"Ryttareliten"

Sv: "Ryttareliten"

Det var utifrån betalarens synpunkt jag nämnde att 1000 kr/tim inte är billigt. Man får väl anta att tränarna ifråga har räknat ut vad de måste ta för att gå runt.

Jag kan tänka mig att man måste ha ett vanligt jobb vid sidan av om man håller på med mindre sporter, t.ex. skytte, curling osv. Men jag tror vi pratar olika saker i övrigt, du nämner att man måste upp på elitnivå i hockey osv för att få "lön" för sitt idrottande. Medan jag hela tiden har tänkt på elitidrott, jag tror jag har nämnt "elit" hela tiden. TV-programmet som diskuteras handlar ju också om elitryttare, inte vanliga dödliga eller ryttare i mellanskiktet. Och jag har väldigt svårt att tro att ridande på elitnivå skulle vara särskilt enkelt att kombinera med ett "vanligt" jobb, tror du?

Hur tar man hand om ungdomar i andra sporter, t.ex fotboll? Är det svårt för "alla att få vara med"? Blir det elitistiskt tänkande redan från start så att säga? Alltså att det är svårt att få spela om man inte anses tillräckligt bra osv?

Visst är det så.. mina föräldrar tycker inte om hästar.. Min pappa har aldrig sett mig rida.. min mamma har varit med på 2 tävlingar. Därför kom jag igång sent att tävla mer frekvent.. inte förrän jag själv fyllde 18 och kunde köra själv. På ponny fick jag tävla på tävlingar som var såpass nära där pappa kunde lasta av trailer och ponny och mig och åka hem..

Det beror ju också på vad man jämför med. Jag har aldrig haft egen häst, och började tävla när jag var över tjugo, och hade egen inkomst så att jag kunde rida två gånger i veckan på ridskola (ett krav för att få tävla ridskolans hästar). Egen häst var naturligtvis helt omöjligt, det fanns inte på kartan. Det var mycket nog att få rida på ridskolan en gång i veckan hela uppväxten.

Å ena sidan är det ju ett enormt privilegium att mina föräldrar hade så gott ställt, och så pass stort engagemang, att de betalade ridlektioner i alla år så att jag kunde lära mig rida, plus tog sig tid i många år att skjutsa dit (ridskolan ligger några vältrafikerade mil långt bort). Jag kommer dessutom från en släkt där folk alltid ridit, även om just mina föräldrar inte är så intresserade, så det var helt självklart att jag skulle börja på ridskola och lära mig rida som liten, som att lära sig simma eller cykla.

Å andra sidan så har jag ju inte haft några förutsättningar alls jämfört med dem som växer upp med hästkunniga och hästintresserade föräldrar, och egna hästar att rida och tävla.

Ja visst är det svårt att prioritera rätt men min arbetskamrat uttalar sig väldigt ofta så negativt och hånfullt om hästar även i sin dotters närvaro som faktiskt verkar älskar djur i allmänhet och hästar i synnerhet. Denna flicka, tror hon har blivit 13 eller 14 nu får liksom inte ens något moraliskt stöd utan får höra utav sin mamma att hästar bara är till besvär för de bits fram och sparkas bak. Och att det är så tråkigt att titta på när dottern rider, detta säger hon mitt framför ögonen på flickan som alltså börjar närma sig tonåren.

Man behöver väl inte älska sina barns hobby men måste man nedvärdera barnets största intresse? Är det inte stor risk att barnet faktiskt då känner att mitt intresse är inget att ha eller sträva efter det är ingen idé jag håller på med det? Föräldrars stöd, inte genom pengar utan genom att visa sig intresserade av vad deras barn tycker är roligt och engagera sig åtminstone lite grann i barnens intresse kan vara nog så viktigt och kanske göra skillnad i hur långt barnet sedan tar sig fram i en sport.

Jag hyrde ponny från stall sjöhästen.. över vintrarna! Sen fick jag egen ponny av farfar när jag var 16 år! Tog ganska lång tid sen innan jag köpte egen häst.. lånade hästar i flera år och tävlade på och köpte sedan en galoppör. När den dog köpte jag min blivande svårklasshäst för försäkringspengarna, det var 1998

Jag hade tur att ridskolan jag började på bara låg 6km hemifrån, det innebar att jag kunde cykla dit, likaså så låg stallen jag hade ponnyn i såpass nära att man kunde gå eller cykla! Annars hade det nog inte funkat. Tror nästan hela landslaget i ponnyhoppning på den tiden kom ifrån Kungsbacka, dom hade ju full backup från föräldrar såklart, vi kom ju ifrån samma stall så skillnaden blev ju rätt uppenbar.. men även på den tiden handlade det om mkt pengar och dyra ponnier för att rida på den nivån. (början på 80-talet).

Ja, då har du ju haft rätt bra förutsättningar! :) Det är ju det jag menar, de barn som inte får hästar av farfar eller stallhyran betald av föräldrarna, kan förstås inte satsa på samma sätt som du gjorde.

Och sen kan man förstås ha ännu bättre förutsättningar, och sämre. Det beror på vad man jämför med. Men några förutsättningar måste man ha, bara hårt jobb och talang räcker inte. Inte hela vägen, i alla fall.

Så är det ju med allt annat i samhället också där det är hård konkurrens, man måste ha lite förutsättningar, för man ska konkurrera med andra som är lika begåvade och jobbar lika hårt, och har förutsättningarna.

Senast ändrad:

Jag jobbade faktiskt ihop stora delar av min stallhyra själv, stod i ett cafe på helgerna sen jag var 14 år ;)

Jag är glad att farfar iallafall ställde upp med ponny!!

Och jag får ju tacka min lyckliga stjärna att mina föräldrar hade råd att köpa mig en cykel så jag slapp gå till stallet :p

Men satsa vet jag inte .. det blev det ju inget av på ponny.

Jag tror att dom flesta utan några förutsättningar alls tröttnar rätt fort faktiskt! Man måste ju se nått ljus i tunneln för att orka hålla på!

Senast ändrad:

:bow::bow: wow!! Jag tycker du har varit jätteambitiös! Och det imponerar stort på mig att hitta kraften själv! Jag har en alldeles för bra häst själv. Köpte en åttaårig medelmåtta som har visat sig vara väldigt talangfull. Jag kan inte på långa vägar ge henne vad hon behöver så jag nöjesrider ett par gånger i veckan och så lånar jag ut henne till en 18 årig tjej som är jätteduktig men som inte alls har råd med häst. Jag betalar ut allt utom träningarna och jag tycker det är ett koncept som passar mig bra!

Njä han har väl inte direkt fått så mkt hjälp utan gjort det mesta själv. Han började ju redan när han var 16år på Flyinge och har jobbat sig själv upp

Det han inte gjorde själv var avgörande steg, pengar till ridlektioner, ponny + någon som hjälpte honom på traven att komma in vid Flyinge. Och vem betalade 10-veckorskursen?Den som med nöd har mat för dagen och kläder brukar inte lyckas skaffa och hålla en ponny och dessförinnan ha råd med ridlektioner direkt.

Frånskilda föräldrar innebär knappast per automatik fattiga föräldrar. Ja Jan har säker fått jobba hårt, men har säkert haft talang och viss uppbackning både av föräldar och millitären han kom i kontakt med som ordnade in honom på Flyinge.

Ja man kan säker komma någonstan utan rika föräldrar, men det krävs så mycket mer än av den som har har bättre förutsättningar och utan pengar alls så kommer man sällan någonstans alls.

Senast ändrad:

Det var utifrån betalarens synpunkt jag nämnde att 1000 kr/tim inte är billigt. Man får väl anta att tränarna ifråga har räknat ut vad de måste ta för att gå runt.

Jag kan tänka mig att man måste ha ett vanligt jobb vid sidan av om man håller på med mindre sporter, t.ex. skytte, curling osv. Men jag tror vi pratar olika saker i övrigt, du nämner att man måste upp på elitnivå i hockey osv för att få "lön" för sitt idrottande. Medan jag hela tiden har tänkt på elitidrott, jag tror jag har nämnt "elit" hela tiden. TV-programmet som diskuteras handlar ju också om elitryttare, inte vanliga dödliga eller ryttare i mellanskiktet. Och jag har väldigt svårt att tro att ridande på elitnivå skulle vara särskilt enkelt att kombinera med ett "vanligt" jobb, tror du?

Hur tar man hand om ungdomar i andra sporter, t.ex fotboll? Är det svårt för "alla att få vara med"? Blir det elitistiskt tänkande redan från start så att säga? Alltså att det är svårt att få spela om man inte anses tillräckligt bra osv?

Du kanske behöva sätta dig in i vad elitnivå är i andra sporter... NHL inom hockeyn är det högst betalda serien, det är i USA och det finns ärligt talat inget att jämföra med inom ridsporten, där handlar om sådana summor per spelare att det är helt absurt. Och där är det ingen som behöver ha några jobb på sidan av.
Om vi sedan tittar på sverige så är det Elitsserien eller SHL som är högsta serien, det är snarast att jämföra med världscupen inom hoppning och dressyr. Där beror det på vilket lag du tillhör och hur högt rankad du är, men en stor del av spelarna har "vanliga" jobb för att få det att gå ihop redan där, även om det finns stjärnor som får så pass bra betalt att de kan leva på det. Under det har du allsvenskan, lite mindre betalt, lite fler som måste jobba på sidan av men det är fortfarande på elitnivå.

Sen kommer vi till divisionerna och där kan man börja prata om ett mellanskikt, där folk har det mer som hobby eller yngre som är på väg upp.

Om man tittar på hur duktiga sporterna är på att ta hand om barn och ungdomar så kan jag personligen tycka att det är elittänk alldeles för tidigt, "sämre" sorteras bort tidigare och det finns få chanser att ta sig tillbaka om du är utsorterad som "inte tillräckligt bra" men å andra sidan så handlar det enbart om din egen fysik och känsla, du kan aldrig köpa dig till framgång snabbare genom att tex köpa en bra häst. Men visst från 5 till ungefär 10 års ålder så får alla vara med och det är ofta stort utbud att välja på.

Men som sagt det är nog väldigt få sporter som man kan leva på sitt tävlande, det finns väl ingen ryttare i hela världen som går runt på prispengar enbart, utan de har alla olika ben att stå på, om det sedan är som tränare, hästhandlare, utbildare, ärvda pengar eller andra jobb spelar ju mindre roll. Och om man tittar i stort så är det nog bara stora lagsporter som har möjligheter att ge lön till sina spelare och då finns det nästan alltid rika ägare som kan stoppa in pengar i sporten.

Fast elitryttare i Sverige och Elitryttare utomlands är ju ganska stor skillnad, även om man inte kommer upp i summor som NHL så är det rätt många utomlands som faktiskt kan leva på sin sport. Dessutom är ju ridsporten mer accepterad utomlands och ses inte som en rosa flickdröm.

:bow::bow: wow!! Jag tycker du har varit jätteambitiös! Och det imponerar stort på mig att hitta kraften själv! Jag har en alldeles för bra häst själv. Köpte en åttaårig medelmåtta som har visat sig vara väldigt talangfull. Jag kan inte på långa vägar ge henne vad hon behöver så jag nöjesrider ett par gånger i veckan och så lånar jag ut henne till en 18 årig tjej som är jätteduktig men som inte alls har råd med häst. Jag betalar ut allt utom träningarna och jag tycker det är ett koncept som passar mig bra!

Åh tack :o

Ungefär som jag har det nu.. mina gamla tävlingshästar är pensionerade och jag har inte råd att köpa nya, så jag har 2 st från varsin uppfödare som jag har tillgång till.. Kan inte tacka dom nog för detta :bow:

Sen är jag galen nog att försöka göra en satsning igen i fälttävlan :D

Ja man kan säker komma någonstan utan rika föräldrar, men det krävs så mycket mer än av den som har har bättre förutsättningar och utan pengar alls så kommer man sällan någonstans alls.

Har man full backup hemifrån föräldrar så tror jag visst det kan gå. Men såklart det krävs enormt mkt, så jag tror faktiskt inte så många orkar! Speciellt inte som det utvecklar sig med dyr utrustning, kläder osv.. tror många barn/ungdomar ger upp redan där..

Absolut inte, det var enormt billigt på den tiden. Tränade gjorde man för sina föräldrar eller på ridklubben och dit red man.

Nej, "man" tränade inte för sina föräldrar. Det kan man bara göra om föräldrarna kan träna en. Min mamma går helst inte i närheten av hästar, min pappa är inte rädd för dem men vet heller inget om dem.

Det du beskriver är väldigt otypiskt för Sverige, om än typiskt för Skånes landsbygd. Vid samma tid var ju antalet hästar i Sverige betydligt lägre än det är nu. Bara det betyder ju att färre har en egen häst eller ponny, och det betyder att det fanns färre hästar eller ponnisar att låna för att rida på.

Jag hade goda förutsättningar i två avseenden: Mina föräldrar hade råd att låta mig ha en ponny under tonårstiden. En ordinär ponny som jag utbildade själv, efter bästa förmåga. Jag red med på ridskolans lektioner en gång i veckan, det var min träning. Och så bodde vi i en liten håla, så jag kunde cykla till stallet. Det vara bara 2-3 kilometer.

Mina föräldrar tyckte inte att det var enormt billigt, som du. De betalade för att de kunde och för att jag mådde bra.

Det gjorde jag med.. red med på lektion, dessutom hade vi väldigt bra ridlärare! Sen var jag en riktig nörd och hängde jämt på ridskolan och slet på alla möjliga vis, vilket innebar att jag till slut fick rida ridlärarnas hästar! Både på lektion och på egen hand = lyckan var total.

Fast elitryttare i Sverige och Elitryttare utomlands är ju ganska stor skillnad, även om man inte kommer upp i summor som NHL så är det rätt många utomlands som faktiskt kan leva på sin sport. Dessutom är ju ridsporten mer accepterad utomlands och ses inte som en rosa flickdröm.

Fast lever de på enbart prispengar? Men ja prispengarna utomlands är ju betydligt högre, men där är det även än mer en överklass sport.

Fast en familj som knappt har råd med mat för dagen lär inte ha råd att låta sina barn spela fotboll heller, så jag ser inte riktigt varför det är relevant. Någon nämnde en terminsavgift på 2500 kr på ridskola (jag har ingen koll själv, så jag snor det) och det blir då ungefär 400 kr/månad utslaget på ett år. Det är en summa jag skulle våga påstå att de flesta familjer har råd att lägga ut, med rätt prioriteringar.

Det är, åtminstone för mig, ett väldigt stort hopp från att knappt ha mat för dagen till att vara uppväxt i en hästfamilj som kan köpa allt man pekar på, det finns ganska många lägen däremellan och man måste inte komma från en rik hästfamilj för att lyckas.

Du kanske behöva sätta dig in i vad elitnivå är i andra sporter... NHL inom hockeyn är det högst betalda serien, det är i USA och det finns ärligt talat inget att jämföra med inom ridsporten, där handlar om sådana summor per spelare att det är helt absurt. Och där är det ingen som behöver ha några jobb på sidan av.
Om vi sedan tittar på sverige så är det Elitsserien eller SHL som är högsta serien, det är snarast att jämföra med världscupen inom hoppning och dressyr. Där beror det på vilket lag du tillhör och hur högt rankad du är, men en stor del av spelarna har "vanliga" jobb för att få det att gå ihop redan där, även om det finns stjärnor som får så pass bra betalt att de kan leva på det. Under det har du allsvenskan, lite mindre betalt, lite fler som måste jobba på sidan av men det är fortfarande på elitnivå.

Sen kommer vi till divisionerna och där kan man börja prata om ett mellanskikt, där folk har det mer som hobby eller yngre som är på väg upp.

Om man tittar på hur duktiga sporterna är på att ta hand om barn och ungdomar så kan jag personligen tycka att det är elittänk alldeles för tidigt, "sämre" sorteras bort tidigare och det finns få chanser att ta sig tillbaka om du är utsorterad som "inte tillräckligt bra" men å andra sidan så handlar det enbart om din egen fysik och känsla, du kan aldrig köpa dig till framgång snabbare genom att tex köpa en bra häst. Men visst från 5 till ungefär 10 års ålder så får alla vara med och det är ofta stort utbud att välja på.

Men som sagt det är nog väldigt få sporter som man kan leva på sitt tävlande, det finns väl ingen ryttare i hela världen som går runt på prispengar enbart, utan de har alla olika ben att stå på, om det sedan är som tränare, hästhandlare, utbildare, ärvda pengar eller andra jobb spelar ju mindre roll. Och om man tittar i stort så är det nog bara stora lagsporter som har möjligheter att ge lön till sina spelare och då finns det nästan alltid rika ägare som kan stoppa in pengar i sporten.

Finns det hockeyspelare i elitserien som måste ha annat jobb för att överleva?
Jag har noll koll på vad hockeyspelare tjänar överlag men jag är vän med en som spelar i LHC och han har inte behövt ha ett annat jobb på flera år. Han tjänar rejäla summor pengar, och då är han inte direkt bäst i sverige och han är inte en av de som varit en sväng utomlands och tjänat ännu mer pengar.
Alla hans lagkamrater verkar typ bada i pengar.

Men du menar att det finns elithockeyspelare som tjänar mindre än ett normalt heltidsjobb?

Senast ändrad:

Har man full backup hemifrån föräldrar så tror jag visst det kan gå. Men såklart det krävs enormt mkt, så jag tror faktiskt inte så många orkar! Speciellt inte som det utvecklar sig med dyr utrustning, kläder osv.. tror många barn/ungdomar ger upp redan där..

Det har du säkert rätt i och vissa av dessa ungdomar skulle kunnat gå långt om de var födda i rätt familj (intresse och eller pengar). Det är ingen slump att så många av toppryttarnas barn blir famgångsrika. De har betydligt bättre odds oavsett om föräldrarna dem allt eller de får kämpa.

Å andra sidan så har jag ju inte haft några förutsättningar alls jämfört med dem som växer upp med hästkunniga och hästintresserade föräldrar, och egna hästar att rida och tävla.

Fast det är ju inte ett direkt krav. det finns väldigt många som har föräldrar som inte är ett dugg intresserade av hästar eller kan häst men som satsar på sitt barn.

Det har med mentaliteten på föräldrarna tror jag, till viss del att tillägga.

Det är självklart att det finns de som absolut inte har råd men de har inte heller råd med någon annan sport heller eller aktivitet

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
591
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
912
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
16 015
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka