"Ryttareliten"

Sv: "Ryttareliten"

Moraeus är ju programledare, det är skillnad. Då representerar han SVT.

I en dokumentär om en väldigt sponsrad sport kommer man nog inte undan loggor och skyltar. En dokumentär ska ju i möjligaste mån skildra verkligheten. Även om HM och Clas Ohlson skrattar hela vägen till banken så tror jag inte att SVT hade kunnat komma åt det. De hade aldrig kunnat visa en tävling heller, loggorna är ju överallt.

Jodå. Men jag kände mig tveksam. Det här var ju inte heller en fråga som ens kan avgöras med veterinärvetenskaplig precision.

Hade det varit jag som skulle rida, hade ju också min tvekan om det var rätt mot hästen försämrat min ridning. Och då är det ju meningslöst att tävla.

Nu är det ju inte någon Kreti-pleti veterinär som verkar på en FEI tävling utan veterinärer med stor erfarenhet av sporthästar, tävlingar med allt vad det innebär i resor osv. Jag tror nog dom är fullt kapabla till att avgöra om en häst är i tävlingsmässigt skick eller inte! Dessutom har dom full koll på alla hästar genom hela tävlingen, framridning och allt när det gäller en häst där ryttarna har tagit veterinärhjälp.

På en tävling i Tyskland så fick min häst en broddskada i terrängen precis framför sadelgjorden (med magplatta). Han fick veterinärvård osv.. sen var man förföljd av groundjury+ veterinärer som tom bestämde vilken sadelgjord jag fick ha eller inte ha i den efterföljande hoppningen.. dom tittade extra mkt på hästen under hela efterföljande dag och övervakade varenda steg man tog + på framridning, framhoppning, inne på banan och sedan efter hoppningen när man kom ut så granskade dom hela hästen igen, såret + alla benskydd så jag inte hade preparerat benen eller skydden på något sätt som skulle påverka hästens prestation.. hade han hoppat dåligt eller att dom sett han var varit påverkad på något sätt så hade om uteslutit mig efteråt.

Nu är det ju inte du som rider.. och hur mkt erfarenhet har du av detta egentligen?

Det är kanske bäst att utelämna " vad jag hade gjort" i fortsättningen i en sådan här diskussion när man aldrig ens varit i närheten AV samma situation.. jag kan bara föreställa mig vad en ryttare i den kalibern inte hade gjort med respektive nick´s häst som sker dagligen .. kanske inte ens ridit på utan skolat på marken i töm i 2 år innan dom ens tyckt det varit lönt att sitta upp pga snedheter och annan skit.. ja eftersom folk mer än gärna vill jämföra i samma situation. Tycker det blir väldigt märkligt i diskussionen faktiskt..

Nu är det ju inte du som rider.. och hur mkt erfarenhet har du av detta egentligen?
Så fort det handlar om sånt här är varje hobbyryttare helt plötsligt expert ;)

:bow::bow:

Är det på några tävlingar man ska vara orolig för hästens välbefinnande är det väl de mindre, där "hobbyryttare" deltar. Inte alls lika noggranna veterinärkontroller, sällan någon som kollat tempen över huvud taget och för att inte tala om antalet ryttare som över huvud taget inte kan se/känna om deras häst är halt.

Jag kan inte låta bli att tycka att det är rätt intressant hur du går i försvar. Det skulle du ju inte behöva för att tala om att jag "har fel" när jag känner mig tveksam.

Det är ju helt självklart att personer som är så lite tävlingsmänniskor som jag, inte tävlar i något alls på höga nivåer. Men det är inte självklart att mer tävlingsinriktade vet bäst om allt som rör tävlingar av det skälet. (Då hade ju vet.kollen knappt ens behövts.)

:bow::bow:

Är det på några tävlingar man ska vara orolig för hästens välbefinnande är det väl de mindre, där "hobbyryttare" deltar. Inte alls lika noggranna veterinärkontroller, sällan någon som kollat tempen över huvud taget och för att inte tala om antalet ryttare som över huvud taget inte kan se/känna om deras häst är halt.

Jag ser aldrig några sådana tävlingar. Menar du att hästar startar halta i lätta klasser? Säger inte domarna till då?

Och ändå så litar ni inte på veterinärerna? Trots att det typ är dödsstraff på att tro sig veta mer än en läkare så vet ändå folk på Buke bättre än 1) personen som rider och känner hästen och ja, faktiskt har träffat den i verkliga livet, samt 2) veterinären, som är utbildad och faktiskt expert, som undersökt den. Fantastiskt.

Just därför skulle jag vänta längre med hästen än med mig själv, för att vara säker på att den mår ok. JAG tycker att det är fel att tävla hästen dagen efter hög feber. Tror inte att det är många individer som är på topp dagen efter.

Jag skulle inte uttrycka det som att jag inte litar pä veterinärerna. Jag skrev ju att jag kände mig tveksam och att frågan inte riktigt är av den art som ens kan avgöras med vetenskaplig exakthet. Det är jag säker på att veterinärer skulle hålla med om. De är ju inte korkade. Låt säga att jag blev en smula förvånad - anses det verkligen ok att starta så snart efter feber?

Jag hade blivit ungefär lika tveksam och förvånad om det gällt en läkare och en barnidrottare.

Då hade ju idrotten haft lindrigare regler än tex barnomsorgen.

När vi pratar feber har det väl inte med saken att göra på vilken nivå man är på ridmässigt?

Det förutsätter ju att domarna ser det.

Åtminstone dressyrdomare borde väl se hälta? I hoppning galopperar man ju mest och då kan ju hältor vara svårare att se.

Men du menar alltså att det här faktiskt är ett problem på lokala tävlingar?

Det beror väl på vad man ser som problem, men det förekommer. Min poäng är i alla fall att det är betydligt fler hästar som inte är fräscha som kommer till start i lägre klasser än i högre, eftersom kontrollen inte är lika hård där.

Det är naturligtvis ett mycket större välfärdsproblem i så fall. Det rör ju dessutom betydligt fler hästar.

Men det påverkar så sett inte min förvåning kring den diskuterade febern. Där hade jag blivit förvånad/tveksam även om det gällt att starta i LB eller iofs att ta ett ordentligt träningspass.

Jane: TRIST!

Och ingen enda arbetarunge på söder hade det. Så om man vill bli elitryttare så hade man ju otroligt försprång att vara född som bonnunge i Skåne, jämförelsevis. Med en annan bakgrund hade han inte alls haft lika bra förutsättningar, givetvis är det en fördel att födas på ett ställe där alla har häst, om man vill hålla på med hästar.

Den rätta bakgrunden och rätt förutsättningar handlar ju inte bara om pengar.

Men sånt är ju livet?
Vad är det att gnälla över?

Hur många deltagare kom ifrån Afrika på vinter OS till exempel? De har ju många med på sommar OS och är väldigt framgångsrika i löpgrenarna.

Precis, och hur stor är chansen att man, om man är utan pengar, har rätt övriga förutsättningar idag? På den tiden kanske det var möjligt, men idag? Knappast troligt.

Jag vet en kille vars mor lever på soc. Han tävlar hästar åt en annan familj och är med och slåss om placeringarna på Falsterbo och breeders...
I Sverige, i nutid.

Så visst går det, men du måste vara en talang, och ärligt talat hur många är det?
Inte så många, sen måste du vilja kämpa för det och visa att du är villig att lägga ner hela din själ i det. Annars är ingen annan beredd att hjälpa dig.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
592
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
912
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
16 015
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar