"Ryttareliten"

Sv: "Ryttareliten"

Men jag tror faktiskt att för själva sporten, så känns det som att Strix gjorde den en otjänst genom att låta första avsnittet vara det som handlade om pengar. Det är helt klart mycket pengar i eliten och jag tycker det är helt ok att visa det, men det hade nog vart bättre för sporten om det kommit i de senare avsnitten och att man börjat visa allt jäkla slit det innebär. Jag kan gissa att det var för mycket yta i första avsnittet för att icke-hästnördar skulle vara intresserade att kolla vidare.

Eller tvärtom kanske? De hade mycket yta i första och lite slit för att folk skulle fastna. Så himla kul är det kanske inte att se slit och släp om man inte är intresserad. Tror att ett program om fotboll också skulle börja med lyxen och det roliga och smyga in träningarna (jag skulle i alla fall inte sitta och fortsätta se fotbollsskotvätt och gräsklippning, förklaring om hur långa ben en spelare ska ha eller tio minuter hopp mellan koner.). Tror vi i ridningen idoliserar och höjer upp slitet o släpet för mycket. Om man börjar med en sport gör man väl det för spänningen eller för att det är kul att sporta eller att tävla, inte för att få mocka. Om sportjournalisterna föraktar sporten så är det väl för att de tror det är hästgull och flätning och noll prestation (programmet visar verkligen paniken, spänningen, att det kan gå åt helvete), att det är pengar ut men inga pengar in. Pengar in och rik på att sporta sälja-köpa spelare/hästar och sponsorer har de flesta sporter, det är ok.

Om vilka som ser och tittarsiffror kommer väl statistik får man anta, gissar att Strix vill veta om inte annat.

Vet ingenting om fotboll alls, men fullt av folk vill se det och massor vill hålla på med det. Tror inte en enda av dem drömmer främst om att tvätta underbyxor och träningsstrumpor. Tror på något sätt inte vi skulle se Zlatan i första programmet om fotbollseliten plocka ihop hela lagets skitiga träningströjor och köra dem på skottkärra till tvättmaskinen och sedan hänga alltihop. (Däremot kanske vi i bakgrunden skulle få se någon annan göra det). Tror inte någon föraktar honom för att han inte klipper fotbollsplanen.

Senast ändrad:

Någon annan skrev att man fick betalt för att träna andras hästar och om man nu bara hade lite talang så gick det bra. (Nåja, det var iaf ung vad hen skrev.) Men för att kunna ta betalt så måste man redan ha ett fett antal mil i sadeln och ha tränat för tränare x antal timmar innan man blir den där talangen. Dessutom, om var enda en var en talang så skulle ju ens talang inte räknas. Sen spelar det nog väldigt stor roll också vilken gren man håller på med, vart man bor i landet och ung tusen andra faktorer.

Ridning ÄR dyrt, alla har inte råd med det och jag tror det är rätt naivt att tro annat.

Snygg sammanfattning! :D Men återigen, nu var det ju påståendet att om man ska satsa så kostar det multum med träningar (i princip), och det var den biten jag ansåg inte måste vara nödvändig alla gånger. Att det är en sport som kostar pengar tänker jag absolut inte neka till, men man måste inte vara någon överklass ekonomiskt, varken för att rida på hobbynivå eller för att ta sig till eliten, även om det kanske underlättar, åtminstone för det sistnämnda.

Hon skrev något om ja, det är faktiskt de som baaara kan rida en timma i veckan och sliter som djur för det... ... ja.. så finns det dom, vilka råkar vara rätt många, som inte ens har råd att rida en timma i veckan. Mina föräldrar hade inte råd när jag var liten, men jag hade turen att det fanns ett stall med lite speciell verksamhet där man kunde vara, umgås med hästarna och ofta slet vi som djur.. för precis ingen ridning alls, bara för nöjet att få vara med hästarna och allt kring dem.

Ishockey ska väl egentligen tydligen vara den dyraste sporten att börja med, den verkar inte lida så mycket av det direkt. Det finns nog en hel del olika saker som man inte kan göra om man inte har pengar. Fotboll är väl snarare känd som den sport som är relativt billig och nåbar, eller väl i alla fall var för några år sedan.

Just att små barn sliter som djur utan att få betalt är väl en av de stora negativa bitarna med ridsporten rent publicitetsmässigt (de rika hästägarna använder gratis småbarn). Själv blev jag jättearg när jag upptäckte att kusinerna kunde tjäna riktiga pengar på att vara domare för yngre barn i fotbollsklubben medan man högst kunde få en lärarlös sittahäst med tio andra för att hjälpa yngre barn i stallet. Och jo jag vet att många andra ser det som det bästa med ridningen, att barn kan få möjlighet jobba hårt utan annan lön än att klappa en häst.

Nåja det enda jag tycker är riktigt synd är att klippet när hästskötaren själv kör en jättelastbil från Spanien till Sverige och pratar om att hon har bra lön inte finns med i TV avsnittet istället för stallskötaravsnittet. Kompetens, coolhet, lön, ett jobb, inte ett slit.

Senast ändrad:

Men det kostar ju med träning nästan oavsett sport, möjligtvis lagsport kommer du billigare undan men där kan du istället inte själv välja att satsa utan du måste bli uttagen till ett bättre lag för att komma någonstans.
Om man börjar räkna på vad tränaren egentligen tjänar de där 30 min så skulle man kanske fråga sig varför de inte tar ett mer välbetalt jobb istället.

Nu har jag ju inte nämnt något alls om vad det kostar i andra sporter att träna, helt enkelt för att jag inte har en susning om det.
Jag kommenterade endast att det inte är billigt att träna när man rider. Kan förtydliga att det är dressyr jag tänker på, vet inte vad hopp- och fälttävlanstränare tar, men gissar att det är likartat.
Anser du att 1000 kr/tim är billigt?

KL
I del 3 reflekterade jag över att knappast andra sporters elitutövare har träningar för andra (väl?), medan elitryttare väl oftast är mer eller mindre tvungna för att få ekonomin att gå ihop. (Även om man väl får hoppas att de håller träningar för att det är roligt också)

Senast ändrad:

Jo, men nu skrev ju Lobelia att det krävs mycket pengar för att kunna träna på allvar, och jag svarade att det inte nödvändigtvis måste göra det för att det finns andra vägar att gå. Det syftades alltså på de som satsar, inte hobbyryttare. Att det kostar vet jag också, men jag ville påpeka att man inte MÅSTE vara rik för att ta sig någonstans, även om det kanske underlättar.

Fast då pratar vi unga ryttare med ambitionen att nå toppen, eller?
För hur många vuxna kan komma vidare på det sätt du skriver? De flesta har hunnit skaffa sig ett liv med familj och boende. Även som hobbyryttare kan man ju för övrigt satsa, även om satsningen inte innebär landslagsnivå. Och nog sjutton kostar det om man vill tävla svår klass (eller medelsvår också för den delen), med träningar, resor osv osv.

Snygg sammanfattning! :D Men återigen, nu var det ju påståendet att om man ska satsa så kostar det multum med träningar (i princip), och det var den biten jag ansåg inte måste vara nödvändig alla gånger. Att det är en sport som kostar pengar tänker jag absolut inte neka till, men man måste inte vara någon överklass ekonomiskt, varken för att rida på hobbynivå eller för att ta sig till eliten, även om det kanske underlättar, åtminstone för det sistnämnda.

En av mina specialiteter :D

Alltså, allt är ju relativt, vad man tycker att mycket pengar är. 5000kr/ mån är ju lite jämfört med 50000/månaden. Skalorna är ju liksom rätt långa för vad man kan betala och hur högt man vill satsa. Jag tränar dressyr vanligtvis en gång i veckan (när jag inte är gravid - jag och lisen 4-ever! ;)) och det tillsammans med ridhus och övriga kostnader så drar det liksom iväg. För oss som uppenbarligen ligger hyfsat högt på skalan över vad vi kan betala (vi rider och med största sannolikhet har minst en egen häst) är det kanske inte lika långt till att nå de pengarna som det skulle innebära att få ett skjut ut till den där satsningen, men står man längst ner på skalan, utan häst, utan erfarenheter, så är det ett väldigt stort steg att komma till en ev satsning. Det är liksom betydligt lättare att tjäna pengar när man redan har pengar.

Jag tror också att många glömmer lite att alla inte är riktigt lika privilegierade som man själv kanske råkar vara. Vilket kanske inte är konstigt. Men man umgås ju ofta med likasinnade sas. Vi hänger ju i stallet, med andra som också uppenbarligen haft råd. Men vi ser liksom inte dom som inte kunde komma för att dom inte hade råd. Min man läste någon undersökning för mig, nu minns jag inte de exakta sifforna, men det var helt sanslöst. Typ 80% (!!!!!!!!) kunde inte skaka fram 7000kr på två veckor om det krisade. Alltså inte ta av besparingar eller ens låna av någon släkting. Det säger i mina ögon väldigt mycket om hur väldigt många lever på marginalerna. De kanske inte är fattiga, men de har låst alla sina intäkter och har inget över. Då blir det rätt svårt att putta till det där extra...

Ja du kanske har rätt... folk lockas väl mer av lyx och flärd än hästskit :D

Fö hade jag gärna, tom väldigt gärna sett Zlatan tvätta skitiga underkläder! Vilket program det hade varit.. för det hade aldrig hänt! :D

Ang pengarna. Missförstå mig rätt, jag "struntar i" att det kostar mycket pengar för egen del.. jag har ju uppenbarligen råd att göra det ändå.. jag poängterade bara att det ÄR mycket pengar, oavsett vilken nivå man är på. Det handlar bara om mycket, eller jätte mycket pengar. Eller typ.. hysteriskt mycket pengar ;)

På stallet jag nämnde tidigare, så kan man vara ledare för deras ridskoleverksamhet, men då måste man ju kunna lite redan. Då betalas man i ridtimmar. Om jag inte minns fel, så får man en timma per timma lektion man håller. Visserligen så tar ju en lektion lite mer än en timma, snarare två, eftersom man har gruppen innan i stallet också. (Man måste ju inte men är man engagerad så hamnar man ju där.) Men fy fasen vad man har slitit och rent krasst blivit utnyttjad när man var liten i massa olika stallar. Vi var ju jätte små när vi hjälpte till med höleveranser och slet som djur, arbete som vuxna karlar knappt vill ta i med tång :nailbiting:

Fotboll är väl den största sporten va? Den kanske är det eftersom väldigt många fler har råd att faktiskt utöva den, och kan träna väldigt mycket med endast en boll för ett par hundra. Tänk vad stor ridningen hade varit om det kostade så lite att träna som en dåre... oj vad vi hade tränat!

Fast då pratar vi unga ryttare med ambitionen att nå toppen, eller?
För hur många vuxna kan komma vidare på det sätt du skriver? De flesta har hunnit skaffa sig ett liv med familj och boende. Även som hobbyryttare kan man ju för övrigt satsa, även om satsningen inte innebär landslagsnivå. Och nog sjutton kostar det om man vill tävla svår klass (eller medelsvår också för den delen), med träningar, resor osv osv.

Men det är väl det som räknas? om man tänker sport, sedan blir det väl hobby. Det finns väl inte jättemånga pappor som håller på med Ishockey eller fotboll eller landbandy på annat än möjligen korpnivå. Folk tänker nog att sport mest är för unga, sedan blir det motion eller hobby.

Typ 80% (!!!!!!!!) kunde inte skaka fram 7000kr på två veckor om det krisade. Alltså inte ta av besparingar eller ens låna av någon släkting. Det säger i mina ögon väldigt mycket om hur väldigt många lever på marginalerna. De kanske inte är fattiga, men de har låst alla sina intäkter och har inget över. Då blir det rätt svårt att putta till det där extra...

Det är tydligen lite Sverige, att medelpersonen har jättedåligt med sparkapital och buffert. (Sedan är det väl så i de flesta länder när det gäller de som tjänar minst.) Ett problem som diskuteras politiskt, någonting med hur villkoren för sparande inte varit optimala. Inte läst så noga.

Just att små barn sliter som djur utan att få betalt är väl en av de stora negativa bitarna med ridsporten rent publicitetsmässigt (de rika hästägarna använder gratis småbarn). Själv blev jag jättearg när jag upptäckte att kusinerna kunde tjäna riktiga pengar på att vara domare för yngre barn i fotbollsklubben medan man högst kunde få en lärarlös sittahäst med tio andra för att hjälpa yngre barn i stallet. Och jo jag vet att många andra ser det som det bästa med ridningen, att barn kan få möjlighet jobba hårt utan annan lön än att klappa en häst.

Men är det verkligen så idag? Var finns de där barnen, som jobbar hårt? När jag jobbade som stallskötare så var alla som jobbade i stallet vuxna och hade betalt. Visst fanns det några barn där ibland som ville hjälpa till att fodra och så, men det var ju sällan de verkligen gjorde nytta, och i vilket fall så förväntades de absolut inte göra det, och de hade noll ansvar för att göra nånting. De barnen jag ser jobbar inte hårdare än att de förväntas att, med hjälp, sadla och borsta den häst de ska rida, men det ser jag inte som arbete, utan mer som något som hör till ridningen.

Absolut, det finns stora ekonomiska skillnader även inom sporten, men jag har vänner som varit utan stöd från sina föräldrar, både ekonomiskt och intresserat, men som ändå tagit sig långt. De har helt enkelt jobbat för det på egen hand.

Sen finns det givetvis de som aldrig kommer så långt som regelbunden ridning en gång, pga ekonomin, och det är givetvis jättetråkigt. Men då finns ju även där den möjligheten som Badger beskriver som negativ (jag anser att det finns två sidor av det hela), man kan jobba för det. Det är som sagt en dyr sport och kan man inte betala så kan man ju jobba för glädjen. Jag säger inte att alla kan det, men att möjligheten finns.

På stallet jag nämnde tidigare, så kan man vara ledare för deras ridskoleverksamhet, men då måste man ju kunna lite redan. Då betalas man i ridtimmar. Om jag inte minns fel, så får man en timma per timma lektion man håller. Visserligen så tar ju en lektion lite mer än en timma, snarare två, eftersom man har gruppen innan i stallet också. (Man måste ju inte men är man engagerad så hamnar man ju där.) Men fy fasen vad man har slitit och rent krasst blivit utnyttjad när man var liten i massa olika stallar. Vi var ju jätte små när vi hjälpte till med höleveranser och slet som djur, arbete som vuxna karlar knappt vill ta i med tång

Det verkar vara mycket mer fair, en hel ridtimma för varje lektion. Det kan nog vara någonting liknande, eller pengar för ungdomsledarna i stallet idag. Men det fanns inte när jag och kusinerna var små. Så det blir ju bättre och mer och mer en "riktig" ungdomssport.

Fotboll är väl den största sporten va? Den kanske är det eftersom väldigt många fler har råd att faktiskt utöva den, och kan träna väldigt mycket med endast en boll för ett par hundra. Tänk vad stor ridningen hade varit om det kostade så lite att träna som en dåre... oj vad vi hade tränat!

Jo, se på Argentina, jisses vad de är bra på att rida. Men jag tror aldrig ridning kommer att bli billigt i Sverige. Vi måste ge hästarna isolerade stall inomhus, täcken och massor av mat under vintern. Även en ponny som inte rids så mycket. Klimat och utrymme. Sedan vill man ju gärna själv rida inomhus ibland på vintern också...

Tror man får arbeta med vad man har och acceptera läget. Det är dyrt men vissa kan faktiskt i alla fall komma till elitsatsning genom att jobba för elitryttare (även om de måste ha haft pengar eller tur nog att komma upp på en häst och lära sig innan.).

Lite mer tävlingsmöjligheter på ridskolorna bara så :) (Rider på en som verkar ha bra möjligheter att få tävla ponny eller häst och öppet ansöka tävlingsgrupp. Och dessutom har ponnies och hästar som kan vinna ;) När jag var liten red jag på en som hade noll möjligheter eller bara för de som hade kontakter med rätt ridlärare.)

Men hur stor är den möjligheten egentligen? Om någon kom till dig och sa "jag har ingen som helst erfarenhet, jag kan inte rida, men vill lära mig. Kan du tänka dig att låta mig rida mot att jag arbetar av stallsysslorna" Hade du satt upp en sådan person på din häst? Antagligen inte.
Jag vet en kompis som för kanske 5 år sedan (antar att de skulle få än mer idag) tog 700 kr för att deras medryttare red två dagar i veckan på deras outbildade travare. Då fick medryttaren såklart även mocka, väga hö, fixa vatten osv de dagar hon var där. Så det var liksom betala OCH arbeta som gällde. De hade ju heller aldrig valt en person som inte hade någon erfarenhet alls eller ens liten erfarenhet.

Ridning ÄR dyrt, alla har inte råd med det och jag tror det är rätt naivt att tro annat.

Ja, det är ju självklart. Det är ju ingen hemlighet att hästar kostar pengar - åtminstone om man själv håller på med hästar så lär man ju ha noterat det när räkningarna trillar in. ;) Jag kan knappt komma på en enda ryttare i eliten som inte vuxit upp med antingen hästar eller pengar, helst båda. Eric Lamaze kanske, men han verkar ju vara en helt sjuk naturtalang. Jag förstår inte riktigt varför det är så provocerande?

Hela samhället funkar ju så, är det hög konkurrens om något, så kommer i princip bara de med rätt förutsättningar resursmässigt att lyckas ta sig hela vägen, de andra kommer bara halvvägs. Om båda jobbar lika hårt och har lika mycket talang, så kommer den med bäst resurser komma längst. Man kan ju ha talang och jobba hårt och ha pengar/kontakter/resurser, det finns väl ingen motsättning där?

Det är ju inte en slump att i princip alla svenska elitryttare är vit medelklass alternativt barn till lantbrukare/hästuppfödare. Ska barn lära sig rida, så behöver föräldrarna antingen ha hästar hemma de kan lära sig på, eller ha pengar att betala någon annan för att barnen ska få rida. De flesta har inte möjligheten, de har talangen och arbetsviljan men inte resurserna, och då kanske de blir ridlärare med en häst som nosar på svår klass som bäst, men de rider inte 1,60 eller Grand Prix.

Jag är 28, och de hade det upplägget när jag gick i högstadiet och tror de hade haft det ett tag också. Man kunde även vara hjälpledare i en grupp, då fick man 30 min ridning för en timma. Men det är en ideell förening så det är lite annorlunda... det är liksom ingen vanlig ridskola. Men jag tror inte det är jätte vanligt.

Men jag håller absolut med om att många ridskolor kunde bli bättre på att erbjuda eleverna tävlingsmöjligheter. Jag förstår ju att det är svårt eftersom hästarna antagligen går max redan, så det är väl svårt att få ihop. Men på den ridskolan som jag ridit (alltså inte tidigare nämnda verksamhet) så ser det ung ut som du beskriver. De har lite klubbtävlingar osv, men även till dem kan det vara svårt att få ihop hästar till om det är problem med många skador osv. Eleverna åker extremt sällan, på lokala tävlingar och det är som du säger, då ska man vara extremt engagerat i US osv, samt va tight med rätt personal.

Men är det verkligen så idag? Var finns de där barnen, som jobbar hårt? När jag jobbade som stallskötare så var alla som jobbade i stallet vuxna och hade betalt. Visst fanns det några barn där ibland som ville hjälpa till att fodra och så, men det var ju sällan de verkligen gjorde nytta, och i vilket fall så förväntades de absolut inte göra det, och de hade noll ansvar för att göra nånting. De barnen jag ser jobbar inte hårdare än att de förväntas att, med hjälp, sadla och borsta den häst de ska rida, men det ser jag inte som arbete, utan mer som något som hör till ridningen.

Nej jag tror det är mycket bättre idag. I stallet jag rider på nu är det ju tävlingsgrupperna som jobbar någon dag ibland (inte helt orimligt) och då kan det vara vuxna män lika gärna som ungdomar.

Jag menade att känslan ligger kvar hos allmänheten när jag skrev att det var ett problem publicitetsmässigt. (Antagligen för att när folk gick på ridskola som små så var de kanske skötare varje dag och sprang och sprang med småbarnen medan föräldrarna var på läktaren till ingen lön. Nu springer ju föräldrarna.:D). Att göra i ordning sin egen häst tycker jag också hör till lektionen (även om jag förstår resonemanget om hästarnas lugn på ridskola i England där personalen gjorde det för de som red en gång i veckan.)

Jag har inte sagt att det är provocerande, jag har konstaterat att det är så. Samt att jag tyckte att hon som skrev debattartikeln inte riktigt hade koll på hur dyrt faktiskt ridning är på det sättet att hon skrev "buhu vissa har bara råd att rida en gång i veckan". (nåja inte ordagrant) Jag påpekade att det är många som inte ens har råd med det.

Jag blir inte ett dugg provocerad av att det finns skillnader mellan folk och dess ekonomi, jag har bara försökt konstatera det du precis skrivit. Att det kostar ap-mycket pengar och att de som har lite (mycket) i fickan från början har betydligt större chans att lyckas.

Förresten, hon i artikeln tog upp Helena Persson och RGB som några hon tyckte borde uppmärksammats eftersom hon menade att de inte fötts med silversked i mun. Jag har ingen jätte bra koll, men båda två är väl helt vanliga ridskoleryttare? Men som sagt, det krävs ju lite för att bara ha råd att bli det.. ffa om man ska rida flera ggr i veckan vilket man antagligen gjort om man sedan lyckats..

Du missförstår, jag menar inte att du blev provocerad. Men uppenbart blir ju många provocerade om man säger att ridning är en sport för priviligierade, att det inte bara har med talang och arbetsvilja att göra. Så är det ju uppenbart inte, så jag höll med dig om att det är konstigt att man inte ser det.

Senast ändrad:

Men då finns ju även där den möjligheten som Badger beskriver som negativ (jag anser att det finns två sidor av det hela), man kan jobba för det.

Inte då, jag tycker det är negativt om man kan jobba utan att få någonting för det. Men jag har skrivit att det är positivt om man kan jobba och få någonting för det. Förstår du?

Dvs jobba och jobba som barn i stall som liten med hästskötsel och nybörjare och spring-leda ponnies och INTE få någon lön eller någon ridning är jag emot (man fick en gång per termin rida tillsammans med alla andra skötare, utan ridlärare i 40 minuter. Om man hade sprungit många ponnylektioner.). (Att få klappa/vara med ridskoleponnyn leder ju inte till att man kan lära sig rida och ökar inte chansen att få tävla.)

Att få jobba och FÅ riktig ridning-lektion eller lön är jag för.

Helst enligt ett rättvist system där det är tydligt vem som kan få börja tävlingsgrupp eller bli ungdomsledare och tydligt hur man frågar-testar om att få vara med, inte lärarensfavorit system.

Men jag tror att det är så numera. Jag bara hävdade att den gamla känslan av barnarbete hos allmänheten (som också hängde i stall eller vars väninnor hängde i stall men som inte rider nu) finns kvar över sporten. Utan att det är så idag. (Alla mina väninnor som hängde och slet i stall för att klappa häst slutade vid 15 års ålder. Jag var lat, rider än, men är inte bra.)

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
591
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
912
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
16 015
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka