underhåll av materialet (häst/båt/bil/MC/ för att ta de mer extrema) jämfört med billiga sporter (fotboll/gymnastikdräkt/bandyklubba/skor).

Förutom det ekonomiska finns det givetvis en uppsjö av andra variabler men där är det mer lika, då tänker jag på skjuts till träningar/hejarklack/söttning hemifrån osv.

Här är det mer lika, att heja på sin dotters fotbollslag eller sin son på hopptävlingen, att trösta, peppa, sköta markservice hemam osv är ungefär lika. Ja allt är ganska lika så länge man tar bort de rena kostnaderna.

Jag förstår inte hur du tänker. Hela resonemanget här började med att folk ansåg att ridsport felaktigt kallas för rikemanssport och att vissa menade på att vem som helst kan lyckas, i samma utstäckning som med andra sporter.

Jag hoppade in enbart i delen om huruvida det är vanligt med fattiga människor i Sverige, och tycker att många som kallar sig fattiga egentligen har lika mycket pengar som jag själv har. Men spenderar pengarna annorlunda. Och det är ibland så att familjer säger sig inte ha råd med skor till barnen men ändå kan lägga 25-30 000kr om år på rökning och alkohol.

Ridning på elitnivå kräver absolut mer pengar av ryttaren själv än vad många andra sporter gör. Sen är ridsport en folksport och behöver inte vara något som vanligt folk inte har råd med. Men det var egentligen inte det jag "la mig i":D

KL

det jag reagerar på ar att elithästars ryggar inte är mer breda, att endel ser ut som om sadeln ligger kvar.

Borde man inte se till att man har den absolut bästa passformen på elithästar ?
borde man dessutom inte ha det mest breda och muskel stärkta ryggar på dessa ?...

jag ser en klar koppling till ryggont, ovilja att får bakbenen att jobba korrekt mm mm

sådant gör mig förvånad....

sigrid

Jag har svårt för att tänka mig att toppryttare inte har både sadel och ryggmuskler i god kondition och att sadeln passar väl om inte så skulle hästen inte prestera på topp.

Vet ej, är inte insatt där längre. Jag tror de ansvarar för underhåll men knappast den dagliga driften.

För just när det gäller driften av kommunala anläggningar kan det skilja väldigt mycket.
I vår kommun stod kommunen för underhåll och drift av is och sporthallar medan ridklubben bara fick ett driftsbidrag som inte ens täckte elräkningen.
Nu har kommunen tack och lov tagit över delar av drift och underhåll.

Kl
Nu har jag försökt se programmet men det var så trist så jag pallade inte. En massa rika människor i rika miljöer, är det verkligen bilden av en folksport? När RZ pratade om att hans nya ridhus skulle kosta 40 milj så stängde jag av. Det här handlar inte om prioriteringar, det här handlar om en ekonomisk elit. Också mördande trist dessutom. Synd.

Det är hela gården som kostar 40 miljoner, inte bara ridhuset och är det någon som har arbetat sig till varenda öre så är det han!

Dock kan man ju tycka att hela den diskussionen var väldigt tillrättalagd..

det är just det som är underligt, att ryggar kan se dåliga ut från utsidan trots att dom presterar...

det borde gå att få det bättre än vad det är...

På så vältränade hästar borde alla ryggar se ut som breda fina takåsar, men det gör dom inte...

det gör mig mycket fundersam, men det kan ju vara att jag har blivit sadelpassnings nörd å ser saker jag vill åtgärda här å där... så det kanske ligger mer hos mig än hos dem....

/sigrid

Det är hela gården som kostar 40 miljoner, inte bara ridhuset och är det någon som har arbetat sig till varenda öre så är det han!

Den kändes väldigt ospontan, jag gissar att de blivit ombedda att ta den på nytt.

KL

För mig skulle det var klart konstigt om ridsporteliten inte hade råd att ha stora fina gårdar och bra hästar, om inte toppen kan får det att gå runt med lite guldkant hur ska någon annan kunna livnära sig på sporten?

En släng av svensk avundsjuka?

Kl
Nu har jag försökt se programmet men det var så trist så jag pallade inte. En massa rika människor i rika miljöer, är det verkligen bilden av en folksport? När RZ pratade om att hans nya ridhus skulle kosta 40 milj så stängde jag av. Det här handlar inte om prioriteringar, det här handlar om en ekonomisk elit. Också mördande trist dessutom. Synd.

men detta program handlar väl inte om att skildra en folksport? Programmet heter ju Ryttereliten.. Så det visar ju att det är just eliten som visas.

Jo det är säkert så, jag vet att just han inte har någon överklassbakgrund. Och det är väl intressant eller nåt. Men som sagt jag förstår nog inte programidén, tjusiga hästar i vackra rika miljöer o lite tävlingar ovanpå det. Och detta sponsras med skattemedel, ja, verkligen ideologiskt märkligt måste jag säga. Men det ligger väl i tiden och jag är en såndär bakåtsträvare.

Kanske vore intressantare med en dokumentär om t ex Zlatans resa, med brist på mat hemma i Rosengård och sen att lyckas, eller kanske skildra helt vanliga hästtjejer. Men då får man ju inte se dessa kittlande rikedomar och dessutom en väldigt sluten värld, ungefär som adeln.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
602
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
912
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
16 015
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 361

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka