"Ryttareliten"

Sv: "Ryttareliten"

De allra flesta i Sverige är rika! Det är väldigt få egentligen som är fattiga ;)

Och återigen allt handlar om prioriteringar, var man placerar sina pengar och hur man spenderar dem. Du och dina hästlösa vänner är rika, ni väljer bara att spendera era pengar olika!

Nej chansen är inte direkt stor.. även om man som fattig lyckas ta sig till eliten så är det extremt svårt och dyrt att hålla sig kvar. Inte direkt billigt att resa med häst idag.

De allra flesta i Sverige är rika! Det är väldigt få egentligen som är fattiga ;)

Och återigen allt handlar om prioriteringar, var man placerar sina pengar och hur man spenderar dem. Du och dina hästlösa vänner är rika, ni väljer bara att spendera era pengar olika!

Helt sant! Fattig på riktig är man ju inte när man kan försörja sig. Så ur varje fattigt exempel kan man ju alltid dra fram några pengar någonstans i gömmorna!

Fattig i vanliga livet och fattig ur ett tävlingsperspektiv är ju 2 helt olika saker.

Ska kanske förtydliga att det är just de sämst betalda i de minsta klubbarna. De bäst betalda har långt över miljonen i årslön.

Har sett tisdagens program idag. Jag tycker alla deltagare är i programmet är väldigt öppna av sig och speciellt med CHB så ser man verkligen hur mycket det krävs och att det inte bara är att sitta upp på en välutbildad häst. Jag antar att man får svaret i nästa program, men varför såldes Matrix?

Men jösses! Du gör ju helt galna övertolkningar.

Nu är jag inte särskilt bekymrad för elitens hästar, men om jag hade varit det, hade dina inlägg gett mig vatten på min kvarn. Om det är känsligt, då blir jag faktiskt lite bekymrad. Mer av det du skriver, än av sådant jag har sett och hört själv.

Om du med rik menar tak över huvudet och mat i magen, tillgång till vatten och sjukvård så stämmer det. Menar du däremot rika nog att skaffa häst så är svaret nej, så rika är långt ifrån alll och många skulle inte lyckas hur än de proriterar, om de nu inte vill svälta bo itrappuppångar eller offra allt för hästen på bekostnad av syskonens gympaskor, och fotbollsträning, all utlandsresor etc.

kl

För att diskutera serien lite mer, så tycker jag det känns lite komiskt att det skall handla om tävlande "par", men Alexander Z ser man ju nästan bara i bakgrunden... Inga problem med det i sig, känns lite löjligt bara när de nu tvunget skulle välja par så får han vara i bakgrunden ändå ;)

Sen gällande senaste stallet avsnittet så tycker jag att alla skötare verkar så bra! Gillar särskilt Lisens skötare Anna :)

Men jösses! Du gör ju helt galna övertolkningar.

Nu är jag inte särskilt bekymrad för elitens hästar, men om jag hade varit det, hade dina inlägg gett mig vatten på min kvarn. Om det är känsligt, då blir jag faktiskt lite bekymrad. Mer av det du skriver, än av sådant jag har sett och hört själv.

Du bekräftar verkligen ordspråket mycket snack och ingen verkstad!

kl

För att diskutera serien lite mer, så tycker jag det känns lite komiskt att det skall handla om tävlande "par", men Alexander Z ser man ju nästan bara i bakgrunden... Inga problem med det i sig, känns lite löjligt bara när de nu tvunget skulle välja par så får han vara i bakgrunden ändå ;)

Sen gällande senaste stallet avsnittet så tycker jag att alla skötare verkar så bra! Gillar särskilt Lisens skötare Anna :)

Alexander kommer enligt inside information ;)

Ja hon verkar väldigt bra, fasen vad hon verkar slita. Jag gillar verkligen Jennifer som jobbar hos Charlotte också:d. Hon verkar så genuin!

Det här påstående var jag tvungen att kolla upp eftersom det låter helt otroligt att det alls skulle gå att kombinera att spela i SHL med ett vanligt jobb. Min make jobbar för SHL och han säger att en bänkad spelare mycket väl kan ha en lön på 30 000 - 40 000 kr/månad. Medellönen bland spelarna ligger på någonstans runt 60 000 - 70 000 kr/månad och under de år han har jobbat med hockeyn känner han endast till en spelare som haft ett vanligt jobb vid sidan av sitt spelande. Och i just det fallet var det enbart för att personen ville det, inte för att han rent ekonomiskt var i behov av det.

Vad bra att det blir lite mer klargjort, tack :bow:
Kanske är Snurrfian inte så insatt...

Finns "fattiga" människor som lägger lika mycket pengar på cigaretter, öl och skräpmat på ett år som jag lägger på hästen.

Finns "fattiga" människor som lägger lika mycket pengar på cigaretter, öl och skräpmat på ett år som jag lägger på hästen.
Så för att det finns folk som ägnar sig åt rökning och skräpmat så har alla råd att ha häst eller är det billigt att ha häst för att vissa har råd att röka, supa och äta skräpmat? Eller vad vill du få fram med inlägget?

Min poäng är att vissa helt enkelt inte har råd och ännu fler är inte beredda på att satsa alla tillgängliga medel på att skaffa en häst till ena barnet på bekostnad av resten av familjen och övriga barn. Ofta är det i och för sig en prioriteringsfråga, ska ena barnet få ridlektioner så får vi sälja ena bilen, ena sonen får sluta spela fotboll och andra att fika på stan med sina kompisat och shoppa smink. Och så inga semestrar, ingen bio osv.

Detta hindrar givetvis inte att andra skulle ha råd med häst om de gav upp i dina eller mina ögon onödiga laster. Det är för det mesta inte barnets val att föräldrana inte väljer att prioritera dennes väg mot ridsportseliten. Det är tvärt om en realitet för många att de inte får en häst ellre ens pengar till ridlektioner alldeles oavsett om familjen hade haft råd om de prioriterat annorlunda.

Min poäng var just det med prioritering. Ibland är man fattig för att an prioriterar lite snett.
Jag känner många som förfasar sig över dyr ridsport men istället lägger pengarna på annat och sen säger sig inte ha råd.

Men att det behövs pengar på väg till eliten är ju självklart. Min tanke när jag ser detta programmet är att jag inte ens vill vara någon elit... Inte avundsjuk alls faktiskt:p

Det är få barn förunnat att bestämma vad deras föräldrar ska prioritera, veckopengen brukar inte vara tillräckligt stor för att hålla en häst även om man prioriterar hela, inklusive de medela man får in på att dela ut reklam, klippa grannes gräsmatta, rensa ogräs, skotta snö och passa barn. Barn får sällan höga summor och få jobb är lämpliga.

ja verkligen! Tycker de är härliga hela högen :) Gillar verkligen Linneas relation till hästarna!

fio: Tolkar den meningen som att han kommer medverka mer i kommande avsnitt? :)

Simskola på samma ort där det kostar 256kr/lektion på ridskola för ponnyryttare kostar 105kr/lektion. Rätt stor skillnad tycker jag. Samma kommun. Man ser nästan ridskolan från simhallen.

Skulle vara intressant att se siffror på hur kommunen bidrar till de olika verksamheterna. Skulle gissa på att driften av simhallen helt bekostas av kommunen medan driften av ridanläggningen till stor det sköts och bekostas av föreningen = de ridande.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
602
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
912
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
16 015
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 361

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka