"Ryttareliten"

Sv: "Ryttareliten"

Tycker nästan det är coolare än fotboll och ishockey. Det är mer på riktigt, man tävlar för att få cred och föder upp hästar och säljer och tränar andra. Lite mer av ett riktigt jobb. Jag stör mig faktiskt lite på de löjliga summor spelarna tjänar i de där lagbollsporterna (och antar att de är tvungna byta ut alla fruar och flickvänner de ev hade innan de slog mot fotomodeller dessutom, ok fördom).

Det vet jag inte, jag tycker det verkar vara ett riktigt jobb att vara fotbollsproffs också. Eller jobb, livegenskap snarare. Ryttare verkar ju vara betydligt friare i jämförelse.

Kul för fotbollsspelarna att de tjänar pengar, men nog får de offra väldigt mycket. Och sen är man slut när man är 35 - en ryttare kan ju hålla på hela livet, tävla tills man är en bit över 50, och sen jobba som tränare eller hästhandlare eller nåt. En elitryttare blir ju sällan arbetslös efteråt, för de kan ju en massa annat än tävla som de kan ta betalt för. Så behöver det ju inte vara med en fotbollsspelare, de verkar få börja om på ett annat sätt. Och de flesta tjänar ju inte dedär fantasisummorna.

Jo exakt, så jag tycker eliten i ridsport verkar mycket coolare än den i fotboll tex och är inte helt övertygad om att det vore bra om alla sporter hade den pengacirkusen som fotboll/ishockey osv.

(Och visst kan jag också tycka lite synd om dem iom att de blir köpta och sålda och får sitta på bänken osv och sedan får sälja kalsonger efter 30, men inte så mycket. Dessutom är ju pengamängden det som gör att de blir köpta och sålda och blir tvingade att sitta på bänkar och kan sälja kalsonger. Så det är inte bara fördelen utan också orsaken.)

Tycker nästan det är coolare än fotboll och ishockey. Det är mer på riktigt, man tävlar för att få cred och föder upp hästar och säljer och tränar andra. Lite mer av ett riktigt jobb. Jag stör mig faktiskt lite på de löjliga summor spelarna tjänar i de där lagbollsporterna (och antar att de är tvungna byta ut alla fruar och flickvänner de ev hade innan de slog mot fotomodeller dessutom, ok fördom).

Det är ju därför man väljer en karl som inte är proffs på fotboll eller hockey ;)

Proffs inom andra sporter verkar vara mer för vanligt folk :D

Fast med negativa föräldrar som hatar sport/musik/lärande/skola/livet/barn eller föräldrar som inte har råd med bil eller föräldrar som inte anmäler en till fotbollsklubben när man är typ 5 kommer man ingenstans inom fotboll (insert valfri sport/intresse/utbildning heller, antar att det är närapå värst inom musiken egentligen.).

Tror det är helt kört i närapå alla sporter (+ i skolan) om man har föräldrar som inte bara är panka utan också negativa (eller rika och rejält negativa, halvpank och positiv kanske är bättre). Sedan kan enstaka ta sig fram ändå med bra tränare och sjuk envishet men det är svårare.

Ska det vara helt jämställt mellan alla barn i Sverige och alla sporter får man väl göra som i Kina, testa barnen och knipa dem till internat om de har talang och slänga dem på sophögen om de inte har det.:eek:

(Tänk bara på mitt stackars barn som redan är förfördelat för jag har inte tränat honom i fotboll. Vi är sjukt ointresserade av fotboll, men jag ska väl ta fram en till våren och sparka lite så han inte blir helt efter.)

Jag förstår inte vad du är ute efter? Olika sporter har olika kostnader och det går inte att komma undan med att ridning till hör de dyrare tillsammans med exempelvis hockey, motorsport, segling mfl. Det kanske inte är en rikemanssport så tillvida att man måste vara stenrik för att rida men många sporter är mer tillgängliga när det gäller priset. Fotboll, innebandy, basket, brottning mfl är exempel på sporter som har billig utrustning och humana träningskostnader. Givetvis är det inte bara ekonomin som är problem när det gäller sport, men den kan mycket väl vara skillnaden mellan att ha en chans eller inte ha det.

Du kanske behöva sätta dig in i vad elitnivå är i andra sporter... NHL inom hockeyn är det högst betalda serien, det är i USA och det finns ärligt talat inget att jämföra med inom ridsporten, där handlar om sådana summor per spelare att det är helt absurt. Och där är det ingen som behöver ha några jobb på sidan av.
Om vi sedan tittar på sverige så är det Elitsserien eller SHL som är högsta serien, det är snarast att jämföra med världscupen inom hoppning och dressyr. Där beror det på vilket lag du tillhör och hur högt rankad du är, men en stor del av spelarna har "vanliga" jobb för att få det att gå ihop redan där, även om det finns stjärnor som får så pass bra betalt att de kan leva på det. Under det har du allsvenskan, lite mindre betalt, lite fler som måste jobba på sidan av men det är fortfarande på elitnivå.

Sen kommer vi till divisionerna och där kan man börja prata om ett mellanskikt, där folk har det mer som hobby eller yngre som är på väg upp.

Om man tittar på hur duktiga sporterna är på att ta hand om barn och ungdomar så kan jag personligen tycka att det är elittänk alldeles för tidigt, "sämre" sorteras bort tidigare och det finns få chanser att ta sig tillbaka om du är utsorterad som "inte tillräckligt bra" men å andra sidan så handlar det enbart om din egen fysik och känsla, du kan aldrig köpa dig till framgång snabbare genom att tex köpa en bra häst. Men visst från 5 till ungefär 10 års ålder så får alla vara med och det är ofta stort utbud att välja på.

Men som sagt det är nog väldigt få sporter som man kan leva på sitt tävlande, det finns väl ingen ryttare i hela världen som går runt på prispengar enbart, utan de har alla olika ben att stå på, om det sedan är som tränare, hästhandlare, utbildare, ärvda pengar eller andra jobb spelar ju mindre roll. Och om man tittar i stort så är det nog bara stora lagsporter som har möjligheter att ge lön till sina spelare och då finns det nästan alltid rika ägare som kan stoppa in pengar i sporten.

Du får då kanske precisera vilka sporter det är du pratar om. För vi verkar prata om olika saker tycker jag när jag läser snabbt.
För att förtydliga så pratar jag om, när det gäller ridning, elitryttare eftersom tråden handlar om programmet "Ryttareliten". I Sverige. Vad har NHL med elitryttare i Sverige och deras arbete att göra?

Jag reflekterade över hur just elitryttare även tränar andra, under sin egen aktiva tid som elitidrottare. Men du vill påstå att det är vanligt inom alla andra sporter också? Jag kan ju dra min f.d granne som exempel. H*n var en av Sveriges allra bästa skidåkare på sin tid. Nej, h*n hade inget vanligt jobb utöver sin sport och, nej, h*n tränade inte andra under sin aktiva tid som elitidrottare. H*n tränar för övrigt inte andra idag heller vad jag vet.

Du pratar också om att ha "vanliga" jobb utanför sin idrott. Men det har jag inte alls pratat om eftersom att som elitryttare träna andra ekipage fortfarande handlar om den idrott de utövar. Det har inget alls att göra med att jobba i affär, på sjukhus eller andra vanliga jobb. Eller är det tränarsysslan i sig du menar när du pratar om vanligt jobb?

Jag förstår inte vad du är ute efter? Olika sporter har olika kostnader och det går inte att komma undan med att ridning till hör de dyrare tillsammans med exempelvis hockey, motorsport, segling mfl. Det kanske inte är en rikemanssport så tillvida att man måste vara stenrik för att rida men många sporter är mer tillgängliga när det gäller priset. Fotboll, innebandy, basket, brottning mfl är exempel på sporter som har billig utrustning och humana träningskostnader. Givetvis är det inte bara ekonomin som är problem när det gäller sport, men den kan mycket väl vara skillnaden mellan att ha en chans eller inte ha det.

Vad jag är ute efter? Att jag inte tycker att ridsporten ska behöva skämmas så himla mycket över att inte alla kan ha häst. Så kanske det är med vissa sporter tex just ishockey, segling osv. Inte så mycket att göra. Jag tror det är svårt att bli elit i alla sporter utan något slags support. Det är inte ett specifikt ridproblem.

Den stund som folk börjar försvara och säga att det inte alls är så dyrt och jämför med exempelvis fotboll (som det gjorts här) och menar på att det är dyrt i alla sporter, så känns det mest som om de skäms för att det är dyrt och försöker dölja det. Det är ett faktum att ridning inte är var mans sport och att det hör till de dyraste (men det finns en del i samma prisklass och även dyrare) och det hur man än vändér och vrider på det.

Ridning är inte rikemanssport så till vida att även medelsvenssson har råd att ta en eller ett par lektioner i veckan och det går till och med att ha häst till ett pris så att det funkar utan att man är direkt rik, men vill man kunna träna pch tävla på annat än låg hobbynivå krävs det pengar, egna eller andras, eller mycket tur och skicklighet.

Sedan är det lättare att slå sig fram till eliten i vissa grenar inom ridsporten än andra, exemeplvis är fyrspann extremt dyr medan om man rider islandshäst, som inte är så stort, så kan även en hobbytyttare med tur, talang och måttliga resurser ta sig till SM och kanske längre. Oavsett ridsportgren krävs det helt andra resurser (personliga eller någon som sponsrar) för att ens kunna träna flera dagar i veckan i rimlig omfattning än vad många Svensons kan prestera även om samma Svensson haft råd att finansiera en billigare sport som fotboll, basket eller simning.

Vad jag är ute efter? Att jag inte tycker att ridsporten ska behöva skämmas så himla mycket över att inte alla kan ha häst. Så kanske det är med vissa sporter tex just ishockey, segling osv. Inte så mycket att göra. Jag tror det är svårt att bli elit i alla sporter utan något slags support. Det är inte ett specifikt ridproblem.

Alla har inte råd med en 12:a heller.

Ska jag vara helt ärlig och fundera över i vilken sport man kan nå eliten hyggligt enkelt så tror jag ju tex fotboll ligger långt ned i listan. Inte pga kostnader utan på grund av att så väldigt många drömmer om att bli fotbollsproffs (då inbillar jag mig att engagerade föräldrar som gav en en boll tidigt i livet är en fördel tex). Man ska nog satsa på någon ganska liten sport, men då kan man inte leva på det.

Men jo ridning är lite dyrare som sport, speciellt om man vill rida många gånger i veckan. Jag tror inte vi kan göra någonting åt det eftersom det är ett levande dyrt djur inblandat, som bor i ett land där det behöver skydd och mat om vintern. (Varpå det såklart är lite bättre att bo i Skåne än i Uppland, men ännu bättre att bo i Tyskland, eller Argentina.) Dessutom ett land med höga skatter och inte helt vansinnigt låga löner. Samtidigt är vi ju väldigt hästtäta nu.

(Bäst att berätta att jag då hör till dem här som aldrig ägt en häst och sannolikt aldrig kommer att göra det, eftersom det är för dyrt och/eller tar för mycket tid.)

Om det är ett krav, beror väl på vad målet är.

Det finns inte särskilt många elitryttare som har haft mina eller mabuses förutsättningar. Nu är ju inte det ett problem, det går ju bra i livet för de allra flesta utan att man blir elitryttare. Men eftersom det är vad tråden handlar om, så.

Ridning, även på ridskola, är en dyr sport för föräldrarna, jämfört med de flesta. Det beror inte enbart på att hästar är dyra i drift, utan även på hur de flesta kommuner ger bidrag till olika idrotter. Ridningen är sällan särskilt gynnad på den punkten.

Åka till simhallen är nog lika dyrt om man skulle göra det en gång i veckan för att inte tala om simskola.

Ridning på ridskola är inte speciellt dyrt om man gör jämförelser

Verkligen? Nämn en?

Alla jag känner till tränar eller säljer hästar, utöver det egna tävlandet. Om inte personligen, så är det så deras verksamhet organiseras. Finns inget tävlingsstall såvitt jag vet som går runt på enbart prispengar, däremot finns det anställda tävlingsryttare. Men då får de också rida en hel del hästar som sedan säljs - möjligen till en egen sponsor så att man kan fortsätta tävla hästen (som när RGB sålde Unita till Stuteri Ask).

Fast det är ju en del av sporten, det du nämner. Ser inget konstigt i det. Dock är det betydligt vanligare att vara catchrider utomlands än här. I England är det så till nästan 80% att de bästa ryttarna tävlar hästar åt ägare som bara tycker det är kul att äga en häst och betalar all träning och tävlingar för hästen

Fast det finns ju väldigt mycket billigare sporter än ridning. När jag var tonåring så tränade jag friidrott och fäktning också, utöver ridning. De två tillsammans kom inte upp i samma kostnad som ridningen ensam, trots att jag tränade både fäktning och friidrott flera gånger i veckan, och red bara en gång.

Om föräldrarna inte kan nånting, så krävs ju att de har mer pengar istället, för då måste ju mer hjälp köpas in, än om de exempelvis är landslagsryttare med eget stall och egna hästar. Att addera en ponny till där är ju inte alls lika stor kostnad på marginalen, som när man ska köpa en ponny och en uppstallning och tränarhjälp.

De flesta som rider och tävlar ponny gör det ju inte på heltid utan de har oftast bara en ponny, så nä inte behövs det mer än att åka till en tränare och träna en gång i veckan.

Jag vet en ponnyryttare som red EM som hade föräldrar som knappt visste vad som var fram eller bak på ponnyn. Ryttaren hade talang och en bra ponny.

Simskola på samma ort där det kostar 256kr/lektion på ridskola för ponnyryttare kostar 105kr/lektion. Rätt stor skillnad tycker jag. Samma kommun. Man ser nästan ridskolan från simhallen.

Åka till simhallen är nog lika dyrt om man skulle göra det en gång i veckan för att inte tala om simskola.

Ridning på ridskola är inte speciellt dyrt om man gör jämförelser

Intressant. Underligt då att i princip alla jämförelser och all statistik visar motsatsen.

Jag ingår i en arbetsgrupp som tittar på detta i min kommun, en av landets största. Och det är inte så att min kommun är ett undantag. Undantag är de (få) kommuner där subventioner och aktivitetsstöd är rättvisa.

Sen tillkommer ju sådant som att ridskoleelever får mindre för pengarna, på många sätt. Långt ifrån alla ridskolor har dusch och omklädningsrum, tex. En del har inte ens vattentoalett.

Jag vill påstå att fotboll ligger långt upp på listan där man har en hygglig chans att nå långt med bara talang och minimal uppbackning hemmifrån, det är dessutom kanska många som lever på enbart sitt fobollsspelande. Även en megatalang har svårt att ta sig fram inom ridsporten då trösklen in är mycket högre, man måste ha tur eller ha råd med häst.

De flesta som rider och tävlar ponny gör det ju inte på heltid utan de har oftast bara en ponny, så nä inte behövs det mer än att åka till en tränare och träna en gång i veckan.

Jag vet en ponnyryttare som red EM som hade föräldrar som knappt visste vad som var fram eller bak på ponnyn. Ryttaren hade talang och en bra ponny.

Och gissningsvis var föräldrarna inte luspanka.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
591
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
912
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
16 015
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar