"Ryttareliten"

Sv: "Ryttareliten"

Åka till simhallen är nog lika dyrt om man skulle göra det en gång i veckan för att inte tala om simskola.

Ridning på ridskola är inte speciellt dyrt om man gör jämförelser
0
I vår kommun kostar ett månadskort på simhallen 200:- och då får jag bada hur mycket jag vill alla dagar och ta med två barn gratis (kanske fler, men jag har bara haft med två)

Simlektion kostar ca 100:- per gång.

0
I vår kommun kostar ett månadskort på simhallen 200:- och då får jag bada hur mycket jag vill alla dagar och ta med två barn gratis (kanske fler, men jag har bara haft med två)

Simlektion kostar ca 100:- per gång.

Där jag bor så kostar månadskort för barn 350 och för mig 450, så jo det blir dyrare än att gå på ridskola

Vill man simträna för att satsa går man med i en simklubb, den jag känner till kostar 500-1000kr per termin beroende på nivå.

Det blir lite löjligt när hästfolk ska försöka prata ner kostnaderNa genom att jämföra med sporter som fotboll, simning, friidrott mfl. Ridning är en svindyr sport jämfört med andra om man vill satsa (och även annars, men speciellt om man vill nå toppen). Inget fel med det, pengar och föräldrar som är beredda att spendera dessa på barneta.intresse är bara i princip en förutsättning. Att det sedan krävs talang ochhårt arbete ocks å motsätter sig nog ingen

Senast ändrad:

Lite kl men på tal om
Den här diskussionen hade jag med en vän på Facebook . Vännen menade att eftersom fotboll är den billigaste och således den största sporten så borde Zlatan ha vunnit gärings( stavas ?)priset utan omsvep för han hade ju mer konkursan medan jag menade att sporter likt hästsport borde enligt de måtten mätta kräva mycket mer pga de extremt höga kostnaderna och de relativt små prissummorna. Så är man inte född med silversked i mun (som vi faktiskt oftast inte är) så krävs det sjukt mycket för att ta sig till toppen...

Och dessutom kan man redan på ganska låg nivå inom dina exempel bli av med kostnaderna helt. Jag spelade i förvisso en av stockholms rikaste klubbar i div 1-2 några säsonger i (dam)fotboll och stod inte ens för bensin till matcherna själv, bara till träningarna. Skor,benskydd, medlemsavgift och träningskläder var gratis..

kan jämföras med en ryttare på msv- 130 nivå i prestation.. ;)

Lite kl men på tal om
Den här diskussionen hade jag med en vän på Facebook . Vännen menade att eftersom fotboll är den billigaste och således den största sporten så borde Zlatan ha vunnit gärings( stavas ?)priset utan omsvep för han hade ju mer konkursan medan jag menade att sporter likt hästsport borde enligt de måtten mätta kräva mycket mer pga de extremt höga kostnaderna och de relativt små prissummorna. Så är man inte född med silversked i mun (som vi faktiskt oftast inte är) så krävs det sjukt mycket för att ta sig till toppen...

Lite generellt svar till diskussionen om ridsport att ridsport är dyrt.

Den i särklass dyraste sporten i världen bara måste vara, ishockey, tätt följd av fotboll, baceboll, basket osv...
Därefter kan man diskutera vem som betalar kalaset. Fotboll, ishockey; betalas av kommunerna, i allafall i Sverige. Kommunerna fullkomligt pumpar in deg i diverse arenor. Även näringslivet så klart.
Sporter som tjejer/kvinnor utövar, betalas oftas av föräldrar och ur egen ficka. Därför så får jag liiiite mera gåshud när kvinnor gör stora prestationer, då de oftast finansierar sina framgångar ur egen pluska.

Nu talar vi om vad man som idrottsutövare själv behöver betala, men i övrigt håller jag med dig.

5 miljoner till renovering av stadion och 50.000 till ny ridbana till ridklubben....

Och dessutom kan man redan på ganska låg nivå inom dina exempel bli av med kostnaderna helt. Jag spelade i förvisso en av stockholms rikaste klubbar i div 1-2 några säsonger i (dam)fotboll och stod inte ens för bensin till matcherna själv, bara till träningarna. Skor,benskydd, medlemsavgift och träningskläder var gratis..

kan jämföras med en ryttare på msv- 130 nivå i prestation.. ;)

Men hur kan det vara gratis? Vem betalar för det?

för mig känns debatten som pågår just i denna tråden ganska genuin och relevant, utan att det handlar om söta hästar och deras fluffiga pannluggar i sig. Det tar nog lite från ämet i fråga om inägg kan jag tycka.

KL
i övrigt så gillar jag de insatta reflektionerna som tar in hela bilden av elitsport och pengar osv.

Zlatan saknar jag i fråga om serie motsvarande Ryttareliten i porträtt av svt.
vore sjukt intressant att se liknande program med deltagande profiler och hur tv klippen blir.

Men hur kan det vara gratis? Vem betalar för det?

Sponsorer, gissningsvis.

Det är ju överlag svårt att jämföra individuella sporter med lagsporter genom klubbar och föreningar, som i fotboll och liknande, eventuella topplag i klubben drar in rejält med sponsorpengar, som då även kan gå till satsningar för yngre förmågor och klubbens barn- och ungdomslag.

Senast ändrad:

Ja, det hade varit väldigt kul att fått följa någon som på riktigt kämpat sig upp från "botten". Någon som börjat som fanatisk hästunge som bara var glad över att få borsta lite på grannens gamla travhäst osv.

Finns det överhuvudtaget någon i toppskiktet när det gäller hopp/dressyr/fälttävlan som inte fått någon stöttning alls hemmifrån?

Om du vill ha en tråd som det ämnet exklusivt diskuteras i så får du nog starta en ny tråd. Denna handlar om programmet som hästen i fråga är en del av.

Angelica Augustsson tas ofta som ett sådant exempel. Men utan störtning var hon inte, om än inte uppvuxen med egna hästar. Var ett reportage om hennes pappa som jobbade två jobb, ett dagtid och delade ut tidningar nattetid för att kunna finansiera hennes tävlande. Så en väldigt supportande, om än icke välbeställd, pappa möjliggjorde hennes satsning.
Jag skulle vilja se min pappas min om jag föreslog att han tagit två jobb för att jag skulle kunna träna och tävla :)

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
591
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
912
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
16 015
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka