"Ryttareliten"

Sv: "Ryttareliten"

Alla är ju inte normalt funtade... mig tillexempel.
Jag lägger ned mycket tid på mitt fritidsintresse och när jag verkligen är i skarpt läge så slutar det ofta med att jag är rädd, blir besviken på mig själv och grinar för att jag är rädd och besviken. Så varför lägga 5 träningspass i veckan för att få hänga på någon klippvägg och lipa några gånger per år? Själv tror jag det har att göra med serotonin. När man hamnar i en sådan press frigörs det antagligen både en och två signalsubstanser.

Jag uppfattade Lisen som att hon främst pratade om stunden alldeles innan hon skulle in på banan, och den stunden kan jag lätt tänka mig är en av de värsta i hennes arbete. Men eftersom hon sa att hon vill vinna, måste hon ju genomlida tävlingen för att kunna vinna. Och nog kan jag tänka mig att hon mår ganska bra efter sin runda, precis som jag mår ganska bra när jag väl har tagit mig upp för en klippa.

Men det kanske är själva livet med hästarna och ridningen som är det hon vill ha? Sen behöver hon tävla också för att det liksom ingår. Som jag har förstått det är inte tävlingar det som tar upp mest tid ens för en elitryttare, utan det är allt det andra. Jag tycker inte alls att det är konstigt att man tycker att den dagen när man måste prestera är den jobbigaste. Det behöver ju inte heller innebära att hon inte TYCKER OM det. Bara att hon tycker att det är jobbigt. Jag tror inte tex att många skidåkare tycker att det är fantastiskt roligt att ha hela kroppen fullpumpad med syra, utan tycker att det är rätt jobbigt att tävla. Det är ju inte samma sak som att de inte tycker om det.

Vad är det du vill säga egentligen? Att hon uttrycker fel känsla? Att hon borde sluta?

Jag försöker säga exakt det jag skrivit typ tio gånger redan, att jag blev förvånad att hon tyckte tävlingsdagen var den jobbigaste dagen, för jag trodde den skulle vara den roligaste. Hade jag velat säga något annat hade jag sagt det.

Det lite dubbelt att å ena sidan svara på inlägg som dina, som vill att jag ska förklara mer, å andra sidan lyssna på de som tycker jag redan förklarat för mycket och borde prata om annat.

Jag tolkade det som att det var just DEN tävlingen som var den jobbigaste. Att hon var tvungen att prestera just där och då i förhållande till den förra stora tävlingen, os, som inte gick som hon ville,

Ja det var exakt vad jag uppfattade också, och självklart är det inte svinroligt varje dag, i varje situation och varje läge, det känns rätt sjävklart.

Vad är det du vill säga egentligen? Att hon uttrycker fel känsla? Att hon borde sluta?

Jag tolkar det - möjligen enfaldigt - enbart som att Mabuse uttrycker förvåning över att det hon trodde var ryttarelitlivets höjdpunkter, sägs vara motsatsen. (I just det programmet, i just den repliken.)

Jag är mer förvånad över vilken kraft som läggs i tråden på att argumentera mot Mabuse, i den mån man kan motargumentera någons förvåning, då. Många inlägg ägnar sig ju åt den saken.

Eftersom jag själv avskyr, avskyr, avskyr att tävla och jag avskyr praktiskt taget mina vänner när de har tävlingsnerverna påkopplade, så har jag alltid tänkt mig att folk som tävlar mycket också upplever de här känslorna helt annorlunda än jag. Just därför att man inte måste tävla om man inte vill (sedan man lämnat de förbannade tonåren bakom sig, i alla fall).

Att det hela sedan blir uppförstorat när man lämnar gärdsgårdsserien bakom sig till förmån för OS, förvånar mig inte, men jag hade trott att de som tävlar på högsta nivå i ännu högre grad gillar sina tävlingsnerver än de som tävlar lite hobbymässigt emellanåt.

Som någon tidigare skrev uppfattade jag det också som att det var just den tävlingen som var den jobbigaste. Inte ALLA tävlingar ALLTID.

Fast behöver hon verkligen tävla? Nu gör hon väl inte det längre, och har som jag förstått fortfarande ett liv med hästar och ridning. Ja, inte nu som gravid kanske, men hon slutade ju tävla innan hon blev gravid.

Eftersom jag inte, pucko som jag är, kopplade ihop graviditeten med att hon slutat rida, så såg jag lite ut så här över att hon slutat rida :eek:

Så jag googlade.. och hittade denna artickel, hon rider för att tävla, eftersom hon inte tävlar nu har hon slutat rida men planerar att börja i augusti igen och tävla i september. Vad jag förstår av artikeln så slutade hon rida under grav för att riskerna inte var värt det.

http://www.ystadsallehanda.se/sport/article677325/Lisen-Bratt-Fredricsson-slutar-taumlvla.html

Fö, är ju uttalandet att hon "rider för att tävla" ett väldigt intressant... jag blir lite förvånad faktiskt.
Men jag ska väl tillägga att det kanske är med det som med att tävlandet kan vara en riktigt jobbig dag på jobbet.. typ.

Senast ändrad:

Detta är bara en gissning men jag tror nog att försäljningen av matrix och påverkar hennes ridande och tävlande. givetvis är det tufft att bli av med sin häst! Man kan nog behöva ett brake, och vissa kommer aldrig igen.
Jag red sällan under flera år efter jag sålde min. Klickade inte med någon. Nu har jag häst igen och rider för jag har hittat rätt häst.

Men som hon sa är de där tävlingshästarna mycket blod, jag förstår henne att hon inte ville utsätta sitt ofödda barn för riskerna.
Alla gör precis som de själva vill, om hon inte ville rida som gravid är hon långt ifrån den första.

*kl*

Jag funderar lite över för vilka Stallet-serien är gjord egentligen. Har svårt att tänka mig att icke-hästmänniskor går in och tittar extra på webben? Och för en hästmänniska känns det sådär intressant att få förklarat vad longering är... Det är visserligen kul att höra deras åsikter om jobbet, absolut men resten... mja.

Jaja det var absolut inte det jag reagerade på, det ser jag som en självklarhet att det inte funkar för alla, oavsett vad anledningen är. Utan det lät lite som att hon red för att hon måste, inte för att hon ville. Rent generellt alltså.
Men det var väl typ en mening i en artikel, så det var säkert inte så hon menade eller hur det är i verkligheten. Då hade man ju smällt av.

Vad jag minns så tog hon ett break för att vara hemma mer med sina barn, för att det är ett slitigt liv att ligga ute på det viset och efter Matrix var det väl läge helt enkelt.. Jag är helt säker på att Lisen kommer igen senare ..

Det som förvånade mig var inte att hon blev nervös, utan att hon tyckte att dagen med Grand Prix var en riktigt jobbig dag på jobbet.

Bara det. Att en människa som väljer att ha tävling som yrke tycker att de dagarna man ska tävla är de jobbigaste dagarna. Inte att man blir nervös, eller att det är mycket press, men att man inte tycker om det, utan är glad när det är över.

Eftersom det är så svårt att bli tävlingsryttare, och ingen blir det utan att välja det och offra rätt mycket, så är det för mig oväntat att en sådan person tycker det är jobbigt att tävla och är glad när det är över. Lite som att bli skådespelare och tycka att det värsta är att stå på scenen, och tycka att de bästa dagarna på jobbet är de när man inte behöver stå på scen. Jag trodde tävlingsdagarna var höjdpunkterna, att det var de dagarna som gjorde slitet värt mödan, inte att tävlingsdagarna var de värsta dagarna, de man bara ville skulle ta slut.

Tror du tolkar det helt fel. Jobbigt=nervöst precis samma känsla

Ja fy fan.. den känslan är skitjobbig! Man vill bara åka hem igen, men det gör man ju inte eftersom det är så himla kul ändå :D

Det jag uppfattat av den här diskussionen är Mabuses förvåning och fråga, varför man håller på när man är nervös och tycker det är jobbigt. Vi är några som svarat i stil med att det går hand i hand, nervös innan, belöning och glädje när det är avklarat.

Jag reagerade på att frågan återkom, och att svaren inte verkade räcka som förklaring.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
591
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
912
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
16 015
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka