"Ryttareliten"

Sv: "Ryttareliten"

Förresten, hon i artikeln tog upp Helena Persson och RGB som några hon tyckte borde uppmärksammats eftersom hon menade att de inte fötts med silversked i mun. Jag har ingen jätte bra koll, men båda två är väl helt vanliga ridskoleryttare? Men som sagt, det krävs ju lite för att bara ha råd att bli det.. ffa om man ska rida flera ggr i veckan vilket man antagligen gjort om man sedan lyckats..

Det beror ju på vad man menar med silversked, men åtminstone RGB är ju född med en hästmässig silversked i munnen. Hans pappa tävlade (på hyfsat hög nivå, lantliga EM, vill jag minnas) och hade egna hästar (födde upp dem till och med, har jag för mig), så när han växte upp fanns det alltid hästar hemma att rida på, när han blev äldre kunde han ha egna hästar hemma hos föräldrarna billigt (eftersom de hade egen gård), han hade väl åtminstone en egen ponny som tonåring. Däremot hade de väl inte gott om kontanter att köpa hästar och annat för, men de hade hästarna och kunskapen, och förmodligen lite kontakter också. Han har aldrig ridit på ridskola öht, vad jag vet.

Helena Persson vet jag inget om.

Det måste nog vara första gången vi håller med varandra! :D
Sen är det klart att det GÅR... men det är ju som du säger, bara titta på hur många som faktiskt lyckats trots att de från början inte haft några direkta resurser.. Dom går ju att räkna på en hand.. och dessutom så måste man ju fråga sig vilka som ska få vara med i den gruppen.. i mina ögon kostar det rätt mycket pengar att "bara" kunna vara ridskoleryttare och då rida flera gånger i veckan.. så jag vet inte om en sådan borde få vara med i den gruppen...
Sedan säger väl bara det att ridning kostar galet mycket pengar, vi kan inte ens skaka fram ryttare som lyckats på riktigt som inte haft föräldrar som iaf haft råd att sätta dem på ridskola och att ryttares bild är att de som är "fattiga och inte har några pengar" är folk som ändå har råd att rida på ridskola. Snacka om skev verklighetsuppfattning.

Jan Brink tex kommer väl varken från pengar eller hästbakgrund? Jag undrar lite vilka de tillfrågat om att vara med i den här serien, alla kanske faktiskt inte vill vara med i TV och naturligtvis, kommer det fler säsonger?

Jan Brink tex kommer väl varken från pengar eller hästbakgrund? Jag undrar lite vilka de tillfrågat om att vara med i den här serien, alla kanske faktiskt inte vill vara med i TV och naturligtvis, kommer det fler säsonger?

Gör han inte? Han har väl en syster som rider också, hur kunde de rida båda två som barn, ifall familjen hade varken pengar eller hästar? Jag har alltid uppfatat honom som medelklass, ingen arbetarunge precis.

Han spelade väl dessutom hockey innan han började rida, det är ju inte heller gratis, så lite pengar måste ju föräldrarna ha haft.

Edit: här står det lite om hans bakgrund. Uppenbart var ju inte föräldrarna fattigare än att de hade råd att hålla honom med häst, om än ingen dyrbar sådan.

Senast ändrad:

Då är jag med på vad du menar. :)

Apollo 13: Du har givetvis rätt, utan några förkunskaper är det svårt. Feltänkt av mig.

Det beror ju på vad man menar med silversked, men åtminstone RGB är ju född med en hästmässig silversked i munnen. Hans pappa tävlade (på hyfsat hög nivå, lantliga EM, vill jag minnas) och hade egna hästar (födde upp dem till och med, har jag för mig), så när han växte upp fanns det alltid hästar hemma att rida på, när han blev äldre kunde han ha egna hästar hemma hos föräldrarna billigt (eftersom de hade egen gård), han hade väl åtminstone en egen ponny som tonåring. Däremot hade de väl inte gott om kontanter att köpa hästar och annat för, men de hade hästarna och kunskapen, och förmodligen lite kontakter också. Han har aldrig ridit på ridskola öht, vad jag vet.

Helena Persson vet jag inget om.

Det hade varenda bonnunge i Skåne vid den tiden, en egen ponny sas.

Roffe var väldigt framgångsrik på ponny och vann sm i både fälttävlan och hoppning har jag för mig på Partner.

Kommer inte ihåg att Sven-Erik tävlade men det måste har varit på typ 60 talet eller något i så fall. Dock skall man vara medveten om att de fick jobba häcken av sig på sin gård där de hade grisar

Precis som "var enda bondunge hade ponny" så fick nog varenda bondunge jobba häcken av sig på gården. Har man en gård och andra djur på den, så kostar inte en häst jätte mycket extra bara att ha den. Däremot måste det ju kostat en del att träna och ta sig dit.. om nu gården inte råkade ligga vägg i vägg med en anläggning. Sen kostar det ju att tävla och tävlar man SM så är det ju hyfsat mycket resor man ska ha tid och pengar till.

Fast på den tiden tror jag inte det var så dyrt? När jag tränade hoppning på 80 - talet (tidigt) kostade det 50 spänn. Ponny och ryttarlicens 25 kronor styck. Bor man i skåne har man ju nära till allt, anläggningar och ft-banor. Bensin/Diesel var ju i princip gratis.

Gör han inte? Han har väl en syster som rider också, hur kunde de rida båda två som barn, ifall familjen hade varken pengar eller hästar? Jag har alltid uppfatat honom som medelklass, ingen arbetarunge precis.

Han spelade väl dessutom hockey innan han började rida, det är ju inte heller gratis, så lite pengar måste ju föräldrarna ha haft.

Edit: här står det lite om hans bakgrund. Uppenbart var ju inte föräldrarna fattigare än att de hade råd att hålla honom med häst, om än ingen dyrbar sådan.

Njä han har väl inte direkt fått så mkt hjälp utan gjort det mesta själv. Han började ju redan när han var 16år på Flyinge och har jobbat sig själv upp

I Skåne så kunde i princip vem som helst ha en häst väldigt billigt på den tiden när jag gick i skolan så var det mer ovanligt att man inte hade häst om man bodde utanför städerna och det måste man nog säga att de flesta gjorde. Det var stor skillnad från Stockholms området. Flyttade ner till Skåne efter 9an mkt pga hästintresset och att alla hästkompisar bodde här nere. Det var en enorm skillnad för mig, här kunde man i princip få ha sin häst gratis hos en bonde genom att man hjälpte till att ta in höskörden. I Stockholm var det betydligt dyrare

Det hade varenda bonnunge i Skåne vid den tiden, en egen ponny sas.

Och ingen enda arbetarunge på söder hade det. Så om man vill bli elitryttare så hade man ju otroligt försprång att vara född som bonnunge i Skåne, jämförelsevis. Med en annan bakgrund hade han inte alls haft lika bra förutsättningar, givetvis är det en fördel att födas på ett ställe där alla har häst, om man vill hålla på med hästar.

Den rätta bakgrunden och rätt förutsättningar handlar ju inte bara om pengar.

Njä han har väl inte direkt fått så mkt hjälp utan gjort det mesta själv. Han började ju redan när han var 16år på Flyinge och har jobbat sig själv upp

I Skåne så kunde i princip vem som helst ha en häst väldigt billigt på den tiden när jag gick i skolan så var det mer ovanligt att man inte hade häst om man bodde utanför städerna och det måste man nog säga att de flesta gjorde. Det var stor skillnad från Stockholms området. Flyttade ner till Skåne efter 9an mkt pga hästintresset och att alla hästkompisar bodde här nere. Det var en enorm skillnad för mig, här kunde man i princip få ha sin häst gratis hos en bonde genom att man hjälpte till att ta in höskörden. I Stockholm var det betydligt dyrare

J, och i så fall är det väl en enorm fördel om man bor i Skåne? Och alla skåningar hade knappast häst. Jag känner folk uppväxta i Skåne som aldrig haft häst. Om man läser Svinalängorna, t ex, där verkar ju inte en kotte ha häst. Och de människorna finns ju också. Men ingen blev elitryttare.

Precis som "var enda bondunge hade ponny" så fick nog varenda bondunge jobba häcken av sig på gården. Har man en gård och andra djur på den, så kostar inte en häst jätte mycket extra bara att ha den. Däremot måste det ju kostat en del att träna och ta sig dit.. om nu gården inte råkade ligga vägg i vägg med en anläggning. Sen kostar det ju att tävla och tävlar man SM så är det ju hyfsat mycket resor man ska ha tid och pengar till.

Absolut inte, det var enormt billigt på den tiden. Tränade gjorde man för sina föräldrar eller på ridklubben och dit red man.

Jag betalade 300kr för 10 g träning för en av de bästa på den tiden. Roffe tog en hundring för träning och likaså Janne Jönsson.

Tror att vi betalade 120kr för en fälttävlansstart och ca 30kr för en hoppklass

Och ingen enda arbetarunge på söder hade det. Så om man vill bli elitryttare så hade man ju otroligt försprång att vara född som bonnunge i Skåne, jämförelsevis. Med en annan bakgrund hade han inte alls haft lika bra förutsättningar, givetvis är det en fördel att födas på ett ställe där alla har häst, om man vill hålla på med hästar.

Nej det har du fullt rätt i!

J, och i så fall är det väl en enorm fördel om man bor i Skåne? Och alla skåningar hade knappast häst. Jag känner folk uppväxta i Skåne som aldrig haft häst. Om man läser Svinalängorna, t ex, där verkar ju inte en kotte ha häst. Och de människorna finns ju också. Men ingen blev elitryttare.

I det området jag flyttade till så var det mer ovanligt att inte ha häst faktiskt och drar man sig åt Flyingehållet så var det nästan underligt om man inte hade det.

Precis, och hur stor är chansen att man, om man är utan pengar, har rätt övriga förutsättningar idag? På den tiden kanske det var möjligt, men idag? Knappast troligt.

Nu har jag ju inte nämnt något alls om vad det kostar i andra sporter att träna, helt enkelt för att jag inte har en susning om det.
Jag kommenterade endast att det inte är billigt att träna när man rider. Kan förtydliga att det är dressyr jag tänker på, vet inte vad hopp- och fälttävlanstränare tar, men gissar att det är likartat.
Anser du att 1000 kr/tim är billigt?

KL
I del 3 reflekterade jag över att knappast andra sporters elitutövare har träningar för andra (väl?), medan elitryttare väl oftast är mer eller mindre tvungna för att få ekonomin att gå ihop. (Även om man väl får hoppas att de håller träningar för att det är roligt också)

1000 kr/h, sen ska du dra av sociala avgifter, försäkring och så ska det även täcka när du är sjuk, då är det inte så mycket pengar kvar av 1000 kr... Men för den som betalar är det rätt mycket pengar.

Andra elit utövare har ofta ett "vanligt" jobb på sidan av, inom hockeyn så måste du upp på elitserie nivå för att kunna få en heltidslön från hockeyn, inom fotbollen är det samma sak. Dessutom brukar det ofta vara inskrivet i deras kontrakt med klubben att de måste jobba visst antal timmar antingen genom att träna yngre eller annat arbete inom föreningen.
Min äldsta tävlar i skytte och där finns det knappt någon som inte har ett heltidsjobb på sidan av för att kunna finansiera sitt tävlande.

Så elitryttarna skulle säkert kunna ha ett annat jobb också men det är antagligen bäst betalt och smidigast att vara tränare för att få ekonomin att gå ihop. Andra arbetsplatser kanske skulle börja protestera om de aldrig är där och jobbar.

Det är tufft att ta sig upp i eliten oavsett vilken sport man satsar på, det kostar både pengar, tid och energi.

Det jag ser på ridsporten som många andra sporter saknar ett bra arbete för är just ungdomsledarbiten, det behövs för att visa att det finns andra vägar inom sin sport än just bli elit, det behövs ledare och tränare på alla nivåer och där är ridsporten duktig på att visa att alla kan hjälpa till med något.
Inom fotboll och innebandy är man visserligen duktig på att få ungdomarna att bli domare, (vilket kanske vore något för ridsporten att ta efter) men glömmer gärna bort ledarbiten som är nog så viktig.

Men även hur en familj prioriterar också. Många av mina arbetskamrater ska absolut åka utomlands minst en gång om året, helst två. När jag gick i skolan åkte i stort sett alla mina klasskamrater till alperna på sportlovet utom jag och några till.

Det börjar sparas till nästa semester i samma ögonblick de kommer hem från den senaste trippen och de betalar en halv förmögenhet för att sitta vid en hotellpool och gå varandra på nerverna en vecka. Och åtminstone en av mina arbetskamraters döttrar skulle nog hellre stanna hemma i stallet faktiskt men mamman tycker inte om hästar och kan i sin dotters närvaro högt och tydligt tala om hur tråkigt det är när hon ska följa med dottern till stallet en gång i veckan? Hur stor är chansen att dottern överhuvudtaget skulle få skjuts till några tävlingar tror ni?

Men visst underlättar det om man växer upp i hästtätt område men det är nog väldigt många faktorer som spelar in

Senast ändrad:

Visst är det så.. mina föräldrar tycker inte om hästar.. Min pappa har aldrig sett mig rida.. min mamma har varit med på 2 tävlingar. Därför kom jag igång sent att tävla mer frekvent.. inte förrän jag själv fyllde 18 och kunde köra själv. På ponny fick jag tävla på tävlingar som var såpass nära där pappa kunde lasta av trailer och ponny och mig och åka hem..

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
591
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
912
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
16 015
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka