"Ryttareliten"

Sv: "Ryttareliten"

Klart du får vara förvånad. Och är du fortfarande förvånad, trots flera olika förklaringar, så må det väl vara hänt.

För mig, som inte sett programmet, verkar det inte så obegripligt dock.

kl

Här finns lite länkar om kritiken programmet fått.. har inte hunnit läsa själv än, men ska göra det! Vad tycker ni om debatten?

http://www.tidningenridsport.se/Nyheter/Sverige/2014/3/SVT-svarar-pa-kritiken-om-Ryttareliten/

Känns som att man får en mer nyanserad bild (såklart) ju längre serien går och ffa efter senaste avsnittet så tror jag många förstår mer att sporten kan vara slitig.. Frågan är om några icke-hästfrälsta är kvar och kollar? Jag hade aldrig orkat följa en serie som handlar om något jag bara är måttligt intresserad av...

KL

Läste länken om ryttareliten och jag tycker att många av ryttarna själva sagt att det är en sport som kräver stora summor. Så det är väl inget de ljugit om precis.

Nä, det har jag också varit inne på när jag funderat på det. Tror mest att det är hästfolk som kollar, alt SVT-fanatiker som råkade tycka att det på andra kanalen (vet inte vilket det sänds på? jag kollar på nätet) var ännu sämre ;)
Jag hade ju inte direkt suttit och kollat på motsvarande program om skidskytte direkt. Kaaaanske om det var fotboll, om det handlade om några toppspelar i spanska ligan som jag följde en del förut.. alternativt typ några riktigt folkkära som typ Anja osv.. fast knappt då vet jag om jag skulle se till att bänka mig varje vecka utan jag skulle nog kolla om jag råkade snubbla över det sas.
Men jag tror faktiskt att för själva sporten, så känns det som att Strix gjorde den en otjänst genom att låta första avsnittet vara det som handlade om pengar. Det är helt klart mycket pengar i eliten och jag tycker det är helt ok att visa det, men det hade nog vart bättre för sporten om det kommit i de senare avsnitten och att man börjat visa allt jäkla slit det innebär. Jag kan gissa att det var för mycket yta i första avsnittet för att icke-hästnördar skulle vara intresserade att kolla vidare.

Nä, men det sticker ju så otroligt i folks ögon att det faktiskt gör det och det är lite fult att ha mycket pengar i sverige, det är iaf min uppfattning.
Fö tycker jag hon som skrev debattartikeln va lite löjlig och hade inte ens själv perspektiv på hur dyr faktiskt ridsporten är, även för de som bara håller på, på hobby nivå. Hon skrev något om ja, det är faktiskt de som baaara kan rida en timma i veckan och sliter som djur för det... ... ja.. så finns det dom, vilka råkar vara rätt många, som inte ens har råd att rida en timma i veckan. Mina föräldrar hade inte råd när jag var liten, men jag hade turen att det fanns ett stall med lite speciell verksamhet där man kunde vara, umgås med hästarna och ofta slet vi som djur.. för precis ingen ridning alls, bara för nöjet att få vara med hästarna och allt kring dem.

Men jag tycker det är lite löjligt att så många klagar på att det är mycket pengar inom eliten. Som Lisen sa, när det kommer till eliten så är det mycket pengar oavsett sport (nåja, några få undantag vinns väl). Det är liksom inte kreti och pleti på ridskolan detta program handlar om. Även om jag antagligen gärna följt en sådan serie också! Jag är jätte glad över att det visas i SVT och att de är ett så välgjort program!

Sen tyckte jag iof att han.. ursäkta, jag minns inte hans namn, han som skrev den sist länkade debattartikeln, var lite löjlig. För han skröt om att de visade hästprogram på SVT och name droppade bla Ponnyakuten... som enligt Tobbe Larsson iaf, ska pausas under nästa säsong av SVT. Såååå det var lite löjligt av honom att "skryta" om det.

Men ponnyakuten sänds just nu så så värst löjligt att påstå just det är det väl inte? Det är ett klart exempel på att hästprogram existerar.

Nä, det har jag också varit inne på när jag funderat på det. Tror mest att det är hästfolk som kollar, alt SVT-fanatiker som råkade tycka att det på andra kanalen (vet inte vilket det sänds på? jag kollar på nätet) var ännu sämre ;)
Jag hade ju inte direkt suttit och kollat på motsvarande program om skidskytte direkt. Kaaaanske om det var fotboll, om det handlade om några toppspelar i spanska ligan som jag följde en del förut.. alternativt typ några riktigt folkkära som typ Anja osv.. fast knappt då vet jag om jag skulle se till att bänka mig varje vecka utan jag skulle nog kolla om jag råkade snubbla över det sas.
Men jag tror faktiskt att för själva sporten, så känns det som att Strix gjorde den en otjänst genom att låta första avsnittet vara det som handlade om pengar. Det är helt klart mycket pengar i eliten och jag tycker det är helt ok att visa det, men det hade nog vart bättre för sporten om det kommit i de senare avsnitten och att man börjat visa allt jäkla slit det innebär. Jag kan gissa att det var för mycket yta i första avsnittet för att icke-hästnördar skulle vara intresserade att kolla vidare.

Fast typ alla sporter är ju asdyra på elitnivå, så att även ridsport är dyrt behöver man ju inte vara raketforskare för att klura ut.
För att ta skidsport som jag är väl insatt i pga min sambo så måste de betala riktigt stora summor för att vara med i landslaget.
De som inte är med i det bästa laget måste dessutom betala allt ur egen ficka för att kunna vara med.
Då talar vi om många 100000kr...

Å det är ju bara skidåkning..

Fast typ alla sporter är ju asdyra på elitnivå, så att även ridsport är dyrt behöver man ju inte vara raketforskare för att klura ut.
För att ta skidsport som jag är väl insatt i pga min sambo så måste de betala riktigt stora summor för att vara med i landslaget.
De som inte är med i det bästa laget måste dessutom betala allt ur egen ficka för att kunna vara med.

Jag måste vart väldigt otydlig, men det var ju precis det jag skrev!? Att jag inte förstod varför folk hetsade upp sig så över att det var mycket pengar, för det är det i all elit (mer eller mindre, något undantag finns det säkert).
Men folk stör sig uppenbarligen på det ändå, eftersom det kommit debattartiklar och det påtalades i tråden på gnägg osv.
Faktum är ju att HELA ridsporten är dyr, även om det såklart är väldigt mycket dyrare på elitnivå än hobby nivå. Det finns ju otroligt många som inte har råd att rida öht! En liten intressant jämförelse, jag gick på gymnastik när jag var liten. Jag tror terminsavgiften låg då på ca 500 kr och jag vet att det var många som det blev ett jävla liv på för att vi var TVUGNA att köpa dräkter till tävlingarna. Vilket var två stycken, och sen behövde man använda föreningens overall också. Folk var jätte upprörda över det och alla köpte inte ens utan det lånades kors och tvärs.
Jämför det med att ridningen kostade 2500kr, och man ska ha hjälm, säkerhetsväst osv.

Ridning ÄR ett dyrt intresse oavsett nivå.. även fast alla kanske inte får skjuts i ett privatjet till och från tävlingar ;)

Kan du inte utveckla lite vad som krävs..hade jag tyckt varavintressant iallafall.

Ridning kostar en del, men det är sporten inte ensam om, det gör alla materialsporter, men att på hobbynivå rida en gång i vecka på ridskola är något de flesta faktiskt har råd med. Problemet som jag ser det, att till skillnad från många andra sporter krävs mycket pengar för att ens kunna träna på allvar. För att bli riktigtbra så måste man ha tillgång till flera hästar och de ska vara lämpliga för sporten. De flesta andra sporter, även de dyrare, så är det en viss grundkostnad men sedan planar kostnaden ut. Kostnaden är inte särkilt mycket större att träna 3 timmar om dagen 5 dagar i veckan när det gäller slalom jämfört med att träna 1 timme om dagen men med ridning så tripplas kostnaden nästan (3 hästar istället för 1).

Nja, det måste inte nödvändigtvis kosta en massa. Den fördel ridsporten har jämfört med andra är att man faktiskt kan jobba till sig träningen. Jag har själv jobbat i stall och fått betalt för att träna hästar, mig själv och rida riktiga topphästar. Jag vet inte hur det ser ut inom hoppning och dressyr, men när det kommer till islandshästar har nog de flesta som ligger i toppen någon gång i sitt liv jobbat hos någon toppryttare för att själva ta sig dit. Så det måste inte nödvändigtvis kosta en massa, om man har talang och är beredd att jobba som tusan för det...

*kl*

Har faktiskt börjat kolla på det nu bara för att jag blev nyfiken tack vare denna tråd. Sett ett avsnitt än så länge och alla avsnitt med hästskötarna. Tyckte det var lite "eh?" när någon av bröderna Zetterman bara gick förbi två skötaren utan att säga hej men sedan kan det ju var knasigt klippt med så de sade hej men "utanför det som visades i tv.

Rätt så fascinerande att en häst i den klassen kan vara värd miljoner :eek:

Stör mig mest på C som verkar se sina hästar som maskiner och kalla de för "den". Som om det vore en traktor.

Jo, många av oss har nog jobbat hos ryttare och/eller tränare på hög nivå och fått möjlighet att rida och träna med bra hästar. Något man självfallet har med sig senare i livet också, även om det var mycket slit och långt ifrån alla av dessa arbetsgivare är särskilt trevliga.

MEN, om man tänker sig oss vanliga hobbyryttare, vi med en egen häst som man tränar och tävlar med och vill utvecklas tillsammans med, så är det dyrt att träna. 500 kr för 30 min plus resa till/från tränaren, till exempel. Jag tycker i alla fall att det är dyrt.

Jo, många av oss har nog jobbat hos ryttare och/eller tränare på hög nivå och fått möjlighet att rida och träna med bra hästar. Något man självfallet har med sig senare i livet också, även om det var mycket slit och långt ifrån alla av dessa arbetsgivare är särskilt trevliga.

MEN, om man tänker sig oss vanliga hobbyryttare, vi med en egen häst som man tränar och tävlar med och vill utvecklas tillsammans med, så är det dyrt att träna. 500 kr för 30 min plus resa till/från tränaren, till exempel. Jag tycker i alla fall att det är dyrt.

Men det kostar ju med träning nästan oavsett sport, möjligtvis lagsport kommer du billigare undan men där kan du istället inte själv välja att satsa utan du måste bli uttagen till ett bättre lag för att komma någonstans.
Om man börjar räkna på vad tränaren egentligen tjänar de där 30 min så skulle man kanske fråga sig varför de inte tar ett mer välbetalt jobb istället.

Det där diskuterades i gamla tråden, det är vad som används i danmark/tyskland (i all fall danmark) ena kommer hennes man ifrån och andra har hon varit bosatt många år.

Jo, men nu skrev ju Lobelia att det krävs mycket pengar för att kunna träna på allvar, och jag svarade att det inte nödvändigtvis måste göra det för att det finns andra vägar att gå. Det syftades alltså på de som satsar, inte hobbyryttare. Att det kostar vet jag också, men jag ville påpeka att man inte MÅSTE vara rik för att ta sig någonstans, även om det kanske underlättar.

+ övriga

Fast jag tror du har fel. Det är inte så självklart att alla har råd med att rida, som det är för oss här inne på buke. Vi är ju uppenbarligen hästfolk = haft råd.
Men ponera en familj med två barn som båda vill rida. Säg att det kostar 3600 a' termin att rida, då kostar det liksom 7200 för båda ungarna att bara rida en termin på ridskola. Plus alla omkostnader som ridkläder, säkerhetsutrustning, transport till och från ridskolan osv. För många, många familjer är det helt klart pengar som inte finns att tillgå. Men dem stöter vi aldrig på, vi träffar ju bara de andra barnen på ridskolan vars föräldrar också haft råd.

Sen kanske man kan komma undan billigare om man bor ute på landet, har en snäll granne som har en häst man kan komma och åka på osv. Men jag tror tyvärr att det är många som får vara utan trots att de vill rida, precis som det är med många andra sporter också såklart. (Att jag noterar att ridningen är en dyr sport som inte alla har råd med, innebär inte att det inte gäller även andra sporter.)

Någon annan skrev att man fick betalt för att träna andras hästar och om man nu bara hade lite talang så gick det bra. (Nåja, det var iaf ung vad hen skrev.) Men för att kunna ta betalt så måste man redan ha ett fett antal mil i sadeln och ha tränat för tränare x antal timmar innan man blir den där talangen. Dessutom, om var enda en var en talang så skulle ju ens talang inte räknas. Sen spelar det nog väldigt stor roll också vilken gren man håller på med, vart man bor i landet och ung tusen andra faktorer.

Ridning ÄR dyrt, alla har inte råd med det och jag tror det är rätt naivt att tro annat.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
591
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
912
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
16 015
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark

Omröstningar