"Ryttareliten"

Sv: "Ryttareliten"

Nej, "man" tränade inte för sina föräldrar. Det kan man bara göra om föräldrarna kan träna en. Min mamma går helst inte i närheten av hästar, min pappa är inte rädd för dem men vet heller inget om dem.

Det du beskriver är väldigt otypiskt för Sverige, om än typiskt för Skånes landsbygd. Vid samma tid var ju antalet hästar i Sverige betydligt lägre än det är nu. Bara det betyder ju att färre har en egen häst eller ponny, och det betyder att det fanns färre hästar eller ponnisar att låna för att rida på.

Jag hade goda förutsättningar i två avseenden: Mina föräldrar hade råd att låta mig ha en ponny under tonårstiden. En ordinär ponny som jag utbildade själv, efter bästa förmåga. Jag red med på ridskolans lektioner en gång i veckan, det var min träning. Och så bodde vi i en liten håla, så jag kunde cykla till stallet. Det vara bara 2-3 kilometer.

Mina föräldrar tyckte inte att det var enormt billigt, som du. De betalade för att de kunde och för att jag mådde bra.

Nu pratar jag 80 tal och 90 tal så det är inte extremt länge sedan men kostnaderna har rusat i höjden på väldigt kort tid. Början på 2000 talet var det inte ens så dyrt som det är nu.

Jag betalade 150kr för träning 2007 och idag kostar samma träning 500kr för samma tränare. Så jo det har blivit väldigt dyrt på kort tid

Det har du säkert rätt i och vissa av dessa ungdomar skulle kunnat gå långt om de var födda i rätt familj (intresse och eller pengar). Det är ingen slump att så många av toppryttarnas barn blir famgångsrika. De har betydligt bättre odds oavsett om föräldrarna dem allt eller de får kämpa.

Nej verkligen inte.. dom har ju ett rejält försprång i och med det! Sen iof så är det ju många som tröttnar och vill göra annat i vuxen ålder.

Fast lever de på enbart prispengar? Men ja prispengarna utomlands är ju betydligt högre, men där är det även än mer en överklass sport.

Det är väl både och, man rider oftast andras hästar och får betalt för det.

Liksom det finns en del i Sverige som också lever på det. Så började ju Roffe tex och till viss mån Peter när de red brukshingstar som lade grunden för årets tävlingssäsong!

Det värsta är ju ändå alla ridkollektioner som kommit på senaste tiden som är fullkomligt svindyra. Redan där sorteras många bort.. Tack gode gud för min ponnytid där det inte fanns mer än ridbyxor och gröna ollar med skinnlappar på armbågarna typ.. sen kom oljerocken :D

kl
Jag tror också man måste ha rejält med tur om man inte har pengarna. Den jag vet har haft mer tur än pengar, vem trodde den billiga lettiska 3-åringen skulle kvala till landslaget? Andra hästen var visserligen dyrare men löjligt billig i jämförelse med vad en sådan häst normalt kostar. Men den var helt dum i huvudet då också;)

kl
Jag tror också man måste ha rejält med tur om man inte har pengarna. Den jag vet har haft mer tur än pengar, vem trodde den billiga lettiska 3-åringen skulle kvala till landslaget? Andra hästen var visserligen dyrare men löjligt billig i jämförelse med vad en sådan häst normalt kostar. Men den var helt dum i huvudet då också;)

Men tur? Det handlar väl om träning att kvala in till landslaget O_o

Finns väl ingen som lutar sig tillbaka och litar på turen ?

Ja, nu tänkte jag på tur med att få bra hästmatrial trots ekonomin som egentligen inte är den bästa.
Att det kräver träning och resultat trodde jag var ganska självklart.

256kr/lektion kostar det där jag fick rida som liten. Det är 1000kr/mån.
Och det är det nog många som inte har råd med.

Jag fick rida trots mammas allergi och familjens högst ordinära inkomst.

Fast det är ju inte ett direkt krav. det finns väldigt många som har föräldrar som inte är ett dugg intresserade av hästar eller kan häst men som satsar på sitt barn.

Det har med mentaliteten på föräldrarna tror jag, till viss del att tillägga.

Det är självklart att det finns de som absolut inte har råd men de har inte heller råd med någon annan sport heller eller aktivitet
Om det är ett krav, beror väl på vad målet är.

Det finns inte särskilt många elitryttare som har haft mina eller mabuses förutsättningar. Nu är ju inte det ett problem, det går ju bra i livet för de allra flesta utan att man blir elitryttare. Men eftersom det är vad tråden handlar om, så.

Ridning, även på ridskola, är en dyr sport för föräldrarna, jämfört med de flesta. Det beror inte enbart på att hästar är dyra i drift, utan även på hur de flesta kommuner ger bidrag till olika idrotter. Ridningen är sällan särskilt gynnad på den punkten.

Nu pratar jag 80 tal och 90 tal så det är inte extremt länge sedan men kostnaderna har rusat i höjden på väldigt kort tid. Början på 2000 talet var det inte ens så dyrt som det är nu.

Jag betalade 150kr för träning 2007 och idag kostar samma träning 500kr för samma tränare. Så jo det har blivit väldigt dyrt på kort tid

Det sa jag heller inte emot. Jag sa att mina föräldrar inte tyckte att det var billigt när jag var barn och tonåring, 1973-1982, ca. Oavsett vad det kostar nu, vilket mina föräldrar inte har en aning om.

Fast en familj som knappt har råd med mat för dagen lär inte ha råd att låta sina barn spela fotboll heller, så jag ser inte riktigt varför det är relevant. Någon nämnde en terminsavgift på 2500 kr på ridskola (jag har ingen koll själv, så jag snor det) och det blir då ungefär 400 kr/månad utslaget på ett år. Det är en summa jag skulle våga påstå att de flesta familjer har råd att lägga ut, med rätt prioriteringar.

Familjen har kanske inte råd, men soc kan mycket väl betala - eller någon frivillig oranisation, det gör de definitivt inte med ridning. Och eftersom kostnaden är betydligt lägre (2500 kr per termin är lågt räknat men på en billig ridskola kanske det fungerar) så har fler råd.

Förutom detta så kan barnen spela fotboll gratis på skolgården, eller nästan gratis, det kostar en boll.

Finns det hockeyspelare i elitserien som måste ha annat jobb för att överleva?
Jag har noll koll på vad hockeyspelare tjänar överlag men jag är vän med en som spelar i LHC och han har inte behövt ha ett annat jobb på flera år. Han tjänar rejäla summor pengar, och då är han inte direkt bäst i sverige och han är inte en av de som varit en sväng utomlands och tjänat ännu mer pengar.
Alla hans lagkamrater verkar typ bada i pengar.

Men du menar att det finns elithockeyspelare som tjänar mindre än ett normalt heltidsjobb?

Tror faktiskt inte en enda spelare i SHL eller fotbollsallsvenskan (för herrar) har ett jobb på sidan om. Hockeyn resp fotbollen är deras jobb. På samma sätt som ridning och hålla träningar är jobb för de i eliten inom hästsporten.
Sen att det ser ut på ett helt annat sätt inom på damsidan av våra stora lagidrotter är väl en annan diskussion..

*kl*

Jag fick helt enkelt sluta rida i mitten av mina tonår som inträffade i början av 90-talet eftersom det varken fanns pengar eller annan stöttning till min hobby. Hade jag haft stöttande föräldrar med bättre ekonomi då så kan jag garantera att jag skulle vara en bättre ryttare än vad jag är nu.

Jag hade tur och kunde fortsätta, men det hade förmodligne inte fungerat om mina systrar inte slutat. De spelade piano istället.

Fast elitryttare i Sverige och Elitryttare utomlands är ju ganska stor skillnad, även om man inte kommer upp i summor som NHL så är det rätt många utomlands som faktiskt kan leva på sin sport.

Verkligen? Nämn en?

Alla jag känner till tränar eller säljer hästar, utöver det egna tävlandet. Om inte personligen, så är det så deras verksamhet organiseras. Finns inget tävlingsstall såvitt jag vet som går runt på enbart prispengar, däremot finns det anställda tävlingsryttare. Men då får de också rida en hel del hästar som sedan säljs - möjligen till en egen sponsor så att man kan fortsätta tävla hästen (som när RGB sålde Unita till Stuteri Ask).

Fast med negativa föräldrar som hatar sport/musik/lärande/skola/livet/barn eller föräldrar som inte har råd med bil eller föräldrar som inte anmäler en till fotbollsklubben när man är typ 5 kommer man ingenstans inom fotboll (insert valfri sport/intresse/utbildning heller, antar att det är närapå värst inom musiken egentligen.).

Tror det är helt kört i närapå alla sporter (+ i skolan) om man har föräldrar som inte bara är panka utan också negativa (eller rika och rejält negativa, halvpank och positiv kanske är bättre). Sedan kan enstaka ta sig fram ändå med bra tränare och sjuk envishet men det är svårare.

Ska det vara helt jämställt mellan alla barn i Sverige och alla sporter får man väl göra som i Kina, testa barnen och knipa dem till internat om de har talang och slänga dem på sophögen om de inte har det.:eek:

(Tänk bara på mitt stackars barn som redan är förfördelat för jag har inte tränat honom i fotboll. Vi är sjukt ointresserade av fotboll, men jag ska väl ta fram en till våren och sparka lite så han inte blir helt efter.)

Någon nämnde en terminsavgift på 2500 kr på ridskola (jag har ingen koll själv, så jag snor det) och det blir då ungefär 400 kr/månad utslaget på ett år. .

Sonens ridskola kostar
*Medlemsavgift = 200:- per år
*Lekktionsavgift =105:- styck (1 st 40 minuters i veckan). Betalas var 10e vecka med 1050:-.

Sen tillkommer bensin till ridskolan och ridkläder. Fram till nyligen så betalade jag allt själv, som ensamstående. Dessa kostnader täcks inte av underhållsstödet vilket är allt sonens pappa betalar. Jag har noll hästintresse men har fått hålla tillbaka mina intressen när jag var ensamstående för att ekonomiskt kunna ha råd.

Jag följer ryttareliten med spänning och facinerad av deras hårda liv. Jag tror absolut att ryttarna får kämpa betydligt mer än vad som visas på tv. Hästskötarna får mycket skit men ja det får jag med om jag skulle missköta mitt jobb, tex när Glory Days inte hade fått ordentligt avtvättade ben.
Hästskötarna är guld värda, och jag skulle vilja se mer hur de belönas av deras hårda jobb.

Familjen har kanske inte råd, men soc kan mycket väl betala - eller någon frivillig oranisation, det gör de definitivt inte med ridning. Och eftersom kostnaden är betydligt lägre (2500 kr per termin är lågt räknat men på en billig ridskola kanske det fungerar) så har fler råd.

Förutom detta så kan barnen spela fotboll gratis på skolgården, eller nästan gratis, det kostar en boll.

Nu hänger jag faktiskt inte längre med på vad du argumenterar för. Är det fortfarande att alla inte har förutsättningarna för att bli elitryttare (för i så fall förstår jag inte resonemanget)? Eller handlar det nu om att det är orättvist att ridsporten är dyrare än fotbollen?

För det du resonerar för nu ser jag det som att det är JÄTTEBRA att soc kan hjälpa till och se till att barnen får delta i någon sportslig aktivitet, det är väl en självklarhet att det då blir något billigare, men det är ju ändå nåt? Alternativet i det läget känns ju som inget. Att man kan spela gratis på skolgården ger en knappast förutsättningar till att bli elitspelare, som jag trodde att det handlade om. Och även där är det väl positivt att det inte kostar något, med djur inblandat är det väl en självklarhet att det blir dyrare? Eller menar du att alla barn bör ha möjlighet till att rida gratis, utan lärare?

Verkligen? Nämn en?

Alla jag känner till tränar eller säljer hästar, utöver det egna tävlandet. Om inte personligen, så är det så deras verksamhet organiseras. Finns inget tävlingsstall såvitt jag vet som går runt på enbart prispengar, däremot finns det anställda tävlingsryttare. Men då får de också rida en hel del hästar som sedan säljs - möjligen till en egen sponsor så att man kan fortsätta tävla hästen (som när RGB sålde Unita till Stuteri Ask).

Tycker nästan det är coolare än fotboll och ishockey. Det är mer på riktigt, man tävlar för att få cred och föder upp hästar och säljer och tränar andra. Lite mer av ett riktigt jobb. Jag stör mig faktiskt lite på de löjliga summor spelarna tjänar i de där lagbollsporterna (och antar att de är tvungna byta ut alla fruar och flickvänner de ev hade innan de slog mot fotomodeller dessutom, ok fördom).

Fast det är ju inte ett direkt krav. det finns väldigt många som har föräldrar som inte är ett dugg intresserade av hästar eller kan häst men som satsar på sitt barn.

Det har med mentaliteten på föräldrarna tror jag, till viss del att tillägga.

Det är självklart att det finns de som absolut inte har råd men de har inte heller råd med någon annan sport heller eller aktivitet

Fast det finns ju väldigt mycket billigare sporter än ridning. När jag var tonåring så tränade jag friidrott och fäktning också, utöver ridning. De två tillsammans kom inte upp i samma kostnad som ridningen ensam, trots att jag tränade både fäktning och friidrott flera gånger i veckan, och red bara en gång.

Om föräldrarna inte kan nånting, så krävs ju att de har mer pengar istället, för då måste ju mer hjälp köpas in, än om de exempelvis är landslagsryttare med eget stall och egna hästar. Att addera en ponny till där är ju inte alls lika stor kostnad på marginalen, som när man ska köpa en ponny och en uppstallning och tränarhjälp.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
591
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
912
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
16 015
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka